Discussies over opgaven rekentoets verboden

geheimhouding.jpg

Op onze site hebben we vaker bericht over de rekentoets, u weet wel de verhaaltjessommen die leerlingen van het VO moeten maken voordat ze een diploma kunnen krijgen. De problemen zijn bekend: er is een fikse discussie over of het wel om rekenen gaat, de vraag is ook welke vervolgopleiding hier op zit te wachten en velen menen dat het wel erg vreemd is dat basisschoolstof aan het einde van 6 VWO opnieuw getoetst moet worden. Daarnaast zijn er problemen bij de (digitale) uitvoering van de toets en het gebruik van rekenmachines, de onmogelijkheid om naderhand je eigen werk in te zien en …… er zakten teveel leerlingen bij de proeftoets

Zojuist werden we opmerkzaam gemaakt op een ander gevolg van de gemaakte keuzes: docenten is expliciet verboden om op fora (zoals ons forum of Twitter) te discussiëren over de rekentoetsopgaven. Want: ze moeten geheim blijven natuurlijk.

Ik ben geen jurist, maar de formulering: "geen informatie in welke zin dan ook over de inhoud van enig digitale rekentoets", lijkt me verder te gaan dan het openbaar maken van sommen uit de rekentoets. Er mag in het geheel niet over gediscussieerd worden. Voor de volledigheid: het gaat hier om door leerlingen gemaakte opgaven en dat is heel anders dan dat docenten vooraf over bv eindexamenopgaven zouden discussieren.

Los van hoe je denkt over nut, noodzaaak en kwaliteit van toets of uitvoering daarvan lijkt me een verbod om er openlijk over te praten het ultieme argument dat we hier per direct mee moeten stoppen.

Update 17 okt 16u30: wiskundedocente en BON-lid Karin den Heijer is de drijvende kracht achter de publiciteit over deze geheime rekentoetsopgaven. Zij kaartte de situatie aan bij RTV Rijnmond, de Telegraaf, BNR Nieuwsradio en heeft ook, samen met de Rotterdamse onderwijsjournalist Ronald Buitelaar, een verzoek ingediend tot openbaarmaking vanwege de Wob. In de politiek zijn Michel Rog en Jasper van Dijk hierbij actief. Kortom: een veelheid aan publiciteit. Zouden VVD en PvdA opnieuw doof blijven voor de serieuze bezwaren tegen inhoud en geheimhoudingsplicht van de toets?

18 Reacties

  1. Dit wordt zonder verdere

    Dit wordt zonder verdere discussie geaccepteerd

    want afkomstig van Mieke, de Nederlandse rekenexpert en emeritus-lector gecijferdheid. Ze geeft deze week in de wiskunde-e-mail een aantal tips, zodat we ons geen zorgen meer hoeven te maken over de rekentoets.

    • Van belang is om kwalitatieve informatie te verzamelen over de rekenprestaties van de leerlingen, bij voorkeur per rekendomein.
    • De rekencoördinator in de vo-school kan eventueel met zijn collega-rekencoördinatoren in het basisonderwijs overleggen als er over sommige leerlingen extra informatie gewenst is.
    •  
    • Laat een docent het niet in zijn eentje uitzoeken. Zorg er altijd voor dat rekenproblemen in teamverband worden aangepakt en opgelost.
    •  
    • Zorg ervoor dat er voldoende rekendeskundigen in de school aanwezig zijn.

     

    • Rekenactiviteiten zijn altijd leuker dan het maken van sommen. Rekenen moet je doen.

