mbo op de schop

schop_450x200_976840_23738494.jpg

Minister Bussemaker komt met een plan om het mbo ingrijpend te hervormen. In de Volkskrant laat zij optekenen dat de opleiding innovatiever, kleinschaliger en regionaler moet worden. Ook wil zij de naamgeving van de verschillende niveaus veranderen. Nu wordt het mbo te veel geassocieerd met de lage niveaus en heeft daarom een lage aantrekkingskracht. 

Jan van Zijl van de MBO-Raad meent: "dat er goed moet worden gepuzzeld op de nieuwe 'merkbeleving'.  'Je kunt het maar één keer doorvoeren. Welke etiketten zijn dan geschikt? En past mbo 2 beter bij 3, of hoort niveau 3 bij 4? Dat luistert nauw." Hij vindt ook dat een naamswijziging binnen het mbo gelijk moet opgaan met een vergelijkbare operatie in het vmbo. "Ook daar draagt onherkenbaarheid van de verschillende type niveaus bij aan het kwetsbare imago."

Over de specifieke plannen kunnen we nog niet oordelen, maar BON is voorstander van kleinschaliger onderwijs en blij met het uit elkaar trekken van de lage en de hogere niveaus. We hopen dat hiermee een kentering wordt ingezet en wordt teruggekomen op de stichting van mega-instellingen zoals dat het verleden bewust door de politiek in gang is gezet.  Toch is er natuurlijk meer aan de hand dan de dodelijke grootschaligheid en de onmogelijke combinatie van niveau 1 (het vroegere vormingswerk) met niveau 4 dat recht geeft op doorstroom naar het hbo. Juist in het mbo heeft het competentiegericht leren op alle niveaus enorm toegeslagen. Die brij aan afvinklijstjes en onmogelijke werkvormen dient met wortel en tak te worden uitgeroeid. Alleen dan kan een vakgerichte kleinschalige mbo-opleiding weer de kwaliteit bieden die vroeger gebruikelijk was. 

Verder is het opmerkelijk dat MBO-Raad-voorzitter Jan van Zijl het direct over merkbeleving heeft. In plaats van goed puzzelen over de merkbeleving, kan hij beter goed puzzelen over goed onderwijs. Hij toont hiermee aan dat hij een school als een wasmiddelenfabriek ziet waarbij de merkbeleving moet worden afgestemd op de lifestyle van de klant. Het mbo dient eenvoudigweg goed onderwijs te verzorgen. Die 'merkbeleving' komt dan wel… of niet. Hoeveel miljarden zou het opleveren als de marketingjongens en meisjes uit het onderwijs zouden verdwijnen? Hun inbreng beperkt zich niet alleen tot de reclamefolders, maar heeft ook een enorm effect op de inrichting van het onderwijs.

Minister Bussemaker noemt regelmatig in de pers de LIS, een mbo voor intrumentmakers in Leiden en vriend van BON, als voorbeeld van een instelling waar kwalitatief goed onderwijs wordt gegeven en waar innovatie geen vies woord is. Wellicht is het handig daar eens te gaan kijken hoe goed onderwijs tot stand komt. 

15 Reacties

  1. Na het ineenvouwen van

    Na het ineenvouwen van onderwijstypen nu weer het uit elkaar halen. De motivering was indertijd dat door het samenvoegen van LBO en Mavo het imago van het LBO zou verbeteren. Mislukt dus.

    Wie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat "ze maar wat doen" en dat ze geen benul hebben of het werkt?

    Gelukkig is er nu weer jaren werk aan de winkel voor de schillenboeren uit de onderwijsschil.

  2. Schillenboer was een eerzaam

    Schillenboer was een eerzaam beroep hendrikush. 

  3. Ik zou die dame niet een huis

    Ik zou die dame niet een huis laten bouwen of iets dergelijks, Elke keer als het plan op tafel komt, wordt er een nieuwe bouwstijl geintroduceerd. Eeeuwig aan het bouwen, nooit bewoonbaar.

