Ook in basisonderwijs: salarissen decentraal bepaald

Geld_450x200_1361706_70048200.jpg

Al geruime tijd worden de salarisonderhandelingen bij het VO en ook bij het MBO en HBO decentraal, dat wil zeggen tussen de bonden en de sectorraden, gevoerd. Vanaf 1 januari 2014 is dat ook het basisonderwijs het geval. Daar zullen de PO-raad en de bonden vanaf 1 januari ook over de primaire arbeidsvoorwaarden onderhandelen.

BON pleit er juist voor om de salarissen uit de lumpsum te halen. Nu de sectorraden onderhandelen over salaris is er voor de besturen een financieeel belang om goedkope docenten aan te nemen en de ervaren en bevoegde docenten juist niet. Ook is de positie van de onderwijsbonden in deze configuratie uiterst moeizaam. De sectorraden kunnen eenvoudig schermen met te weinig geld uit den Haag, en den Haag zit zelf niet aan de onderhandelingstafel. Op die manier zijn geen gelijkwaardige onderhandelingen te voeren.

3 Reacties

  1. Het woord “decentraal” is

    Het woord "decentraal" is hier volgens mij niet correct. Dit woord impliceert dat salarissen per school of schoolbestuur zouden worden bepaald.

     

    Overigens ben ik het natuurlijk helemaal eens met die kritiek op deze configuratie.

  2. Het apart maken van de

    Het apart maken van de onderwijssalarissen in het primair en secundair onderwijs  is niet de enige manier om te voorkomen dat schoolbesturen daar liever goedkope slechte leraren aannemen dan dure goede. Als je het afnemen van afsluitende examens helemaal los maakt van de scholen en je gaat ook daar over op outputfinanciering kan een goede dure docent gemakkelijker zijn geld waard worden. Eén voordeel zou kunnen zijn dat de overheid onder druk gezet zou kunnen worden om de eisen voor het stichten van een nieuwe scholen flink te versoepelen. Het wordt dan immers financieel riskant voor de stichters en dus neemt de kans op beunhazerij, geldverspilling en onderwijsschade voor de leerlingen af. Zo zou BON misschien kleine categorale scholen van de grond kunnen krijgen. Ik verwacht geen Erlass van de politiek om de bestaande systeem van grote scholengemeenschappen en meerdere scholen onder één bestuur te ontbinden en daarom lijkt het mij de moeite waard te proberen om BON-scholen via de door mij aangegeven weg op te richten

  3. Ik geloof best dat het op dit

    Ik geloof best dat het op dit moment weghalen van de onderwijssalarissen uit de klontersom (lump sum) de kwaliteit van het onderwijs zal verbeteren. Maar wel minder dan velen wellicht denken. Incompetente bazen (vaak aanwezig als gevolg van het Dilbertbeginsel) hebben graag gedweeë ondergeschikten. En in de ontstane hiërarchische structuur van de huidige onderwijsinstellingen beschouwen directeuren en managers leraren niet meer als zelfstandig werkende specialisten (zoals artsen in ziekenhuizen) waaraan zij logistieke steun moeten verlenen maar als uitvoerders op de werkvloer (dus liever niet in de beslotenheid van een klasselokaal) van een door het bestuur ontworpen onderwijsbeleid. Geld sparen is voor scholen dus niet de enige reden om matige en weinig assertieve leraren aan te stellen. Om het effect op de kwaliteitsverbetering van het onderwijs te vergroten zal een beter salaris en een grotere salariszekerheid voor de leraren moeten samengaan met het slagen in de teruggave van de geüsurpeerde professionele ruimte.

Reacties zijn gesloten.