VVD Kamerlid Anne-wil Lucas wil 3D printer-lessen op pabo

450x200_Fab@Home_Model_1_3D_printer.jpg

Het VVD Tweede Kamerlid Anne-WilLucas pleit op twitter (@annewillucas) voor snelle invoering van 3D printen op de pabo's. Zo kunnen kinderen door ontdekkend en onderzoekend leren met aandacht voor techniek op de toekomst worden voorbereid.

De reactie van @bestuurbon dat de pabo zo wel erg gadget-driven wordt, werd  in eerste instantie afgedaan met 'zucht'. Later is nog wel een inhoudelijke reactie gekomen. Volg de discussie eventueel verder op twitter (@bestuurbon,@annewillucas en ook @annetneijmeijer) 

10 Reacties

  1. Ik pleit voor stereometrie;

    Ik pleit voor stereometrie; daar train je het ruimtelijke inzicht veel beter mee. Als projectje mag je dan af en toe iets 3D-uitprinten.

    Ik heb het sterke vermoeden dat Kamerleden vooral zaken bepleiten waar ze zelf geen sjoege van hebben. Ze raken enthousiast als ze eindelijk iets doorhebben en willen daar prompt de hele goegemeente mee opzadelen. Zeker als ze door commerciële lobbyisten handig worden bewerkt.

  2. @Hendrikush

    @Hendrikush

    Kamerleden zijn een soort junks, ze kunnen geen weerstand bieden aan de drang om te scoren. 

    Een intelligent kamerlid weet waar hij of zij het over heeft. De minder begaafden grijpen alles aan.

  3. *Dit* is wat de eurocommissie

    *Dit* is wat de eurocommissie van de partijgenoot van mevrouw Lucas ervan vindt:

     

  4. "3D printing will render a number of jobs obsolete and will require new skills. Many new jobs will be created outside the plant: IT experts, designers, engineers, logistics experts, marketing professionals etc. Education systems and labour markets will have to respond to these needs."
  5.  

    Een school leidt op voor het leven, en biedt de basis voor een later beroep. De eurocommissie Digitale Agenda 'voor Europa' (het continent?) geeft een toekomstvisie. Het gevolg van de grootschalige inzet van 3D-printing zal juist zijn dat er nieuwe banen ontstaan aan de IT-kant: IT-deskundigen, ingenieurs, logistiek deskundigen, vakmensen in de verkoop enz.

     

    Wat biedt een betere basis voor een beroep ten aanzien van het afdrukken in 3D dan goed onderwijs in abstracte wiskunde, talenkennis, natuurkunde, kunstzinnige vorming, en verder alles wat voor een IT-baan nodig is? Volgens mij kun je het vak aan de TU Delft volgen: industrieel ontwerpen. Daarvoor moet je iets meer kunnen dan 'omgaan met 3D-printers'. De Apple is van oudsher de computer voor stereometrische programmatuur enz. Daarvoor heb je meer hersens nodig dan de politici ver(w)achten.

     

    Vanaf **32 minuten** ziet u de vrolijke (massief?!) plastic eend, de blauwe plastic schakelketting, en knaloranje plastic beker die inmiddels op het nog niet wijdverbreide apparaat in 10 uur per eend gemaakt kunnen worden. Meer geschikt voor de kleuterschool? Let op: de kijkbuiskinderen moeten op tijd naar bed!

     

  6. Aanvulling: de computer neemt

    Aanvulling: de computer neemt veel denkwerk uit handen, en is steeds gebruiksvriendelijker geworden, waardoor voor het grote publiek het accent op ontwerpen en toepassingen is komen te liggen. De 'design'-kant spreekt velen aan. School dient echter ook om ordentelijk denken in diepe concentratie te leren (op ieders niveau). Dat wordt weleens vergeten door de propagisten van het nieuwe 'doe'-leren. De 'homo ludens' regeert. De mens is luier en daardoor dommer geworden. Dit wordt door een technologisch gordijn verhuld. Het doet mij denken aan de film Wall-e (Waste Allocation Load Lifter: Earth class) waarin zwaarlijvige half verdoofde mensen in een stoel in een 'total service' ruimteschip rond de aarde zweven, terwijl de robot Wall-e op aarde de troep opruimt. Het ideale geluk?

  7. Helemaal eens met

    Helemaal eens met Sympathisant!

    Heel goed verwoord.

    Die jongens en meisjes van de politiek lijken steeds dommer te worden. Het is alsof een kamerlid pleit voor meer film op de PA. Want door films leren de kinderen "iets". Volkomen vergeten worden de vaardigheden die het maken van een goede film vereisen. En alleen vaart een land economisch wel als het OOK de beginselen weet aan te leren. De beginselen van die technische apparaten en de beginselen die maken dat men een goede film weet te maken.

    Deze kamerleden willen kennelijk opleiden tot consument. Maar de kracht ligt natuurlijk bij degenen die weten te maken. En dat maken vereist technische kennis en  vaardigheden waar die jongens en die meisjes van de politiek kennelijk niets van begrijpen. Die technische kennis vindt de basis in wiskunde die niet verouderd is.

    Maar dezelfde jongens en meisjes vinden die "verouderde" kennis maar niks, hoewel die de grondslag is van al die "leuke" consumentenartikelen.

  8. Vandaag een interview met de

    Vandaag een interview met de heer Van de Walle, oprichter van de particuliere Eurocolleges (MBO/HBO). Geen computers en smartphones in de klas, veel uren maken, boeken (!!) en vooral een Aziatische discipline.

    Leerlingen zijn niet wereldvreemd, want hebben thuis allemaal de modernste (zak)computers. De school verbiedt dit materiaal pertinent in het klaslokaal. Ouders betalen minimaal 1000 euro per maand. Directeur doet alle intake-gesprekken. Nette kleding vereist, zowel door leerlingen als door docenten ( geen spijkerbroeken).

