Weet ik nog steeds niet waar we nou eigenlijk mee bezig zijn hoor…..

Hele discussies zijn er aan vooraf gegaan, plots is er ook besloten om e.e.a. uit te voeren. Op korte termijn, binnen een half jaar.
We gaan TechniekBreed en Vakcollege invoeren. En niet zo maar, neen, samen met een andere school!
Want dat is beter voor de leerlingen?
Feit: heeft een kader leerling nu nog 12 uur praktijk in de week, dat gaat terug naar het ongelooflijke aantal van 3 per vak per week.
Omdat het goed is voor de leerling. Schijnbaar toch wel doorgedrongen dat dit niet ‘het beste is’ voor de leerling dus doe er per week nog 3 uur praktijk gestuurd onderwijs bij. Wel ja, toe maar, de koek kan niet op.
En uit alle lagen van de bevolking stromen de leerlingen toe voor TechniekBreed, die dan in 4 vakken onderricht gaan krijgen á 3 u.p.w. = weer die 12 u.p.w.
Nou, als dat geen verbetering is, dan weet ik het niet meer.

Oh ja, nog even snel regelen dat we volgend schooljaar kunnen beginnen, even twee scholen bij elkaar ‘vergaderen’, personeel op cursussen laten gaan zodat ze daar elkaar leren kennen en al doende op ‘elkaar afgestemd’ raken.
Angels worden er dan wel/niet uitgehaald maar we hebben een mogelijkheid geboden, daar gaat het om.
Besluiten liggen bij het MT, alle overleggen bij het midden kader, besluiten laten lang op zich wachten, collega’s raken gefrustreerd, worden ziek, werkdruk voor de overblijvende wordt nog hoger, nog een cursus er tussen door, eentje van maar 3 jaar zelfs, afspraken worden niet nagekomen, zaken lopen door elkaar, de één weet niet wat de ander doet, men praat langs elkaar heen…..ik ga hier dus even het management beschrijven, en uiteindelijk mag de werkvloer het oplossen, we hebben het raamwerk aangegeven dus vul maar in.
We hebben nog 2 weken, dan vakantie, daarna moeten we ‘er klaar voor zijn’.

Appeltje eitje of zo heet dat.
Nog even een logo maken, kleding bestellen voor leerlingen en personeel, vakwerkplan opstellen, pasdagen regelen, teamvergaderingen bij wonen, lokalen schoonmaken, materialen voorbereiden voor in september, introductiedag organiseren, afloop schooljaar nog even bijwerken, digitale bestanden bijwerken, opschonen van de diverse ondersteunende software pakketten (kan ook van thuis hoor, we maken het webbased!!!) opschonen van deze bestanden (kan ook van thuis hoor) laatste contacten met je mentorgroep ouders (kan ook van thuis hoor), personeelsdag (dat is leuk!), MT heeft nog een halve dag nodig om zaken door te nemen. Doornemen? Mede te delen bedoelt u. Alles (nou ja, bijna alles) blijkt dan toch weer anders te zijn, je schoongemaakte lokaal is niet meer van jou volgend jaar, je zit op de andere locatie, moet nog wel ff schoongemaakt worden, ingericht, bevoorraad, enz. enz.
En heel het circus begint weer van voor af aan.
Van de 5 weken zomervakantie als OOP-er ben je er 4 bezig om bij te trekken. Is niet erg, ik verdien toch niet genoeg om 3-4-5 weken op vakantie te kunnen.
Ga d’r één weekje misschien tussen uit, nou ja, midweekje. Duitsland misschien? Nog een leuke last minute aanbieding gezien.

En dan in september weer gaan sparen voor de volgende week vakantie, nou ja, midweek, in augustus 2011. Als ik dan nog in het land der levenden verkeer.
Onderwijs is leuk, moet ook leuk zijn, maar helaas is dat vaker en vaker wegens management bemoeienissen steeds minder vaak het geval.
Tja, dan ineens krijg je te horen, omdat je wat ouder bent inmiddels, dat je niet flexibel genoeg meer bent, de generatiekloof komt ter discussie, men vraagt je hoe het komt dat zaken niet meer ‘zo soepel’ gaan als voorheen, waarom je wat kortaf bent tegenwoordig, enz. enz.

Hoe je het doet, je doet het nooit goed, het moet altijd anders, vaak op het allerlaatste moment en als het dan fout gaat trapt jan en alleman naar beneden en daar hang jij dan.

Ik wens u allen een fijne vakantie, ik hoop die zelf ook te hebben.
Ondanks de dit jaar opgedane frustratie en verder gedaalde hoop in een goede afloop.

WallieW.

