Inspirerende nacht van de universiteit

Nachtvandeuniversiteit_groenig 450x200.jpg

Het is ondoenlijk om verslag te doen van deze inspirerende avond. Ewald Engelen en Arnold Heertje namen het duidelijkst stelling en dat werd enorm gewaardeerd, maar ook de bijdrage van topbestuurder en grote man achter Science in Transition Frank Miedema was belangwekkend omdat nu ook bestuurders lijken te beseffen dat het roer om moet. Op de universiteit, maar daarvan afgeleid ook op het hbo en de rest van het onderwijs.

Behalve bestuurders waren ook studenten ruim vertegenwoordigd. Volle zalen, veel discussie. Geweldig te zien dat het leeft en dat men in aktie komt. Zie verder ook NRC.

2 Reacties

  1. Het samengaan van streven

    Het samengaan van streven naar een groot aantal einddiplomata en de vermindering van de diepgang heeft vanaf de invoering van de mammoetwet in 1968 ook in het voorbereidend wetenschappelijk ondewijs (het preuniversitaire onderwijs) plaats gevonden. Het meest opvallende was de vervangnging van de 5-jarige HBS voor zo ver die als vooropleiding voor de universiteiten fungeerde door een 6-jarig VWO op het moment dat steeds meer getalenteerde jongens uit gezinnen met laagopgeleide ouders deze stoomcursus volgden om naar een universiteit te kunnen doorstromen. De leerlingen die anders naar een HBS gegaan zouden zijn werden in toenemende mate benadeeld door het steeds verder afnemende niveau van het VWO. De HBS leek sterk op een gymnasium zonder klassieke talen. Maar in het VWO verdwenen de meetkunde van Euklides en werd die samen met de algebra vervangen door de “wiskunde“ van het Freudentalintituut. Het taalonderwijs dat voorheen literair georienteerd was kreeg een utilitair karakter, zoals dat ook bleek uit het afschaffen van het vertalen op het eindexamen. Er werd wel geprobeerd om het geschiedeisonderwijs een wetenschappelijk cachet te geven maar het vervolg was dat de leerlingen het overzicht van de geschiedenis en historische kennis kwijt raakten. Her karakter van het VWO kwam steeds verder van dat van de vroegere universiteiten af te staan. Ook de Gymnasiale opleiding werd in het VWO ingecaderd en verloor haar glans. Maar gymnasiumleerlingen hadden vaak enige compensatie omdat hun ouders hoog opgeleid waren.
    Zou het geen goed idee zijn dat BON een nacht van preuniversitair onderwijs organiseert met als thema “ Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs ter discussie´´ of ´´Weer Hoger Onderwijs na de basisschool´´ ? (Het gynmasium viel vroeger onder het Hoger Onderwijs). Bij goed universitair onderwijs behoord immers daarbij passend voorbereidend universitair onderwijs.
  2. Tijdens deze geslaagde Nacht

    Tijdens deze geslaagde Nacht  werd o.a. gediscussieerd over de besteding van de middelen. Onderwijs zou meer aandacht moeten krijgen en communicatie en publiciteit zouden wel  wat minder kunnen.

    Voor de Volkskrant van vandaag blijkt de Nacht en de centrale vraagstelling daarvan onvoldoende  nieuwswaarde te hebben voor een verslag(je). Wel een grote, kostbare advertentie van de Universiteit van Utrecht waarin de universiteit verklaart "trots te zijn op het optreden van studentenkoor Dekoor met de Rolling Stones tijdens Pinkpop". Grote kleurenfoto, logo van de universiteit;  het merk Universiteit van Utrecht linken aan de Rolling Stones zoals ING aan Oranje en Rabobank aan hockey. De vraag of je dit als universiteit moet willen al voorbij. Geld kan volgens mij beter worden besteed  Leuk voor dat koor dat optreden, daar niet van.

Reacties zijn gesloten.