Eisen aan de taalvaardigheid van leraren

De Nederlandse Taalunie heeft "Dertien doelen in een dozijn" gepubliceerd, een referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen. Het gaat hier dus niet om lerarencompetenties voor leraren Nederlands, maar om eisen met betrekking tot het Nederlands die aan elke leraar gesteld moeten worden.

Rectificatie (3 maart 20u50): het hiervoor gestelde is weliswaar juist, maar bepaald niet nieuw. We hebben een tweet over dit document geinterpreteerd als nieuws, terwijl het document al in 2006 is gepubliceerd. 

1 Reactie

  1. Ik geloof niet dat in de tijd

    Ik geloof niet dat in de tijd dat ik op het Gymnasium zat ooit gesproken werd over het stellen van taaleisen voor Nederlands aan leraren. Dat kwam omdat iemand op het moment dat hij een vervolgstudie deed die ook tot het leraarschap kon leiden al zo goed Nederlands geleerd had dat dat niet nodig was. Dat gold ook voor leraren van de MULO en het lager onderwijs (basisonderwijs). Het primair en secundair onderwijs in Nederlands moet weer zo goed worden dat eisen op het gebied van de Nederlndse taal aan leraren niet meer gesteld hoeven te worden. (Behalve natuurlijk aan vakleraren Nederlands)

Reacties zijn gesloten.