Dijsselbloem leider parlementair onderzoek

“Het PvdA-Tweede Kamerlid Jeroen Dijsselbloem gaat het parlementair onderzoek naar de vernieuwingen in het onderwijs leiden. Ingewijden hebben dat donderdag gezegd.

De commissie wordt volgende week officieel geïnstalleerd. Behalve Dijsselbloem maken ook de Kamerleden Bas Jan van Bochove (CDA) en Halbe Zijlstra (VVD) deel uit van de commissie. Onduidelijk is nog uit hoeveel personen de commissie moet bestaan. Naar verluidt vaardigt de SP Nathalie de Rooij af, GroenLinks bepaalt dinsdag wie er namens de fractie meedoet.

Het parlementair onderzoek is een initiatief van de PvdA. Aanleiding waren klachten van scholieren die vinden dat ze door het zogeheten ‘nieuwe leren’ te weinig les krijgen. Het onderzoek moet voor het eind van dit jaar klaar zijn.”

Brabants Dagblad, 19 april 2007

Toevoeging uit NRC Handelsblad, 21 april 2007:

Tweede Kamerlid Jeroen Dijsselbloem (PvdA) gaat het parlementaire onderzoek leiden naar de onderwijsvernieuwingen van de jaren negentig. Dat heeft hij gisteren bevestigd. Volgens Dijsselbloem is het een “groot voordeel” dat hij geen onderwijswoordvoerder is geweest in de Kamer. “Daardoor sta ik er redelijk onbevangen in.” Andere leden van de commissie, die volgende week formeel wordt gepresenteerd, zijn Bas Jan van Bochove (CDA), Halbe Zijlstra (VVD), Martin Bosma (PVV) en Boris van der Ham (D66). GroenLinks en de SP beraden zich nog op een afgevaardigde. Het onderzoek moet eind dit jaar zijn afgerond.

45 Reacties

  1. Nu staat dit bericht hier al twee minuten,
    GP61 en nog heb ik je google-verwijzingen niet: wie is deze Dijsselbloem 😉 ?

    • Dijsselbloem
      E-mail: j.dijsselbloem@tweedekamer.nl
      Website: www.dijsselbloem.nl

      Geboren op 29 maart 1966 in Eindhoven

      Lid van de Tweede Kamer vanaf 28 maart 2000 tot 22 mei 2002 en sinds 19 november 2002

      Regio: Gelderland – Rivierengebied en Arnhem/Nijmegen

      Integratie
      (Dubbele) nationaliteit
      Taalcursussen en inburgering
      Normen en waarden Nederlandse samenleving
      Deltaplan inburgering
      Loopbaan

      Opleiding:

      VWO, Eckartcollege, Eindhoven, van 1978 tot 1985
      Agrarische economie, richting bedrijfseconomie, landbouwpolitiek en sociaal-economische geschiedenis, van 1985 tot 1991
      Bedrijfseconomie, University College Cork (Ierland), 1991
      Milieurecht, Universiteit van Amsterdam, 1996

      Vroegere functies:

      1989-1991
      Secretaris van de Stichting ‘Het Volkshuis’

      1991-1993
      Vervangende dienstplicht bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Den Haag

      1992-1994
      Medewerker PvdA-Eurodelegatie, Europees Parlement, Brussel

      1993-1996
      Beleidsmedewerker Ruimtelijk Beleid (milieu/landbouw/natuur) Tweede-Kamerfractie PvdA, Den Haag

      1994-1997
      Gemeenteraadslid voor de PvdA in Wageningen

      1996-1998
      Politiek-bestuurlijk medewerker van Minister van Aartsen en Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Den Haag

      1998-2000
      Plaatsvervangend hoofd Stafbureau Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, politiek assistent van staatssecretaris Faber, Den Haag
      Nevenfuncties:

      Voorzitter van de culturele stichting ‘Het Paard’, Den Haag
      Bestuurslid Alfred Mozerstichting
      Lid Platform ‘Overheidssturing in de 21ste eeuw’
      Bestuurslid Stichting Willem Drees-Lezing
      Lid Comité van Aanbeveling van de Stichting ‘Weet Wat je Ziet” te Zwolle’
      Secretaris Stichting Ondersteuning Tweede Kamerfractie Partij van de Arbeid

        • tja
          weer zo’n wijsneus die denkt dat hij dit varkentje zomaar eventjes wast.
          Overigens staat er bij “standpunten” dat er niet alleen gekeken gaat worden wat er fout ging, maar ook hoe het nieuwe leren in de toekomst goed ingevoerd kan worden.

