Het geweten van de mensch.
Het geweten van de mensch.
Het was een vraag uit de catechismus, een vraag met drie sterren en dat waren voor ons, leerlingetjes van de eerste klas van de basisschool, hele moeilijke vragen. “Wat is het geweten van de mensch?” Om eerlijk te zijn, het antwoord weet ik niet meer, maar dat komt meer omdat we de driesterrenvragen niet moesten kennen om onze eerste communie te doen dan dat ik het antwoord ooit geleerd heb. Met ouder worden leerden we met schade en schande wat ‘goed’ en wat ‘fout’ was. Vooral het foute werd er duchtig ingewreven. Ik zal wat verplicht nagedacht hebben over wat ik verkeerd had gedaan, en vooral wie ik daar onrecht mee had aangedaan. Het ‘geweten’ werd als het ware een tweede natuur.
