“School voelt zich uitgekleed door CBE”

Het onderwijsblad van de AOb heeft onderzocht hoe de Purmerendse Scholengroep werd leeggezogen door de CBE-group van Pim Pollen c.s. U weet wellicht nog wel: de man die BON een stelletje bruinhemden noemde, de club ook van Amarantis-man Leo Lenssen:

Terwijl de Purmerendse Scholengroep afkoerste op een tekort van 2,8 miljoen euro, haalde directeur Peter Overgaauw het Amsterdamse consultancybureau CBE in huis. Zieke en zwangere docenten mochten niet meer vervangen worden en docenten moesten hoorcolleges geven. Ondertussen stuurde CBE vette rekeningen die met voorrang betaald moesten worden. Het Onderwijsblad reconstrueert hoe het consultancybureau de scholengroep in zijn greep kreeg. “De strategie van CBE is die van een vampier. Het is een organisatie die zijn opdrachtgever leegzuigt.”

Het Onderwijsblad heeft ook uitgezocht hoe het komt dat een relatief kleine organisatie, met ongeveer 50 medewerkers, in staat is zo’n enorme invloed te hebben in het onderwijs.

Maar voor een klein bureau heeft CBE wel uitzonderlijk goed netwerk in het onderwijs, vinden kenners van de onderwijsadviesmarkt. Pim Pollen laat zich erop voorstaan dat hij begin deze eeuw het ministerie van Onderwijs reorganiseerde en presenteert zich nog steeds als oud secretaris-generaal a.i.. Managing-partner Olaf McDaniel werkte, voor hij in 1998 overstapte naar CBE, dertien jaar bij het ministerie, onder andere als plaatsvervangend directeur BVE.

McDaniel is kind aan huis bij de MBOraad, hij deed in 2010 nog een groot onderzoek naar de professionaliteit van de mbodocent. En ook in het primair onderwijs is hij thuis: McDaniel was als projectleider verantwoordelijk voor de oprichting van de PO-raad. Ook bij de VO-raad zit CBE dicht bij het vuur. Niet alleen nam voorzitter Sjoerd Slagter deel aan een boardroom en CBE-studiereizen, ook is senior-partner Wik Jansen er coördinator van het project Leren verbeteren, dat gesubsidieerde ondersteuning biedt aan besturen van (zeer) zwakke scholen. In de wandelgangen wordt schande gesproken van deze belangenverstrengeling, maar er wordt niet hardop over geklaagd, zegt een onderwijsadviseur. “Het is een kleine wereld waarin je elkaar altijd weer tegenkomt. Dus iedereen houdt zijn mond.” Het dure imago dankt CBE niet alleen aan het grachtengordelkantoor (dat overigens niet op naam van het bedrijf staat) maar ook aan de forse rekeningen. Voor projecten die CBE tussen juni 2001 en december 2003 bij het ministerie van Onderwijs uitvoerde, is in totaal 5,5 miljoen euro in rekening gebracht, becijferden journalisten Mark Duursma en Guus Valk van NRC Handelsblad in juni 2004. Het gemiddelde uurtarief kwam uit op 173 euro.

Veel meer explosiefs in het Onderwijsblad.

Zoals zo vaak zijn de miljoenen die de CBE groep zich laat betalen niet het grootste probleem. Veel erger, en ook veel duurder, is het desastreuze effect dat dergelijke organisaties hebben op het onderwijs. Scholen worden kapot gemaakt, leerlingen krijgen jarenlang slecht onderwijs. Ik wil niet eens uitrekenen hoeveel geld dat kost in termen van toekomstig salaris van en toekomstige belastingingafdracht door die honderden kinderen. Daar komt dan nog het leed bovenop dat docenten wordt aangedaan, intimidatie en persterijen, geïnitieerd door mensen en organisaties die vooral aan hun eigen inkomsten denken. Inkomsten uit interim management en consultancy over de manier waarop binnen scholen de kritische docenten te lozen zijn. Ook maakt dit artikel duidelijk dat de invloed van deze vampiers zich uitstrekt over heel het onderwijs. Hun “visie” over de inrichting van het onderwijs was (en is) prominent bij veel bestuurders en politici: het netwerk is hecht. Bij BON beweren we dit al sinds de oprichting.

Het onderwijs wordt van twee kanten kapotgemaakt. Al het extra geld dat de overheid de laatste decennia in het onderwijs heeft gestoken lijkt terecht gekomen bij kleilagen en snelle jongens, maar diezelfde kleilagen en snelle jongens zorgen ook nog eens een keer voor extra druk op de leraren, voor onzinonderwijs en voor besturen die koers zetten richting fata morgana, de Zuid-as, de sky-box, Singapore of waar dan ook.

Maar de minister meent dat de bapo moet worden afgeschaft en dat de leraar zijn deur moet opengooien en aan de scholing moet. Uitgevoerd door CBE groep en hun maatjes zeker? Het bestuursmodel is immers in orde volgens de onderwijsraad, al kan de bestuurskracht wel wat worden verhoogd, meent de VO-raad.

