Het geld voor slimme kinderen is verdwenen

of "blinde vernieuwingsdrift deel 2"

www.nrc.nl/nieuws/2014/04/05/chaos-bij-failliete-leonardo-stichting-voor-hoogbegaafden/

Staatssecretaris Dekker vraagt aandacht voor de excellente leerling in het onderwijs. Scholen hebben zelf niet meer de kennis in huis en ook ontbreekt het ze aan tijd, maar niet aan geld. Dat verstrekt de overheid. Met dit geld kunnen malafide bureautjes, stichtingen en andere instellingen die niet de leerling, maar hun eigen portemonnee, centraal hebben staan.

Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat deze dubieuze instellingen goed luisteren naar de uitspraken van de beleidsmakers om vervolgens op het gat in de markt dat daardoor onstaat te duiken en goed te verdienen aan het geld dat vrijgemaakt wordt om een onderwijsvernieuwing neer te zetten.

Keer op keer is het beeld te zien van extra geld dat uiteindelijk niet bij de leerling terecht komt, maar in de zakken van anderen. 

1 Reactie

  1. Gepast (in de oorspronkelijke

    Gepast (in de oorspronkelijke betekenis van het woord) onderwijs voor hoogbegaafden wordt niet alleen maar bedreigd door roedels geldhongerige wolven maar ook door de dédain van de huidige onderwijsvernieuwers voor kennis in het algemeen en pasklaar overgedragen gestructureerde kennis. Moetmen hoogbegaafden een carte blanche geven om zelfstandig problemen uit te vogelen of extra leerstof onderwijzen. In het laatste geval kan men bij voorbeeld in de natuurkunde de wet van het behoud van energie aanvullen met wetten over entropie en reversibiliteit. Moeilijk, historisch gezien een spannend avontuur en ook nog eens actueel.

    Voor begaafde leerlingen zou het fijn zijn dat er "boven" het VWO nog een volledige parallelle opleiding komt die hen voorbereid op directe honours progamma's op de universiteiten 

Reacties zijn gesloten.