Het technasium

Het onderstaande artikel stond in De Volkskrant van 15 januari 2007. Het artikel van Blokker waar naar verwezen wordt is hier te lezen.
__________________________________________________________
Bekijk technasia eerst, en oordeel dan

Is het technasium alleen maar bedoeld om leerlingen te lokken op de drukke markt van concurrerende scholen, en stelt het inhoudelijk weinig voor? Judith Lechner roemt de eerste en hoopgevende resultaten van dit nieuwe, technologische type onderwijs.

Jan Blokker jr. sabelt diverse onderwijsvernieuwingen neer en neemt daarbij als voorbeeld het technasium, waarbij hij termen gebruikt als’ leeghoofdigheid’, ‘zeepbel’ en’ lege dop’ (Forum, 11 januari).

Het technasium is een nieuwe ontwikkeling in het onderwijs. Onderzoek en ontwerpen (O&O) is een nieuw en door het ministerie van Onderwijs erkend eindexamenvak op het technasium. Dit nieuwe vak O&O hebben de leerlingen twee dagdelen per week. Daarnaast blijft er ruimschoots tijd voor docenten om hun vak te doceren. Wij vinden het van belang om de vakinhouden op niveau te houden.

Het technasium streeft naar een integraal curriculum, waarbij kennis op niveau wordt aangeboden in samenhang met projectopdrachten. Leerlingen krijgen er de kans hun eigen neus achterna te gaan en kennis toe te passen en te ontwikkelen. Of zoals een leerling recent zei ‘om kennis te verwerven in plaats van te consumeren’.

Bij O&O worden leerlingen uitgedaagd door vraagstukken uit de moderne wereld van bèta en techniek, ze ervaren het nut en de noodzaak van bètakennis (en van Nederlands, Engels en geschiedenis) voor het werken aan technologische vraagstukken. Bovendien ontwikkelen ze tijdens O&O hun onderzoeks- en ontwerpvaardigheden. Het technasium staat aan het begin van zijn ontwikkeling, dus kunnen wij niet bogen op jarenlange ervaring, maar de eerste bevindingen zijn positief.

Docenten merken bijvoorbeeld op dat technasiumleerlingen beter gemotiveerd zijn voor de bètavakken en ook minder angst ervoor hebben.

Een hoogleraar sterrenkunde die bij de eindbeoordeling van een sterrenkundig project aanwezig was, was het opgevallen dat de tweedeklas leerlingen zich zelfstandig alle basisbegrippen uit de sterrenkunde hadden eigen gemaakt en dat ze zich een beeld hadden gevormd van ons zonnestelsel.

Docenten zien ook een andere houding bij technasiumleerlingen: ze gaan beter om met practicummaterialen en kunnen lastige proeven of vraagstukken beter aan. Docenten zijn enthousiast en soms ook overdonderd door de motivatie en de werkdrift van leerlingen tijdens O&O.

Het is allemaal pril, maar er gebeurt iets op het technasium wat raakt aan de essentie van het leren bij kinderen. Dáár zijn scholen enthousiast over en daarom kiezen scholen ervoor om het technasium in te voeren, uiteraard na een uitvoerige oriëntatie en discussie in de school. Dat is iets anders dan een leuke profilering op de kindermarkt. Het technasium is bedoeld voor leerlingen en gaat over leren en over onderwijsinhoud.

Jan Blokker jr. moet begrijpen dat wie de naam technasium kiest niet bang is voor traditioneel onderwijs waarbij kennisoverdracht van belang is. Maar de wereld vraagt méér dan kennis alleen en ook daarop willen we kinderen voorbereiden.

De technasia willen hoogwaardig onderwijs leveren, zowel op het niveau van kennis als van vaardigheden, en daar werken we hard aan. In zijn stuk veroordeelt Jan Blokker jr. het technasium op basis van één alinea uit het SCP-rapport. Ik zou hem, als voormalig schooldirecteur, willen uitnodigen eens een kijkje te komen nemen op een technasium en om eens te praten met de leerlingen en met hun bètadocenten.

Judith Lechner is directeur van de Stichting Technasium.
_______________________________________________________

3 Reacties

  1. Argumenten?
    Lechner komt in haar reactie niet met harde argumenten.

    Ze noemt alleen subjectieve beoordelingen van betrokken docenten (zoals “Docenten merken bijvoorbeeld op dat technasiumleerlingen beter gemotiveerd zijn voor de bètavakken en ook minder angst ervoor hebben”). Ze vergeet op te merken dat leerlingen die voor een technasium kiezen waarschijnlijk niet de gemiddelde leerling van vroeger is waar deze docenten hen mee vergelijken. Ook verdisconteerd ze niet dat deze docenten haar misschien vertellen wat zij wil horen.

    Er wordt volgens haar twee dagdelen besteed aan het nieuwe vak O&O. Dat is 1/5 van de totale onderwijstijd (veel meer dan een ‘gewoon’ vak). Die tijd moet ergens vandaan komen, maar ze zegt niet waarvandaan.

    Wordt dit experiment ge-evalueerd? Testgroep, controlegroep; dat soort dingen? Er wordt niets over gezegd.

    • evaluatie
      Ik zou de eindexamencijfers wel eens willen vergelijken (met bijvoorbeeld een gemiddelde NT-klas).

      • evaluatie II
        Om dan helemaal scherp te zijn: vergelijk de cijfers van het centraal schriftelijk met elkaar. Maar ik vermoed dat je dat ook bedoelde, Mark.

Reacties zijn gesloten.