In een interview in NRC Handelsblad van vandaag, 20 april, geven de minister en de staatssecretaris aan strenger te willen optreden tegen bestuurders die er een zooitje van maken. Ze willen die bestuurders kunnen ontslaan. Nu kan alleen de financiering van de school worden ingetrokken. De minister zegt ook: “Dit is een paardenmiddel, dat klopt. En ik hoop dat ik het nooit zal hoeven te gebruiken. We gaan er daarom voor zorgen dat bestuur en toezicht professioneler worden”. Bij wanbestuur gaat het niet alleen om financieel wanbestuur, maar de minister en staatssecretaris willen ook kunnen optreden als het onderwijs langdurig onder de maat blijft. BON meent dat extra controle niet de oplossing is en dat de zogenaamde professionalisering van het bestuur de laatste 15 jaar niet heeft geleid tot verbetering. BON pleit voor schaalverkleining, verandering van de lumpsum  en meer macht aan docenten. Wat betreft dat laatste zijn we verre van gerust op de plannen van de minister. Op de vraag of de medezeggenschapsraad instemmingsrecht krijgt als een school bijvoorbeeld helemaal digitaal wil worden, zoals laatst bij de Steve Jobsschool in Sneek, antwoordt de staatssecretaris: Op een goede school wordt constant gesproken met ouders en leerkrachten. Maar onderwijsvernieuwing wordt soms tegengehouden door conservatieve krachten. Natuurlijk moet er overlegd worden, maar we moeten niet in een situatie terecht komen waar men elkaar in een wurg greep houdt en alles verlamd raakt.” Zei de partijgenoot van de minister Dijsselbloem niet dat juist de ‘conservatieve” krachten ervoor hadden gezorgd dat het onderwijs bij de tweede fase nog enigszins overeind is gebleven? 

Misschien hoort het niet thuis in een redactioneel artikel, maar wat ben ik enorm trots op al die mensen bij BON die zich onbetaald het schompes werken om de wereld duidelijk te maken wat voor rampen zich binnen het onderwijs voltrekken. Meer nog: we geven al jaren aan hoe het dan wel moet. Dat doen we in krantenartikelen, in  gesprekken, in het Deltaplan, op onze (gratis) conferenties en hier op de website en overal waar we de gelegenheid maar krijgen. Voor succes zijn we afhankelijk van de politiek. Bestook uw politieke vertegenwoordigers met vragen over de bestuursstructuur van het onderwijs. Het kan niet zo zijn dat de ellende nog decennialang doorgaat.

Dank aan de AOb voor de toestemming dit artikel hier te mogen plaatsen.

39 Reacties

  1. Wij denken dat het CBE met

    Wij denken dat het CBE met het schrijven en verkondigen van onzin de bankrekeningen van haar aanvoerders tot grote hoogten laat stijgen. Dat is te simpel gezien. Met het adagium van de prominente Loes Kamsteeg “Focus op resultaten brengt geen verandering; focus op verandering brengt resultaten” heeft zij de kern van de strategie van het CBE onbedoeld in 11 woorden perfect tot uitdrukking gebracht.

  2. Inderdaad, het staat er. Ik

    Inderdaad, het staat er. Ik heb het nagelezen in de NRC.

    Dag mevrouw de minister. Wel kiezen voor de wurggreep van de notabelen en de verblinde bestuurders en geen vertrouwen in de inzichten van de vakmensen. Het is nu hopen op een volgend kabinet.

  3. Mag het? Ja, het mag.

    Mag het? Ja, het mag.

     

    "Links l*, en rechts de zakken vullen."

     

    Zo, die zit.

     

    Nog één voor de minister:

     

    'Change!!'

     

    [nl.wikipedia.org/wiki/John_Kotter#Acht_stappen_om_een_organisatie_te_transformeren ]

     

    En mijn mening? Het is crimineel (i.e. gewetenloos, amoreel, immoreel), en alle lelijke woorden die er zijn te verzinnen bij deze lege ladenlichterij (publiek geld!). Welke minderwaardige gevoelens zitten er achter het stukmaken van de kennisstructuur van Nederland? Verwacht men een standbeeld? Wat een zielepoten.

  4. Het model dat de twee

    Het model dat de twee bewindslieden voorstaan voor het onderwijs, zet de deuren wagenwijd open voor de neergang van het onderwijs. De besturen die incompetent zijn, huren dit soort instellingen in. 

  5.  

     

    Open brief van Peter Overgaauw aan wethouder Blokzijl

    Ouders en docenten die anoniem willen blijven spreken van chaotische toestanden op het Da Vinci College, waarbij door de schooldirectie intimidatie richting ouders en leerlingen niet wordt geschuwd. Docenten hebben in paniek ouders en leerlingen via twitter en facebook bij elkaar geroepen om collectief een vuist te maken. De kwaliteit van het onderwijs is beneden peil. Sommige leerlingen hebben maandenlang lessen moeten missen omdat er geen docenten waren. Een aantal is daardoor tijdens het examen in problemen geraakt. Intussen is er sprake van een leegloop onder docenten. Minstens twintig leraren komen na dit schoolseizoen niet terug. 