          • op de site die Fritzi noemt

            PvdA gelukkig met onderzoek onderwijsvernieuwingen
            11.04.2007

            Het presidium van de Tweede Kamer heeft op initiatief van PvdA Tweede-Kamerlid Mariëtte Hamer besloten dat er een parlementair onderzoek komt naar de onderwijsvernieuwingen. Doel van het onderzoek is om meer grip te krijgen op de kwaliteitsverbetering in het onderwijs.

            Dat geldt voor de lopende én toekomstige onderwijsvernieuwingen. Ook de rol van het onderwijsveld zelf bij de vernieuwingen komt hierbij aan bod. De bedoeling is dat direct na het meireces de onderzoekscommissie wordt ingesteld en het onderzoek formeel van start gaat, in oktober openbare hoorzittingen plaatsvinden, in november en december de conclusies en aanbevelingen worden geformuleerd en het eindrapport vlak na het kerstreces wordt gepresenteerd.

            Directe aanleiding tot het onderzoek zijn de recente klachten van onderwijspersoneel, scholieren en studenten over het nieuwe leren. Besloten is nu dat op basis van de onderwijsvernieuwingen uit het verleden wordt gekeken naar de sturing van de actuele onderwijsvernieuwing van het nieuwe leren.

            Bij de onderwijsvernieuwingen uit het verleden concentreert het onderzoek zich op de basisvorming en de tweede fase voortgezet onderwijs.

            Hamer is gelukkig dat het onderzoek nu van start gaat: In het verleden werden onderwijsvernieuwingen in nauw overleg met onderwijsorganisaties en met goede bedoelingen doorgevoerd, maar ze leverden niet op wat ervan werd verwacht. Het is heel waardevol om nu lessen te trekken uit het verleden.

        • nog een sprankje
          Ja, hij is ook tegen tv-programma’s die een slechte invloed uitoefenen en hij is ook voor goede normen en waarden

  2. reactie van een lezer op de “home site”
    Natuurlijk, een PvdA-er moet onderzoeken welke
    mislukkingen de PvdA in het onderwijs heeft
    gebracht. Het hele nieuwe leren en de VMBO-ramp
    was immers hun idee.
    Kun je een crimineel ook zijn eigen
    politieonderzoek laten doen.

    • Reactie van Aambeeld
      Wanneer we terugkijken-op pakweg-de laatste twee decennia dan moet de conclusie zijn, dat het de PvdA is geweest die in hoge mate heeft bijdragen tot deze gigantische onderwijsontsporing.
      Het gelijkheidsdenkeen stond hierbij hoog in het vaandel.
      Politici hebben m.i. geen besef van het gegeven dat kinderen en jongeren zich per definitie discontinu ontwikkelen!

      • Was het maar waar
        Was het maar waar dat de schuld voor het overgrote deel bij alleen de PvdA lag. Dan had het kabinet Balkenende II allang een diepgaand onderzoek kunnen instellen naar de ellende en had het CDA samen met de VVD en D66 de boel weer recht kunnen gaan zetten. En dan had het CDA ook niet de opzet van het huidige parlementaire onderzoek hoeven afzwakken.

