Dekker benoemt ontwerpteam 2032 voordat kamer akkoord is met veranderingen

post-a-message-1523508_450x200.jpg

Een paar tweets van CDA kamerlid Michel Rog attendeerden ons op de brief van staatssecretaris Dekker aan de Tweede Kamer waarin hij de vorming van een ontwerpteam voor het curriculum van 2032 aankondigt. Rog merkt op dat het zeer de vraag is of de Tweede Kamer wel een curriculum wil met kennisdomeinen in plaats van vakken en vindt het vreemd dat de staatssecretaris nu al zo'n commissie benoemt. Voorzitter van die commissie wordt voormalig HU en HvA bestuurder Geri Bonhof. Hiermee lijkt de richting van de onderwijsvernieuwingen zowel vanuit de beleidsnotitie onderwijs 2032 als vanuit de achtergrond van de voorzitter van het ontwerpteam al vast te staan. De kamer moet nog oordelen, maar het is desastreus dat een mega onderwijsverandering lijkt te worden opgetuigd op basis van een notitie die weinig meer is dan het bij elkaar harken van veranderingswensen van belanghebbenden. Destijds is er over de middenschool uitgebreider gediscussieerd. Wellicht zal worden beargumenteerd dat er nog helemaal geen besluiten zijn genomen, en dat is waar, maar de dynamiek van de onderwijsvernieuwing is inmiddels maar al te zeer bekend. Er is (veel) geld me gemoeid en dus ook veel belangen. Inhoudelijke argumenten worden dan al te gemakkelijk genegeerd.

BON vraagt de politiek om, het rapport Dijsselbloem indachtig, deze stoomwals tot stoppen te dwingen. Nederlandse kinderen, de Nederlandse maatschappij en zelfs de Nederlandse economie hebben recht op en gedegen onderzoek naar de problemen van het huidige onderwijs, de mogelijke oplossingen daarvoor en de mogelijke bijwerkingen van voorgestelde oplossingen. Daar is nu geen sprake van. Hier dreigt dat alleen de onderwijs transitie-industrie wint. We herinneren de staatssecretaris er nog maar even aan: 15% van de kinderen die van de basisschool afkomen zijn functioneel analfabeet en de staatssecretaris zelf vindt het noodzakelijk om VO leerlingen aan een gammele rekentoets te onderwerpen, zonder de oorzaak, een falend rekenonderwijs aan te pakken. Kennelijk is dat de manier waarop de staatssecretaris de (vele) plannetjes en proefbalonnetjes bedenkt. 

8 Reacties

  1. Kunnen we Jan Slagter van

    Kunnen we Jan Slagter van omroep MAX niet inschakelen om dit wereldkundig te maken?

     

  2. Moet er geen rekening worden

    Moet er geen rekening worden gehouden met de eisen die de instroom aan asielzoekers aan het onderwijs gaat stellen?

    Quantité négligable? De puinhopen van curriculum 2032 (???) zijn nu al te voorzien.

  3. Er is gekozen om voor het

    Er is gekozen om voor het toekomstkijken gebruik te maken van glazenbol 2.0. Dat bleek een niet (whql) gecertificeerde versie te zijn en we zien nu dat we tegen wat bugs aanlopen. Versie 3.0 wordt in 2017 verwacht en zal tegen een geringe meerprijs beschikbaar worden gesteld. Wij verwachten dan dat de asielkinderen dan in allen toekomstvisies voorkomen. Voor verdere onzekerheden (Poetin, Erdogan, en het onstaan van Rutte 3.0) zal dan opnieuw een nieuwe versie worden uitgebracht. Dan op basis van een abonnement op een servicedeal die in de cloud gerealiseerd zal worden.

  4. Heeft het bestuur ooit een

    Heeft het bestuur ooit een taxatie gemaakt of proberen te maken van het aantal ouders dat geen vertrouwen (meer) heeft in verdere of zelfs ook in al gerealiseerde vernieuwingenen wil dat hun kinderen daarvan (verder) verschoond worden? Als dat aantal redelijk is zou het bestuur hen kunnen oproepen om te protesteren. Te protesteren tegen de verplichting hun kinderen te laten deelnemen aan onderwijs waaraan zij weinig hebben en die ten koste gaat van onderwijs  dat ze zouden kunnen volgen en waaraan ze wel iets hebben. Als ouders een tegenkracht kunnen vormen tegen onzalige onderwijsvernieuwingen moet zeker geprobeerd worden hen in te schakelen!

  5. Een proeve van decadentie

    Een proeve van decadentie voor een nihilistische en losgezongen bestuurselite. De zelfbenoemde 'stakeholders' blijven 'acteren'. In een periode kun je niet minder geld uitgeven. Elk budget heeft een deksel. Curriculum 2032 biedt een uitgelezen nieuwe mogelijkheid voor geldvernietiging door de 'stakeholders'.

     

    Sfeerbeeld: Karlijn Kuijpers, Casper Thomas, 'De juiste yoghurt', De Groene Amsterdammer, nr. 9, 3 maart 2016

     

    "Niet de private investeringen en de dynamiek van het bedrijfsleven zijn de drijver van de Nederlandse kenniseconomie. Publiek geld is dat, zo laat de casus-Danone zien. Zijn er ook publieke voordelen?" "De overheid tast in het duister als het gaat om de gevolgen van de miljarden die worden geinvesteerd in innovatie." "Onderzoekers die zowel bij Danone als bij een universiteit werken zetten meestal hun patenten op naam van het bedrijf." "Van alle Europese landen wordt in Nederland het grootste bedrag via belastingprikkels aan bedrijfs-r&d uitgegeven." (ookboek; en)

     

    De innovatieve overheid: iedereen moet eraan geloven. Hoe disruptiever, hoe beter (nieuwste hype). Neelie ziet dat het goed is.

