Volgens Herman Blom en Martin Struik moet de overheid, net als in Duitsland, de regie nemen om langdurig vakmensen in het mbo op te leiden. In haar adviesrapport , ‘Een klemmend beroep’, in maart jl. stelt de Onderwijsraad dat als antwoord op de krappe arbeidsmarkt beroepsopleidingen (mbo) en bedrijven samen vakmensen moeten op leiden volgens Blom en Struik het paard achter de wagen spannen. En dat komt omdat het Nederlandse bedrijfsleven geen leercultuur kent. Bij veel bedrijven ontbreken in de regel adequate leersystemen waarin de werkzaamheden die studenten in de praktijk uitvoeren, bijdragen aan hun opleiding. Ook is er geen capaciteit voor de praktijkbegeleiding van studenten. De mbo-onderwijsinstellingen en bedrijven moeten de tering naar de nering zetten en worden gedwongen om op zoek te gaan naar alternatieven die minder of geen beslag leggen op de schaarse opleidingsplaatsen en praktijkbegeleiding. Veelal moeten scholen steeds meer gebruik maken van (praktijk)simulaties.
De Onderwijsraad laat de vraag open hoe de huidige opleidingssystemen met voldoende goede opleiders kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. Volgens Herman Blom en Martin struik zou de overheid van het bedrijfsleven, net als bijvoorbeeld in Duitsland, moeten verlangen dat investeren in systematisch begeleide leer-werk-trajecten en een goede verankering in de bedrijven zelf. Naar de mening van Blom en Struik laat De Onderwijsraad in hun adviesrapport kansen liggen om te pleiten voor de uitbouw en verbetering van de bestaande duale praktijk.
Tot slot merken ze in hun opiniestuk in ScienceGuide op; ‘De ’leven lang leren/ontwikkelen’-industrie groeit en bloeit in Nederland. Er is veel aanbod door bedrijven en mbo- en hbo-instellingen, maar de ontwikkeling van een ‘leercultuur’ in bedrijven lijkt er niet van te komen’.
Bron: ScienceGuide: ‘Overheid moet regie nemen in voortdurend opleiden van vakmensen’. Opinie; door Herman Blom & Martin Struik,12 juli 2024
Laat een reactie achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.