     

    Bron: *Mieke van Groenestijn: Masterplan Dyscalculie*

  2. Ik neem aan dat er ook

    Ik neem aan dat er ook leraren zijn die er principieel tegen zijn dat de getoetste toetsresultaten voor hemzelf moet accepteren als hij denkt dat er fouten gemaakt zijn. Dat kan betrekking hebben op fouten of onduidelijkheden in de opgaven, ongeschiktheid van de toets voor het te toetsene (validiteit) maar zelfs op mogelijke fraude. Hier wordt een grondrecht aangetast en het is exta erg omdat een goed resultaat van een hele VWO- of HAVO-studiedoor een onvoldoende uitslag ongeldig verklaard wordt als het gaat om het uitreiken van het bijbehorende diploma. Er zullen daarom zeker leraren zijn die zonder gewissensbisse maar wel in anonymiteit inofrmatie verstrekken waarover gesproken kan worden. Of heeft het toetsinstituut het klaar gespeeld dat mensen die niet betrokken waren bij het examen behalve mogelijk als examinandus ook strafbaar zijn als ze bij het spreken over toetsen en personen informatie gebruiken die door dat toetsinstituut geheim veklaard zijn? Misschien willen ze praten over toetsen wel tegenhouden door zich te bewroepen op auteursrecht  en misbruik van hun intellectueel eigendom!

  3. Bestaat er een equivalent

    Bestaat er een equivalent voor wereldvreemd als het om de school gaat? Schoolvreemd?

    Want zijn de voorstellen van Mieke. Ze denkt kennelijk dat leerkrachten alle tijd hebben en naast het rekenonderwijs verder niets te doen hebben. Bestaan er tegenwoordig reken-co-ordinatoren op de basisschool? Het bestaan van zulke functies toont m.i. al aan hoe het rekenonderwijs, na de adviezen van de Miekes van deze wereld, dermate is verzwakt dat er van kanten steunbalken moeten worden aangebracht.

    Ooit hadden de juffen en meesters van de lagere school een prima rekenvaardigheid en hadden zij helemaal geen reken-co-ordinator nodig.

    Zo'n mevrouw, daar word je niet wijzer van; zulke adviezen horen thuis in de prullenbak.

  4. Ik realiseerde mij dat je dat

    Ik realiseerde mij dat je dat landelijk rekenexamen ook als een oprisping van de basisvorming kon zien, De basisvorming zou de kwaliteit van het onderwijs aan 12-14 jarige verhogen maar iedereen met gezond verstand en zonder belangen zag onmiddellijk dat het onderwijs aan VWO-ers door achteruit zou gaan. Oorspronkelijk zouden alle leerlingen van Gymnasium tot en met ondersteund MBO dezelfde toetsen maken. Door de aanpassingen van het VWO aan de basisvorming liep het blijvende schade op. En nu gaat het weer om een project voor alle leerlingen dat voor het VWO als mosterd na de maaltijd gereserveerd wordt maar ook in een eerder stadium niet door VWO-ers als mosterd gebruikt had kunnen worden.

    Ik pleit er herhaaldelijk voor dat BON ook activistisch wordt. Die activiteiten zullen gedragen moeten door enthousiaste BONners en niet door bestuursleden omdat die al helemaal vol met werk zitten.

    Waarom richt BON geen werkgroep op van mensen die niet op enigerlei wijze betrokken zijn bij het landelijk rekenexamen om op het BON- forum over dat rekenexamen en de opgaven in dat rekenexamen te discussiëren? Natuurlijk pas nadat juristen ons gerust gesteld hebben dat de deelnemers aan de discussie zeer waarschijnlijk niet wegens heling van niet materieel eigendom bestraft kunnen worden. Het lijkt me een kansrijke manier om aan afnemen van het rekenexamen een einde te maken. Maar BON kan nog verder gaan en een niet-multiple-choice afsluitend rekenexamen basisonderwijs aanbieden voor leerlingen die naar het VWO willen gaan. Vervolgscholen zouden leerlingen die dat examen halen in een VWO-plus eerste klas kunnen zetten en zelfstandige Gymnasia zouden het diploma kunnen opnemen in hun toelatingscriteria. BON heeft een rekenafdeling en dus heeft daarom ook de know how om een goed rekenexamen met open vragen in elkaar te zetten. Vele BONleden moeten dan één keer per jaar als onbezoldigd surveillant en/of corrector optreden.