4 Reacties

  1. Wat rot!
    Beste Wallie, wat een rotverhaal! Mijn ervaring is,dat dit soort haastplannen altijd alleen maar met geld te maken hebben en écht niet in het belang van leerlingen.

    Ik werk op een MBO bij Techniek, maar dan een echte vakrichting. Wij worden helemaal niet goed van die jongens die van Techniek Breed afkomen. Zij hebben echt alleen maar vogelhuisjes gemaakt, robotjes en speelgoedkarretjes gebouwd en lichtjes laten branden op een batterij. Eéééénig,maar daar komen die jongens niet voor.

    Als ze dan in de beroepsopleiding komen moeten we eerst een enorme inhaalslag qua rekenen en wiskunde en taal maken, pas daarna kunnen we uitvinden of dit wel een beroep voor hen is, want ze hebben echt nul ervaring.

    Ik heb ook een beetje ervaring met het fenomeen Vakcollege. Dat gaat echter compleet de tegenovergestelde kant op. Daar wordt zo snel mogelijk richting een écht beroep gewerkt, net zoals vroeger op de LTS. Helaas blijft het theorie-niveau nog steeds achter bij de voormalige LTS, maar dat schijnt ook aan het basisonderwijs te liggen.

    Ik snap echter helemaal niet hoe je die twee tegenstrijdige ontwikkelingen in één keer, en dan ook nog zo onzorgvuldig, kunt invoeren. Kunnen jullie niet samen met de docenten gaan saboteren en dwarsliggen? Moeilijke vragen stellen onder het motto dat je het graag goed wilt begrijpen of zo.

    I

    • Benul
      Het benul met betrekking tot de werkelijkheid van velen die menen de nieuwe wijsheid in pacht te hebben omtrent waar het met de beroepsafdelingen in het VMBO naar toe moet is mijns inziens gering. Gesteund door organisaties als het SLO worden gelikte brede opleidingen met een overmaat aan keuzemogelijkheden neergezet. Op papier ziet dat er geweldig uit doch men heeft echt geen idee hoe lastig het is hier in de praktijk vorm aan te geven.

      Het ontbreken van dit benul komt in mijn ogen voor een aanzienlijk deel voort uit een nog steeds groeiende maatschappelijke tweedeling met aan de ene zijde bedenkers en verkopers en anderzijds uitvoerenden en doeners. En daarbij reken ik het gros van docenten en aanverwanten tot de eerste categorie. Zeker in het onderwijs geldt dat de meeste lieden die daar instromen totaal geen enkele ervaring hebben met iets anders dan de wereld van het onderwijs. Vanuit school stromen ze direct weer de school in. Het belang van de (vak)inhoudelijkheid van beroepsgericht programma’s wordt met neerbuigendheid tegemoet getreden en is aldus impliciet ook een verloochening van de waarde van hen waarvoor dit onderwijs bedoeld is.

      • benul
        Maar ALS er dan een vacature is dan worden mensen gemeden die wel verstand van zaken hebben. Ik ken iemand die én verstand heeft van de zijde van APS?SLO etc en tegelijkertijd heel kritisch en ook nog verstand van zaken heeft van echte onderwijs en dan bedoel ik ook van de werkvloer. Deze persoon kan ook nog heel goed luisteren en verwoorden. Nu zo iemand is natuurlijk levensgevaarlijk voor het management. Echter als je puur kijkt naar het papier en wat en wie ze willen dan wordt meteen duidelijk dat ze dat juist NIET willen. Door steeds meer de mensen op de werkvloer tot wanhoop te brengen wordt er geen goed onderwijs mogelijk. Goed onderwijs voor leerlingen en goed werkgeverschap is nog heel ver weg.

    • Techniek-Wat
      Onder het mom van leerling-gerichtheid en betekenisvolheid wordt in veel gevallen een sanering uitgevoerd die enkel voortkomt uit financiële motieven en modieuze carrièregerichte geldingsdrang. Het uitstellen van keuzen wordt opgehemeld als rechtdoend aan het zoekende puber gestel.

      Qua centraal geëxamineerde inhoud is het leerplan van Techniek-Breed teruggebracht tot de eindtermen van Algemene Technieken zoals dat voorheen bestond in de onderbouw. Wat het SE deel betreft wordt aangegeven dat hierin alles mag en alles kan. Ook “niets” dus denk ik dan.

      Gezien deze ontwikkelingen zou ik als Ministerie van Onderwijs de financiering van een en ander aanpassen aan de inhoudelijke output. VMBO in zijn geheel kan dan MAVO worden tegen een daarvoor bestaand tarief. Toch ook weer een stukje opwaarderingswinst. Het vrijkomende geld kan dan gaan naar daar waar volgens betrokkenen de beroepsopleiding moet plaatsvinden: dus niet naar het VMBO.

Reacties zijn gesloten.