Leerlingen wennen aan huiswerk geen taak van basisschool

“Leerlingen wennen aan huiswerk is geen taak van de basisschool,” stelt de directeur van de Aloysiusschool in Amersfoort in Trouw. In een artikel van 3 april inventariseert de krant de meningen in het basisonderwijs over huiswerk. De algemene teneur stemt mij weinig vrolijk. Juist het jong aanleren van discipline in het maken van huiswerk, versoepelt de toch al grote overgang naar het VO. Daarbij zijn alle leerlingen gebaat, maar nog meer de toekomstige leerlingen in het VMBO.

=========================================

“Wel of geen huiswerk? Basisscholen denken daar verschillend over. Drie kwartier huiswerk per dag voor kinderen van twaalf, dat vinden sommigen veel te veel. „Kinderen zitten al genoeg binnen. Wij vinden dat ze ook tijd moeten hebben om buiten te spelen.” Dat zegt Froukje Olijve, directeur van drie basisscholen in de Trynwâlden, Noord-Friesland. Heel bewust zijn die drie scholen daarom zuinig met huiswerk. Alleen in groep acht krijgen ze werk mee naar huis. „Een beetje, ze zijn er zo’n twintig minuten per week mee bezig.”

Dat komt vaker voor. De indruk bestaat dat vooral in Friesland scholen hun kinderen liever geen huiswerk geven, meldde Trouw vorige week. Laat ze toch lekker genieten, denken veel scholen én hun ouders. Sieneke Goorhuis-Brouwer, hoogleraar orthopedagogiek in Groningen, geeft hun gelijk. „In groep acht soms wat werk mee naar huis nemen, is niet erg. Maar als een jongen van twaalf zegt: ik kan niet voetballen, want ik moet huiswerk maken, dan gaat dat te ver.”

In het algemeen is er te veel aandacht voor wat kinderen presteren op kennisgebied, zegt Goorhuis. Dat gaat ten koste van de aandacht voor andere kanten van hun ontwikkeling. „Een kind dat uit school komt, moet buiten kunnen spelen, met z’n lijf bezig zijn, z’n energie kwijt kunnen. Als ze daar geen kans voor krijgen, gaat dat ook ten koste van hun fantasie.”

Maar daarover wordt verschillend gedacht. Basisscholen mogen zelf bepalen hoeveel huiswerk ze hun leerlingen opgeven, en van die vrijheid maken ze op uiteenlopende manieren gebruik. Sommige scholen laten hun leerlingen pas in groep acht voor het eerst huiswerk doen. Andere beginnen er al in groep vijf aan, als leerlingen nog maar een jaar of acht zijn.

Op basisschool Kerensheide in Stein loopt de tijd die een gemiddelde achtstegroeper aan huiswerk besteedt op tot drie kwartier per dag. Niet te veel, vindt directeur Jan Vroemen. „Het gaat niet om nieuwe lesstof, maar om het oefenen van vaardigheden; dat is niet zo belastend”, zegt hij. „Vaak zijn het opdrachten die kinderen best leuk vinden.”

Uiteindelijk moeten kinderen toch aan huiswerk wennen, betoogt Vroemen, want in het voortgezet onderwijs krijgen ze er ook mee te maken. „Ze moeten leren om te plannen en voor zichzelf te werken. Wij bieden een opstapje daarvoor.”

Maar directeur Guido Delahaye van de Aloysiusschool in Amersfoort vindt dat onnodig. Leerlingen laten wennen aan huiswerk is geen taak van de basisschool, zegt hij, maar van het voortgezet onderwijs zelf. „Er zijn trouwens steeds meer huiswerkvrije middelbare scholen.”

Kinderen zitten lang genoeg op school, stelt Delahaye. „En leerkrachten die de stof niet binnen die tijd behandeld krijgen, moeten hun lestijd gewoon beter benutten. Huiswerk is nergens voor nodig.”

6 Reacties

  1. Een gevaarlijk selectiecriterium
    Kinderen leren wennen aan huiswerk maken door middel van slechts leuke opdrachten lijkt mij in elk geval een slechte start. Later zijn ze nog genoeg tijd kwijt met het zinloos oefenen van vaardigheden. Huiswerk in het secundair onderwijs is nu eenmaal vaker inspanning dan ontspanning of zou dat moeten zijn (Omdat het om kennisverwerving gaat is er veel transpiratie naast inspiratie).
    Het is mij gebleken dat er lagere scholen zijn die het verzorgd maken van huiswerk laten meewegen in hun schooladvies. Vanwege de tendens bij het vervolgonderwijs om aan de resultaten van de cito-toets minder waarden te hechten maak ik mij daar ernstig zorgen over.

    • Dat is zeker gevaarlijk
      Ze moeten het toch kunnen ontwikkelen? Je kunt niet van beginnende huiswerkmakers verwachten dat het meteen van een leien dakje gaat. Ik vind dat een kwestie voor de krant of de inspectie.
      Destijds speelden er bij de schooladviezen op de school van mijn zoon ook allerlei oneigenlijke overwegingen. Mijn zoon is erg geïnteresseerd in techniek, maar daar deed de school niets aan. Het viel daarmee ook buiten de criteria van de leerkracht die het advies gaf. Omdat mijn zoon veel minder belangstelling had voor bijvoorbeeld ‘de Romeinen’ maar wel voor onderwerpen als de Tweede Wereldoorlog, vond de docent hem geen vwo-leerling. Vreemde redenering.
      Wat ik maar zeggen wilde: schooladviezen zijn vaak erg subjectief en de criteria zijn vaak niet helder, waardoor er voor ouders moeilijk inzicht in valt te krijgen. Een slechte zaak.

  2. Typisch geval van feminisering van het onderwijs.
    Gewoon meegeven dat huiswerk: daar hoef je niet aan te wennen. Het idee dat we mensen overal eerst aan moeten laten wennen levert daarentegen wel een hoop extra werk op.

    Bekijk het eens zo: wat willen kinderen? Op volwassenen lijken. Daarom gaan ze roken. Behandel ze dan ook niet altijd als kinderen, maar ga in sommige opzichten volwassen met ze om. Stel eisen aan ze. Op school moet je werken.

    Disclaimer: ha ha, hoor wie het zegt. Laat mijn lieve ouders dit maar niet lezen…

    ———————————————————————————————————————

    Steeds dezelfde tekst onder een bericht gaat al snel vervelen.

    • Tuurlijk, meegeven
      Maar waarom is dit feminisering? Die meester van mijn zoon die geen oog had voor zijn technische belangstelling en kennis, was een MAN!! En zijn collega die er de rest van de week was OOK. En zelf ben ik als VROUW voor het trainen van huiswerk gedrag. Is je conclusie niet een overhaaste generalisatie?
      ———————————————————————————————————-
      Steeds een andere tekst onder een posting, is een voorbeeld van …………(vul zelf in)

      • Fritzi, ik moet leren mijn mond te houden.
        Was overigens geen reactie op jou bijdrage. Voorlopig ben je van mij verlost, lekker pasen.

        —————————————————————–
        Steeds dezelfde tekst onder een bericht gaat al snel vervelen.

        • Welnee, Simon
          Verlossing is niet wat ik bij BON zoek. En zeker niet van jouw bijdragen! Misschien zoek jij deze?

Reacties zijn gesloten.