Driemaster wordt Master Steve Jobsschool

Driemaster_450x200_1221982_88248375.jpg

In Sneek gaat morgen de iPadschool / Steve Jobsschool / O4NT-school van start (Telegraaf), waarover we eerder berichtten. De inspectie belooft nauw toezicht te houden. Kinderen zijn niet verplicht om overdag naar school te komen, wat volgens de inspectie strijdig is met de leerplichtwet. Kennelijk is dat nog geen reden om hier ook tegen op te treden.

De naam van de Sneekse basisschool is inmiddels veranderd van Driemaster naar Master Steve Jobsschool. Wij vragen ons wel af welke rechtgeaarde Fries blij is met deze naamswijziging.

De verandering naar iPadschool is pas afgelopen april aan de ouders bekend gemaakt. Tien ouders hebben daarop kinderen van school gehaald. Op de Driemaster zaten toen 77 kinderen. Van de 8 docenten zouden 3 aan de school les blijven geven. De anderen zouden worden vervangen. Of dit allemaal ook zo is gegaan, is ons niet bekend.

Update: Ad Verbrugge vanavond (dinsdag 20/8) bij Nieuwsuur

Update 21/8 12u15: Zie ook www.nieuws.nl/algemeen/20130821/UvA-Steve-Jobsscholen-niet-beter-voor-prestaties

Update 24/8 11 uur: Hoofdartikel Friesch Dagblad : Steve Jobsschool is iPad-dun concept

11 Reacties

  1. In de VS weet men het wel.

    In de VS weet men het wel.

     

    The New York Times (Peter Teffer), ‘Tablets in Dutch Schools Usher in a New Era’, June 9, 2013

     

    “O4NT wants to change the way schools work, not only through technology, but also by rethinking the very basics of how brick and mortar buildings are used, and how class hours and academic years are scheduled and structured. The model’s creators believe that a more flexible system is needed, particularly to alleviate pressure on working parents.

     

    The idea is to have brick and mortar buildings that are open from 7:30 a.m. to 6:30 p.m., 50 weeks a year. The additional hours are not for formal schooling, but for additional child care, as needed. The fact that the schools will be open through traditional summer and other holidays will open up more vacation-time options. If a family decides to travel, say, during February and March, the children can do their schoolwork remotely, or make up the missed classes in the summer, according to Mr. de Hond.”

    www.nytimes.com/2013/06/10/world/europe/tablets-in-dutch-schools-usher-in-a-new-era.html?_r=0

     

  2. Ook in dit artikel:

    Ook in dit artikel:

     

    Christina Chaey, ‘Tablets are replacing teachers in Dutch schools’, Salon, August 21, 2013

     

    “The O4NT says replacing books with tablets will ideally change the very structure of what we consider a school day: Because iPad–based virtual learning can happen 24/7, 365 days a year, students wouldn’t have to be in school for a set number of hours per day or abide by group lesson periods, while parents could freely plan vacations without having to worry about their children falling behind.”

    www.salon.com/2013/08/21/tablets_are_replacing_teachers_in_dutch_schools_newscred

  3. De kinderen (oops:

    De kinderen (oops: initiatiefnemers) testen alvast enkele nieuwe apps, en delen de uitkomsten met traditionele scholen. Het is een voorrecht kinderen (oops: initiatiefnemers) te hebben die dit voor de applicatiemakers van appel willen doen.

     

    Padgadget, ‘Netherlands ready to use iPad to advance education’, March 25, 2012

     

    "The promoters of the initiative are planning to test both existing educational apps and newly developed apps, sharing the outcome with other, traditional schools so that they too may take advantage of the iPad as a learning tool.

     

    Education for a New Era has been developed by “pollster” Maurice de Hond, Amsterdam city alderman Lodewijk Asscher, and education councilwoman Mariette van Leeuwen.

     

    Former Apple CEO Steve Jobs dreamed of a world in which the iPad was used as a primary educational tool in an all digital classroom, eliminating the need for heavy, outdated textbooks, and giving students greater opportunity for interactivity and feedback.

     

    Apple’s recently introduced iBooks 2 and iTunes U were developed in pursuit of this goal, and the Netherlands initiative is one that educators everywhere should follow closely. If it proves to be a success, it could change educational standards in schools across the world."

    www.padgadget.com/2012/03/25/netherlands-ready-to-use-ipad-to-advance-education

      

  4. Volgens voorgaand artikel

    Volgens voorgaand artikel zijn de initiatiefnemers Maurice de Hond (opiniepeiler, PvdA), Lodewijk Asscher (1974, wethouder onderwijs Amsterdam, aanpak zwakke scholen, PvdA) en Mariette van Leeuwen (wethouder sport & jeugdzaken Zoetermeer; Lijst Hilbrand Nawijn). Lokale politici met portefeuille onderwijs niet zelf uit het onderwijs afkomstig, wellicht zelf ouders, en een ouder (1947) die zijn kind (2009) zo geweldig met de iPad ziet omgaan.

     

    *O4NT*  noemt als initiatiefnemers Maurice de Hond, Erik Verhulp (*Digischool*), Eric de Vries (onderwijsbestuurder, Digischool, APS), en Irene Felix (onderwijzeres). Asscher en Van Leeuwen kwamen bij een introductiebijeenkomst. Gertjan Kleinpaste (ondernemer, schoolleider Steve Jobs school Breda, en in landelijk bestuur GroenLinks) doet ook mee.

     

    Waarom slaagt Maurice de Hond bij de oprichting van een nieuwe schoolvorm wel, en anderen niet? Vanwege zijn omvangrijke netwerk, inclusief media-, PvdA- (en OCW-) contacten? Zoetermeer, bakermat der onderwijshervormingen, gaat aan de iPad-school. Het college van B&W herbergt (toevalligerwijs) een oud-OCW ambtenaar als wethouder voor D66.

     

    *Ik Innoveer in Zoetermeer*, *stichting KIZ* (o.m. ICT, PPS: gemeente Zoetermeer innoveert), en *Gertjan Kleinpaste* (freelance interim manager, onderwijsinnovatie, 21 st century skills)

     

  5. “Naast de initiatiefnemers,

    “Naast de initiatiefnemers, waaronder opiniepeiler Maurice de Hond en onderwijsbestuurder Luc de Vries, zijn bij de opzet van de school ook SIZO (Snelle Implementatie van ICT in Zoetermeers Onderwijs), het Ministerie van OCW en het onderwijs betrokken. Dat zorgt voor een stroomversnelling. ‘De ambitie is om de school volgend jaar te openen. De regels waaraan het onderwijs moet voldoen is een grote, maar haalbare uitdaging’, aldus Van Leeuwen.”

    ikinnoveer.nl/actueel/2012/04/23/zoetermeerse-ambities-voor-steve-jobsschool, www.onemorething.nl/2012/03/opinie-is-o4nt-de-droomschool-van-steve

    ** 

     

    Suggestieve manier van tegenstanders zwartmaken:

     

    Der Spiegel (Marco Evers), ‘Radical Reform: Dutch iPad Schools Seek to Transform Education’, neem een Spiegel *App*, 28 juni 2013

     

    “According to a current poll by the daily newspaper De Volkskrant, all parties in parliament support the basic idea, with one exception: The PVV of right-wing populist Geert Wilders is opposed. It wants to see "more structure" in the classroom.”

    www.spiegel.de/international/europe/new-ipad-schools-in-holland-hope-to-revolutionize-education-a-907936.html, en

     

  6. Het voorgaande weerspreekt de

    Het voorgaande weerspreekt de woorden van de minster dat het een 0uder-initiatief ogv onderwijsvrijheid betreft.

  7. Waarom de initiatiefnemers

    Waarom de initiatiefnemers hier wel slagen? Behalve het genoemde netwerk gaat het hier simpelweg ook om geld. St Jobssscholen woren volgens mij nog niet bekostigd: www.avs.nl/artikelen/eerstestevejobsschoolkomendschooljaarvanstart

    Er is dus geld nodig. Voor dergelijke productgerelateerde schoolconcepten is ongetwijfeld geld te vinden. Velen zullen menen dat het uiterst goekope reclame is (voor de harware of software). Wie meent er te kunnen verienen aan een school die klassikaal onderwijs voorstaat?   

  8. Van (media)macht en een

    Van (media)macht en een invloedrijk politiek en (OCW-)netwerk stappen we over naar de subsidiestromen. Want zo rollen we in Nederland. Voor de duidelijkheid: specifiek voor de Sint-Job (-in-'t 😉 school heb ik vooralsnog geen subsidiestroom gevonden, als we *artikel 176k – Ruimte voor innovatie* van de *Wet op het primair onderwijs* (genoemd door *staatssecretaris* in antwoord Kamervragen) en (-verder niet gecheckt-) de *Experimentenwet Onderwijs* (1970) vergeten

     

    Staatssecretaris: "Ik ben nu aan het verkennen of middels het ontwerpen van een AMvB op grond van artikel 176k van de Wet op het primair onderwijs tegemoet kan worden gekomen aan deze scholen, zodat we hier als stelsel van kunnen leren."

     

    Van Nederland ga ik naar de aspiraties van de Europese Unie.

     

    *Comenius: Europe in the classroom*; *Doe mee* –

     

    Het Comeniusprogramma van de EU richt zich op nationaal verplicht onderwijs (in NL heet *leerplicht* wat itt tot *België* in praktijk schoolplicht is)

     

    “The Comenius Programme focuses on all levels of school education, from pre-school and primary to secondary schools.”

     

    Op nationaal niveau heeft de EU agentschappen laten instellen die via subsidies het EU-programma op scholen stimuleren te implementeren, waaronder het nationale *Nederlands Nationaal Agentschap voor het Leven Lang Leren programma*.

     

    Er zijn op EU-niveau *strategische prioriteiten* bij bijv. de subsidie oproep voor 2013 gesteld:

     

    “In dit beleidsdocument worden de prioriteiten van het programma benoemd, in de beleidscontext geplaatst en per onderwijssector nader uitgewerkt.”

  9. *Nationaal Agentschap voor

    *Nationaal Agentschap voor het Leven Lang Leren programma*, *Programma Een Leven Lang Leren*, *Algemene oproep tot het indienen van voorstellen 2011-2013*, strategische prioriteiten 2013, hoofdstuk 1 – Sectorale programma’s, 1. Comenius – Schoolonderwijs, p. 11 e.v.; hoofdstuk 2 – Transversaal programma; 3. Kernactiviteit 3. – ICT; Beleidscontext, p. 47 e.v.

     

    "Beleidscontext

     

    Stimuleren van ICT voor leerdoeleinden is een doelstelling van het hele programma in het algemeen en van de programma's Comenius, Erasmus, Grundtvig en Leonardo da Vinci in het bijzonder. De kernactiviteit "ICT" vormt een aanvulling op deze programma's en richt zich op de behoefte aan ICT voor het onderwijs vanuit twee of meer van deze sectoren.

     

    Zij richt zich op de mogelijkheden om ICT als katalysator te gebruiken bij maatschappelijke en onderwijsinnovatie en -verandering. Het gaat daarbij niet om de technologie maar om de manier waarop leren kan worden versterkt via ICT (bijvoorbeeld innovatie in de pedagogiek en leermethoden; voortijdige schoolverlaters aansporen om terug naar school te gaan; integratie van formele, niet-formele en informele leermogelijkheden; flexibele vormen van een leven lang leren om de digitale kloof en sociaaleconomische scheidslijnen te overbruggen).

     

    In alle lidstaten is in het onderwijs sinds de start van de Lissabonstrategie aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van ICT-toepassingen. Nagenoeg alle onderwijs- en opleidingsinstellingen beschikken over ICT en zijn aangesloten op netwerken. Er moet echter nog meer worden gedaan om alle mogelijkheden te benutten die ICT biedt voor de ondersteuning van innovatieve pedagogische ontwikkelingen, algemene toegang tot een leven lang leren en het verwerven van sleutelcompetenties. Dit zal het rendement van de huidige investeringen in onderwijs op basis van ICT maximaliseren. Ondanks de geboekte vooruitgang op het gebied van ICT en onderwijs, is er een groot gebrek aan systematische en praktische toepassing van nieuwe technologieën en creatieve pedagogische methoden in het formele onderwijs. Onderwijsinstellingen maken geen gebruik van de voordelen van ICT als middel bij uitstek voor het moderniseren van leer- en onderwijsmethoden."

  10. Het nationale schoolonderwijs

    Het nationale schoolonderwijs is zonder blikken of blozen onder de EU-vlag geplaatst (mag niet; *subsidiariteitsbeginsel*). Rupsje nooitgenoeg. Zoveel lidstaten, zoveel eurocommissarissen, zoveel beleidsterreinen, zoveel ambtenaren, zoveel beleidsdocumenten, zoveel implementatie, zoveel subsidie, zoveel belangen, en zoveel opportunisme. De EU ‘adviseert’ omtrent de lesprogramma’s op nationaal niveau, en legt subsidie klaar.

     

    Stel je voor dat staten en burgers zelf initiatieven zouden ontplooien. Zo laag bij de grond beschikt men niet over de benodigde visionaire idealen, over een 'one world, one people'. Oops!, ik vergeet hier de ondernemingen. In de EU-politiek horen de ondernemingen er in het onderwijs helemaal bij, inclusief de economische kartels (nee, daar hebben we een andere eurocommissaris voor ;).

     

    Het belastinggeld wordt via het vestzak (EU) – broekzak (nationaal agentschap Leven Lang Leren) model aan geselecteerde subsidie-ontvangers herverdeeld. Brussel dirigeert op centraal niveau flexibiliteit en innovatie, hiermee het wezen van flexibiliteit en innovatie ondergravend. Subsidie is een wonderlijk innovatiemiddel. Om een lang verhaal kort te maken, ICT in het klaslokaal is één van de EU-prioriteiten. Die arme leerlingen zouden anders als digibeet moeten opgroeien. Eén van de Grote Problemen van het continent Europa.  Ik ben vergeten op hoeveel leerlingen van de 500 miljoen EU-inwoners Microsoft in samenspraak met de eurocommissaris van onderwijs is gekomen. Apple gooit het, naast de unieke hardware in combinatie met de unieke software, op de diverse ‘i-stores’. Bouw een muurtje om de **content**, en de ‘cash flow’ stroomt eurobreed binnen.

     

    Weet u wat duurzaam is? Degelijk traditioneel onderwijs. Onderwijs is ‘people’s business’, daarom. Of zijn mensen te duur, en daarom niet duurzaam, denkt men op hoger niveau? Hoe ver zijn we verwijderd van een gemeentelijke aanbesteding voor schoolpersoneel, vergelijkbaar met de schoonmaak-, thuiszorg-, en OV-branche, voor een zo laag mogelijke prijs per FTE? We zijn al aardig op weg. Er worden krokodilletranen [akkoord, het zijn er *meerdere* ;] geplengd over de kwaliteit van het onderwijs. Kwaliteit past niet in het ‘business model’.

  11. Waarom wordt dit onderwerp

    Waarom wordt dit onderwerp nauwelijks in de pers behandeld? Hoe komt het dat de pers (papier, televisie en internet) altijd het einde van de beleidslijn, het nationale onderwijs, bespreekt? Gebrek aan mankracht? Gebrek aan onderzoeksjournalistiek vanwege budgettaire overwegingen? Gebrek aan diepgaande belangstelling? Of ook afhankelijkheid van belangrijke adverteerders en investeerders? Één van de weinige sectoren waarin gedurende de eurocrisis veel gebeurt, is de ICT- en telecommunicatiesector. De stormachtige ontwikkelingen genereren persmateriaal en advertenties. De consument wordt via papier, televisie, en internet bereikt. Hoe groot is de vrijheid van meningsuiting daadwerkelijk als voor een noodlijdende krant grote commerciële belangen een rol spelen? De media via internet zitten midden in de ICT-sector.

     

    In hoeverre leven we in een 'civil society' waar burgerbelangen een belangrijke rol spelen? Is het economische decreet zo groot? Zijn er te veel mensen (beleidsmakers, innovators, ZZP'ers, management, ICT-bedrijven, politici) die belang hebben bij de ontwikkelingen die nu in het onderwijs plaatsvinden? Waarom zo weinig tegengeluid? Omdat het zogenaamd 'experimenten' betreft? Moeten de burgers zelf in actie komen? De 'ouderwetse' verbanden, zoals vakbonden e.d., laten zich niet veel meer horen, ingebed als ze zijn in het poldermodel en beleidsinitiateven. De kikker wordt langzaam gekookt. Nederland behoort tot één van de voorlopers van het uitbaten van het onderwijs binnen de EU, schat ik zo in. Fijn om een onderwijshervormend proefkonijn te zijn. Waar zijn de tegenkrachten?

     

    Of moet ik het bij de commotie rondom de iPad-scholen juist positief zien? Waarom laat OCW zulke vergaande experimenten toe? Werk? Waarom wordt het kind zo eenvoudig met het badwater weggegooid? Ik verbaas me over zoveel onverschilligheid. Je wordt er bijna cynisch van. 😉

Reacties zijn gesloten.