Nationaal Onderwijsakkoord

Akkoord_GeenAob_450x200_577083_70654665.jpg

Het CNV bericht over de afspraken van het Nationaal Onderwijsakkoord. De Stichting van het onderwijs geeft deze samenvatting.

Update 19u00

Zoals bekend is de Aob afgehaakt bij het overleg over het Nationaal Onderwijsakkoord. Desgevraagd laat Walter Dresscher ons weten ook achteraf niet van plan te zijn dit onderwijsakkoord te ondertekenen. De Aob heeft geen inzage gekregen in het bereikte resultaat en de terminologie over het afbouwen van de nullijn is kennelijk bewust onduidelijk. Afbouwen van een nullijn betekent dat in ieder geval voor een deel van de leraren die nullijn ook na 2014 gehandhaafd blijft. Anders werd het wel geformuleerd als beëindigen van de nullijn. De juichende berichten uit delen van de onderwijswereld dat de nullijn verlaten wordt, zijn dan ook onterecht. Het enige wat zeker lijkt, is dat de nullijn in ieder geval voor een deel van de docenten nog langere tijd blijft.

Update 9/9

Zie ook de uitleg van de Aob.

Sjoerd Slagter (VO-raad) is volgens zijn blog erg tevreden. Vooral ook over de samenwerking met de PO-raad in de belangrijke dossiers als de bekostiging en de bapo. BON concludeert dat de minister, afkomstig van de HBO-Raad, zeer geslaagd is in haar doel om de werknemers onderling tegen elkaar uit te spelen en de werkgevers, de sectorraden, ter wille te zijn.

3 Reacties

  1. Het Nationaal

    Het Nationaal Onderwijsakkoord is de moderne invulling van het begrip  aalmoes.  De kwaliteit van het onderwijs zal achteruit blijven hollen, zolang de overheid meent leerkrachten te moeten blijven afschepen met aalmoezen.

  2. Als je met een toverstokje en

    Als je met een toverstokje en enige toverwoorden in één klap terug zou kunnen keren naar de onderwijsstructuur van vóór de Mammouthwet (ingevoerd in 1968) zou het bezuinigen op onderwijs  zonder dat dat tot kwaliteitsverlies zou leiden geen enkel probleem zijn. Vóór de Mammoethwet ging men immers uit van hoog in hun leervak opgeleide leraren met een grote eigen verantwoordelijkheid en ontbrak de later ontstane dikke peperdure kleilaag van bovendien vaak incompetente bemoeials. Nu bestaan er geen toverstokjes maar een bewustzijn van de mogelijkheden die dat speciale stokje zou kunnen bieden heeft bij besprekingen over een nationaal onderwijsakkoord geen enkele rol gespeeld. Bij die besprekingen speelden dan ook de onderwijsraden als vertegenwoordigers van goedverdienende schoolbestuurders de hoofdrol en waren geen dissidente ouders aanwezig om op te komen voor de rechten van de verplichte individuele afnemers, namelijk zijzelf als verplichte afnemer en belastingbetaler. De leerplicht is in de plaats getreden van de militaire dienstplicht zonder dat er een fatsoenlijke vertegenwoordiging van de dienstplichtigen is en het gesubsidieerde en verplichte onderwijs is vast in handen van een baatzuchtig educatief-politiek complex.

    Het was daarom van het begin af aan duidelijk dat er bij het over het nationaal onderwijsakkoord gevoerde overleg geen akkoord tot stand zou kunnen komen waarin onderwijsverbetering zou samengaan met onderwijsbezuiniging. “Men” wil zo’n toverstokje helemaal niet!

  3. Het CNV publiceert een gelikt

    Het CNV publiceert een gelikt propagandapapier op haar site en roept mensen op in 11 plaatsen daarover te komen praten. De vele adders onder dit gras worden wel door de AOb opgemerkt. Er moet hoognodig kritisch aandacht aan worden gegeven in de media. Leraren moeten op korte termijn worden voorgelicht. 

    En ook kamerleden. Ik hoorde Wientjes vanmorgen nog hoop opgeven dat er zoveel akkoorden waren, nu ook een onderwijsakkoord, dus dat de regering vooruitgang boekte. Deze buitenstaanders weten er niets van en doorzien niets.

Reacties zijn gesloten.