EU eist lessen over tolerantie op school

Een opmerkelijk bericht van geenstijl.nl ("De gedachtepolitiestaat EU eist tolerantie") verwees ons naar een EU-document waarin inderdaad melding wordt gemaakt van verplichtingen van de nationale overheden om tolerantiebevorderende maatregelen te nemen. Normaal bespreken we op dit forum geen algemene politieke thema's, maar hier wordt in sectie 8 expliciet melding gemaakt van maatregelen die direct ingrijpen in het onderwijs op alle niveaus:

Section 8. Education

The Government shall ensure that:

(a) Schools, from the primary level upwards, will introduce courses encouraging students to accept diversity and promoting a climate of tolerance as regards the qualities and cultures of others.

Explanatory Notes:

(i) The principle has been accepted for many years (cf. the Declaration Regarding Intolerance – A Threat to Democracy, adopted by the Committee of Ministers of the Council of Europe on 14 May 1981).

(ii) It is very important to start such courses as early as possible in the educational programme, i.e. in elementary school. Yet, these courses must be offered also at higher levels of education, up to and including universities.

(b)Similar courses will be incorporated in the training of those serving in the military and law enforcement agencies.

(c) Training and tolerance awareness courses will be made available to different strata of society, with an emphasis on professional groups.

Explanatory Notes:

(i) Training must be made available as part of continuing adult education. 11

(ii) It is especially important to ensure advanced professional training of lawyers (including judges and criminal justice personnel), administrators, police officers, doctors, etc.

(d)Teaching materials for tolerance awareness courses (including syllabi) will be developed by Departments of Education to meet the needs.

(e) Instructors will be trained in a manner qualifying them to train others in tolerance awareness courses.

(f) Departments of Education will ensure that teaching materials in ordinary courses will be free of any innuendos and slights directed against any group as defined in Section 1(a).

(g)The production of books, plays, newspapers reports, magazine articles, films and television programmes – promoting a climate of tolerance – will be encouraged and, where necessary, subsidized by the Government.

 

Wat de juridische status van een dergelijk document is, is de redactie niet bekend. Wellicht dat juristen onder de lezers hier meer over weten.

BON is van mening dat de EU zich niet op deze manier met het Nederlandse onderwijs dient te bemoeien. Of tolerantie al dan niet op welke scholen onderwezen moet worden is een zaak van de Nederlandse overheid. Op welke manier dat dan zou moeten gebeuren als daar al toe besloten zou worden, is een zaak van de scholen en de leraren. 

Bijlage: EU document (pdf)

15 Reacties

  1. Doet me denken aan wat mijn

    Doet me denken aan wat mijn Russische collega's vertelden: zij hadden van basisschool tot en met universiteit verplichte cursussen marxisme-leninisme.

  2. EU eist nog meer

    EU eist nog meer

    "Het Europees Parlement heeft een rapport aangenomen waarin het de Europese Commissie oproept om uit te zoeken of studies een verplichte periode in het buitenland kunnen bevatten. ‘De droom van iedere student die studeert aan een universiteit in zijn eigen land is om een diploma te behalen dat geldig is in iedere hoek van Europa. Het Bologna-proces noopt tot het heruitvinden van het Europese onderwijssysteem’, aldus Berlinguer." Transfermagazine (Nieuwssite over internationalisering in het hoger onderwijs)

    Om het onderwijs taalvriendelijker te maken moeten we meer verschillende talen aanbieden, de klassen kleiner maken en de vreemde talen ook inzetten bij andere vakken.”  European Survey on Language Competences

    "Europa moet nadrukkelijk meer met het onderwijs bezig zijn. Het is geen zaak van subsidiariteit en nationaal beleid meer." Corien Wortman (Topvrouw EVP/CDA in Brussel)

    "€ 19 miljard voor het Europees onderwijsprogramma ‘Erasmus for all’. Dit betekent een verhoging van ruim 70% ten opzichte van het huidige budget. 'Erasmus for all' is thematisch opgezet om de samenhang tussen sectoren te vergroten, formeel en non-formeel leren in de hele onderwijskolom te versterken, de synergie te versterken met de Europese prioriteiten, leermobiliteit te stimuleren en beleidshervorming te ondersteunen."  Europese Commissie

    "Oproep tot het indienen van voorstellen voor het EU-Programma ‘Een leven lang leren’. Voor deze oproep is een budget beschikbaar van ruim 1 miljard euro." Europese Commissie, Bestuurlijk Procedures

    Wat dat laatste aangaat, daar profiteert ook Nederland van: 'Knapvilla' krijgt subsidie in het kader van 'life-long learning'.

  3. Tolerantie moet in de eerste

    Tolerantie moet in de eerste plaats geeist worden van de leraren die vanaf de kansel in de moskeeën onderwijzen. Haat, moord en doodslag prediken vereist een fundamenteel verbod. Daar dient de EÜ zich voor in te spannen. Dan komt de verdraagzaamheid vanzelf.

    Griezelig (@2010) is dat de totalitaire lessen van het marxisme en nationaal-socialisme niet geleerd zijn en dat we nu een herhaling van een ideologieënstrijd zien.

  4. Ik moest denken aan de

    Ik moest denken aan de verplichting te leren samenwerken. Soms moesten daarvoor leerlingen in groepjes werken. Maar er zijn nu eenmaal kinderen die het meest van een leervak leren door naar hun leraren te luisteren en andere die dat doen door zelfstandig een tekst bestuderen. Als het tevens gaat om kinderen die al goed met andere kinderen kunnen samenwerken mag je m.i. niet hun tijd verspillen door hen te dwingen in groepjes te werken. Dat is ook helemaal niet iets wat je passend onderwijs zou kunnen noemen. Wat in dit EU document staat leidt aan hetzelfde euvel. Antidiscriminatieonderwijs zou gegeven moeten worden wanneer het nodig is aan mensen voor wie het nodig is. Een wet die voorschrijft dat je tijdens je studie colleges moet kunnen volgen over het ontstaan van groepsdiscriminatie en genocide lijkt me wel wat omdat het studenten die al anti-discriminatie zijn alert  maakt en zo bij kan dragen aan preventie. Maar het is inderdaad niet aan Europa om ons zulke verplichtingen op te leggen

  5. Nederland heeft ooit bewezen

    Nederland heeft ooit bewezen goed onderwijs te kunnen verzorgen, ver voordat er een 'unie' was. Er is dus geen enkele reden aan te nemen dat Nederland nu een 'unie' nodig zou hebben om iets als 'tolerantie' aan te leren.

    Maar kennelijk kan mevrouw Wortman gewoon roepen dat het beginsel van subsidiariteit niet langer geldig is voor het onderwijs. Je roept het, en dan is het kennelijk ook waar. Zeker als het om Nederland gaat, heeft de 'unie' ons hier niets meer te leren. Misschien kunnen andere landen nog iets leren van Nederland, maar ik heb geen enkele behoefte aan zendingsdrang in deze en wens zoiets ook niet over te dragen aan een 'unie'.

    Nederland kon zich onderscheiden door zulk onderwijs en dat zie ik veel liever dan die grote Europese gelijkschakeling.

  6. @ Redactie

    @ Redactie

    De tolerantielessen van de ECTR vallen in goede aarde. De EU komt al jaren niet tot besluitvorming omtrent het voorstel vijfde (en nogal controversiële) *Richtlijn Gelijke Behandeling*, waarin zowel zogeheten vertikale (staat-burger) als horizontale (burger-burger) werking wordt voorgestaan. 'Een *richtlijn* gericht op de toepassing van het beginsel van gelijke behandeling van personen ongeacht godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele gerichtheid.'

     

    *‘Double Standards on Tolerance promoted in European Parliament’*, EU Dignity Watch (*via* als hyperlink vastloopt op script; rest van 'via' staat volkomen buiten dit onderwerp.)

     

    “A proposed **Framework** **National Statute** for the Promotion of Tolerance was presented to members of the Civil Liberties, Justice and Home Affairs Committee (*LIBE*) on the 17th of September. It called for direct surveillance of supposedly intolerant behavior of individual citizens and groups by Governmental bodies. Put forward by an *NGO* [2008, European Council on Tolerance and Reconciliation; ECTR], the ideas contained in the policy proposal would not only create double standards on the issue of tolerance but would severely limit freedom of speech and expression. It is part of a broader trend of such ideas becoming official EU policy.”

