PISA-2022: Onvoldoende geletterd en negatieve invloed digitale apparaten.

Een derde van de 15-jarige Nederlandse leerlingen is onvoldoende geletterd. Dat is hoger dan gemiddeld in de OESO- en EU14-landen, zo valt te lezen in het zojuist verschenen onderzoek ‘Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht’. De kennis en vaardigheden van Nederlandse 15-jarigen in wiskunde, leesvaardigheid en natuurwetenschappen zijn in de afgelopen vier jaar behoorlijk achteruitgegaan. Voor leesvaardigheid ligt het percentage leerlingen dat onvoldoende geletterd is (maar niet ‘laaggeletterd’) in Nederland op 33% en dat is hoger dan gemiddeld in OESO- en EU14-landen. Verder blijkt dat meisjes ook in 2022 nog steeds betere lezers zijn dan jongens.

In 2022 is een kwart van de Nederlandse 15-jarigen onvoldoende geletterd in wiskunde. Hetzelfde geldt voor natuurwetenschappen. Daarmee scoort Nederland vergelijkbaar met het aandeel leerlingen dat gemiddeld onvoldoende geletterd is in OESO- en EU14-landen. De prestaties van meisjes in wiskunde en natuurwetenschappen zijn sterker gedaald dan de prestaties van jongens. Ook bij vmboleerlingen zijn de prestaties sterker gedaald dan voor havo- en vwo-leerlingen.

‘Als het zo doorgaat is binnenkort de helft van de Nederlandse jeugd analfabeet’. Ad Verbrugge

Het opleidingsniveau van ouders en de gezinsachtergrond zijn van invloed op de schoolprestaties. Hoe hoger het opleidingsniveau van de ouders van leerlingen, hoe hoger hun prestaties in wiskunde, leesvaardigheid en natuurwetenschappen. Ook halen leerlingen die thuis Nederlands spreken hogere scores voor zowel wiskunde, leesvaardigheid als natuurwetenschappen dan leerlingen die thuis een andere Europese of niet-Europese taal spreken.

Het gebruik van digitale apparaten in de les hebben volgens  veel leerlingen een negatieve invloed op hun leerprestatie. Ruim een derde van de leerlingen voelt soms of vaak druk om online te moeten zijn en berichten te beantwoorden terwijl ze in de les zitten. Ongeveer een derde van de leerlingen geeft aan in de meeste of alle wiskundelessen afgeleid te raken door het gebruik van digitale middelen zoals smartphones, websites of apps. Ruim een kwart van de leerlingen zegt dat leerlingen in de meeste of alle wiskundelessen afgeleid raken door hun klasgenoten die digitale middelen gebruiken.

Bron: Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht, 05-12-2023

Meer lezen: Het lijkt al bijna gewoon: een ‘doorlopende dalende trend’ bij leesvaardigheid, woordenschat, rekenen en wiskunde. Column Aleid Truijens, de Volkskrant, 4 dec 2023

Zie ook:  Ad Verbrugge in ‘Als het zo doorgaat is binnenkort de helft van de Nederlandse jeugd analfabeet’ – Beter Onderwijs Nederland

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter