De Steunpunten taal en rekenen organiseren in december een serie van drie conferenties over het Masterplan Dyscalculie. De bijeenkomst voor vo/vso/pro is op 9 december 2014, van 9:30 tot 16:00 uur. Op verzoek van veel deelnemers van de vorige conferenties worden het deze keer echte verdiepingsconferenties.
Bij het samenstellen van het aanbod aan workshops en masterclasses heeft de organisatie vooral gekeken naar praktische en herkenbare onderwerpen. Dit biedt handvatten waarmee docenten en remedial teachers met ERWD-leerlingen in hun dagelijkse praktijk uit de voeten kunnen. Meer informatie vindt u via deze link.
Protocol ERWD
In mei 2014 is er een onderzoek gedaan naar de behoefte aan ondersteuning bij de invoering van het protocol ERWD (Ernstige problemen met Rekenen/Wiskunde en Dyscalculie). De uitkomsten zijn hier te bekijken.
Oproep
Vanuit het Masterplan Dyscalculie wordt een training ontwikkeld die scholen praktische handvatten biedt om goed rekenonderwijs te bieden aan zwakke rekenaars. Uitgangspunt zijn de protocollen "Ernstige Reken/Wiskunde-problemen en Dyscalculie" (ERWD) die voor het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo samengesteld zijn. In de training zal de eigen praktijk centraal worden gesteld.
De training gaat twee en een halve dag duren. Tijdens de eerste dag wordt de doelgroep in kaart gebracht en hoe het onderwijs kan worden afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van die doelgroep. In de tweede dag wordt het rekenbeleid van de school besproken, worden de ontwikkelpunten zichtbaar gemaakt en wordt bekeken hoe die punten planmatig kunnen worden aangepakt. Na een half jaar vindt er dan een terugkommiddag plaats waarin ervaringen worden uitgewisseld en de borging op school wordt besproken.
Er worden nog deelnemers voor de pilot van deze training gezocht. In het voortgezet onderwijs zou bijvoorbeeld een netwerk van rekenspecialisten (die ook betrokken zijn bij rekenbeleid) uit een samenwerkingsverband VO of uit een scholengroep mee kunnen doen.
Signalering rekenproblemen in het vo
Over het signaleren van rekenproblemen in het voortgezet onderwijs heeft Mieke van Groenestijn een artikel geschreven dat hier te lezen is.
ontleend aan de nieuwsbrief Masterplan Dyscalculie, www.masterplandyscalculie.nl
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.