RTL publiceert cito-scores per school

In de media is er veel aandacht voor de publicatie door RTL van de cito-scores. Het oorspronkelijk bericht van RTL kunt u hier op hun website vinden. In de publicatie hebben alle basisscholen een rapportcijfer gekregen dat tot stand is gekomen door rekening te houden met de citoscore en met de leerlingpopulatie. De methode is ontwikkeld door Prof. Jaap Dronkers.

Relevant in dit kader is ook de manier waarop de inspectie de opbrengsten van het basisonderwijs beoordeelt (2012)

Natuurlijk nodigt een dergelijk groot gegevensbestand uit tot verdere vergelijkingen. In een artikel van Bart Funnekotter en Christiaan Pelgrim (NRC) worden bijvoorbeeld staatjes gegeven van de relatie tussen de politieke kleur van de wijk en de Cito-sore van de basisscholen in die wijken. Scholen uit wijken waar D66 als grootste uit de bus komt scoren verreweg het hoogst, daarna komen VVD, SGP, CDA, PVV, SP, CU en tenslotte PvdA. Ook scholen in wijken met meer niet-westerse allochtonen scoren lager wat betreft cito-score, evenals scholen in gebieden met zeer hoge bevolkingsdichtheid. De verhalen in de media dat het Islamitisch basisonderwijs bovengemiddeld scoort, moeten wellicht in de context beschouwd worden van de correctie voor de leerlingpopulatie die Dronkers heeft toegepast. Deze correctie zorgt er voor dat scholen in dezelfde wijk redelijk goed met elkaar vergeleken worden, maar dat een vergelijking tussen scholen in verschillende wijken hiermee niet goed mogelijk is

BON zou willen dat een dergelijke openheid nu ook eindelijk eens werd getoond met betrekking tot de bevoegdheden van de leraren in het VO. Anders dan cito-scores en rapportcijfers voor scholen die zijn afgeleid van citoscores en leerlingenpopulatie, vormen de bevoegdheidscijfers eenvoudige, heldere en objectieve informatie waar ouders en leerlingen gemakkelijk hun voordeel mee kunnen doen. De bevoegdheden van de leraar zijn namelijk niet afhankelijk van de leerlingpopulatie, maar zijn een gevolg van de keuzes die de school heeft gemaakt.

Update 18/9 Een interessante analyse van de door Dronkers gebruikte methode vindt u op de website van stukroodvlees.nl

Update 20/9: en de reactie van Dronkers hierop

2 Reacties

  1. Ook gezien dat de reactie

    Ook gezien dat de reactie vanuit de scholen was: dan maar een keer geen cito toets???

    Is er soms een misverstand ingeslopen. Misschien is de betekenis van het woord openheid veranderd in het tegendeel ervan?

Reacties zijn gesloten.