PISA-2003

*Bron*

Van de 38 vrijgegeven opgaven van PISA-2003 voor 15-jarige leerlingen zijn er

  • 3 opgaven waarbij enige wiskundige scholing op het niveau van de brugklas nodig is
  • 12 opgaven die door een brugklasser kunnen worden beantwoord, waarbij wiskundige geschooldheid niet helpt
  • 9 opgaven waarbij wiskundige geschooldheid in het nadeel werkt; zo is er één opgave waarbij het beste antwoord fout wordt gerekend en exact getrainde leerlingen in de problemen komen
  • 1 natuurkunde vraag; de wiskunde heeft geen niveau
  • 9 rekenopgaven op niveau basisschool
  • 4 opgaven waarbij alleen gezond verstand nodig is op het niveau basisschool

7 Reacties

    • Zou Engeland er het zelfde over denken?
      Bovenstaande analyse wekt voor de Nederlandse lezer de suggestie dat de PISA-toets te gemakkelijk is voor onze Nederlandse leerlingen. Maar is er feitelijke aanleiding voor de stelling dat deze analyse ook geldt voor leerlingen in andere landen? Immers, als ons basisonderwijs en de brugklas leerlingen zou opleiden tot een relatief hoog niveau van gecijferdheid (ik acht dat niet heel waarschijnlijk, maar ook niet uitgesloten) kan dat de in Nederland relatieve gemakkelijkheid van de PISA-toets verklaren. En dat zou dan geen dekwalificatie van ons onderwijs zijn.

      • Kritiek op PISA
        Net als (tot voor kort?) in Nederland zijn de media in andere landen alleen ge-interesseerd in de ranglijstjes van PISA. Wat er eigenlijk getoetst wordt, daar wordt niet naar gekeken.

        Bijvoorbeeld Bas Braams (werkt in Amerika) heeft wel kritiek op de inhoud van PISA. Hij is lid van een (puur wiskundig) equivalent van BON in Amerika (NYC HOLD). In Engeland bestaat zoiets voor zover ik weet niet (is ook niet zoveel reden toe, het onderwijs in wiskunde is hier goed) en daarom is het lastig om `dissidente geluiden’ over bijvoorbeeld de inhoud van PISA te achterhalen. Voor de komst van BON waren die geluiden in Nederland ook amper te horen omdat ze massa misten.

        De wiskunde doelen van California zijn een stuk ambitieuzer dan de Nederlandse doelen. De analyse van Van der Plas gaat dus zeker ook op voor California (en ik denk ook voor Engeland).

    • Liesbeths internetboek
      Het internetboek van Liesbeth van der Plas is hier te vinden. Haar analyse van PISA 2003 staat in hoofdstuk 4, maar ook de andere hoofdstukken zijn zeer de moeite waard! Haar homepage bevat nog meer interessant materiaal.

      • Dank
        voor deze link en complimenten voor de inhoud van Liesbeth’s internetboek.
        Feest der (h)erkenning en triestheid over de teloorgang van het wiskunde- (en béta-) onderwijs.
        Voor beleidsmakers en hun paladeinen is deze informatie vernietigend.

      • Internetboek
        Een must-read voor allen die met het huidige wiskunde onderwijs te maken hebben. IJzersterke analyse.

      • Inzake L. vd Plas : Steengoed verhaal
        Ik heb dit verhaal (op de vergrootglas-stukjes na) in een adem uitgelezen: steengoed!
        Jarenlang heb ik niet begrepen waarom kinderen met een VWO-advies in mijn klassen niet de simpelste berekeningen met letters kunnen uitvoeren. De begrippen teller, noemer, kleinste gemene veelvoud en grootste gemene deler zijn voor die kinderen volledig zonder inhoud.
        Dit verhaal geeft de gehele verklaring voor dat euvel. Het geeft helaas ook een medogenloze blik op de peilloze diepte waarin we afgedaald zijn.

Reacties zijn gesloten.