Bestendigt NIO afwezigheid BAVO en middenschool?

Een goede selectie in groep 8 van de basisschool zou BAVO en middenschool definitief overbodig kunnen maken. De NIO-test stelt zich daarvoor kandidaat. Sommige schoolbeturen willen de uitkomst van deze test als selectiecriterium verabsoluteren hoewel de makers van deze test daarvoor waarschuwen. Het “kiezen” van een vervolgopleiding wordt dan een farce. Moeten ouders in opstand komen?

men leze www.de-toermalijn.nl/nioverkort.pdf

[wegens mijn muisarm zal mijn bijdrage aan een eventuele discussie gering blijven]

Seger Weehuizen

8 Reacties

  1. Muisrijk?
    Wat dyslexie is voor het gewone onderwijs, is een muisarm voor het nieuwe leren.

    • rijk aan muizen
      Test :
      In onze vakantie-ruine in de Alpen wonen ’s winters 18 en ’s zomers 6 + x muizen. Vier muizen zijn dyslectisch. Het huis is poreus t.o.v. wind en weer, en muizen. De overlevingskans (winter) van een muis is > 0,5 < 1,0. Vragen : [1] Hoeveel muisarmen worden er aangetroffen op 31 mei 2008, er van uitgaande dat er aan het eind van de winter (19 maart) 12 muizen zijn overleden of geëemigreerd, de influx 0 is (te koud) en 6 muizen zich zullen voortplanten volgens : n = m x (1.25 x 16 dagen) - o waarin n = aantal nieuwe muizen, m = aantal oude muizen, o = aantal misvormde muizen. [2] Wij zelf arriveren 30 mei, één van ons heeft een muisarm. Voorts zijn er twee wilde katten op het terrein, die een onzeker vangst-quotum hebben, > 0,1 en < 1.0. Wat is de waarde van de uitkomst van deze test voor de beoordeling van 11 jarige scholieren ? maarten

  2. Op een mooie dag….
    Op een mooie dag verspreidde zich een bijzonder nieuwtje onder de muizen: de kat vertrok op pelgrimstocht. Dat deed hun harten kloppen vol verwachting, want ze rekenden erop dat de kat bij zijn terugkomst spijt zou hebben en zou ophouden op hen te jagen.
    Toen de kat terugkwam, besloten de muizen dan ook unaniem om hem te gaan feliciteren. Ze brachten alle cadeaus mee die gewoonlijk aan een hadji gegeven worden en kwamen in een lange rij achter elkaar bij hem binnen, ontroerd en een beetje bang tegelijk. Ze gingen in een kring om hem heen zitten (maar niet te dichtbij), bekeken hem goed en luisterden naar hem. De kat was aardig en vriendelijk en had zijn lange nagels ingetrokken. Bescheiden sloeg hij de ogen neer terwijl hij hun vragen beantwoordde.
    De muizen vertrokken enthousiast en belegden dadelijk een grote vergadering. De jongeren riepen tegen iedereen die het horen wilde, dat het uit was met de oude oorlog, dat een nieuwe tijd zich aankondigde. Eindelijk brak het rijk van de universele liefde aan De kat was erg veranderd en voortaan konden zij als broeders met elkaar leven.
    Maar een oude muis bracht hen tot zwijgen: “De kat is hadji geworden, dat is zeker. Hij draagt de tulband van een hadji, hij heeft de vriendelijkheid en de zenuwachtigheid van een hadji. Maar zijn blik is nog dezelfde; het is de scherpe blik van een kat. Als jullie het mij vragen, laten we dan op onze hoede zijn. Eén reis is niet genoeg om te veranderen wat de eeuwen gesmeed hebben.”

    • nog een mooie dag
      Herinneringen aan een periode les geven in het Verre Oosten :

      “een reis van 12,000 mijl begint met de eerste stap”

      en

      “reizen is een ingewikkelde manier van thuis komen”

      maarten

    • Op een slechte dag…….
      Op een slechte dag muist het wat van katten komt. Nu vanuit de kattenburcht Dunemare in Haarlem. Het lijkt zo vroom:
      intelligentietests zijn minder in het nadeel zijn van leerlingen uit lagere sociaal- economische milieus en van leerlingen die de Nederlandse taal niet zo goed beheersen. Want de kwaliteit van de school beïnvloed de uitkomst minder dan bij een schoolvorderingentoets zoals de CITO-toets het geval is. Ook kan men nauwelijks voor een NIO-test trainen. Als een leerling voor het verbale deel van de testen slechter scoort dan voor het symbolische deel kan dat wijzen op een taalachterstand en is de intelligentie van de leerling mogelijk groter dan bij de test gemeten is. Na extra taallessen kan die leerling waarschijnlijk toegelaten worden tot een hoger schooltype dan anders het geval zou zijn geweest.
      maar het is zo katterig:
      Niet alleen kan de test onbetrouwbaar zijn door faalangst of bijzondere omstandigheden maar ook worden doorzettingsvermogen, bereidheid hard te werken, nauwgezetheid en extra hulp die er voor zorgen dat een leerling kan slagen op een niveau dat hoger ligt dan de intelligentie index van de NIO-toets aangeeft genegeerd. De leerling moet kunnen kiezen voor een opleiding die hem veel moeite zal kosten en dat zint de kattenburcht niet. Te riskant voor de slagingspercentages en complicerend voor de organisatie.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.