ELWieR

www.fisme.science.uu.nl/wiki/index.php/ELWIeR

Al die expertise moet maar eens besproken worden. De grip die dit circuit op het rekenonderwijs en op het onderwijs in de onderbouw heeft is verstikkend: www.beteronderwijsnederland.nl/content/vandaag-de-evaluatie-van-de-nieuwe-tussendoelen-de-vo-onderbouw

Toch herinner ik mij de rode wangen van schaamte in Overvecht toen ik daar 2/3=0.66 liet zien in de kennisbasis voor de PABO. Niet aan Marja. Overvecht, waar het FI gehuisvest was, naast CNVo (toeval bestaat niet).  Het was de derde keer dat ik er was. De eerste keer was heel lang geleden, voor ik van toeten of blazen wist, en Chris Zaal er nog werkte. Pogingen mijnerzijds om de gasten en de FI-ers met elkaar te laten praten (de term speeddaten bestond toen nog niet) mislukten. Dat lag niet aan de gasten. De tweede keer was voor een gesprek met de directeur. Die moest mij verbergen voor de collega's die op dezelfde verdieping rondliepen, naar ik van hem begreep. Memory lane.

1 Reactie

  1. Houdt men wel voldoende

    Houdt men wel voldoende rekening met kerncompetentie 3 'Wiskundige competentie en basiscompetenties op het gebied van exacte wetenschappen en technologie'?

    .

    "Wiskundige competentie is het vermogen wiskundige denkpatronen te ontwikkelen en toe te passen om diverse problemen in dagelijkse situaties op te lossen.

    Deze competentie is gebaseerd op een degelijke beheersing van rekenvaardigheid, waarbij het accent op procédés en activiteit, alsmede op kennis ligt. Wiskundige competentie houdt — in uiteenlopende mate — het vermogen en de bereidheid in wiskundige denkmethoden (logisch en ruimtelijk denken) toe te passen en wiskundige voorstellingen (formules, modellen, constructies, grafi eken/diagrammen) te gebruiken." (p.6)

    .

    "Een positieve attitude in de wiskunde is gebaseerd op respect voor de waarheid en de bereidheid naar redenen te zoeken en hun validiteit te beoordelen." (p.6) Let op: is er dan ook een negatieve attitude?

    ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/keycomp_nl.pdf, “Sleutelcompetenties voor een leven lang leren – Een Europees kader“ is een bijlage bij een Aanbeveling van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake sleutelcompetenties voor een leven lang leren. [Let op: 'aanbeveling'. Richtlijn mag niet bij onderwijs. Maakt het in de praktijk iets uit?, invulling ervan wellicht meer vrijheid, toch proef ik vaak een minimumeis, www.europa-nu.nl/id/vh7bhpj5azzb/aanbeveling en www.europa-nu.nl/id/vh7bhovywnh7/richtlijn  ]

    .

    "Skills:

    Ability to apply the basic elements of mathematical literacy such as • addition and subtraction;

    • multiplication and division;

    • percentages and ratios;

    • weights and measures to approach and solve problems in everyday life, e.g.:

    • managing a household budget (equating income to expenditure, planning ahead, saving);

    • shopping (comparing prices, understanding weights and measures, value for money);

    • travel and leisure (relating distances to travel time; comparing currencies and prices)."

    .

    "Attitudes:

    • Readiness to overcome the ‘fear of numbers’.

    • Willingness to use numerical computation in order to solve problems in the course of day-to-day work and domestic life."

    ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/basicframe.pdf (p. 11) – European Commission, Directorate-General for Education and Culture, Key competences for lifelong learning. A European reference framework. November 2004

    (ondanks de afspraak dat het onderwijs tot de nationale bevoegdheid behoort, heeft de EU dankzij 'kenniseconomie' en 'mobiliteit' kans gezien 'niet-verplichte' regelgeving uit te vaardigen. 'Peer groups' met 'group pressure' verwacht ik. De ambtenarij is blij met de continuïteit van nieuw beleid.)

Reacties zijn gesloten.