Internetgeneratie Natuurlijk heeft de minisiter gelijk. Het aantal gediplomeerden in ons land ligt aardig hoog. En met het gisteren gestarte project ‘meerdere examenmomenten’ zal weldra voor iedere Nederlander een diploma klaar liggen. Lieve Maria weet wat de waarde van deze
diploma’s is!
Bij al deze fraaie uitspraken wordt steeds de huidige leeromgeving in binnen/buitenland vergeleken.
Voor een keer een historisch vergelijk: het vak natuurkunde.
Nu zijn de moeilijkste berekeningen die een leerling van 2 H/V voor zijn kiezen krijgt terug te voeren tot:
> afgelegde weg = snelheid maal tijd; (liever niet: s = v x t!)
> frequentie = 1 gedeeld door trillingstijd;
> stroomsterkte = volume gedeeld door tijd;
> energiegebruik = vermogen maal tijd;
Een opgave met fraaie tekening:
De snelheid van het geluid bedraagt 1150 km/h
a. Reken deze snelheid om in m/s
In Duitsland is een gat geboord van 18 km diep.
b. Bereken de tijd die het geluid van jouw stem nodig heeft om de bodem te bereiken.
c. Hoelang nadat het geluid is voortgebracht, zou je het weer horen.
Midden vorige eeuw kon de leerling van 2 hbs in het hoofdstuk Beweging (prijs natuurkunde boek f 2.25; opgavenboekje f 1.20) de volgende opgave tegenkomen zonder tekening:
Een lichaam heeft een eenparige versnelde beweging zonder beginsnelheid. In zeker punt P van zijn baan is zijn snelheid v1 = 4900 cm per sec., in een ander punt Q is v2 = 9800 cm per sec. Van Q komt het lichaam na 3 seconden in een punt R. versnelling a = 980 cm per sec.^2.
Hoe groot zijn de afstanden PQ en PR.
Wiskunde docenten kunnen waarschijnlijk nog dramatischere ontwikkelingen schetsen.
De achterstand die de huidige B-leerling oploopt door al die prietpraat in de onderbouw is de prijs die betaald wordt voor de hoge doorstroming, waarmee Nederland zo positief opvalt in allerlei onderzoeken.
De competente leerling die echt wil weten hoe het zit, zoekt op internet…
afgelegde weg = snelheid maal tijd Is het werkelijk gebruikelijk om in plaats van formules de verwoording daarvan te geven? Staat dat tegenwoordig zo in de natuurkundeboeken?
Dat doet me denken aan de aloude programmeertaal COBOL (versie68 als ik me niet vergis) Daar werd in plaats van de toekenning “x:=2*x” iets geschreven als “multiply x by 2”
De verklaring: die formules waren zo lastig voor de boekhouders die programmeurs werden.
Je hoeft maar één keer de samengestelde interest over 20 jaar bij een startkapitaal te moeten berekenen en je weet hoe buitensporig gemakkelijk en handig werken met formules is.
Raar dat natuurkunde zo als een moeilijk vak wordt ervaren. Het
Kamervragen! Triomf! Naar aanleiding van mijn artikel zijn Kamervragen gesteld door de PVV.
Lees het hieronder:
Desastreuze uitkomst taaltoets Pabo-studenten – Kamervragen
dinsdag 16 januari 2007
Twee-derde van de eerstejaars Pabo-studenten zakt voor een simpele taaltoets. Onderwijs-woordvoerder Martin Bosma vraagt aan de minister van Onderwijs of dat soms komt doordat er nauwelijks nog les wordt gegeven.
1.)
Heeft de Minister ervan kennisgenomen dat twee-derde van de eerstejaars pabo-studenten is gezakt voor de taaltoets die de afgelopen maanden is afgenomen? (Bron: nieuwjaarstoespraak D. Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, 16 januari 2007)?
2.)
Bent u het met mij eens dat het een rampzalige toestand is voor ons land dat de mensen die straks onze kinderen les moeten geven zelf onvoldoende de Nederlandse taal machtig zijn?
