Karin den Heijer over pseudowetenschap

Bon bestuurslid Karin den Heijer heeft zaterdag voor de ResearchEd conferentie een voordracht gehouden over pseudowetenschap in het onderwijs. Van harte aanbevolen en schroom niet dit document verder te verspreiden. 

4 Reacties

  1. Signalen pseudowetenschap,

    Signalen pseudowetenschap, aanvulling

    • Oneigenlijk gebruik maken van nieuwe populaire theorieën 

    Voorbeeld:  Het Protocol ERWD, waarbij de schrijvers links en rechts iets over chaostheorie gehoord hebben en menen dit te kunnen gebruiken om aan hun rapport een extra wetenschappelijk tintje te geven:

     

     

    "Een kind is het middelpunt van verschillende gekoppelde dynamische systemen die voortdurend zijn ontwikkeling beïnvloeden. Een belangrijk kenmerk van een dynamisch systeem is het iteratieve karakter. Het is duidelijk dat het leren van rekenen-wiskunde een complex proces is van samenhangende dynamische systemen die elkaar continu beïnvloeden."

     

     

    "De ontwikkeling van rekenwiskundige kennis en vaardigheden verloopt bij de meeste kinderen geleidelijk en vrijwel ongemerkt. Toch is deze ontwikkeling een complex proces van vele factoren die elkaar voortdurend beïnvloeden. Maar ook het kind reageert op zijn omgeving waardoor die omgeving ook verandert. De omgeving is zelf onderdeel van andere dynamische systemen en daardoor eveneens aan veranderingen onderhevig. Daardoor ontstaan iteratieve veranderingsprocessen die zowel het kind als de omgeving beïnvloeden."

     

Reacties zijn gesloten.