Lerarenopleidingen: “Finland is Nederland van jaren vijftig”

Finland Amerika NL vlag.jpg

Een opmerkelijk artikel in Scienceguide: de vier grote samenwerkende lerarenopleidingen (HvA, Inholland, Windesheim en HU) reageren op het advies van De Onderwijsraad. Men ziet niets in selectie aan de poort: "Unaniem zijn zij tegen het voorstel van selectie. Ze pleiten veel eerder voor goede matching. “Met hoge cijfers ben je nog niet per definitie pedagogisch en didactisch bekwaam om het vak als leraar goed te kunnen uitoefenen." en vindt de situatie in Finland niet te vergelijken met die in Nederland: "Dat is het Nederland van de jaren vijftig".

Wel neemt men graag een voorbeeld aan Amerika: "Zo durft het onderwijs in de Verenigde Staten ook weer expertise vanuit het buitenland te halen”. Windesheim heeft bijvoorbeeld contact met een aantal Highschools in New-York, om advies te geven over de vormgeving van het beroepsonderwijs. “Die ‘change’ die daar teweeg is gebracht ten aanzien van het leraarschap is inspirerend."

7 Reacties

  1. Hier verbaast niemand zich

    Hier verbaast niemand zich toch over na de gemankeerde CGO kennisbases van de HBO-raad?

  2. @lonesomejoe

    @lonesomejoe

    Ik vermoed dat niemand van de geinterviewden die kannisbases hebben gelezen of zelfs maar bekeken. Dat zou al te veel inhoudelijke kennis zijn. Men vaart liever (blind) op grote ideeën: change in plaats van "jaren vijftig" en de dooddoener dat iemand met goede cijfers niet persé een goede leraar is. Verder lijkt het dat men een weekje New York aantrekkelijker vindt dan een weekje Finland.

  3. De vergelijking met het Finse

    De vergelijking met het Finse onderwijs is wel wat geraffineerder dan hier uit de verf komt. Is Finland een land met weinig vraag naar hoogopgeleide mensen op de arbeidsmarkt? Dat valt wel mee. De Finnen zijn bewust overgestapt van houthakkers en meubelmakers naar High Tech industrie. Nolkia is daar het ikoon van. “Nederland kent in dat opzicht een heel andere dynamiek. Zo hebben wij hier een grote dienstensector waar ontzettend veel hoogopgeleide mensen werken”. Ik heb geen hoge pet op van de kenniswerkers in de Nederlandse dienstensector en stel vast dat veel β-vakken voor de meeste mensen te moeilijk zijn. In Nederland staat het HBO-onderwijs ook duidelijk (op enkele uitzonderingen na) lager dan het universitaire onderwijs. Ik deel de redenering die leidt tot de conclusie “dat is dan ook de reden dat er in Finland zoveel academisch geschoolden voor de klas staan” dan ook niet.

    We moeten er ook op bedacht zijn dat fixatie van onderwijs op deelname aam de arbeidsmarkt in het geval dat Bildung daarbij verwaarloosd wordt ook veel negatieve maatschappelijke bijeffecten heeft.

    Met het instellen van gezamenlijke lectoraten voort hun “faculteiten” lijken de lerarenopleidingen hun opleidingen te willen uniformeren. Zelf zullen ze liever van optimaliseren spreken.. Maar onuitgesproken is dat ze willen consolideren. En wel hun macht.

  4. Er is werk aan de winkel in

    Er is werk aan de winkel in Amerika, HBO universities! 😉

    .

    “The most significant difference in approach is that in Europe the conceptual axis around which everything revolved was the idea of ‘student-centeredness’: a very central aim in Tuning EU was to create tools to help make the epochal shift from the input-based approach of traditional universities to the output-based student centred approach. This theme, continually repeated in the European material, does not seem to be central to the thinking in the Tuning USA report (whilst it is a major element in the higher education debate now taking place in the USA).”
    p. 12 (13 in pdf) – Tuning USA Pilot project (‘global comparability and compatibility’, ‘outcomes-based forms of education’) p. 15 (16 in pdf),

    ec.europa.eu/education/eu-usa/doc/tuningreport_en.pdf(via ‘Policy dialogue’, ec.europa.eu/education/eu-usa/usa_en.htm, tuningusa.org). Zie NL: www.rug.nl/staff/r.wagenaar (Tuning: globaal harmoniseringsproject voor universitair onderwijs)

     

  5. Het Amerikaanse

    Het Amerikaanse onderwijsniveau is gemiddeld niet zo hoog. In Amerika wil men naar 60% hoger opgeleiden (www.luminafoundation.org). Ik heb een vermoeden hoe men dat gaat doen. Zijn de Amerikaanse hypes navolgenswaardig of juist commercieel interessant?

    .

    De internationale onderzoeken geven aan dat het niveau van de docent het niveau van de leerling bepaalt. Denk aan Finland nu en het Nederlandse onderwijs van de jaren vijftig van de vorige eeuw, een kraamkamer voor Nobelprijswinnaars (nee niet voor de vrede ;). Waarom niet selecteren? Iedereen weet dat er een fundamenteel verschil is tussen MBO'ers, HBO’ers en universitair geschoolden, tussen VMBO'ers/mavisten, havisten en vwo'ers. Wat is het achterliggende motief bij de stellingname van de vier grote samenwerkende lerarenopleidingen (HBO's). Inclusief onderwijs? Volgens mij is het een gevalletje 'follow the money'. Men neemt graag zoveel mogelijk mensen aan onder het mom van 'leuk met kinderen kunnen omgaan'. Het is toch een laagbetaald beroep, waarom niet. De 'kenniseconomie' is van later zorg.

    .

    De ‘kenniseconomie’ vergt hoger opgeleide mensen (wereldbeleid, 'global'). Is het de kwantiteit: hoe krijg je zoveel mogelijk mensen door het systeem? Of is het de kwaliteit: piramidale structuur in stand houden en niet openstellen voor allen? Is het aantal hoger opgeleiden maatgevend voor het zijn van een ‘kenniseconomie’? Innoveren zij? Maken zij Nederland ('EU') competitief? Indien de geschikte intelligente mensenvan jongs af aan onvoldoende bediend worden, zal het onderwijsbeleid voor allen contraproductief werken. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het financieringssysteem moet op de helling.

     

     

     

  6. Interessante redenering: “Met

    Interessante redenering: “Met hoge cijfers ben je nog niet per definitie pedagogisch en didactisch bekwaam om het vak als leraar goed te kunnen uitoefenen."

    Hier zegt men dus dat wie de huidige *leraren*opleiding met hoge cijfers verlaat, op die *leraren*opleiding niet per definitie pedagogische en didactische bekwaamheid heeft opgedaan. En ik maar denken dat wanneer je een *beroeps*opleiding met hoge cijfers verlaat, je erg bekwaam bent geworden in het beroep waarvoor die *beroeps*opleiding opleidt.

  7.  

     

    ScienceGuide wordt mede mogelijk gemaakt door:

    – Platform Bèta Techniek
    – De educatieve faculteiten van HU, HvA, Inholland, Windesheim ('4ffen')
    – Hogeschool Inholland
    – Hogeschool Leiden
    – Hogeschool Arnhem-Nijmegen
    – Hogeschool Rotterdam 
    – Roosevelt Academy
    – Stenden Hogeschool 
    – Saxion 
    – Universiteit Maastricht 
    – VSNU 
    – eScience Center 
    – SURF

Reacties zijn gesloten.