        • Meigedachte
          Het driestromenland van het confessionalisme, socialisme en kapitalisme, met daartussen in allerlei aangepaste vormen ervan, loopt op zijn einde. Deze richtingen kunnen feitelijk niets meer toevoegen aan de “needs” van deze tijd, wanneer het gaat om het algemeen (onderwijs) belang.
          Zou het daarom een idee kunnen zijn om het politieke partijenstelsel af te schaffen, het huidige kabinet naar huis te sturen en gedurende drie jaar het land te laten regeren door een zakenkabinet, dat het algemeen belang voorop stelt? Het land moet immers geregeerd worden en onze Europese verplichtingen dienen na te komen. In die drie jaar moeten we ernst maken betreffende ideeënvorming hoe Nederland er in de toekomst uit gaat zien zowel op sociaal-economisch, politiek en maatschappelijk
          opzicht. Het roer zal hoe dan ook fundamenteel omgegooid moeten worden!

          • Re: meigedachte
            Aambeeld, gisteren had ik even wat tijd om nog wat niet-gelezen forumdraden te lezen. Zo had ik onder andere de draad “Naar modern, humaan onderwijs” laten liggen. En achteraf was dat een uitstekende keuze, zo zag ik bij het snel even doorscannen daarvan. Ik wil het hier even bij laten.

          • Meigedachte.
            De “needs” zijn eigenlijk, meer Autobahnen en werkgelegenheid.
            Eerder gehoord.

  3. Even langslopen
    Dijsselbloem is een milieumannetje dat nu integratie doet. Geen ervaring in het onderwijs (behalve dat hij zelf op school gezeten heeft dan). Sinds 2000 (met een korte onderbreking) lid van de tweede kamer.

    Van Bochove heeft 4 jaar op een basisschool en 14 jaar op een middelbare school gewerkt. Is wel al 17 jaar het onderwijs uit. Sinds 2002 lid van de tweede kamer.

    Halbe Zijlstra zit sinds 2006 in de tweede kamer. Geen ervaring in het onderwijs.

    Nathalie de Rooij zit ook sinds 2006 in de tweede kamer. Tot die tijd was ze lerares op een VMBO school.

    Conclusie: geen enkel politiek ‘zwaargewicht’ en een fifty-fifty verdeling tussen mensen uit het onderwijs en mensen van ‘buiten’.

  4. Punten van aandacht
    Bonners zodra de commissie aan het werk gaat dienen wij de commissie van informatie te voorzien. Doen wij dit goed dan maakt het helemaal niets uit wie er wel of niet inzit. Om de informatie, waar ik op doel, kan niemand heen ongeacht politieke kleur of deskundigheid. Deze beide zaken bepalen alleen de vorm.
    Corgi

    • Hebben we genoeg materiaal
      om aan te tonen dat wat formeel niet als verplichting werd opgelegd, op andere manieren toch verplicht bleek? Deze aanpak is niet alleen gevolgd bij de Tweede Fase, maar ook bij de vernieuwde basisvorming. Er is formeel keuzevrijheid voor de scholen, maar als je niet de kant uit loopt die het ministerie wil, wordt er wel een waakhond op je afgestuurd die zorgt dat je de juiste richting in gaat. Het lijkt me al heel wat als het onderzoek dit mechanisme blootlegt.

      • is dit het mechanisme dat je bedoelt?
        Ook de rol van het onderwijsveld zelf bij de vernieuwingen komt hierbij aan bod.

        • Nee, ik bedoel
          de manier om beleid te verkopen als vrijblijvend, terwijl er toch sprake is van dwang. Argwanend als ik ben, zie ik hierin een stragegie om beleid er door te drukken zonder in discussie te hoeven met het onderwijsveld dan wel zonder aktie te hoeven pareren. Zo voorkom je dat je door verzet van de uitvoerders gedwongen ben terug te keren naar de tekentafel. Je kunt je erop voor laten staan dat je niemand iets hebt opgedrongen, maar ondertussen. Ik heb het dus over de manier waarop het ministerie nieuw beleid inzette. Met andere woorden: ik denk dat er op deze manier is geanticipeerd op de mogelijkheid dat men het beleid anders niet zou gaan uitvoeren. Het nieuwe beleid kon door de scholen zo niet worden afgeserveerd als de zoveelste missive uit Zoetermeer. Men verwachtte kennelijk dat het onderwijs dan de hakken in het zand zou hebben gezet.

