Monitor jeugd en media 2015: grote verschillen in mediagebruik tussen jongeren

beeld-en-geluid-_450x200_350439.jpg

Mediawijzer.net en Kennisnet.nl presenteren vanmiddag hun rapport over het mediagebruik door jongeren. De nu al gepresenteerde resultaten zijn weinig verrassend. 'Jongeren van het vmbo profiteren minder van digitale media en gaan er onhandiger mee om dan jongeren van havo en vwo' en 'schoolapps zijn minder mooi dan de apps die de jongeren zelf gebruiken'. Terwijl vooral lager opgeleide jongens graag meer digitale media op school gebruikt willen zien.

Het onderzoek zelf levert dus weinig verrassende uitkomsten op. We vermelden het hier toch omdat wel degelijk relevant is welke conclusies hieruit zullen worden getrokken voor het onderwijs. Zo neemt Simone Walvisch van de PO-raad het rapport vanmiddag in ontvangst. Wij wachten de reacties af.

1 Reactie

  1. NRC, ‘Scholieren gebruiken

    NRC, 'Scholieren gebruiken mobiel als afleiding én om te leren', 23 juni 2015

     

    "De helft van alle Nederlandse jongeren zegt de smartphone in de les weleens te gebruiken om berichtjes te sturen of sociale media te checken. Mobieltjes worden echter op school ook vaak gebruikt om cijfers te bekijken of als leerhulpmiddel. Dat blijkt uit de Monitor Jeugd en Media 2015 van Stichting Kennisnet en Mediawijzer.net die vandaag verschijnt."

     

    *

    Het Parool, 'VMBO'er profiteert minder van digitale media', bron ANP, 23 juni 2015 (De Volkskrant identiek)

     

    "Jongeren op het vmbo lijken minder te profiteren van de voordelen die digitale media kunnen bieden voor hun schoolwerk dan bijvoorbeeld vwo'ers. Er zijn grote verschillen in mediagebruik voor schoolwerk, vrije tijdsbesteding en persoonlijke verdieping."

    'Belangrijk is wel dat we gelijke digitale kansen voor iedereen bevorderen. Niemand heeft baat bij een groeiende ongelijkheid in digitale vaardigheden', aldus onderzoeker Remco Pijpers [journalist;  strategisch adviseur]  van Kennisnet.

     

    Om over de kloven en tweedeling maar te zwijgen.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.