Werkt Nominaal=Normaal, de schoolse aanpak van de EUR?

Nu.nl schrijft dat de schoolse aanpak van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) lijkt te werken. Het gaat hier om de pilot "Nominaal = Normaal" (N=N) dat als doel heeft om de doorstroming van de studenten te verbeteren en met als belangrijkste maatregelen de verplichting alle studiepunten van het eerste jaar ook in één jaar te halen, de invoering van een vormn van activerend onderwijs, beperking van het aantal herkansingen en invoering van een vorm van compensatoir toetsen.

BON heeft twijfels over een dergelijke aanpak. Het lijkt schoolser en het helpt tegen studieuitval naar het zich laat aanzien, maar de inhoudelijke lat ligt uiteindelijk lager, want onvoldoendes kunnen worden gecompenseerd. De vraag is natuurlijk ook of studieuitval wel altijd beperkt dient te worden: de propedeuse is tenslotte bedoeld om te kijken of student en studie wel bij elkaar passen.

Het eindrapport van de pilot vindt u in hier.

2 Reacties

  1. In Engeland (waar ik aan een

    In Engeland (waar ik aan een universiteit werk) is Nominaal=Normaal al tijden zo. Vrijwel iedereen krijgt een diploma. Er is overigens wel selectie aan de poort: niet iedereen wordt toegelaten; maar degenen die toegelaten worden krijgen na de nominale studieduur vrijwel allemaal een diploma.

     

    Zoals alles heeft dit systeem voordelen en nadelen. Een belangrijk nadeel is dat je in hogere jaars colleges studenten krijgt die de vereiste voorkennis eigenlijk niet hebben. Omdat deze studenten toch enigzins mee moeten kunnen komen stel je daarom (bewust of onbewust) het niveau naar beneden bij. Mijn collega's in Duitsland (waar niet-nominaal normaal is) geven op een veel hoger niveau college. Maar daar krijgt de helft van de inkomende studenten uiteindelijk geen diploma.

     

    In Engeland weten werkgevers overigens dat een diploma op zich niks waard is. Het maakt uit op welke universiteit het diploma verkregen is en wat de cijfers zijn.

  2. Als alle Nederlandse

    Als alle Nederlandse universiteiten volgens het N = N-systeem gaan werken heeft dt tot gevolg dat alle studenten in Nederland een vergemakkelijkte universitaire studie moeten volgen en dus alleen nog hoge cijfers kunnen halen op grond van hun ijver en niet meer mede op grond van hun inzicht. Een somber vooruitzicht voor getalenteerde ijverige studenten. Tijd voor een No = No actie.

Reacties zijn gesloten.