  4. SBB, ‘Naar een

    SBB, ‘Naar een toekomstgericht middelbaar beroepsonderwijs’, 2  juni 2014

     

    "Kwaliteit van examinering verbeteren

    De kwaliteit van de examens vindt de minister een zorgpunt. Zij wil dat verbeteren door scholen te verplichten gebruik te maken van bij gecertificeerde examenleveranciers ingekochte examens of om hun examens extern te laten valideren. Dat sluit aan bij het initiatief van SBB om per sector bindende afspraken te maken tussen onderwijs en bedrijfsleven over de inrichting van examinering, langs de weg van examenprofielen."

     

    ***

    [SBB: De granieten polder van beroepsbestuurders uit politiek, bedrijfsleven, en vakbonden. De bouw is vertegenwoordigd. En (oud-?)politici van verscheidene kleuren. De wereld van bestuurlijke abstracties? Zal door het organisatiebelang het belang van het onderwijs aan 'het' MBO doorklinken?]

     

    Het dagelijks bestuur bestaat uit vier leden: Jan van Zijl (voorzitter) ; Michaël van Straalen (vicevoorzitter); Edwin Bouwers; Edo de Jaeger. Bestuur namens werkgeversorganisaties: VNO-NCW, MKB-Nederland, LTO; namens werknemersorganisaties: CNV vakcentrale, FNV Vakcentrale, FNV Jong; namens bekostigd onderwijs: MBO Raad, ROC Amsterdam, ROC Nijmegen, AOC Raad; namens niet bekostigd onderwijs: NRTO; namens onderwijzend personeel: AOb.

  5. “Op 1 januari 2012 is de

    "Op 1 januari 2012 is de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) van start gegaan. In SBB werken het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), en het georganiseerd bedrijfsleven samen. Colo, de vereniging van 17 kenniscentra, is naar deze organisatie overgegaan."

     

    "Duidelijk is dat bedrijfsleven en onderwijs in SBB op veel meer terreinen dan tot nu toe samen de verantwoordelijkheid nemen voor het beroepsonderwijs. SBB biedt de minister één aanspreekpunt, dat vanuit een gemeenschappelijk belang namens onderwijs en bedrijfsleven gezamenlijke adviezen geeft. De eindverantwoordelijkheid voor het mbo blijft bij de minister liggen. Vervolgens voeren de kenniscentra de besluiten samen met het onderwijs en het bedrijfsleven in hun sectoren uit."

  6. Ja, ‘on topic’, want ‘SBB

    Ja, 'on topic', want 'SBB biedt de minister één aanspreekpunt, dat vanuit een gemeenschappelijk belang namens onderwijs en bedrijfsleven gezamenlijke adviezen geeft' (over het MBO). De huidige plannen zijn deels gebaseerd op adviezen van SBB. Tijdschrift De Verdieping van SBB.

     

    ***

    De uitgebreide 'Kamerbrief over toekomstgericht middelbaar beroepsonderwijs' van 2 juni 2014.

    Brief van minister Bussemaker (OCW), mede namens staatssecretaris Dijksma (EZ), aan de Tweede Kamer over toekomstgericht middelbaar beroepsonderwijs.

  7. Op z’n minst moeten we

    Op z'n minst moeten we erkennen dat die bergen kritiek die op het BON-forum geuit zijn over dat MBO, dus (!) waarheid hebben bevat. Dat MBO voldeed niet aan standaarden van kwaliteit en vakmanschap, zoals uitentreuren  op dit forum is vermeld.

    Na zovele jaren blijken de vakmensen van BON gelijk te hebben gehad. Wel jammer dat er zoveel jaren overheen moeten gaan.

    Vakmensen hebben we nodig (zeker als je merkt dat de monteur of loodgieter of graafmachinist zit te prutsen!). Talloze jongeren willen niets liever dan met de handen  werken om aldus vakman te worden. Zulke jongeren hebben we heel hard nodig.

    En nu maar hopen dat op die scholen mooi praktijkmateriaal mag komen te staan om die jongeren het handwerk te leren! Want dat financiele plaatje hoort er wel bij!

  8. Als de vos de passie preekt,

    Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen. Dit is een volkomen dwaas plan. Het mbo is reddeloos verloren. 

  9. Toevallig weet ik nogal veel

    Toevallig weet ik nogal veel over examinering in het MBO. Ik wou dat het waar was dat de 'examenstandaarden' ook staan voor goed en betrouwbaar examineren. Helaas is dat allerminst het geval. Daar komt bij dat de inspectie er een hobby in heeft gesteld de scholen een beetje te laten raden naar wat ze als 'kwaliteitsbewijs' willen zien. Zolang er geen kraakheldere eisen worden geformuleerd over theoretische kennis, praktische vaardigheden (en als je het echt wilt 'wenselijke houding') kun je vele kanten met de examens op. Het is echt hartstikke complex.