    Wethouder Blokzijl  heeft zich kritisch uitgelaten, waarop Overgaauw reageerde met een open brief. De brief staat inmiddels niet meer op de website van de Purmerendse scholengroep.

    Uit de open brief:

    • Het is de laatste jaren gewoonte geworden onder politici om zich laatdunkend te uiten over het functioneren van bestuur en management. In bestuurlijke kringen in het Voortgezet Onderwijs noemen we dat ‘criminalisering van bestuurders'.
    • Uw uitspraken in de krant, mijnheer Blokzijl, of ze nu waar zijn of niet, doen geweldig onrecht aan de inspanningen van de mensen.
    • De PSG is voorloper in het Nederlandse VO als het gaat om de zoektocht naar hoe we de talenten van onze leerlingen zo goed mogelijk tot wasdom kunnen laten komen.
    • Het PSG-management laat, door middel van 360 graden feedback, degenen aan wie zij leiding geven reflecteren op hun functioneren.
  6. Toelichting op mijn vorige

    Toelichting op mijn vorige bijdrage:

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/wie-kent-de-cbegroup

     

    Toelichting op 'change':

    Tweeledig: het 'change management' heeft in het onderwijs verschroeide aarde en verweesden achtergelaten. De begeleidende hyperlink in de vorige bijdrage verwijst naar de methode waarop dit doorgaans plaatsvond. Aan de andere kant kan 'change' juist ook de oproep tot verbetering in de zin van BON zijn.

     

    Uit de begeleidende persoonlijke mening spreekt de verontwaardiging omtrent de actoren in het onderwijs. Eerst had men de onderwijshervormingen vanuit Den Haag, geleid door een rood ministerie van Onderwijs en (toen nog) Wetenschappen. Na de decentralisering en NPM is een aantal voormalige (rode) ambtenaren met een andere pet op doorgegaan. Lucratief voor hen, en desastreus voor het Nederlandse onderwijs. Weliswaar in opdracht van anderen, en toch niet op de rem getrapt, sterker nog,veelal opdrachten  geinitieerd hebbende. Er zullen consultants met een andere achtergrond zijn. Hier heb ik het over de CBE Group. Ook heb ik het over de 'idealistische' monopolisering van het onderwijs ('the long march through the institutions') door crypto-communisten (nee, sociaal-democraten met marxistische inslag oftewel 'Nieuw Links') .

     

    Met welke instelling kun je hervormingen, zoals bijvoorbeeld het MBO, ten uitvoer leggen? Ligt er een persoonlijke rancune aan ten grondslag? Anti-intellectualisme? Een politieke ideologie? Het streven naar platte poen? Geldingsdrang? Opportunisme? Het volgen van de Europese agenda? Verblindheid? Hoe leeg is deze 'business' van 'onderwijsprofessionals'? Opvallend hoe het bedrijfsleven met het gewenste vaardighedenonderwijs het gelijkheidsstreven van de politiek voedt.

     

    Het vaardighedenonderwijs dient meerdere politieke agenda's, anders zou er meer protest zijn geweest? 'Links'' staat meestal vooraan om te protesteren tegen financiële ingrepen. En de onderwijshervormingen? (even denken..) Het tweede deel geldt ook voor 'rechts'. Of kunnen we simpelweg stellen dat naar het protest van 'de conservatieve krachten' (woorden minister) moedwillig niet geluisterd is? Ik lees bij Frank Furedi dat in VK een nationale onderwijsvakbond voor het vaardighedenonderwijs is, boven het vakgerichte onderwijs. Hem verbaast het nutsdenken van de bond. Mij ook (hoewel, etuce.homestead.com/ETUCE_MO.html, pro 'lifelong learning').

    www.frankfuredi.com/index.php/site/article/608

     

    Ik doe een poging de wereld te begrijpen. Vrijheid, waar bent u gebleven?

  7. De vrijheid van de burger 

    De vrijheid van de burger (oftewel: bescherming tegen de staat) zoals vervat in de Grondwet en mensenrechtenverdrag(en).

  8. Herstel: de staat die een

    Herstel: de staat die een 'outsourcing' van het publieke onderwijs heeft doen plaatsvinden, inclusief PPS en NPM. Nee meneer, we kunnen ècht niet ingrijpen. We hebben daar de middelen niet voor. De geldkraan laten we gewoon open staan.

     

    Artikel 23 lid 1 Grondwet

    "Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regering."

    Zie verder (toezicht enz): www.parlement.com/id/vh8lnhrouwy3/artikel_23_grondwet

  9. Ik herinner mij van lang

    Ik herinner mij van lang geleden, toen ik nog jong was, dat in Italié eenzelfde busroute verzorgd werd door zowel de staat als een particuliere maatschappij. Een snelle, voor de hand liggende oplossing is dus: richt staatsscholen op die per leerling even veel subsidie krijgen als de outsourced schools en die een vrije concurrentie met laatstgenoemden mogen aangaan. Zo kun je de outsourced schools dwingen om ook goed onderwijs te geven of failliet te gaan. Om niet  failliet te gaan zullen de OS's de salarissen voor de mensen op de werkvloer moeten verhogen ten koste van de overheadkosten, met inbegrip van de hoge salarissen aan de top. Ook wordt de luchtfietserij bij de OS's onmiddellijk stopgezet.

    Zo kan de overheid voor een snelle overgang naar goed onderwijs zorgen.

     

    Zelf heb ik geen vertrouwen in bijbedoelingen van de overheid dus ik zou volledig willen inzetten op vrije toegang tot de onderwijsmarkt en kwaliteitscontrole door middel van externe centrale afsluitende examina.

  10. @Malmaison

    @Malmaison

    Dat systeem hadden we natuurlijk: openbare scholen versus bijzondere scholen. Als concurrent waren er in sommige plaatsen ook nog de rijksscholen (openbare scholen hadden als bestuur de gemeente; rijksscholen het ministerie).

     

    Nu is het openbaar onderwijs in de meeste gemeenten "verzelfstandigd" en vaak daarna gefuseerd met alle plaatselijke vormen van bijzonder onderwijs om een monopolie schoolbestuur te vormen.

  11. @ mark 79 hierboven

    @ mark 79 hierboven

     

    Dat systeem is niet hadden, het bestaat nog steeds. Het floreert. Niet verwarren met confessioneel bijzonder-onderwijs, dat meer in een fase van overleven zit, stevig politiek gesteund, ondanks bloedarmoede.

    De shift *  is dat openbare (po) en rijksscholen (vo) niet langer door het gemeentebestuur of het rijk worden aangestuurd. De openbare scholen zijn omgeverzelfstandigd. Terecht, want burgemeesters en wethouders hebben qualitate qua geen benul van onderwijs. Onderwijspolitiek (waar ze wel een soort hyperbenul van hebben) heeft nooit tot goed onderwijs geleid, het Stamperius en Theo Tijssen tijdperk uitgezonderd, de tijd van vóór Dik Trom.  Malmaison is niet de enige die geen vertrouwen heeft in de bijbedoelingen van "de" overheid. 

    De constellatie thans : scholen, die voormalig openbaar- en rijksonderwijs deden, concurreren * nu gewoon met andere soorten scholen op eigen merites. De sterkste groep zijn de confessionele scholen (sterk want politiek gesteund), minder sterk de neutraal-bijzondere. Het stempel "openbaar" of "rijks" bestaat niet meer, het was eigenlijk vooral een onderscheidend zegel tov confessionele scholen, vroeger, in eeen andere samenleving. Ze bestaan niet meer omdat de noodzaak ervoor is vervallen, de samenleving is ook in die zin sterk veranderd.

    Scholen in de neutraal-bijzonder onderwijsp-sector waren steeds van een andere, zeg maar derde soort signatuur, humanistisch van oorsprong, niet gebonden aan confessie of aan contra-beleid, de politieke (socialistische) contra-confessie van de overheid. Die controverse, overigens (openbaar versus confessioneel) bestaat nog steeds en regeert heftig mee.

     

    Op het neutraal-bijzonder onderwijs had de overheid eigenlijk geen antwoord. Het is een multiplurale groep met uiteenlopende uitgangspunten. Naarmate de samenleving zich ontdeed van historische, ook confessionele banden, vonden neutraal-bijzondere scholen ruimte om te groeien. Dat was in reactie op verstarde onderwijs-ideeën van weleer, en eigenlijk is dat nog steeds zo, al is het beeld nu meer diffuus, door de opkomst van it-, competentie-, realistisch gerichte onderwijs-concepten.

    Wat niet wil zeggen dat, in het woud van  zoveel onderwijshervorming en -verwarring, die it- en andere "competenties" dezelfde fundamenteel gerechtvaardigde plaats toekomt als de hervormingen, door Montessori en anderen doorgevoerd. Het is nu vooral een zaak om fundamenteel-onderwijskundige concepten te onderscheiden van opportunistische, temporele initiatieven  ;  des te moeilijker naarmate deze een surrealistisch aureaal van schone verleidelijkheid hebben, nog gesteund door de verlokking van snelle winst en schone schijn.

     

    *  Een bijzonder slechte uitkomst van de verzelfstandigheidsrevolutie is dat er monopolies ontstonden op lokaal en regionaal nivo. Typisch een fout die, in combinatie nog wel met het lump sum idee, door den Haag niet was voorzien. De taaiheid ervan zal nog geruime tijd het onderwijsveld blijven bepalen. De toekomst van Rutte heeft hier geen antwoord op.

     

  12. Ik herinner mij van lang

    Ik herinner mij van lang geleden, toen ik nog jong was, dat in Italié eenzelfde busroute verzorgd werd door zowel de staat als een particuliere maatschappij. Een snelle, voor de hand liggende oplossing is dus: richt staatsscholen op die per leerling even veel subsidie krijgen als de outsourced schools en die een vrije concurrentie met laatstgenoemden mogen aangaan. Zo kun je de outsourced schools dwingen om ook goed onderwijs te geven of failliet te gaan. Om niet  failliet te gaan zullen de OS's de salarissen voor de mensen op de werkvloer moeten verhogen ten koste van de overheadkosten, met inbegrip van de hoge salarissen aan de top. Ook wordt de luchtfietserij bij de OS's onmiddellijk stopgezet.

    Zo kan de overheid voor een snelle overgang naar goed onderwijs zorgen.

     

    Zelf heb ik geen vertrouwen in bijbedoelingen van de overheid dus ik zou volledig willen inzetten op vrije toegang tot de onderwijsmarkt en kwaliteitscontrole door middel van externe centrale afsluitende examina.

  13. In hoofdartikel: “Maar

    In hoofdartikel: "Maar onderwijsvernieuwing wordt soms tegengehouden door conservatieve krachten." (minister).

     

    De minister is oud-kraakster (NRC Handelsbladcomplex, Amsterdam; ttv inhuldiging koningin 1980), bestuurslid geweest van een stichting die 'hard core' linkse activisten ondersteunde (geen woorden, maar ingrijpende daden) , en lid geweest van het wetenschappelijk bureau van GroenLinks alvorens zij de overstap naar de landelijke politiek via PvdA maakte.

     

    Een slimme keuze van de PvdA, een 'hardliner' die het pluche heeft gevonden. Bij de eerdere keuze voor bewindspersonen en kamerleden is gebleken dat een – georganiseerd – actieverleden als vuurproef een koninklijke entree naar de landelijke politiek kan zijn. De kleine minderheid die door roeien en ruiten gaat om het beleefde rechtvaardigheidsgevoel (zonder enig opportunisme 😉 uit te leven. Geromantiseerd door de media. Storend dat de 'meerderheid' (bourgeois, burgerlijk, conservatief, andere politieke partijen, belastingbetalers, huiseigenaren) hen tegenwerkt. Vanuit de eigen ideologie behoeven democratisch tot stand gekomen wetten niet te worden nagevolgd – het schone doel heiligt de middelen. We hebben het over het naoorlogs verzet in een zachtaardige welvaartsmaatschappij – en de romantisering van juiste 'volksrevoluties'. Anti-democratische crypto-communisten riepen het hardst: 'fascisme' (geleend van onze toenmalige buren van onze oosterburen). Vredelievende regimes, beide ;). Democratieën ? Nee.

     

    De woorden 'conservatieve krachten' (minister) krijgen ineens een geheel andere betekenis. Mensen met de juiste ideologie vinden democratie minder relevant. Het doel heiligt de middelen. Als minister ben je in de positie de wereld te veranderen. Andersdenkenden – ook al hebben ze meer verstand van onderwijs dan de minister – moeten niet klagen over De Nieuwe Wereld. Conservatief is iedereen die het niet eens is met de Nieuwe Plannen. Dat zijn er buiten het bestuurlijke circuit nogal veel… 😉 'Factsfree politics', ja, het werkt. Bij technocraten doen de woorden 'gelijkheid', 'schaalvergroting' en 'toegankelijkheid' wonderen. Nog steeds. Zijn de sociologen al met pensioen?

     

    Ach, de EU maakt tegenwoordig de plannen. Waar maak ik me druk om. Helemaal niet 'top down', nee 'peergroup pressure' en nijvere bijen in OCW en raden, omdat de EU zich niet met het onderwijs te bemoeien heeft. Het lerarenregister, nog zo één: EU. Eerst 'de oude structuren' afbreken, en dan opnieuw opbouwen en integreren. Samen met het bedrijfsleven. De bestuurlijke elite houdt de touwtjes stevig in handen.

     

    Inspiratie:

    www.parlement.com/id/vg09llkcvyuj/m_jet_bussemaker, www.vn.nl/Opiniemakers/Max-van-Weezel/Artikel-Max-van-Weezel/Fout-in-de-jaren-tachtig.htm, www.vrijspreker.nl/wp/2008/09/het-stinkt-in-de-haagse-nomenclatura, www.rijnlandmodel.nl/politiek/ned/linkse_denkfouten_onderwijs_bronnen.htm 

     

    Disclaimer: in het hoofd van de minister kan ik niet kijken, voortschrijdend inzicht is mogelijk (ook bij mij ;).

  14. Wat zal de minister denken

    Wat zal de minister denken als ze – waarschijnlijk – in de Nieuwe Kerk de inhuldiging van de koning mag meemaken?