  6. Wat een bizar toeval dat

    Wat een bizar toeval dat Andreas Schleicher in zijn toespraak voor de Global Education and Skills Forum (GESF) in Dubai hetzelfde wil als Den Haag. Met de 'collaboration' op dia 19 zit het dus wel goed.

     

    Andreas Schleicher ‘Making education everybody’s business’ (diapresentatie), GESF 12 March 2016

     

    [1] Eén Powerpoint-pop duwt met veel moeite een kubus met ‘no skill’ (kleur: rood) voort, terwijl vijf andere poppen met gemak de ballen met ‘skills’ (kleur: blauw) voortduwen.

    [12] "Citizens expect that we… Build learning systems that… Leverage the potential of all learners; Better anticipate the evolution of the demand for 21st century skills and better integrate the world of work and learning; Find more innovative solutions to what we learn, how we learn, when we learn and where we learn; Advance from an industrial towards a professional work organisation."

    [18] "Knowledge: Global literacy; Digital literacy; Information literacy; Design literacy; Systems thinking."

    [19] "Creativity; Critical thinking; Problem solving; Innovation; Collaboration; Data gathering; Communication."

    [20] "Empathy; Resilience; Mindfulness; Inclusion; Curiosity; Ethics; Courage; Leadership."

    [25] Plaatje met links ‘memorisation’ (kleur: rood) en rechts ‘elaboration’ – zachte vaardigheden (kleur: groen). Vermelding Nederlandse score.

    [35] Leraren – Hoe groot is het respectieve aandeel voor ‘Networks’, ‘Autonomy’, of ‘Knowledge’? China blinkt uit in netwerken, terwijl Finland nog niet zo ver is.

  7. Onderwijshervormingen

    Onderwijshervormingen (boodschap: doe het voorzichtig)

     

    [45] "Use and evaluate pilot projects before full implementation."

    [vicieuze cirkel:] "Resilience to political change – engage stakeholders – careful piloting – sustainable resources – careful timing – partnership with the profession – resilience to political change …enz."

    "Currently only one in ten educational reforms is evaluated; Policy experimentation can help build consensus on implementation and can prove powerful in testing out policy initiative and – by virtue of their temporary nature and limited scope – overcoming fears and resistance by specific groups of stakeholders."

    [46] [zie vicieuze cirkel hiervoor]

    "The benefits for ‘winners’ are often insufficient to mobilise support, the costs for ‘losers’ are concentrated – that’s the power of interest groups; Need for consistent, co-ordinated efforts to persuade those affected of the need for change and, in particular, to communicate the costs of inaction."

    [47] [zie vicieuze cirkel hiervoor]

    "All political players and stakeholders need to develop realistic expectations about the pace and nature of reforms to improve outcomes; Certain reform measures are best introduced before others, particularly because of the substantial gap between the time at which the initial cost of reform is incurred, and the time when the intended benefits of reforms materialise; Time is needed to learn about and understand impact, to build trust and develop capacity for the next stage."

    [48] [zie vicieuze cirkel hiervoor]                                                              

    "Putting the teaching profession at the heart of education reform requires a fruitful dialogue between governments and unions; Teachers should not just be part of the implementation of reforms but also part of their design; Conflict isn’t best addressed by weak unions but by strong social partnership."

     

    [49] "The old bureaucratic system (kleur: rood) – the modern enabling system (kleur: groen)"

    Keuze tussen rood en groen bij onderwerpen ‘student inclusion’ (hoge niveau voor enkelen of juist voor iedereen), ‘curriculum, instruction and assessment’ (wil je routine of juist conceptueel denken?), ‘teacher quality’ (wil je standaardisatie of professionaliteit?), ‘work of organisation’ (hiërarchisch of collegiaal), ‘accountability’ (autoriteiten of gelijken en belanghebbenden). Een goede retorische truc gaat lang mee.

    [51] "and remember: Without data, you are just another person with an opinion."

     

    Met dia 51 sluit Andreas Schleicher zijn presentatie bij GESF af. Twitter: "OECD – Fostering education & skills to help individuals and nations identify and develop the knowledge and skills which are key to a better and fairer society.

     

    GESF werkwinkels o.m. : Lego Education, Udemy, onderwijspionieren uit het Siliconendal. Presentaties: "Volley | PLE Education | Skoolbo | Brain POP | Speakaboos | Hegarty Maths | Pobble | MakeSchool |English Central | Bridge U. After each short presentation delegates, school leaders, and journalists will have time to meet each company individually to deep dive and learn more about their products and services." Ook: Jelmer Evers.

     

    Workshop: "To prosper in the twenty-first century, our children must break out of educational silos, combining strong inquiry and curiosity with multimedia narrative creation and issue-driven advocacy to make our world a better place."

    Andere: "Communication skills, team-working skills and commercial awareness are often cited as the most desirable skills employers look for. However, most education systems focus still focus on traditional academic disciplines and not these “soft skills”. Join us in the Debate Chamber as the House argues that the primary purpose of education is to prepare young people for the workforce – a task they are failing at."

    Ook:  "Many of us here had the privilege of a higher education, but just how necessary is obtaining that qualification in today’s world? While technology is driving students from brick and mortar campuses to online platforms, and student debts are at an all-time high, the skills demanded by employers are changing and are not necessarily fostered during an academic degree. Join us in the Debate Chamber as the House argues that, for the majority, this is the beginning of the end of university as we know it."

Reacties zijn gesloten.