3.)
Bent u het met mij eens dat een verklaring voor deze uitkomsten gelegen is in een situatie zoals die beschreven is in een opinie-artikel in Trouw (16 januari 2007) van Bert Thijs de Jong (student aan Christelijke Hogeschool Windesheim) die schrijft “Op lerarenopleidingen wordt, mede door gebrek aan geld, amper lesgegeven. Taalonderwijs bestaat bijna niet meer en we vervallen meer en meer in ’competenties’.” Zo nee, waarom niet?
4.)
Bent u het met mij eens dat een begin van een oplossing er uit bestaat dat studenten op pabo’s en HBO-scholen zoals Windesheim weer gewoon les krijgen, in een klassikale situatie, onder andere in taalonderwijs en dat aan uitwassen zoals Het Nieuwe Leren (waarbij “competenties” centraal staan en niet kennisoverdracht) onmiddellijk een einde wordt gemaakt? Zo nee, waarom niet?
Historia vitae magistra
Bt de Jong, mocht je mij ooit tegenkomen wil je me dan met een stuk hout op het achterhoofd slaan: ik heb nu pas door dat jij de auteur bent van dat geweldige artikel! Wel een goede ontdekking overigens, want dan kan ik je tenminste, middels e-post, bedanken voor je werk en je feliciteren met het artikel dat in zo’n duidelijke en goede stijl geschreven is. -In alle ernst: ik vond het een geweldig artikel en het is zo leuk om te ontdekken dat jij dat geschreven hebt.
Wel een succes overigens, dat er kamervragen over gesteld zijn. Dat kan niet anders dan te maken hebben met de klare, heldere -en daardoor zo overtuigende- stijl van je opstel!
Compliment voor Bert Thijs Wel had ik eerder dan Simon door dat Bt de Jong Bert Thijs is, maar ik ben wel later met mijn complimenten.
Daarom nu: mijn lof, Bert Thijs 🙂
“Omdat de afmetingen van computerbeeldschermen steeds meer formaat ‘breedbeeld’ hebben, verdient het aanbeveling ‘A4 Liggend’ tot standaardformaat voor documenten te maken.”
Malieveld in zicht Ik hoop dat er nog veel meer studenten, leerlingen, leraren en ouders openlijk voor hun onvrede in over het onderwijs zullen durven uit te komen. Dan wordt het eindelijk mogelijk om een indrukwekkend protest te laten horen op het Malieveld. Na de demonstratie van leerlingen van de bovenbouw HAVO/VWO is gebleken dat een minister van onderwijs voor zulke acties gevoelig kan zijn
In het begin van het bewuste artikel wordt de mammoetwet als het begin van alle ellende genoemd. Voor de B-vakken is dit beslist niet het geval. Vergelijk examens uit die jaren met de huidige examens.
De afbraak begon met de invoering van de basisvorming (1990) met grote consequenties voor de B-vakken.
malieveld Eén van de grote bezwaren tegen het studiehuis was en is dat men veel te veel tijd aan werstukken besteedt en vergoogelt. Na het aanklikken van de link “Tweede fase minder zwaar” lees ik dat de vakken algemene natuurwetenschappen en culturele en kunstzinnige vorming van begin af aan veel kritiek kregen omdat zij te veel praktijkopdrachten en werkstukken bevatten. De studielast werd voor deze vakken verminderd zodat er wat minder geggoogled en geplakt hoefde te worden. VWO-leerlingen zouden Frans en Duits mogen laten vallen; dat was geen verplichting. Je kon dus wat onrendabele flauwekul laten vallen en behouden wat je belangrijk vond. Een mooi resultaat.
A4 “Omdat de afmetingen van computerbeeldschermen steeds meer formaat ‘breedbeeld’ hebben, verdient het aanbeveling ‘A4 Liggend’ tot standaardformaat voor documenten te maken.”