    Als scholen niet voldoen aan de standaarden wil dat niet zeggen dat ze geen goede opleiding en geen goed examen bieden. Het kan dan gaan om formalistische eisen.

    Omgekeerd wil het wél voldoen aan de standaarden allerminst zeggen dat de examens dan relevant, adequaat, betrouwbaar en representatief zijn. 

  10. @Toon, zo op het eerste

    @Toon, zo op het eerste gezicht lijkt de oude vakschool terug te keren. Welke dwaze kanten zie jij aan deze plannen, behalve wat Hinke opmerkt?

  11. De oude vakschool bestaat

    De oude vakschool bestaat niet en heeft nooit bestaan. Voor een groot deel is het een romantische reconstructie van academici die zelf het traject niet kennen.

    Er was ooit een vorm van lager beroepsonderwijs (heel vroeger LTS, LEAO en Huishoudschool). Daarin was niet alleen veel aandacht (én uren!) voor vakonderwijs, maar wel degelijk ook voor wiskunde, engels en Nederlands op een behoorlijk niveau. 

    Daarna kon je gaan werken en, als je geluk had, op kosten van de baas een opleiding in het leerlingstelsel volgen. Op dat niveau waren er ook bedrijfsscholen (Philips had een beroemde, maar er waren er veel meer); niet gesubsidieerd, maar opgezet door werkgevers die nog wisten dat je in toekomstig personeel ook zelf moet investeren.

    Je kon ook doorleren, maar dan bracht je geen geld op. In veel gezinnen was dat bezwaarlijk. Na het lager beroepsonderwijs ging je dan naar de MTS, de MEAO of ander Middelbaar beroepsonderwijs. Dat was een lastige overgang want op het Middelbaar Beroepsonderwijs werden zéér hoge eisen gesteld aan zowel vaktheorie als vakvaardigheden en aan algemene vakken (Nederlands, Wiskunde en in mindere mate ook Engels en Duits).

    Kortom 'de oude vakschool', waarover praten we dan?

  12. En wij (IVA Driebergen)

    En wij (IVA Driebergen) beginnen komend schooljaar – wegens vraag uit onze markt – aan een rijkserkend MBO-traject. We zullen zien welke voetangels & klemmen dat nou weer oplevert ……..

  13. @Maarten Hoffmann

    @Maarten Hoffmann

    `erkend`´ Slaat dat op het vervullen van de leerplichtwet, bevoegdheid van de gediplomeerde (b.v. electricien, middenstandsdiploma), financiele steun voor de kosten van levensonderhoud (b.v. kinderbijslag) of restitutie van het verschuldigde lesgeld?

  14. Marten; succes! Ik denk dat

    Marten; succes! Ik denk dat jullie iets heel goeds kunnen neerzetten, ook met de beperkingen van de inspectie.

  15. @Malmaison: “erkend” betekent

    @Malmaison: "erkend" betekent dat we voldoen aan de eisen voor Rijkserkenning. Dat heeft onder meer tot gevolg dat we alle lesprogramma's hebben moeten toetsen aan het meest bij ons passende MBO Kwalificatiedossier, dat van Verkoopmanager Personenwagens. Als je zo'n dossier leest (althans, daartoe een poging doet) gaat er een wereld voor je open ……….. Maar goed, je moet er wat voor over hebben om de rijkserkenning te verkrijgen.

    Die erkenning betekent dat het IVA-diploma een formeel MBO4-diploma omvat en wij zouden IVA Driebergen niet zijn als we daar niet wat vakken aan zouden toevoegen. Zo krijgen onze studenten ook les in (bijvoorbeeld) bedrijfwagens en wat daarbij komt kijken. Dat is echter geen officieel vak binnen het kwalificatiedossier dus telt het niet mee voor het MBO-diploma. Maar wél voor het IVA-diploma dat ze krijgen.

    Verder betekent de rijkserkenning dat de MBO-ers nu in aanmerking komen voor studiefinanciering, OV-kaart etc. etc.

Reacties zijn gesloten.