    De directeur hoorde vele verhalen over de lamlendige vrijblijvendheid in het reguliere MBO/HBO onderwijs. Het totale gebrek aan docenten die werkelijk LES geven. Leerlingen die niet mochten presteren.

    Wrang: nu moet je dus diep in de buidel tasten om dergelijk degelijk onderwijs te krijgen. In de tijd van de lagerseschool, Mulo en HBS was voor IEDEREEN zulke degelijk onderwijs beschikbaar! Ook voor de Jannen onder modaal.

    Dat hebben de vernieuwers dus op hun geweten: degelijk onderwijs alleen nog maar als je veel geld hebt.

    Een Maurice de Hond die de lamlendige vrijblijvendheid van de ROC's wil gaan invoeren in het basisonderwijs en een politiek die dit allemaal prachtig vindt, getuige weer dit laatste voorstel aangaande een 3d-printer in de klas dat nooit verder zal komen dan de fase 'kennis maken met'.

  9. Het wordt tijd het begrip

    Het wordt tijd het begrip 'volksvertegenwoordiger' opnieuw te definiëren. Een optie is de volksvertegenwoordiger mèt **'last en ruggespraak'** te introduceren (zonder poldermodel, dwz geen 'professionele' kunstmatige onderwijsvertegenwoordigers, wel met deskundigheid op het beleidsterrein vanuit de praktijk), dan wel een transparant **lobbyregister** voor Nederlandse volksvertegenwoordigers te introduceren.

     

    Anne-Wil Lucas, 'Tweede Kamerlid VVD, Wetenschap en Innovatie, topsectoren, vestigingsklimaat, TechniekPact, ir. [*planologie Wageningen*], LiberaalGroen, Friesland'. Lobbyist voor Natuurmonumenten geweest. Lekker al dat plastic en energievgebruik vanwege het 3D printen.

     

    PABO?

     

    Het volk komt via een lobbyregister te weten met welke mond de 'volksvertegenwoordiger' praat: als lid van een partij met gesloten partijdiscipline met de basis in een denkbeeldige belangengroep, als vakdeskundige op het terrein waarin stelling wordt genomen, als representant van een maatschappelijke beweging, als collega van de eurocommissaris voor de digitale agenda, als naïeve domkop (is niet zo denk ik), als 'innovatiespecialist' (meedoen na enthousiasmerende bedrijfsbezoeken), als subsidiegever namens het belastingbetalende volk, dan wel als lobbyist voor het bedrijfsleven, enzovoort. Dan weet het volk tevens dat het vanwege de lobbycratie opnieuw gekoeieneerd wordt. Dat populistische volk toch, dat wil goed onderwijs! Mede*twitteraar* Annet Neijmeijer ('communicatieadviseur, 3dprinting, internationale samenwerking, duurzame ontwikkeling, wereldburger') heeft al eens ergens *anders* voor gelobbyd. Daar zijn de kijkbuiskindertjes nog iets te jong voor. Door wie wordt zij betaald om 3dprinting op de pedagogische academie voor het basisonderwijs erdoor te drukken? Is het hobbyisme? Ik geloof er niets van. Domheid? Nee toch?

     

    **The Alliance for Lobbying Transparency and Ethics Regulation** (ALTER-EU 😉 lobbyt voor Europese transparantie.

    **'Corporate Europe Observatory'** (CEO 😉 volgt het ineffecteve register en de Brusselse lobby kritisch.

    **'Lobbypedia'** doet ook heur best.

     

    Met een lobbyregister zouden we ons vermoeden bevestigd kunnen zien omtrent het **verbod olijfoliekannetjes** in restaurants te gebruiken (zou het bedrijf met een U beginnen?)

      

  10. Het zijn de kamerleden met

    Het zijn de kamerleden met een verholen agenda die geen ene moer geven om onderwijs, maar datzelfde onderwijs wel graag gebruiken als markt of marketinginstrument. Voor bedrijven vind ik dat al weinig 'maatschappelijk', en bij tabak en alcohol, maar ook bij snoep is dergelijk misbruik zelfs al expliciet verboden, maar als kameleden zich inlaten met dergelijke praktijken: het kapotmaken va het onderwijs voor onze kinderen ten behoeve van een lobby en een kek hoedje met prinsjesdag, dan is dat immoreel.

  11. Naast dat het een bepaalde

    Naast dat het een bepaalde groep Kamerleden gaat om status, zelfpromotie en het bedienen van specifieke belanghebbenden, ben ik bang dat ze zelf ook echt gelóven in hun eigen rol van voorloper en vernieuwingsinitiator. In hun voorkeur voor vernieuwing lijken ze daarbij vaak ook selectief te zijn: het lijkt vooral te draaien om computerapparatuur (digiboards, tablets, 3d-printer).

    Als je bijvoorbeeld cradle-to-cradle als toekomstrichting neemt, en je je afvraagt wat dáár nou voor nodig zou zijn, dan zou ik zélf denken: mensen die veel verstand hebben van vooral scheikunde, biologie, wiskunde en natuurkunde (VO), en dús mensen die goed met taal en rekenen overweg kunnen (PO). Maar dáár hoor je dit soort Kamerleden dan weer niet over. De energiewende, nanotechnologie, intensivering van intra-Europese en wereldhandel; allemaal voor de hand liggende toekomstige ontwikkelingen waar je wél de huidige schoolvakken goed aan kunt koppelen, maar géén hippe wonderapparaatjes.

    We moeten ze helpen. Laten we een slogan verzinnen waar ze zich aan vast kunnen klampen. Ik stel voor: "Ouderwets is het nieuwe modern".
     

Reacties zijn gesloten.