Steeds meer vroeg uitval op universiteiten: www.nu.nl/news/1106152/10/Steeds_meer_vroeg_uitval_op_universiteiten.html
Reacties zijn gesloten.
Steeds meer vroeg uitval op universiteiten: www.nu.nl/news/1106152/10/Steeds_meer_vroeg_uitval_op_universiteiten.html
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
Zelf selectie
De alpha’s rukken op; de béta’s vallen af?
Natuurkunde
Onze zoon studeert natuurkunde aan de universiteit in Nijmegen. Prima studie; vol programma, hard werken. Ook goede resultaten.
Niet alle beta’s vallen af.
Een artikel..
.. in het blad van de Vu leert dat vooral autochtone vrouwen doorstromen en allochtone mannen afhaken. Dat is ook logisch, als je dat onderscheid maakt, ontstaat er ineens een ander beeld. Allochtone vrouwen en autochtone mannen zitten meer in de middengroep.
Volg het studiehuis: pas de normen aan…
Het was voorspeldbaar: de hoge doorstroomrendementen in het studiehuis zullen nadelige effecten hebben in het vervolgonderwijs. In de factsheet van het VSNU is dit negatieve element als verklaring voor het grote aantal vroegtijdige afzwaaiers niet terug te vinden. Het onderzoek was interessanter geweest als ook oudere cohorten waren meegenomen.
ik hoop dat je voorspelbaar
bedoelt?
contaminatie
Sommige woorden zijn makkelijk verhaspeldbaar … sorry.
geeft niet,
verhaspelen is altijd vermakelijk. verhaspelden ook.
Feminisering van het onderwijs
Ik heb het idee dat er wat anders aan de hand is.
Het klinkt een beetje komisch, maar mijn vrouw (ook in het onderwijs) zegt dat door de te sterke feminisering van het onderwijs er te weinig mannelijke uitdagingen zijn.
De jongens lijken zich niet op hun plek te voelen. Als oorzaak noemt ze symptomen die de feminisering met zich mee heeft gebracht: verslagen en nog eens verslagen, werkstukken en nog eens….,, power pointpresentaties en ga zo maar door.
Jongens willen geen gezeur, efficiënt en ‘recht op het doel af’ onderwijs.
Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn.
dat is al eerder
duidelijk gemaakt en ook bewezen: jongens doen het minder goed door feminisering van het onderwijs en het onderwijs heeft weing status door die feminisering; er zijn diverse onderzoeken waaruit dat is gebleken. Gaan we daar eindelijk iets aan doen?
Welke ‘we’?
Deze zomer?
Door wat heldere lijnen te trekken
Door wat heldere lijnen te trekken komen we een heel eind.
Met alle leraren bij elkaar kunnen we heel wat bereiken.
We kunnen best van onderop de zaak hervormen, ieder vanuit zijn eigen klaslokaal.
Van de politiek hoeven we het echt niet meer te verwachten.
Die weten echt niet waar wij over praten.
Noem eens zo’n lijn?
Ik kan me er niets bij voorstellen. Noem eens een (masculinerende?) lijn die kan worden getrokken?
Niet moeilijk, beste S.Stevin
Hoofdregel: de wil van de docent is wet.
Heldere structuur is masculien, pamperen en varen op intuïtie is feminien, uitzonderingen daargelaten.
Daarom zijn de beta-vakken masculien en de gamma-vakken ovet het algemeen feminien.
(HNL is feminien)
Kwestie van naam geven
Dat er duidelijke regels moeten zijn met consequente handhaving, dat snapt iedereen. Het heeft alleen niet zo’n zin om dat mannelijk of vrouwelijk te noemen.
Dat het in de praktijk zo uitpakt, dat sommige, zelfs hooggeplaatste collega’s, die weigeren die regels te handhaven, vrouwen zijn, dat kan allemaal best zijn. Maar het is zinloos om die discussie langs de lijnen ‘mannelijk’ – ‘vrouwelijk’ te voeren.
Niet zinloos
omdat met deze constatering vervolgens naar een balans gezocht kan worden.
Die balans is nu zoek.
De wil van sommige docenten
moet absoluut geen wet worden, er zitten mij teveel klunzen tussen. Wel moeten we natuurlijk hard op de rem trappen als de schoolleiding met onzinnige voorstelen komt, zoals portfolio’s laten bijhouden.
Leuk zoals jij over je collega’s praat
Fritzi.
Overigens staat dat er niet.
‘De wil van de docent’, daar spreekt men niet over individuele gevallen.
Precies,
.. “moeder overste” was toch niet masculien? Of wel? Ik heb aardig wat masculiene kortaangebonden en rechtlijnige vrouwen meegemaakt en omgekeerd ook mannelijke zwammerige draaikonten.(Wouter Bos is er een van, maar ook bijv min van Defensie Eimert van Middelkoop begint steeds meer te draaien, voor wie hem al een tijdje volgt. Ook niet zo vreemd, want met rechtlijnigheid red je het in de politiek niet meer).
Dus ik acht die discussie ook niet erg zinvol.
En Lizzy
Tabbers lijkt me ook geen poesje om zonder handschoenen aan te pakken. Haar foto op de site van het KPC bij de medewerkers ziet er heel wat minder lieflijk uit dan ik me had voorgesteld.
Lizzy
De foto van Lizzy.
Wel degelijk zinvol
Op het moment dat we constateren dat het onderwijs een onoverzichtelijke en onuitwarbare kluwe is geworden, waarin uitzonderingen de regel bepalen, is het moment daar gekomen met elkaar enkele heldere lijnen te trekken:
1. BO: wsns afschaffen (Leo), waardoor het BO weer zijn korte en heldere structuur terugkrijgt
2. Helder lesprogramma met nadruk op de basisvaardigheden
3. Schoolrapporty + citotoets = schooladvies
4. VO: overal weer landelijke examens (= niveaucontrôle)
5. Schoolonderzoek afschaffen of aanpassen
6. Algemene landelijke reglementen voor lastige leerlingen
7. Balans tussen klassikaal en projectonderwijs
8. Korte heldere school- en onderwijsstructuur
9. Vakinhoud en vakmatigheid centraal
10. HO: tenminste 50 procent contacturen
11. Docent is baas over eigen didactiek. Ieder zijn eigen stijl (hoe hij in Rome komt, mag hij zelf bepalen, als hij er maar komt).
…en ieder kan er nog wel een paar noemen (zie de BON-standpunten).
als het vak weer aanzien krijgt
komen de mannen vanzelf weer terug en het blijkt dat jongens beter presteren met mannen voor de klas. Ziehier de noodzaak te spreken over feminisering.
Lente,
je spreekt uit m’n hart!