1 Reactie

  1. Dit stuk lijkt me een

    Dit stuk lijkt me een klassieker te moeten worden.

    Alle bezwaren helder op een rij!

    Een erg goed stuk.

     

    HNL kent andere werkwijzen, maar als er vervolgens 'klare' kennis moet worden getoetst, gaat blijken dat het te veel kinderen aan die kennis ontbreekt! Dat willen de nieuwe profeten liefst onder het tapijt vegen, want

    HNL valt dan als didactiek zwaar door de mand; met vele ontevredenen (leerkrachten en ouders vooral) als gevolg.

    Vandaar dat HNL andere toetsmodellen wil: het falen mag niet te expliciet gaan worden.

    Die andere toetsmodellen sluiten dan aan op de vage doelstellingen waardoor het totale manco van HNL voor het grote publiek onduidelijk blijft.

     

     

    Ik heb bij een zaakvak gewerkt met het model van verslagen maken.

    Het cijfer voor dit vak was een beoordeling van het werkstuk.

    Of er ooit echte kennis is blijven hangen, is altijd een vraag gebleven.

    Wie een goed werkstuk kon maken, kreeg een hoog cijfer voor dat zaakvak.

    Of de kinderen werkelijk iets hadden geleerd, dat hoopten we maar op grond van vage beloften van die van  Het Nieuwe Leren.

Reacties zijn gesloten.