     

    Gisteren was een televisieprogramma over de krakersrellen in Amsterdam ten tijde van de inhuldiging van de koningin. Dit heeft mij geïnspireerd tot bovenstaand stukje over hedendaags idealisme en democratische processen.

    www.tvgids.nl/artikel/56378/Krakers_in_opstand

     

    Anderen bij onderwijsvernieuwingen als 'conservatief' kenschetsen; in het NRC Handelsblad, waarvan zij indertijd met anderen het gebouw heeft gekraakt (zie derde hyperlink in vorige 'comment'). Sorry voor mijn slechte gevoel voor humor.

  15. Een verhelderende uitleg van

    Een verhelderende uitleg van Sympathisant over het verleden van de huidige onderwijsminister. Ik weet dat BON geen politieke discussies wil, maar voor mij is zo'n mevrouw de vertegwoordiging van alles wat ik bij de onderwijsvernieuwingen heb verafschuwd.  Als zo'n minister nu net als een Freek de Jonge anno 2013 in een fraai kostuum verschijnt, is mijn wantrouwen daarmee niet weg.

    De drijfveren van zulke mensen blijken niet veranderd in de loop van de tijd, net als een Mick Jagger zijn optredens nog steeds niet heeft bijgezet in het museum.

    Voor mij hebben die vernieuwers, ondanks hun stropdassen en hun kostuums en hun inmiddels dikke salarissen, nog steeds dezelfde vage onderwijswensen als in de hippie-tijd. 'Creativitieit' is wel de meest opmerkelijke van al die inhoudsloze onderwijswensen. Inhoudsloos: letterlijk dus, want op concreet geformuleerde inhoud vallen zullen ex-hippies niet te betrappen.

    "Fout hoor, Moby, om zo te denken". Kennelijk zit hun waardepatroon ook al genesteld in mijn hersenen.

  16. Probeer eens iets zinnigs te

    Probeer eens iets zinnigs te halen uit de newspeak in deze glossy folders over de High Performance Schools.

    Bron: www.poraad.nl/sites/www.poraad.nl/files/presentatie_opbrengstgericht_leiderschap_hps_workshop_poraad_16_nov_2011.pdf .

    Knap wie hier iets van weet te maken. Met dank aan Olaf McDaniel van de CBE Group. Helaas lezen we ook dat er heel wat meer scholen ingetrapt zijn in Pim Pollens kretologie. Waarom maakt de PO-raad reclame voor deze club?

  17. @jl

    @jl

    Eerste dia vande presentatie:

    Moral purpose; een kind wat een dag niet leert, is een verloren dag!! 

    Wellicht net geen koningsliedniveau, maar het kind DAT verdient toch de voorkeur.

  18. “Wat” slaat gemeenlijk terug

    "Wat" slaat gemeenlijk terug op de activiteit en daarmede het werkwoord van de voorafgaande zin. maar na substitutie van "wat" door "dat" begrijp ik nog steeds niet hoe een kind een soort dag kan zijn. Ik heb weinig vertrouwen in wat mensen die zich niet correct in hun moedertaal kunnen uitdrukken naar voren brengen.

  19. Je hebt gelijk Malmaison. Ik

    Je hebt gelijk Malmaison. Ik neem mijn woorden terug. Het is duidelijk wel van koningsliedniveau 😉

  20. Voor alle zekerheid: ik wilde

    Voor alle zekerheid: ik wilde er op wijzen dat het niet mogelijk was door slechts één woord te veranderen van de grammatikaal foute zin een begrijpelijke zin te maken. ik zie daarom jouw opmerking niet als ironie t.a.v. het CBE.

  21. Ideeënarmoede uit de VS:

    Ideeënarmoede uit de VS: mobile.twitter.com/pimcbe. De door de electronica-industrie omarmde Ken Robinson komt uiteraard ook weer langs.

     

    @ jl. Maak uw veiligheidsriemen vast. 😉

     

    “Achtergrond HPS project:

    • shift happens
    • using technologies that haven’t been invented
    • we are currently preparing students for jobs that don’t yet exist
    • in order to solve problems we don’t even know are problems yet.”

    p. 18/53

    www.poraad.nl/sites/www.poraad.nl/files/presentatie_opbrengstgericht_leiderschap_hps_workshop_poraad_16_nov_2011.pdf, en CBE ‘High performance schools’ (HPS), www.highperformanceschools.nl, inclusief de genialiteit van kinderen, www.youtube.com/watch?v=6yxhO_FUU9E, en www.poraad.nl/dossier/opbrengstgericht-leiderschap, lobby-update, www.poraad.nl/content/lobby-update, website van het betrokken schoolbestuur, wereldkidz.nl/onze-visie

     

    De CBE Group heeft dus na de vorming van de PO-raad ook de klauwen in basisschoolleerlingen gezet. Hoeveel – belastinggeld – betaalt een schoolbestuur voor deze sheets? De tekst en ideeën zijn letterlijk overgenomen uit de VS. Handig, dat internet. Jammer dat de b*shift 😉 mee komt. Creëer vaagheid, en het geld rolt de tent binnen.