Lijkt niet erg handig, want zo gaat het nog meer papier kosten. Een regellengte is beperkt tot maximaal 75 tekens, omdat het oog anders moeite krijgt met het verspringen per regel. (De websites die die regel niet kennen zijn dan ook verschrikkelijk om te lezen!)
Daarom zie je ook op de meeste websites een smalle kolom op je breedbeeldscherm staan.
Als we zo ook met het papier omgaan, moeten we alleen het vierkant in het midden bedrukken en moet de rest onbedrukt blijven.
Dan zouden we de A4-tjes in vierkanten van 15 x 15 moeten veranderen 😉 als we tenminste aan de eisen van duurzaamheid willen bijlijven beantwoorden.
En anders moet je in krantenkolommen gaan drukken, tevens het oude boekrolprincipe.
Zo zijn we met al onze moderne apparatuur weer terug bij af.
De extremen hebben we, nu het midden nog! De beide extremen van het politieke spectrum (en de beide winnaars van de laatste verkiezingen): de SP en de PVV hebben we als BON dus te pakken. Jammer dat uitgerekend de partijen die aan de formatie meedoen het licht nog niet gezien lijken te hebben.
Het antwoord op de kamervragen nav artikel BT de Jong De minister heeft geantwoord op de vragen van de PVV o.a. n.a.v. het artikel van Bert Thijs. Zie hier.
zoals we van Maria gewend zijn ontwijkt ze behendig echt antwoord te geven.
Vragen staat vrij… Je kunt ’t de vragensteller, vandaag 77 dagen lid van de Kamer, eigenlijk niet kwalijk nemen: maar het heeft weinig zin aan een vertrekkende minister deze vragen voor te leggen. Met name vraag 2 kan direct in de lijst van Eerdmans.
Of eigenlijk wel: ze waren natuurlijk gewoon voor de Bühne!
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
Internetgeneratie
Natuurlijk heeft de minisiter gelijk. Het aantal gediplomeerden in ons land ligt aardig hoog. En met het gisteren gestarte project ‘meerdere examenmomenten’ zal weldra voor iedere Nederlander een diploma klaar liggen. Lieve Maria weet wat de waarde van deze
diploma’s is!
Bij al deze fraaie uitspraken wordt steeds de huidige leeromgeving in binnen/buitenland vergeleken.
Voor een keer een historisch vergelijk: het vak natuurkunde.
Nu zijn de moeilijkste berekeningen die een leerling van 2 H/V voor zijn kiezen krijgt terug te voeren tot:
> afgelegde weg = snelheid maal tijd; (liever niet: s = v x t!)
> frequentie = 1 gedeeld door trillingstijd;
> stroomsterkte = volume gedeeld door tijd;
> energiegebruik = vermogen maal tijd;
Een opgave met fraaie tekening:
De snelheid van het geluid bedraagt 1150 km/h
a. Reken deze snelheid om in m/s
In Duitsland is een gat geboord van 18 km diep.
b. Bereken de tijd die het geluid van jouw stem nodig heeft om de bodem te bereiken.
c. Hoelang nadat het geluid is voortgebracht, zou je het weer horen.
Midden vorige eeuw kon de leerling van 2 hbs in het hoofdstuk Beweging (prijs natuurkunde boek f 2.25; opgavenboekje f 1.20) de volgende opgave tegenkomen zonder tekening:
Een lichaam heeft een eenparige versnelde beweging zonder beginsnelheid. In zeker punt P van zijn baan is zijn snelheid v1 = 4900 cm per sec., in een ander punt Q is v2 = 9800 cm per sec. Van Q komt het lichaam na 3 seconden in een punt R. versnelling a = 980 cm per sec.^2.
Hoe groot zijn de afstanden PQ en PR.
Wiskunde docenten kunnen waarschijnlijk nog dramatischere ontwikkelingen schetsen.
De achterstand die de huidige B-leerling oploopt door al die prietpraat in de onderbouw is de prijs die betaald wordt voor de hoge doorstroming, waarmee Nederland zo positief opvalt in allerlei onderzoeken.
De competente leerling die echt wil weten hoe het zit, zoekt op internet…
afgelegde weg = snelheid maal tijd
Is het werkelijk gebruikelijk om in plaats van formules de verwoording daarvan te geven? Staat dat tegenwoordig zo in de natuurkundeboeken?
Dat doet me denken aan de aloude programmeertaal COBOL (versie68 als ik me niet vergis) Daar werd in plaats van de toekenning “x:=2*x” iets geschreven als “multiply x by 2”
De verklaring: die formules waren zo lastig voor de boekhouders die programmeurs werden.
Je hoeft maar één keer de samengestelde interest over 20 jaar bij een startkapitaal te moeten berekenen en je weet hoe buitensporig gemakkelijk en handig werken met formules is.
Raar dat natuurkunde zo als een moeilijk vak wordt ervaren. Het
Kamervragen!
Triomf! Naar aanleiding van mijn artikel zijn Kamervragen gesteld door de PVV.
Lees het hieronder:
Desastreuze uitkomst taaltoets Pabo-studenten – Kamervragen
dinsdag 16 januari 2007
Twee-derde van de eerstejaars Pabo-studenten zakt voor een simpele taaltoets. Onderwijs-woordvoerder Martin Bosma vraagt aan de minister van Onderwijs of dat soms komt doordat er nauwelijks nog les wordt gegeven.
1.)
Heeft de Minister ervan kennisgenomen dat twee-derde van de eerstejaars pabo-studenten is gezakt voor de taaltoets die de afgelopen maanden is afgenomen? (Bron: nieuwjaarstoespraak D. Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, 16 januari 2007)?
2.)
Bent u het met mij eens dat het een rampzalige toestand is voor ons land dat de mensen die straks onze kinderen les moeten geven zelf onvoldoende de Nederlandse taal machtig zijn?
3.)
Bent u het met mij eens dat een verklaring voor deze uitkomsten gelegen is in een situatie zoals die beschreven is in een opinie-artikel in Trouw (16 januari 2007) van Bert Thijs de Jong (student aan Christelijke Hogeschool Windesheim) die schrijft “Op lerarenopleidingen wordt, mede door gebrek aan geld, amper lesgegeven. Taalonderwijs bestaat bijna niet meer en we vervallen meer en meer in ’competenties’.” Zo nee, waarom niet?
4.)
Bent u het met mij eens dat een begin van een oplossing er uit bestaat dat studenten op pabo’s en HBO-scholen zoals Windesheim weer gewoon les krijgen, in een klassikale situatie, onder andere in taalonderwijs en dat aan uitwassen zoals Het Nieuwe Leren (waarbij “competenties” centraal staan en niet kennisoverdracht) onmiddellijk een einde wordt gemaakt? Zo nee, waarom niet?
Historia vitae magistra
Bt de Jong, mocht je mij ooit tegenkomen
wil je me dan met een stuk hout op het achterhoofd slaan: ik heb nu pas door dat jij de auteur bent van dat geweldige artikel! Wel een goede ontdekking overigens, want dan kan ik je tenminste, middels e-post, bedanken voor je werk en je feliciteren met het artikel dat in zo’n duidelijke en goede stijl geschreven is. -In alle ernst: ik vond het een geweldig artikel en het is zo leuk om te ontdekken dat jij dat geschreven hebt.
Wel een succes overigens, dat er kamervragen over gesteld zijn. Dat kan niet anders dan te maken hebben met de klare, heldere -en daardoor zo overtuigende- stijl van je opstel!
Compliment voor Bert Thijs
Wel had ik eerder dan Simon door dat Bt de Jong Bert Thijs is, maar ik ben wel later met mijn complimenten.