    Als eenmaal een examenzitting heeft plaats gevonden zal de strijd om erkenning van het BON-examen als vervanger van het landelijke rekenexamen gevoerd moeten worden. Als we hem verliezen begrijpt hopelijk iedereen hoe machtig de onderwijsmaffia is en hoe ver haar tentakels reiken.

  5. @malmaison
    @malmaison

    Niet alles hoeft en gaat via formele werkgroepen. Wees gerust dat het bestuur zeer op de hoogte is van de acties van van mensen die dicht bij onze denkbeelden staan. In het geval van het rekenen is er zelfs de stichting goed rekenonderwijs waar BON bestuurslid Gerard Verhoef secretaris is

  6. @redactie

    @redactie

    Ik bedoelde met de rekenafdeling van BON de Stichting Goed Rekenonderwijs (onnauwkeurig maar niet beledigend bedoeld). Juist omdat die stichting alternatieve leergangen samenstelt om voor beter rekenonderwijs te zorgen is zij zeer geschikt om een goed rekenexamen van het juiste soort samen te stellen. Zo’n examen is bovendien de kroon op de leergang die de druk op de auteuren vermindert om de leerstof aan te passen aan de examens van lectrix Mieke en het CITO en in het bijzonder aan het landelijke rekenexamen dat, als ik het goed heb, ook van het CITO is. Het halen van een examen dat op de leerstof aansluit zal aan de leerlingen-gebruikers van de leergang van de Stichting Goed Rekenonderwijs voldoening geven maar beter is het natuurlijk wanneer het als een wettelijke vervanger van het landelijk rekenexamen of als een toelatingstoets voor het VWO erkend zou worden. Zo lang er geen BON-rekenexamen is zal het niet bij voorbaat erkend worden.

  7. Dat komt omdat de

    Dat komt omdat de beleidsmakers ook doorhebben dat het invoeren van de rekentoets een complete mislukking is. En ja, en blunders moet je nu eenmaal afdekken met censuur.

  8. Ik vraag me af wat de

    Ik vraag me af wat de rechtsgeldigheid van zo'n verbod is. Docenten ondertekenen volgens mij niets als zij een verplichte toets moeten afnemen.

    Het lijkt dus een ordinair dreigement.

  9. Ik ben geen NVvW-twitteraar,

    Ik ben geen NVvW-twitteraar, maar enkele van mijn tweets worden hierboven aangehaald.

    Hieronder een ruimere Twitter-bloemlezing (maar dan anoniem) over de rekenopgave die op Twitter de ronde deed, waaruit meer twijfel blijkt.

     

    Ik weet het niet, mag niet over gepraat worden van de maffia uit de Muntstraat vermoed ik zo.

    Update, foto gemaakt door surveillerende leraar die vraag kreeg van meisje die toets maakte.

    In plaats van dat school in opstand komt tegen idiotie wordt leraar nu het leven zuur gemaakt.

    Weet je ZEKER dat dit uit de officiële rekentoets komt? Daar mag je geen foto's van maken.

    ik kan mij niet voorstellen dat dit uit DE rekentoets komt.

    Wel leuk voorbeeld van ambigue vraag, maar lijkt me verder onzin. Toch?

    Kwaliteit vragen 'reken'toets is dan wel slecht, maar niet ZO slecht.

    Rekentoets op school, meisje stelde vraag aan leraar tijdens toets, die nam foto, TERECHT!

    Helaas worden leraren monddood gemaakt: zij mogen GEEN foto's van vragen met fouten.

    Met het maken van foto van vraag uit 'reken'toets breng ik mijn rector in de problemen.

    Als een vraag idd niet deugt, MOET er een foto van komen.

    Ik durf dat niet: het is mij nadrukkelijk verboden.