     

  22. ‘It’s Official: 21st Century

    ‘It’s Official: 21st Century Skills don’t yet exist’, 19 april 2013

     

    “It has been suggested that one of the things that teachers should be doing these days is preparing students for jobs that don’t yet exist. The main way of doing this is to develop certain “21st Century” skills. Now, I’m pretty sure that I’ve taught loads of students who are absolutely perfectly prepared for jobs that don’t exist and it’s the jobs that do exist that seem to be more of an issue."

     

    “No, I wouldn’t. I would expect them to come back with a very long report, heavy on rhetoric and vague on specifics, if for no other reason than to justify their own existence.”

    websofsubstance.wordpress.com/2013/04/19/its-official-21st-century-skills-dont-yet-exist

     

  23. @ jl

    @ jl

    Ik weet wel waarom men belangstelling heeft:

     

    "1. Hoe kan ik met behulp van een ander didactisch model en andere werkvormen een groep van 45 leerlingen toch in twee uur goed bedienen? Bijvoorbeeld met behulp van taakgericht onderwijs en de hulp van loopbaancoaches, studieassistenten en een leercentrum.

     

    2. Hoe passen wij ons PTA hierop aan?"

    p. 13/13, Workshop “onderwijskundig ontwerpen”, CBE Group, 9 en 29 juni 2011 [PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting; VO – schoolonderzoek, nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_afkortingen_in_het_onderwijs)

    mijnschool.psg.nl/Portals/0/psg/expeditie/Workshop%20curriculum%20ontwerp-PSG.pdf, en Purmerendse Scholengroep, mijnschool.psg.nl

  24. Herstel: ‘sheets’ drie

    Herstel: 'sheets' drie bijdragen geleden moet 'slides' zijn. Oorspronkelijk stond er iets anders dat ik hier niet zal herhalen…. [niet interessant ;]. Dia's in een krachtpuntpresentatie? 😉 Een brandpunt op het projectiescherm? Een krachtige samenvatting van een presentatie? Het middelpunt van de belangstelling? Help! Het moet in het Nederlands!

  25. De onderwijscarriére van

    De onderwijscarriére van Peter Overgaauw gaat nu internationaal.

    Iemand die als eerste in Nederland de 'High Performance School' realiseert, die moet ook de gelegenheid krijgen om de rest van de wereld te overtuigen. 

    www.peterovergaauw.nl/ .

     

  26. @Sympathisant

    @Sympathisant

    websofsubstance.wordpress.com/2013/04/19/its-official-21st-century-skills-dont-yet-exist/ .

    "Deep-learning betekent eenvoudig dit: je weet niet alleen hoe je het gemiddelde en de mediaan moet berekenen, maar je weet deze begrippen ook juist toe te passen."

    "Het aantal jaren doorgebracht op  school is een goede voorspeller voor 'adult learning'. "

    "De beste manier om leerlingen '21-th century skills' aan te leren is ze zo lang mogelijk te laten studeren op die verschrikkelijke 19-e eeuwse scholen. "

     

  27. Opmerkelijk in het verder
    Opmerkelijk in het verder prima AOB artikel is het zinnetje: voor training bij oude, vertrouwde bureaus als APS en KPC was geen budget meer. Dat lijkt me dan toch meer een geluk bij een ongeluk. De pedagogische centra hebben het onderwijs immers al jaren in een wurggreep. De gecijferdheid flauwekul van APS bijvoorbeeld is zeker net zo schadelijk als de make shift happen gebakken lucht van CBE.

  28. @ jl

    @ jl

    Het koningslied van Peter Overgaauw:

    "Ik heb veel workshops over verschillende onderwijstopics verzorgd, ben dagvoorzitter van conferenties geweest en treedt op als trainer en adviseur. Ik verzorgde al twee maal een workshop op de wereldconferentie van de International Confederation of Principals, zowel in Auckland 2007 als in Toronto 2011. In maart 2011geef ik een workshop op een conferentie in Tampa, Florida een workshop over High Performance Scholen op uitnodiging van de NASSP."

     

    Vers uit de VS: mobile.twitter.com/NASSP, en.wikipedia.org/wiki/National_Association_of_Secondary_School_Principals,

     

    'International confederation of principals', icp2013.org ('inspiring global leadership'; kan het een onsje minder zijn? ;), inclusief workshop door duurzame schoolontwikkelaar Dick de Groot 'The call for uBuntu leadership. I am because we are.' en 'Teachers4Teachers, Chain of Change (Kenya and The Netherlands). Proposal for an integrated project approach.', www.bmc.nl/dossiers/duurzame-schoolontwikkeling/expert/drs-dick-de-groot) en Sjoerd Slagter als Europees vertegenwoordiger, www.icponline.org/index.php?option=com_content&view=article&id=29&Itemid=108 , en.wikipedia.org/wiki/International_Confederation_of_Principals.