          • beleidsnotities
            Een voorbeel;d is een beleidsnotitie. Twee verschillende scholen die in woord het zelfde beleidsdocument gebruiken(inhoudelijk en soms letterlijk) waarbij het aannemelijk is dat beide dus op dezelfde wijze zijn aangestuurd. Of dat raden dit hebben gedaan of het ministerie is dan een volgende vraag. Zoek dus vooral naar overeenkomsten tussen verschillende scholen.
            Corgi

          • Strategie
            Was het niet Fontys waar bewust medewerkers werden benoemd die positief staan tov de veranderingen om zodoende de veranderingen ook “van onderop te laten komen”?
            Stond (staat) ergens op de site hier een weekje of zo geleden.

            De poldermanier om beleid door te drukken is niet dat het officieel verplicht wordt gesteld, maar er wordt gemanipuleerd, gemarchandeerd en gefraudeerd.

            En na afloop bij de mislukking kun je dan zeggen dat het allemaal vrijwillig was. We zijn allemaal schuldig, dus hoeven we de schuldigen bij een parlementair onderzoek ook niet aan te wijzen. Het gaat er om lering te trekken blablabla. Stalinisme op een bedje van angst op ‘sNeerlands wijze. Eet u allen smakelijk.

            Normen en waarden forever!

          • re strategie
            Je geeft een mooie en juiste epigrammatische beschrijving van de polderstrategie 1945. Knap.
            Jammer van je uitsmijter. Zonder normen en waarden gaat het niet, gaat niets. Als je ze hanteert krijg je gedonder, als je ze vermijdt halen ze je later in.
            Willem Smit

          • Normen en waarden
            Ik ben zeer voor normen en waarden. Merk alleen dat de politiek hier wel over spreekt, maar in ieder geval bij de aansturing van het onderwijs enkel heeft gemarchandeerd, geintimideerd en gefraudeerd. En onderwijs gaat tenslotten maar over kinderen, nietwaar. En daar hoef je het goede voorbeeld niet te geven. Die mogen gewoon door de goot in het belang van de heilige partijdoelstellingen (pvda), de positie van het bijzonder onderwijs (cda) of de mogelijkheid om er geld mee te verdienen (vvd). Ik wordt kotsziek van dergelijke mannetjes en vrouwtjes. Hypocriet van de ergste soort. (zelfcensuur)

          • Beleid maken
            Je zou je kunnen afvragen of opvoeding en pedagogie, kortom het onderwijs in brede zin, wel bij het ministerie (lees de staat) thuishoort.

  5. Mmm
    .. ik herinner me een interview bijna 2 weken geleden met Jan Marijnissen waarin hij vertelde over de maidenspeech van Natalie de Rooy in de 2e Kamer. Een dame die heel goed ziet wat er mankeert aan het VMBO en zich niet met praatjes zal laten inpakken. Niet te snel wegschoffelen dus, deze dame.

  6. Jeroen Dijsselbloem / Onderzoek
    Dijsselbloem werd in TROS Kamerbreed (radio 1) kort ondervraagd over het PO. Zowel de vragen als de antwoorden waren onbenullig en nietszeggend. Dit parlementaire onderzoek zal geruisloos verlopen en de conclusies (meer samenwerken, betere ‘opleiding’ van de slachtoffers, ‘implementatie’ had beter gekund) zullen op een rustige namiddag worden gepresenteerd, waarna ze op pagina 3 van de dagbladen tot een eenkoloms berichtje zullen leiden.
    Volgende hoofdstuk alstublieft.

    • Kunnen we dat voorkomen?
      Ik heb het niet gehoord, maar als dit inderdaad het geval is, dan kun je maar beter geen onderzoek hebben. Het legitimeert dan alleen de ongewenste situatie en we zijn mijlenver terug in de tijd (kan dat wel .. mijlenver terug in de tijd).

      Het lijkt me dat we moeten lobbyen en ongelooflijk allert moeten zijn, zodat de commissie niet de kans krijgt om zich er met een jantje van Leiden van af te maken. Concreet is dan de beste weg om dat via de SP te doen. Zij hebben belang bij een goed onderzoek, als enige zelfs. En de SP legt ook fiks druk op de PvdA, waardoor indirect de PvdA ook belang hefet bij een goed onderzoek.

