Geen afbeelding

Terug naar koning/koningin in eigen klas,

18 april 2006 redactie 6

De uitgangspunten van uw vereniging worden door mij volledig onderschreven.Ik heb vijftien jaar leiding gegeven aan diverse vormen van onderwijs: categoriaal mavo,scholengemeenschap mavo-havo-vwo,brede scholengemeenschap van ivbo tot en met gymnasium.Eerst als directeur, in de latere vormen van onderwijs als conrector/deelschoolleider.Ben nu met prepensioen.
Ik heb de veranderingen in het onderwijs met pijn in het hart moeten ondergaan.
Ik stond altijd op het standpunt dat een bepaald onderwijsconcept, breed opgelegd aan personeel en leerlingen een verstikkende deken werd voor zowel docenten als leerlingen.Laat voor wat betreft onderwijsaanpak iedere docent, op basis van zijn vakmanschaft, zelf bepalen wat voor hem/haar de beste werkwijze is om de optimale leermomenten te bewerkstelligen.Op deze wijze is er in een school afwisseling.Betaal een goed salaris zodat kwalitatief goede docenten benoemd kunnen worden en zorg als schoolleider voor een optimale leeromgeving en bewaak de kwaliteit.In mijn tijd werd deze zienswijze van een schoolleider als gemakzuchtig en te simpel afgedaan.Heb spijt dat ik mij niet genoeg heb geweerd tegen deze beschuldiging.

Geen afbeelding

Competenties & prestaties in het VMBO? Waar nog meer?

18 april 2006 redactie 22

Met veel genoegen de stukjes over competenties & prestaties in het MBO (en +) gelezen. Gelukkig ben ik niet de enige met grote twijfels!
Vroeger had ik nog wel eens het idee dat ik graag wilde lesgeven op de MTS (werktuigbouwkunde). Momenteel ben ik nog met een studie bezig om daarvoor de bevoegdheid te verkrijgen. Echter, met de door Fontys, aangereikte onderwijskundige vakken, en dan speciaal de onderwijsvernieuwingen, heb ik al een aantal keren gedacht: “ZO wil ik niet lesgeven, dus ik blijf wel op het VMBO lesgeven, hoewel ook daar de technische vakken uitgekleed worden.” (Welke scholengemeenschap met VMBO biedt nog evenveel technische vakken aan als het ‘vroegere’ LBO?)
Nu merk ik echter, dat ook op mijn school en op meer plaatsen in Friesland het competentiemonster, of het tegenwoordig populairdere woord prestatie zal worden ingevoerd. Als de 4e klassers zijn uitgezwaaid, mogen we met onze 4 VMBO-vakrichtingen in de 3e klas gezamenlijk een prestatie gaan doen. Dit wordt namelijk ook onze toekomst? Help!

Geen afbeelding

Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP)

18 april 2006 redactie 31

Een nieuwe gedachtekronkel in onderwijsland is het Persoonlijk Ontwikkeling Plan (POP). Het zoveelste gedrocht dat in het onderwijsveld wordt geworpen om docenten af te houden van waar ze goed in zijn: doceren.

Op 1 augustus 2006 treden de Wet op de beroepen in het onderwijs (Wet BIO) en het daarop berustende Besluit bekwaamheidseisen onderwijspersoneel in werking. Als gevolg hiervan gaan scholen voortaan een ‘bekwaamheidsdossier’ bijhouden van iedere leraar. Ter introductie heeft het Ministerie van OCW in 2000 het landelijke project Integraal Personeels Beleid (IPB) aangezwengeld. Dit project, uiteraard gebruik makend van ‘instrumenten’, ‘producten’, ‘conceptueel kader’, ‘integraal beleid’, ‘indicatoren’, ‘quickscan’, ‘pilot’ en ‘monitor’, introduceert onder andere het Persoonlijk Ontwikkeling Plan (POP) en de daarbij behorende gesprekscyclus.

Geen afbeelding

Het MBO en het Nieuwe Leren

17 april 2006 redactie 4

Volgens de begeleiders van de veranderingsprocessen die moeten leiden tot het Nieuwe Leren op ons MBO is het huidige onderwijs contextarm en stuurt het de ambitie van de leerling niet aan.
Dat is een miskenning van de kennis en kunde van de MBO-docent en zijn team. Generaties leerlingen hebben dus theoretisch en niet op de praktijk geend onderwijs genoten…; docenten hebben altijd alleen voor zichzelf lesgegeven, zonder het doel van het onderwijs (de leerling en diens toekomstige vak)in ogenschouw te nemen…

Zie verder in de Kring M.B.O.

Geen afbeelding

in de Tweede Kamer

17 april 2006 redactie 0

Het nieuwe financieringssysteen voor het Hoger Onderwijs, waarbij zogenaamde leerrechten gebruikt worden, is al een aantal keren in de Kamer aan de orde geweest. Op 15 mei is er ook weer over gesproken maar er is nog geen besluit genomen. Veel geledingen hebben er al een mening over gegeven, vaak afwijzend. Docenten zijn over dit onderwerp nog weinig aan het woord geweest. U kunt nu uw menig kwijt op deze site.

Geen afbeelding

geen

16 april 2006 redactie 1

Geachte medewerker,
ik sta te popelen om lid te worden echter mijn emailadressen worden categorisch geweigerd. Kan dit probleem snel worden opgelost ??
Mijn naam: M. van der Gaag
Plecht 10, 8081 MJ Elburg, telefoon: 0525685521 (werk: 0525688800) emailadressen:
m.gaag@xs4all.nl en mgaag@nuborgh.nl

P.S. Zojuist sloeg ik het dagblad “Trouw” open en las ik met grote verwondering en blijdschap
over de Vereniging BON. Precies mijn gedachten waarmee ik de afgelopen 7 jaar mee rondloop
maar waar (bijna) niemand op mijn school naar lijkt te willen luisteren. Dus maak mij snel lid, de 10 euro’s maak ik snel over.

Geen afbeelding

In de hoek!

15 april 2006 redactie 8

De hoek is bedoeld voor managers, politici, bestuurders, gezagsdragers enz. die zich misdragen hebben met betrekking tot het HBO. Op deze plaats kunnen personen worden voorgedragen die voor deze milde straf in aanmerking komen. Het kan hierbij gaan om een publiek optreden zoals bijvoorbeeld dat van Leo Lenssen in Buitenhof op 2 april (helaas “verjaard”):
www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/27321129/ of de uitspraken van Margo Vliegenthart, voorzitter van de Bve Raad, in Goedemorgen Nederland op 6 april over het lage aantal lesuren op het MBO. Dit is helaas niet meer te zien, zij hoort trouwens in de hoek bij het MBO.