     

    De onderwijsschil is zo'n enorme marktmacht rondom het onderwijs geworden, dat we richting United Stupid of America (oops) gaan – draai de publieke geldkraan dicht. We kunnen op het lagere – gemiddelde! grove generalisatie – niveau van de VS instappen. Goede internationalisering! Levenslang leren op stoeptegelniveau, het zit erin! Ook goed voor BON. Ouders krijgen behoefte aan goede (privé)scholen. Komen we, met dank aan de vernieuwlers, terecht bij negentiende-eeuwse klassentegenstellingen. Zo zal de geschiedenis ons een volgende revolutie geven.

     

    Omdat Nederlanders bijvoorbeeld het Frans en Duits niet meer beheersen, wordt er naar de – attractieve reisbestemming – VS gekeken. Het lijkt altijd hip, die VS, en toch hebben deze verenigde staten een andere achtergrond dan Europa. Met de EU schuiven we langzaam richting VS. Handig voor de marktmacht van het bedrijfsleven van beide 'grootmachten'. Zoals we allen begrijpen kun je niet zowel 'vrijheid' als ingrijpende staatsinvloed inclusief hoge belastingen hebben. Wordt de EU de slechtste van beide werelden? Het lijkt er op. De burger in de tang. Onderwijs, het pluchen speeltje van 'softies' met grootse aspiraties, en fijn in de luwte. Den Haag vult wel aan. Levenslang leren, het komt eraan! Kassa!

  29. Als je analyseert wat de

    Als je analyseert wat de problemen met het Nederlandse onderwijs zijn, dan is er voor het oplossen van geen een van die problemen ook maar één internationale conferentie nodig.

    Ik begrijp dat ook niet. Internationale conferenties zijn er voor wetenschap danwel voor internationale politiek. Het oplossen van onze onderwijsproblemen behoort tot geen van beide.

    Het enige moeilijke aan onderwijs is goed les te geven, daarvoor moet je verstand van zaken hebben, stevig in je schoenen staan en plezier hebben om met jonge mensen te werken. Verder is het handig als er wat brave lieden in de buurt zijn, die zorgen dat de school op tijd wordt schoongemaakt en een beetje fatsoenlijk op de poet passen. Die brave lieden noemen we managers en hebben natuurlijk helemaal niks aan international contacten.

    Leraren overigens ook niet echt, al verdienen zij wel zo af en toe een schoolreisje 😉

  30. Op de  eigen website reageert

    Op de  eigen website reageert een getergde directie van CBE  deze week op het artikel Zie

    nl.cbe-group.com/de-waarheid-van-het-onderwijsblad%E2%80%A6/

     

    Kenmerkend is hun conclusie dat de journaliste incompetent is en kenmerkend is ook de doorzichtige poging om die journaliste los te weken van het Onderwijsblad:  de redactie van het Onderwijsblad had natuurlijk geen freelancer voor de klus moeten inhuren.  Het zij ze vergeven.  

    Zo kennen we CBE weer.  Verdeel en heers.  Persvrijheid? Ja prima mits goedgekeurd door de CBE directie.  Daarvoor heeft CBE de eigen website.

     

    Wie zijn trouwens die directieleden? Zijn dat de eigenaren van de zes CBE BV’s  op de Herengracht 250?  

     

    En hoe zit het met die  Managing Partners die met de stille trom de Herengracht via de achterdeur verlieten? De Leo Lenssens  en Wim Bloks van de Herengracht?  Kregen ze een afkoopsom mee?

     

    Binnenkort weer feest in de Beurs van Berlage. Toegang € 495  en korting als meteen een leergang wordt afgenomen.   

    Er valt nog heel wat te onderzoeken.

  31. Uitgekleed door CBE

    Op de  eigen website reageert een getergde directie van CBE  deze week op het artikel in het Onderwijsblad van de AOb Zie

    nl.cbe-group.com/de-waarheid-van-het-onderwijsblad%E2%80%A6/

     

    Kenmerkend is hun conclusie dat de journaliste incompetent is en kenmerkend is ook de doorzichtige poging om die journaliste los te weken van het Onderwijsblad:  de redactie van het Onderwijsblad had natuurlijk geen freelancer voor de klus moeten inhuren.  Het zij ze vergeven.  

    Zo kennen we CBE weer.  Verdeel en heers.  Persvrijheid? Ja prima mits goedgekeurd door de CBE directie.  Daarvoor heeft CBE de eigen website.

     

    Wie zijn trouwens die directieleden? Zijn dat de eigenaren van de zes CBE BV’s  op de Herengracht 250?  

     

    En hoe zit het met die  Managing Partners die met de stille trom de Herengracht via de achterdeur verlieten? De Leo Lenssens  en Wim Bloks van de Herengracht?  Kregen ze een afkoopsom mee?

     

    Binnenkort weer feest in de Beurs van Berlage. Toegang € 495  en korting als meteen een leergang wordt afgenomen.   

    Er valt nog heel wat te onderzoeken.

  32. Redactie, de reactie van de
    Redactie, de reactie van de CBEgroep verdient wel een nieuw item op de site. Drie ton is niet veel in A’dam, maar toch.

Reacties zijn gesloten.