      • Heeft Groen Links
        niet net zo belang hierbij? Ik ben erg genegen tot de conclusie van S. Stevin. Het zal wel de richting uitgaan van legitimering. Waarna we weer jaren achterop zijn.

        • Groen Links
          Voor de verkiezingen heeft BON vragen aan de verschillende partijen gesteld. Ik meen me te herinneren dat de antwoorden van Groen Links niet bepaald veel vertrouwen gaven in hun onderwijsvisie. Bij de SP was dat duidelijk anders natuurlijk. (NB: ik ben geen SP aanhanger)

      • Misschien door meer
        opiniestukken te schrijven in kwaliteitskranten en weekbladen. Bijvoorbeeld een verslag van hoe druk de leraar het echt heeft.

        • Stukken in de bladen
          Verschijnen met grote regelmaat en hun invloed is twijfelachtig, totnutoe althans.
          Zoals 1945 al voorstelde lijkt me het pad via de politieke partijen kansrijker. We zullen als BON buitengewoon alert moeten zijn op de daden en woorden van Dijsselbloem en consorten. Bovendien verwacht ik dat de vakbonden, i.c. Dresscher, nu ook een keer in aktie komen en afstand nemen van hun schandelijke heulen met de vijand.
          BON moet doorgaan met haar ketelmuziek en daar onderwijzers, leerlingen en ouders zoveel mogelijk bij blijven betrekken.

      • PO: lobby-strategie
        Ik denk dat het “belobby’en” van de SP niet nodig is: zij zijn allang doordrongen van hoe de zaken erbij staan. Hetzelfde geldt denk ik voor de PVV: die staan ook allang op scherp om de gevestigde orde stevig aan te pakken, en zullen deze kans vast niet laten lopen.

        Het lijkt me dat het vooral efficiënt is om D66, de SGP en de VVD te benaderen. Het zijn alledrie oppositiepartijen, die ook nog eens fors verloren hebben in de afgelopen verkiezingen, en dus weer terrein moeten terugwinnen. Ik denk vooral even in peilingen en zetels, en wat minder in inhoudelijke argumenten, omdat partijen dat doorgaans zelf ook zo doen.

        Maar het allerbelangrijkst is het, dat als BONners zelf partijen gaan benaderen, dat ze partijen benaderen waar ze zich, lós van het onderwijsstandpunt van die partij, zelf het meest mee verwant voelen. Als je als SP’er bij de VVD op de deur gaat bonken, zal dat niet veel indruk maken, maar als je dat als mede-VVD’er doet, zal er wat beter naar je geluisterd worden. Bewerk dus vooral “je eigen partij”, zou ik zeggen.

        Ik ben bezig een overzicht te maken van de van de Tweede Kamerleden met onderwijs in hun portefeuille (en hun e-mail adres); binnenkort plaats ik die op dit forum. De Eerste Kamer moet nog gekozen en geïnstalleerd worden; dat vindt pas in mei/juni plaats.

        • Je hebt groot gelijk
          Inderdaad was mijn voorstel om te lobbyen bij de SP teveel preken voor eigen parochie. We moeten ze blijven voorzien van zo concreet mogelijke info, maar men is al lang overtuigs van ons gelijk natuurlijk.

          Dank voor je inspanningen om tot een lijstje te komen. Ik zal er zeker gebruik van maken!

          • Lijst kamerleden
            Ik zal ook aangeven welke portefeuillehouders in die kamercommissie zitten; dat overlapt namelijk niet helemaal. Waar mogelijk zal ik ook onderscheid maken naar het type onderwijs waar ze over gaan; dat hebben sommige partijen namelijk keurig aangegeven.

  7. “Benoeming Dijsselbloem stommiteit”
    Felix Rottenberg noemt benoeming Jeroen Dijsselbloem tot voorzitter PO een stommiteit van de PvdA. Lees verder… (1 mei 2007 23:00 uur, Ned. 1 Knevel & Van Den Brink)

Reacties zijn gesloten.