Essay: Terug naar school

De redactie ontving "Terug naar school", een essay van Dirk Johan Klanker, dat de onderwijsvernieuwing van de laatste decennia scherp de maat neemt, van basisvorming tot handelingsgericht werken. Een BON-geluid kunnen we wel zeggen.

Zo wordt bijvoorbeeld het missiestatement van het Regionaal Netwerk Passend Onderwijs geciteerd: "Passend onderwijs betekent voor ons: het realiseren van een continuüm van zorg voor leerlingen, waarbij hulp zo snel mogelijk, in zo licht mogelijke vorm, zo dicht mogelijk bij huis en op de meest adequate wijze wordt gegeven."  Klanker merkt hierover op dat in deze omschrijving het woord ‘onderwijs’ niet meer voor komt. De focus ligt volledig op zorg. Kinderen worden niet meer onderwezen, maar behandeld.

Treffend is ook: "Er ontstaat sluipenderwijs een omgekeerde wereld: het middelbaar onderwijs gaat uit van leerlingen die zelfstandig en gemotiveerd genoeg zijn om zichzelf alles te leren dat nodig is om op de universiteit te slagen. Maar omdat dit uitgangspunt niets meer met de werkelijkheid heeft te maken, moeten universiteiten wel ‘verschoolsen’ – ten koste van hun niveau "

En voor wie behoefte heeft aan stevige one-liners: "Het Nieuwe Leren is pedagogische napalm".

Kortom: een herkenbaar essay, waar je helaas niet erg vrolijk van wordt. Terug naar school is een mooie titel, de vraag dient gesteld te worden, zijn er nog wel voldoende scholen?