SP-enquête schaalverkleining onder mbo-docenten

tomaten_450x200_1331385_85229962.jpg

SP-Tweede Kamerlid Manja Smits is al enige tijd bezig met een onderzoek onder mbo-docenten naar de stand van zaken in het mbo. Meer informatie over schaalverkleining en het SP plan voor beter onderwijs vindt u hier. BON werkt er graag aan mee de enquete zoveel mogelijk bekendheid te geven.

1 Reactie

  1. Ten eerste: Mijn waardering

    Ten eerste: Mijn waardering voor de eenvoudige taal waarmee de SP helder uitlegt wat er met het onderwojs aan de hand is en wat zij wil doen om aan misstanden een einde te maken. Even los van de emquête maar wel als reactie op het voorlichtingsmateriaal waarnaar bovenstaand verwezen wordt:

    We helpen scholen en gemeenten om zo veel en zo snel mogelijk gemengde scholen te krijgen, met kinderen van verschillende af- en herkomst”. Ik denk dat het hier om de lagere school gaat. Als hoogopgeleide ouder is mijn eerste reactie hier mee in te stemmen. Nederland mag geen standenmaatschappij zijn waarin kinderen van lage komaf bij eenzelfde intelligentie en inzet maatschappelijk minder hoog komen dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Maar dan slaat de twijfel toe. En dat komt niet omdat ik denk dat op “zwarte” scholen minder goede onderwijzers werkzaam zouden zijn. Maar ik wil graag dat mijn kind zijn Nederlands vervolmaakt en zinsontleding onder de knie krijgt. Vaderlandse geschiedenis met Hoekse en Kabeljauwse twisten, Jan zonder Land, Karel de Stoute, het turfschip, “Het land reddeloos, het volk redeloos en de regering radeloos oen in het rampjaar vond ik prachtig en ik wil dt mijn kinderen daarvan ook te horen krijgen, ook als sommige kinderen op school afstammen van de Barbarijse zeerovers. Het zijn allemaal prachtige verhalen! Zou voor die verhalen tijd overblijven met zo veel  achterstand bij de allochthonen? Verder ken ik nog een heleboel liedjes uit mijn lagere school tijd die ik met mijn kinderen gezongen heb. Leren ze die nog wel? Zou de uitdrukkingsvaardigheid van mijn kind nog wel toenemen met zo veel kinderen met taalachterstand? Rekenen is een vak waarbij de prestaties van kinderen het minst afhankelijk zijn van hun afkomst maar zou een school met veel probleemkinderen daar wel voldoende tijd aan besteden? De SP zou op dit soort vragen antwoord moeten geven.

Reacties zijn gesloten.