    De leraren geven gewoon les tijdens de afname.

    Het was op een MBO dit geloof ik, maar ik hoor het nog wel.

    Kritiek op de rekentoets is verdacht:

    Knap werk, zo’n klandestiene foto vanaf een beeldscherm, of toch een fake?

    Het leek mij een nogal doorzichtige manier om de rekentoets in een kwaad daglicht te stellen of op z’n minst een slechte grap.

    Wie wilde wat in kwaad daglicht stelen?

    Ik denk ook nog steeds dat dit geen echte vraag van de echte rekentoets is.

    Lijkt mij ook onzin — alleen al het kleurschema.

    Inderdaad. Zoals ik al eerder schreef, veel vragen van de rekentoets zijn ondeugdelijk, maar niet ZO ondeugdelijk.

    Dit was een nagemaakte vraag uit een toets afgenomen in een brugklas vmbo. Ik heb het origineel niet gezien.Niet uit *de* rekentoets dus. Ik dacht al: geen plaatje, geen tabel, geen dwaalspoor, geen rekenmachine :-).

    Niet uit DE rekentoets dus maar uit 'N rekentoets. Meerdere rekentoetsen(en -makers wellicht) die niet deugen.

    Mijn vermoeden dat DIT van de maffia uit de Muntstraat kwam was was onjuist. Verschil maakt het niet. Het is sonna cosa nostra daar in Utrecht.

    Overigens, ik ben geen voorstander van de rekentoets. Lees ook aowiskunde.blogspot.nl/2013/11/de-rrr-weer-in-de-maand-rekenen.htmlen kijk onder “Rekentoets”

     

     

     

    Niet uit *de* rekentoets dus. Ik dacht al: geen plaatje, geen tabel, geen dwaalspoor, geen rekenmachine :-).

    Niet uit DE rekentoets dus maar uit 'N rekentoets. Meerdere rekentoetsen(en -makers wellicht) die niet deugen.

    Mijn vermoeden dat DIT van de maffia uit de Muntstraat kwam was was onjuist.

     

    Overigens, ik ben geen voorstander van de rekentoets. Lees ook aowiskunde.blogspot.nl/2013/11/de-rrr-weer-in-de-maand-rekenen.htmlen kijk onder “Rekentoets”

  10. Ik blijf toch met een aantal

    Ik blijf toch met een aantal vragen zitten.

    Als de vraag uit een toets afgenomen in een brugklas vmbo komt, dan heeft het toch niets te maken met de rekentoetsen in het eind van het VO en valt het toch niet onder de geheimhouding, die daar zo in discussie is?

    (gaat het dan over  www.cito.nl/onderwijs/voortgezetonderwijs/cito_volgsysteem_vo?)

    Als het niet “de” rekentoets is dus, en niet afkomstig van het CITO (of de Muntstraat) dan heeft het toch ook helemaal niets te maken met die geheimhoudingsplicht die het CvTE oplegt en alles wat daarom heen speelt?

    Wat is dan het probleem met die docent, welke regels heeft hij overtreden? Waar moet hij bang voor zijn?

    En als ik de vraag zelf bekijk (Een derde van de klas gaat niet over. Is dat meer of minder dan A. 20 %, B.30 %, C. 40 %) dan kan ik niet geloven dat die ergens in een echte test terecht is gekomen, want bij de eerste controle valt zo’n onbeantwoordbare vraag toch meteen af? Iedereen maakt wel eens een fout bij het opstellen van een toets maar ligt deze er niet erg dik bovenop? Welke instantie is daar dan voor verantwoordelijk, als het toch een toetsvraag was? Welke concurrent levert deze wanvertoning?

    Als je de VO-rekentoetsen aan de kaak wilt stellen (een betere bewoording dan ”in een kwaad daglicht stellen”) dan zijn er betere methoden, zoals Marinus van Hoorn laat zien in het laatste nummer van Nieuw Tijdschrift voor Wiskunde, waarin hij de al veel gehoorde argumenten “tegen” op een rij zet en correct, rustig en weloverwogen, maar toch vernietigend, afrekent met de eindrekentoets in het VO. En terecht op zeer veel punten!