     

    “The extent to which this thinking has already found its way into EU policy becomes apparent with the proposed *5th Equal Treatment Directive*. This proposal has been the subject of negotiations in the European Council for more than three years without finding a way forward, precisely because of all the controversial claims made in it. In an **analysis of that draft Directive** published by European Dignity Watch, the same push for “horizontal control” of each and every citizen by Governmental bodies is one of the main concerns.”

  7. *”HERE IS WHAT YOU CAN DO*:

    *"HERE IS WHAT YOU CAN DO*:

     

    We need you to express your great concern about this Directive! Freedom is at stake and it needs YOUR contribution. Your letter, email or phone call will have an impact and make a difference! Write a letter or an email in which you express your concern

     

    • to Commissioner Viviane Reding for Justice, Fundamental Rights, Citizenship: [zie oorspronkelijke tekst]

    • to Fernando Pereira, Deputy Head of the Unit for Equality, Action against Discrimination, Legal Questions (responsible for the drafting of the Directive in the European Commission): [zie oorspronkelijke tekst]

    Write a letter of support to German Minister Kristina Schröder, who is representing Germany in the Council of the EU regarding the ETD: [zie oorspronkelijke tekst]

  8. Tolerantielessen van ECTR

    Tolerantielessen van ECTR

     

    “This text was prepared in Heidelberg, in December 2011 – under the aegis of the *European Council on Tolerance and Reconciliation* – by a Group of Experts composed of Yoram Dinstein (Chair), Ugo Genesio, Rein Müllerson, Daniel Thürer and Rüdiger Wolfrum.”

    *p.11*

     

    *Yoram Dinstein* (voorzitter) (1936, Tel Aviv; oorlogsrecht; Tel Aviv en VS)

    *Ugo Genesio* (mensenrechten; studie in VS; werkt bij *instelling* pro federale Verenigde Staten van Europa); *naamgever instituut* (van fascist naar communist naar Roemeens nationalist)

    *Hyperlinks* naar bedrijfsleven en Roemeense organisaties

    *Rein Müllerson* (1944, Leningrad; nu: Estland, lid organisatie culturele relaties Rusland en internationale gemeenschap; oud-adviseur Gorbatsjev),

    *Daniel Thürer* (1945, St. Gallen, Zwitserland) werkt bij instituut in Florence vernoemd naar één van de *voorlopers* van de *‘world-systems theory’*.

    *Rüdiger Wolfrum* (*1941, Berlijn*), *zeerecht*, VN.

     

     

  9. De invloed van de leiders van

    De invloed van de leiders van de voormalige oostblokstaten in het Europese parlement laat zich gelden. Ken uw unieleden.

     

    "*The document* has been officially presented to public by ECTR Chairman Alexander Kwasniewski [*oud communist* (Polen; 1954)] and ECTR Co-Chairman Viatcheslav Kantor [*Moskou; 1953*; voorzitter Europees Joods Congres; Yoram Dinstein voorzitter World Jewish Congress] on October 16, 2012 in Brussels and later has been passed to Martin Schulz, President of the European Parliament.[1] Talking of the need for “rules, proposals, laws” to make tolerance mandatory across the EU, Kantor introduced ECTR’s proposals for a general law of tolerance.[2]"

  10. Vind de paradox.

    Vind de paradox.

     

    Section 2. Purpose

    “The purpose of this Statute is to:

    (a) Promote tolerance within society without weakening the common bonds tying together a single society.

    (b) Foster tolerance between different societies.

    (c) Eliminate hate crimes as defined in Section 1(c).

    (d) Condemn all manifestations of intolerance based on bias, bigotry and prejudice.

    (e) Take concrete action to combat intolerance, in particular with a view to eliminating racism, colour bias, ethnic discrimination, religious intolerance, totalitarian ideologies, xenophobia, anti-Semitism, anti-feminism and homophobia.” *p.3*

     

    Section 6. Implementation

    “To ensure implementation of this Statute, the Government shall:

    (c) Establish a National Tolerance Monitoring Commission as an independent body – composed of eminent persons from outside the civil service – vested with the authority to promote tolerance. The Commission will be empowered to:

    (i) Issue general guidelines and specific recommendations for action.

    (ii) Express views regarding the degree to which this Statute is implemented in practice.

    (iii) Disseminate such guidelines, recommendations and views through the media and otherwise.

    (iv) Foster international cooperation with similar bodies in other States.”

    “Explanatory Note

    It goes without saying that enactment of a Statute for the Promotion of Tolerance does not suffice by itself. There must be a mechanism in place ensuring that the Statute does not remain on paper and is actually implemented in the world of reality.” *p.8* bij section 6. Implementation

     

    Section 7. Penal Sanctions

    “(a) The following acts will be regarded as criminal offences punishable as aggravated crimes:

    (i) Hate crimes as defined in Section 1(c).

    (ii) Incitement to violence against a group as defined in Section 1(a).

    (iii) Group libel as defined in Section 1(b).

    (iv) Overt approval of a totalitarian ideology, xenophobia or anti-Semitism.

    (v) Public approval or denial of the Holocaust.

    (vi) Public approval or denial of any other act of genocide the existence of which has been determined by an international criminal court or tribunal. …

     

    (b) Juveniles convicted of committing crimes listed in paragraph (a) will be required to undergo a rehabilitation programme designed to instill in them a culture of tolerance. … (e) … *p.9*

     

  11. In Trouw van vandaag (Letter

    In Trouw van vandaag (Letter en Geest; Blz, 16) staat een essay van Sebastien Valkenberg over dit onderwerp. Hij verbaast zich er over dat kennelijk niemand zich in het openbaar druk maakt over deze ontwikkeling. Nou ja, niemand, Valkenberg heeft bovenstaand redactioneel commentaar gelezen. Daarom pleiten de auteurs voor aangepast lesmateriaal op school en cursussen op de werkvloer (alleen de door filosoof Ad Verbrugge opgerichte vereniging Beter Onderwijs Nederland reageerde kritisch op deze vanuit Brussel opgelegde tolerantielessen). Boeken, tijdschriften, televisieprogramma's kunnen op subsidie rekenen als ze de juiste boodschap uitdragen.

  12. Volgens mij biedt dat hele EU

    Volgens mij biedt dat hele EU-tolerantieverhaal voor de Nederlandse situatie niks nieuws. Een zinloos gebeuren waarbij we inderdaad waakzaam moeten zijn of er geen sprake is van een voortrazende demon die ons geliefde artikel 23 tot een vod papier maakt.

    Ondanks de volkomen overbodigheid van zulke EU-aanbevelingen, zullen toch tal van onderwijsclubjes gaan inspringen en de scholen gaan lastig vallen; er wordt immers subsidie uitgedeeld. En zodra er subsidie wordt uitgedeeld staan altijd diverse ontvangers al snel in de rij.

     

  13. Maar Moby, bijna al jouw

    Maar Moby, bijna al jouw zinnen zijn in de verleden tijd. Je begint weliswaar met een voltooid tegenwoordige tijd maar door er het bijwoord ooit bij te zetten mak je er in feite een voltooid verleden tijd van, er is iets gebeurd dat geen directe nawerking heeft. Op wat Nederland ooit kon kun je nu niet meer bouwen. En het is duidelijk dat Nederland het niet meer kan, goed onderwijs geven. En de mensen die in de machtspositie zijn dat ze het onderwijs wel weer op het goede spoor kunnen zetten willen dat niet. Ik denk dat het niet meer lang zal duren dat iedereen in Nederland die belang bij goed onderwijs heeft blij zal zijn als Europa intervenieert om onze onderwijstaliban weg te jagen.

    Iets anders, dat niet direct met de didaktiek van het onderwijs te maken heeft is dat we moeten proberen van elke politieke partij te vernemen hoe de grens loopt van de rechten en plichten van ouders met betrekking tot opvoeden en scholing en de plichten van de overheid op dit gebied. Zo lang zij daar niets over gezegd hebben kan het proces van grenzen verschuiven ten gunste van de overheid nog heel lang doorgaan. Als ze zich wel uitspreken kunnen we hen daarover tenminste aanspreken. Konden we het ons opgelegde onderwijs maar door een rechter aan de grondwet laten toetsen. Een misser van Thorbecke.

Reacties zijn gesloten.