Nog een Freudenthal Instituut

In Boulder, Colorado. Zou dit instituut net zo'n controle hebben over het reken-en betaonderwijs aan de overkant als het instituut hier in Utrecht samen met haar partners (bij APS, TI-Nspire en noem ze maar op) heeft over het onderwijs in Nederland?

Onder de trein?

Hoe lang laat het bestuur van de NVvW nog toe dat het FI de noodzakelijke verbeteringen van het rekenonderwijs tegenhoudt en ook de andere schoolvakken bloot stelt aan realistische schijndidactiek die los staat van de realiteit? Voor wie het allemaal nog eens wil nalezen, zie hier:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/tussendoelen-en-toekomst-met-talrijk-onderwijs

En voor wie de wasmiddelenstencils bij een vak als science nog niet gezien heeft, the worst is yet to come:

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/social-sciences-shining-wetenschap-en-techniek

Maar goed, misschien valt er met de overkant wel te praten. Ik heb die David Webb op dat FI daar maar eens een persoonlijk mailtje gestuurd over TAL, NLT, en al die vrolijke zaken, en ook gefeliciteerd met de herverkiezing van Barack Hussein Obama. We zullen zien of vriendelijke belangstelling bij zijn FI in betere aarde valt dan bij het Utrechtse FI (waar onze Marja inmiddels weg is trouwens, verhuisd naar de bovengenoemde social sciences):

www.beteronderwijsnederland.nl/content/verbied-de-rekenmachine-de-reken-en-wiskundelessen-en-op-het-examen

Dit is dat instituut dus:

fius.org/

(ontdekt via www.beteronderwijsnederland.nl/forum/piramidespel)

History

In 2003 the Freudenthal Institute – USA (FI-US) was established as a result of the collaboration that had existed for years already between the Wisconsin Center for Education Research at the University of Wisconsin-Madison in the USA. In Fall 2005, FI-US relocated to the University of Colorado at Boulder, USA.

FIsme

The Freudenthal Institute for science and mathematics education (FIsme) aims to improve education in the fields of arithmetic, mathematics, and the sciences, with a focus on primary, secondary and vocational education. The Institute contributes towards this aim through research, teaching, curriculum development and services.

CU Boulder

Mission statement: The Boulder campus of the university of Colorado shall be a comprehensive graduate research university with selective admissions standards, and shall offer a comprehensive array of undergraduate, masters, and doctoral degree programs.

School of Education

The mission of the School of Education includes several, interconnected elements. Faculty conduct research to improve educational policies and classroom practice, prepare researchers at the doctoral level, educate teachers at the undergraduate and masterís levels in high quality programs, and provide exceptional services to our partner school districts and Colorado.

Veel links die doodlopen daar in Boulder. Het lijken de leerlijnen van Van Streun wel. Wat zouden ze van dit geschreeuw vinden?

www.staff.science.uu.nl/~heuve108/download/ICME%2012%20Regular%20Lecture/VdHeuvel-Panhuizen_keynote_MERGA33co.pdf

Overigens, als links naar het Nieuw Archief van de Wiskunde doodlopen, het archief van dit prachtige blad is opnieuw ingericht, complimenten. Bijvoorbeeld:

www.nieuwarchief.nl/serie5/toondeel.php?deel=11&taal=0

www.nieuwarchief.nl/serie5/pdf/naw5-2010-11-4-261.pdf

Ondertussen blijft het verhelderend om Wilbrink te lezen:

www.benwilbrink.nl/literature/freudenthal.htm#dagelijks_leven

6 Reacties

  1. Steeds minder vrij in Nederland

    Wat mij als (groot)ouder bij onderwijsonderzoekinstituten zoals het Freudenthal Instituut dwars zit is dat hun bevindingen door beleidsmakers in verplichtingen verwerkt worden die aan scholen, leraren en leerlingen en hun ouders worden opgelegd. Vroeger konden ouders door het oprichten van  Montessorischolen, Daltonscholen , Jenaplanscholen of Vrije Scholen hun van de overheid afwijkende ideeën realiseren. Maar de hedendaagse overheid lijkt te willen uniformeren want het ziet er niet naar uit dat zij naast scholen met realistisch rekenen of toepassinggerichte wiskunde scholen met “ouderwets” rekenonderwijs en abstract gehouden wiskunde wil accepteren. Een overheid die zegt dat ze de leerlingen de vrije hand wil geven om hun eigen waarheid bij elkaar te sprokkelen probeert rekenen en wiskunde krampachtig op een zo laag mogelijk abstractieniveau te houden en beseft niet dat het debiliseren van exacte vakken het toepassen ervan juist bemoeilijkt.

    Tegenstanders van freudenthals onderwijs  zouden de slag om het wiskunde-onderwijs al gewonnen hebben als de overheid in het onderwijs werkelijk volgens de principes van de vrije markt te werk zou gaan en ouderwets rekenonderwijs en echte wiskunde zouden toestaan. Immers het postsecundair onderwijs is ontevreden over de rekenkundige en wiskundige kennis en vaardigheden van hun met FI-wiskunde opgegroeide instromers en zal zijn voorkeur voor uitstromers van niet met FI besmette scholen niet verzwijgen. De onbesmette scholen zouden de besmette scholen vanzelf verdringen.

    De onderwijscongsi zal dat scenario wel weten te voorkomen. Want helaas is de regeringscoalitie samengesteld uit partijen die de onderwijsmaffia niet willen aanpakken. Waarom het bestuur van BON gematigd optimistisch is is mij een raadsel.

    • Gematigd positief, en gezien

      Gematigd positief, en gezien de toelichting eronder had daar wel "maar" bij mogen staan. Lees verder hier:

      www.beteronderwijsnederland.nl/forum/aps

      Vind je vast leuk, maar het is niet alleen de PvdA Seger. En die worden misschien het eerst wakker nu. Misschien wel in Oegstgeest.

       

  2. Het niveau moet niet voor

    Het niveau moet niet voor niets zakken zo blijkt uit het volgende meta-meta-meta flutonderzoek over wiskunde:

     

    "PISA finds that students’ anxiety towards mathematics is not just about the subject, itself. Students are more anxious towards mathematics when their schoolmates get better marks than they do, on average. In Austria, Canada, the Czech Republic, France, Germany, Italy, Japan, Liechtenstein, the Netherlands and Slovenia, students [sic, Sympathisant] who attend schools where the average student performs better than they do in mathematics tend to be considerably more anxious towards the subject than students who earn similar marks in mathematics, but attend schools where the average student performs as well as they do or worse.

     

    So how can students learn to adopt a more Zen attitude towards mathematics? The answer may lie in their teachers. In 39 countries and economies, among students who performed equally well in mathematics, those students whose teachers consistently tell students how well they are doing in mathematics, give students feedback on their strengths and weaknesses in mathematics, and/or tell students what they need to do to improve in mathematics reported less anxiety towards maths. Knowledge is power; and when staring down a mathematics problem, it can relieve stress too." (via)

     

    Ik zou per school een wiskundepsycholoog aanstellen om de angststoornissen omtrent wiskunde te bespreken. Indien er van zijn diensten gebruik wordt gemaakt, mag de tijd van de leerling voor de huiswerkopdracht wiskunde komen te vervallen. Want stel je voor, dat oefening kunst baart en een wiskundeleraar gewoon zijn werk doet, waar een goede wiskundepsycholoog angsten kan wegnemen. 'Oefening baart kunst' is een spreuk die de opstandige wiskundeleraar geschreven op een keramische tegel op de muur van het wiskundelokaal kan spijkeren. Voldoende gefinancierde lesuren voor deugdelijke wiskunde helpen ook. Voor angststoornissen helpt Ritalin. (sarcasme mag? 😉

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.