    Het doel heiligt de middelen, over het doel zijn we het eens, maar bij dit middel houd ik, en ik niet alleen dus, mijn vraagtekens.

  11. Zie mijn reactie onder de

    Zie mijn reactie onder de draad over de door jouw NVvW verguisde held van het wiskundeonderwijs Erik. Ik word het een beetje zat dit.  Je selectieve informatie over discussie heen en weer. Doe vooral je continu volgehouden clowntjestweets met HW erbij, en zie vooral niet onder ogen wat de rol van jouw NVvW is. Bel eens met Henk Broer en vraag hem wat ik tegen Jos Tolboom niet hardop had mogen zeggen over de gang van zaken bij cTWO en de tactieken van je voorzitter. Vriendelijke groet, Joost.

  12. Oie, in mijn post van 16.05

    Oie, in mijn post van 16.05 is dus wat misgegeaan.

    Het kopiëren ging blijkbaar mis. 

    Het stuk onder het witte deel is grotendeels dubbel, maar had er niet meer bij moeten staan. (en het zinnetje "Niet uit *de* … had in het eerste deel op een nieuwe regel moeten beginnen.)

  13.  Wat betreft die clownerie,

     Wat betreft die clownerie, het eerste clownsplaatje ontving ik van @lonesomejoey die er zelf de spot mee dreef. Ik heb het nog op mijn computer staan. Misschien niet leuk en netjes om dan erna via @eskorthof steeds weer toespelingen op te maken, maar ik zie wel meer dingen op twitter voorbij komen die, vind ik,  niet, zeg maar, deugen, eigenlijk. Sorry. 

    Wat betreft de NVvW, die is niet van mij, noch de voorzitter ervan. Daar moet je niet voor bij mij zijn.

    Wat betreft de "rekenvete". De verwijten vliegen wat dat betreft over en weer, maar daar houd ik me verder buiten.

    Ondertussen blijven de vragen rond die toetsvraag bij mij bestaan, maar jij bent dit dus wel een beetje zat, dus ik zal het er niet langer over hebben.  Mijn informatie hierover kun je moeilijk selectief noemen, zie mijn post van 8 december 16.o5.  Maar goed, over en uit.

  14. @erik Wat ik zat ben is de

    @erik Wat ik zat ben is de aanhoudende suggestie in tweee draden hier en op twitter dat het verhaal over die opgave fake is, begonnen met:

     

    www.beteronderwijsnederland.nl/sites/beteronderwijsnederland.nl/files/toch_0.pdf 

     

    Los daarvan, over en uit lijkt me een goed idee als je alleen maar reageert met dat mijn standpunten bekend zijn.

     

    En weer los daarvan: ik heb @lonesomejoey als twitter account gesloten (je herinnert je wel het feestje dat je daarover bouwde met HW) dus je kunt alles beweren over die tweets. Je was zelf anoniem twitteraar voor het bestuur van de NVvW toen dat ook op twitter inhoudelijk niet thuis gaf op kritische vragen uit het veld. Interessant is dat enerzijds de NVvW bij monde van haar voorzitter liet weten niet deskundig in rekenonderwijs te zijn maar anderzijds voortdurend geraadpleegd wordt over de rekentoetsen. De bijlagen onder 

     

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/hoe-realistisch-de-nieuwe-pabo-rekentoetsgids

     

    blijven interessant. Doe de groeten aan Sietse, vriendelijke groet van Joost. 

     

    PS Joost twittert onder zijn eigen naam, mocht daar nog misverstand over zijn: 

     

    www.beteronderwijsnederland.nl/sites/beteronderwijsnederland.nl/files/waarom.pdf

Reacties zijn gesloten.