Het kan soms schrikken zijn. Ik keek vanmorgen naar de BBC en wat blijkt: er zijn plannen om het onderwijs daar geheel en al te veranderen. Op zn kop zetten, zou de uitdrukking zijn, maar in vernieuwersjargon heet het kantelen. Komt verder enkel bij vrachtwagens voor, zal dat toeval zijn?
Men wil af van het klassikale systeem en voor elke leerling een coach waarmee ze samen gaan bepalen wat goed voor die leerling is om te gaan leren. Eigen leerdoelen enzo.
Ik was maar gedeeltelijk wakker natuurlijk, maar dacht direct dat BON er misschien maar eens een vriendinnetje op moest gaan nahouden: BEB. Better Education Britain.
Ik ben wel benieuwd of iemand daarover meer weet.
Brits onderwijs: het zít al in de problemen
Hoi 25_12_1944,
Zelf heb ik enige tijd Engelstalig onderwijs gegeven (in Nederland; ik ben er nu tot mijn grote opluchting van verlost) en zo heb ik zijdelings kennisgemaakt met wat aspecten van het Britse onderwijs. Hoe representatief dit is voor het hele Verenigd Koninkrijk, dat weet ik niet, maar de Britse lesboeken vond ik slecht (onduidelijke structuur, weinig inhoud, afstotende vormgeving, kinderachtige opdrachten) en de docentenhandleidingen waren voornamelijk lange lijsten van in die vorm moeilijk haalbare en ontoetsbare leerdoelen.
Ook heb ik een keer wat Britse docenten ontmoet, die nu al geen goed woord overhadden voor hun eigen onderwijssysteem. Vooral de bureaucratie is daar veel dieper in alles doorgedrongen en er waren ook veel problemen met mobiele telefoons.
De documentaire “Classroom Chaos” (ik heb ‘m op DVD), op 1 september jl. uitgezonden op Canvas, liegt er ook niet om: grote wanorde op scholen (leerlingen die te laat de klas inkomen, boeken niet bij zich hebben, niet willen luisteren; slecht lesmateriaal, machteloosheid van docenten).
De Britse collega’s die ik sprak, maakten ook melding van aankomende docententekorten in hun land. Misschien is dat wel de reden waarom ze op coaches over willen stappen. Maar ik vermoed dat het Britse (gesubsidieerde) onderwijs er al langer een stuk slechter aan toe is dan het Nederlandse; is daar ook niet de middenschool ingevoerd?
Arm Engeland…
Heeft dit niet iets te maken met het angelsaksische marktdenken? Zijn het niet voornamelijk de openbare scholen die in de problemen zitten, met daarentegen uitstekende privescholen?
Het coachingsysteem is natuurlijk wel de goedkoopste oplossing voor orde problemen. -Waar geen orde nodig is, zijn ook geen ordeproblemen. Als het zo dramatisch gesteld is met het onderwijs in Engeland, dan is het nog wel te begrijpen dat men wanhopig op zoek gaat naar drastische middelen.
Het Goede Doel verkondigde ooit in op verschillende toonhoogte uitgestoten klanken, welke spastische oprispingen van het spraakorgaan moeten doorgaan voor ‘zang’ (over vakmanschap gesproken), dat belgie de beste bestemming is voor de moderne reiziger- dat geldt volgens mij zeker voor het onderwijs. Kenmerk van dat onderwijs?: niet mee geexperimenteerd, nog lekker streng en ouderwets. Maar bovenal: niet geinfecteerd door het marktdenken. En volgens mij raakt dat de kern van de zaak. Bij de Britten heerst sterk de gedachte dat wie goed onderwijs wil, dit dan maar moet kopen…
Waarschijnlijkis dit het bericht waar je naar verwijst:
news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/6229245.stm
Overigens is voor mij niet duidelijk wat nu precies de bedoeling is: wordt het onderwijs verrijkt met persoonlijke coaches, of gaat het inderdaad geheel op de helling? Schijnbaar is het ook niet voor alle engelse deskundigen even klip en klaar gezien het commentaar in de laatste allinea.
poor Enland indeed
Zinnen als “Jim Knight told a conference in Preston he wanted a system in which no child was stuck in a rut or fell behind” en “”So I want to see radical, meaningful, and sustainable change that benefits all pupils and parents” en “”I want to see a system where a child’s profile and past doesn’t continue to dictate their progress and prospects” doen mij denken aan de argumentatie waarmee de basisvorming werd ingevoerd. Niemand mag achter raken, dat werd bij de basisvorming vertaald in “iedereen moet hetzelfde progamma doorlopen” “ De basisvorming “verbererde het pijl van het jeugdonderwijs” , bedoeld als een radicale betekenisvolle en duurzame verandering die ook getalenteerde leerlingen ten goede zou komen en het laatste citaat stemt overeen met het idee dat door de basisvorming de sociale afkomst van de leerling geen invloed meer zou hebben op zijn toekomst.
“ The Gilbert Review also proposed a review of the national curriculum and of exams – a move welcomed by unions” roept associaties op met schoolcijfermanipulatie en flexibele cijfergeving bij CITO-toetsen
De Engelsen willen blijkbaar graag dezelfde fouten maken als wij.
Ook nu problemen ….
Zoals Em70 ook aangeeft is het huidige Britse onderwijs kennelijk niet geweldig. Gisteren zag ik in een BBC nieuwsuitzending een dame die haar nood klaagde over spelling en grammatica van CV’s en andere documenten. Haar stelling: leerlingen kunnen geen argumentatie opzetten, het lukt ze amper om een fatsoenlijk briefje te sturen. Ze noemde een voorbeeld van een bedrijf dat 50% van de sollicitatiebrieven wegkiepert omdat ze vooral bestaan uit ‘gobble-dee-gook’ zoals de Engelsen dat zo prachtig uitdrukken.
Natuurlijk een anekdotisch verhaal, maar toch ……
Marten