CNV: werkdruk onderwijs alarmerend

Het CNV heeft onder haar leden een onderzoek gehouden naar de werkdruk in het onderwijs en de manier waarop scholen omgaan met taakbeleid. De uitkomsten zijn alarmerend.

6 Reacties

  1. Dank zij de invoering van het

    Dank zij de invoering van het taakbeleid is de werkdruk alleen maar toegenomen. Een klassiek voorbeeld van mislukte bureaucratisering. Ook de remedie "professionalisering" is een papieren tijger. 

    Wanneer steunen de bonden hun leden nu eens met echte remedies? Kijken ze wel eens naar de burnout cijfers en het personeelsverloop? Hoeveel docenten halen ongeschonden de pensioenleeftijd? Genieten onderwijzers evenveel pensioenjaren als andere beroepsgroepen? (Vraag eens na bij het ABP!)

    De bonden zijn onderdeel van de onderwijsschil. Onderwijzers laten zich misbruiken.

  2. Misschien moesten ze eens wat

    Misschien moesten ze eens wat anders doen dan onderzoekjes houden.

  3. Wat betreft de werkdruk in

    Wat betreft de werkdruk in het onderwijs, zien we nu dat gepensioneerden en bijbaanzoekers werkt kunnen krijgen als stagebegeleider of afstudeerbegeleider. Dat om de werkdruk van docenten te verlichten misschien. Maar ook als goedkope arbeidskracht. Want voor elke leerling, deelnemer of student staat een vast aantal taakuren als beloning. Wil je het werk enigszins naar behoren doen, dan kost het veel meer tijd, misschien wel het dubbele van wat er voor staat. 

  4. Ach, het is heel simpel. je

    Ach, het is heel simpel. je hoeft maar Maurice de Hond te volgen. Die vertelt ons op de 04NT-site onder andere dat de iPad ook in feite het leerlingvolgsysteem is. De leraar hoeft veel minder na te kijken, alleen af en toe over de schouder meekijken en de cijfertjes komen vanzelf de database uitrollen.

    Dit heldere verhaal koesteren nogal wat schoolbestuurders. Die zien de problemen niet.

  5. Op mijn school is al eens

    Op mijn school is al eens gepraat over het terugvragen van (al of niet vroegtijdg) gepensioneerden als vrijwilliger. Er is geen geld voor de verplichte extra ondersteuning ten behoeve van bijvoorbeeld de naderende eindexamens Nederlands en Rekenen.

    Toch zijn er helaas nog heel wat vakdeskundige, gemotiveerde en bevoegde docenten werkloos óf krijgen een jaarcontract (van september tot eind juni), een oproepcontract, of een aanstelling via een uitzendbureau. Tjonge wat heeft de privatisering toch veel vooruitgang gebracht.

  6. Dat geluid hoort men wel

    Dat geluid hoort men wel vaker, de ellende van de privatisering. Maar echte privatisering is volgens mij het onderwijs dat niet afhankelijk is van overheidsgiften. Privatisering, dat betekent het particulier onderwijs waarbij ouders een flink bedrag betalen aan de school om alle kosten te dekken (denk b.v. aan het Luzac College).

    "Verzelfstandiging" waarbij het "zelfstandige" instituut volledig afhankelijk is van overheidsgeld, dat is geen privatisering. Jammer dat het woord privatisering zo verkeerd gebruikt wordt om overheidsmismanagement gelijk te stellen met privatisering. Dit geeft spraakverwarring en onterechte verwijten richting de echte privatisering.

Reacties zijn gesloten.