De huichelarij van de hedendaagse politiek ten aanzien van het onderwijs, ofte wel student moet masteropleiding zelf betalen.

Als ervaren websurfer, iets waar mijn leeftijd zich uitstekend voor leent, kwam ik op de site van het CDA uit. Waarom weet ik niet, christenpolitiek doet mij niets. Na wat dossiers te hebben bekeken kwam ik in het onderdeel onderwijs terecht. Hier stond het volgende: ‘Omdat de toekomst vandaag begint.
Onderwijs is voor het CDA een topprioriteit. We willen kinderen en jongeren de beste kans van slagen geven; goed onderwijs is daarbij belangrijk.’

Toch merkwaardig dat het laatst geplaatste bericht dan uit december vorig jaar stamt.
Maar nu even verder en het daadwerkelijke punt afkomstig uit het verkiezingsprogram van de Christen Democraten en breed uitgemeten in de pers: ‘Student moet masteropleiding volledig betalen’. Ik plaats hier nu het volledige bericht.

DEN HAAG – Het CDA wil studenten hun masteropleiding op termijn volledig zelf laten betalen. Dat stelt de partij voor in haar conceptprogramma voor de verkiezingen, aldus een woordvoerder zaterdag. Het voorstel betekent ruwweg een verviervoudiging van het collegegeld in de laatste studiejaren.
Het CDA wil het hogere collegegeld geleidelijk invoeren. Op welke termijn is nog onbekend. Doel van het plan is om de masteropleidingen, de tweede fase van het onderwijs aan hogescholen en universiteiten, kostendekkend te maken. Overigens moet dat niet voor alle studierichtingen gaan gelden.
Het CDA-plan moet er namelijk niet toe leiden dat mensen niet langer voor dure studies zoals medicijnen kiezen. Er moet daarom een soort vereffening tussen de kosten van de verschillende studies komen, aldus de zegsman.

Bachelor

Het collegegeld voor het eerste deel van de hogere opleiding, het bachelordeel, blijft overigens onaangetast in de plannen, zegt de woordvoerder van de partij. Over een week stelt het partijcongres het definitieve verkiezingsprogramma vast.
De PvdA heeft geen goed woord over voor de plannen van het CDA. Tweede Kamerlid Martijn van Dam noemt het voorstel “een absurd idee” waardoor studenten met arme ouders niet kunnen doorstuderen. “Dit heeft hetzelfde effect als de studiebeurs afschaffen”, aldus Van Dam.
Het CDA wil bij voorbaat tegemoet komen aan deze kritiek door studenten de mogelijkheid te geven om te lenen voor de masteropleiding. Afgestudeerden die weinig verdienen, hoeven deze schuld minder snel in te lossen. Na twintig jaar moet de restschuld worden kwijtgescholden.

Onacceptabel

De studentenorganisatie Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) noemt het CDA-voorstel onacceptabel. Volgens voorzitter Sebastiaan de Bak is het “schandalig dat de student weer de portemonnee moet trekken”. Volgens het ISO worden veel studenten bij een verviervoudiging van het collegegeld gedwongen te lenen, iets waar de organisatie fel tegen is.
Het ISO wijst er verder op dat het universitaire bacherlordiploma op de arbeidsmarkt niet volledig wordt erkend als startkwalificatie. Studenten die vanwege de hoge kosten afzien van een masteropleiding, kunnen daardoor in problemen komen, aldus het ISO.

Ik zou zeggen, vaarwel kenniseconomie. Welkom natie der elite.

Gevolgen:

Geen gespecifeerde intellectuelen.
Geen breeddragende kenniseconomie.
Torenhoge schuldenlast voor studenten met arme ouders.
Torenhoge kosten voor ouders van studenten.
Algemene ‘verdomming’ van het land.
En natuurlijk minder hoogopgeleide arbeiders.

6 Reacties

  1. cynisch commentaar 🙁
    Ik had het ook gelezen en kan maar één argument bedenken.
    Officiële doelstelling is dat 50% van de Nederlanders hoger onderwijs moet afronden (een statistisch onderlegde collega rekende me voor dat dan zo’n 70% aan zo’n opleiding moet beginnen, maar dat ter zijde).
    En zowel bachelors als masters is hoger onderwijs. Die extra opleiding levert geen bijdrage aan het realiseren van de genoemde doelstelling. Ergo…..

    • Re.
      Dat laatste is natuurlijk onjuist. Een afgeronde bacheloropleiding aan een universiteit is niet te vergelijken met een behaalde master. Het schrijven van een Bachelorscriptie is niet hetzelfde als die van een master. Evenals een doctoraal mag je nimmer een bachelor met een master vergelijken. Het probleem is dat er tegenwoordig altijd wordt gesproken over zogenaamde doelstellingen die nooit het kaf van het koren scheiden. Er is een wezenlijk verschil binnen het Hoger Onderwijs! Met alle respect, een Pabostudent die niet kan rekenen -waar er veel van zijn- kan en wil ik niet als hoger opgeleid kwalificeren.
      Daarnaast heeft het onderwijs in Nederland de afgelopen jaren een ongekende devaluatie van kennis en inhoud te verduren gekregen, dat je wel kunt stellen dat Hoger Onderwijs niet altijd meer zo ‘Hoog’ is. Spijtig en te betreuren, maar helaas is het niet anders. Dat er nog steeds mensen zijn die aan vorm en naam vasthouden is erg jammer. Maar eigenlijk niets nieuws onder de zon.

      Historia vitae magistra

      • het was dan ook cynisch commentaar 😉
        De implementatie van de doelstelling : “50% hoger opgeleiden” wordt gerealiseerd als 50% van de werkenden later een opleiding heeft als de pabo student die niet kan rekenen. Die telt voor één, net als de gepromoveerder historica.

        Die laatste is duurder, dus kies je voor zoveel mogelijk waar voor je geld, dan bereik je je doelstelling sneller.

        • Of je ‘waar’ voor je geld
          Of je ‘waar’ voor je geld kiest is een tweede. Maar impliciet geef ik je gelijk. Toch vind ik het allemaal erg spijtig.

          Historia vitae magistra

          • spijtig?
            Erger: volksverlakkerij, kortzichtig, dom danwel frauduleus, …… maar laat ik maar stoppen, straks schrijf ik iets waar ik achteraf spijt van zal hebben (had ik al gedaan, maar backspace lost dat op)

  2. Verkiezingen
    10 % Van de overheidsuitgaven verdwijnen naar de hypotheekrenteaftrek en aftrek van pensioenpremies. Dat is samen meer als er aan onderwijs uit gegeven wordt. Tja, maar het betreft dan ook veel kiezers.
    Corgi

Reacties zijn gesloten.