Daarom nu: mijn lof, Bert Thijs 🙂
“Omdat de afmetingen van computerbeeldschermen steeds meer formaat ‘breedbeeld’ hebben, verdient het aanbeveling ‘A4 Liggend’ tot standaardformaat voor documenten te maken.”
Malieveld in zicht
Ik hoop dat er nog veel meer studenten, leerlingen, leraren en ouders openlijk voor hun onvrede in over het onderwijs zullen durven uit te komen. Dan wordt het eindelijk mogelijk om een indrukwekkend protest te laten horen op het Malieveld. Na de demonstratie van leerlingen van de bovenbouw HAVO/VWO is gebleken dat een minister van onderwijs voor zulke acties gevoelig kan zijn
Liever niet…
want het gebeuren rond het Maliveld is een van zwarte bladzijden uit het (Linkse) Onderwijsbeleid.
www.gammanieuwsdienst.nl/pages1/week0300/studiehuis.htm
In het begin van het bewuste artikel wordt de mammoetwet als het begin van alle ellende genoemd. Voor de B-vakken is dit beslist niet het geval. Vergelijk examens uit die jaren met de huidige examens.
De afbraak begon met de invoering van de basisvorming (1990) met grote consequenties voor de B-vakken.
malieveld
Eén van de grote bezwaren tegen het studiehuis was en is dat men veel te veel tijd aan werstukken besteedt en vergoogelt. Na het aanklikken van de link “Tweede fase minder zwaar” lees ik dat de vakken algemene natuurwetenschappen en culturele en kunstzinnige vorming van begin af aan veel kritiek kregen omdat zij te veel praktijkopdrachten en werkstukken bevatten. De studielast werd voor deze vakken verminderd zodat er wat minder geggoogled en geplakt hoefde te worden. VWO-leerlingen zouden Frans en Duits mogen laten vallen; dat was geen verplichting. Je kon dus wat onrendabele flauwekul laten vallen en behouden wat je belangrijk vond. Een mooi resultaat.
A4
“Omdat de afmetingen van computerbeeldschermen steeds meer formaat ‘breedbeeld’ hebben, verdient het aanbeveling ‘A4 Liggend’ tot standaardformaat voor documenten te maken.”
Lijkt niet erg handig, want zo gaat het nog meer papier kosten. Een regellengte is beperkt tot maximaal 75 tekens, omdat het oog anders moeite krijgt met het verspringen per regel. (De websites die die regel niet kennen zijn dan ook verschrikkelijk om te lezen!)
Daarom zie je ook op de meeste websites een smalle kolom op je breedbeeldscherm staan.
Als we zo ook met het papier omgaan, moeten we alleen het vierkant in het midden bedrukken en moet de rest onbedrukt blijven.
Dan zouden we de A4-tjes in vierkanten van 15 x 15 moeten veranderen 😉 als we tenminste aan de eisen van duurzaamheid willen bijlijven beantwoorden.
En anders moet je in krantenkolommen gaan drukken, tevens het oude boekrolprincipe.
Zo zijn we met al onze moderne apparatuur weer terug bij af.
De extremen hebben we, nu het midden nog!
De beide extremen van het politieke spectrum (en de beide winnaars van de laatste verkiezingen): de SP en de PVV hebben we als BON dus te pakken. Jammer dat uitgerekend de partijen die aan de formatie meedoen het licht nog niet gezien lijken te hebben.
Het antwoord op de kamervragen nav artikel BT de Jong
De minister heeft geantwoord op de vragen van de PVV o.a. n.a.v. het artikel van Bert Thijs. Zie hier.
zoals we van Maria gewend zijn ontwijkt ze behendig echt antwoord te geven.
Vragen staat vrij…
Je kunt ’t de vragensteller, vandaag 77 dagen lid van de Kamer, eigenlijk niet kwalijk nemen: maar het heeft weinig zin aan een vertrekkende minister deze vragen voor te leggen. Met name vraag 2 kan direct in de lijst van Eerdmans.
Of eigenlijk wel: ze waren natuurlijk gewoon voor de Bühne!