Onderwijsverslag 2013/2014

De onderwijsinspectie publiceerde vandaag het onderwijsverslag 2013/2014 (verslag en hoofdlijnen).

Men constateert onder andere dat leerlingen gemiddeld iets lagere diploma's halen dan voorheen, maar dat zittenblijven is verminderd. Nederlandse leerlingen zijn wel vaak slecht gemotiveerd. Een opmerkelijke passage uit het rapport: "Op de vraag “Ben je tevreden over of docenten jou motiveren?” antwoordt 42 procent van de vo-leerlingen positief, 19 procent negatief en de rest neutraal.15 Ook in het hoger onderwijs is minder dan de helft van de studenten tevreden over de mate waarin docenten inspirerend zijn" (hoofdlijnen, blz 24) Het feit dat die vraag gesteld wordt kan wel eens kenmerkend zijn voor de Nederlandse situatie in vergelijking met veel andere landen. In het Nederlandse onderwijs is die wens van motivatie kennelijk heel sterk, en ligt de verantwoordelijkheid daarvoor kennelijk bij de leraar. "Ik ben niet erg gemotiveerd zegt Pietje, de meester moet hiervoor toch beter zn best doen"