De slagter en zijn vlees

Vanmorgen werden we opgeschrikt met het bericht dat oop, en vooral begreep ik conciërges en onderwijsassistenten, massaal te maken hadden met geweld van leerlingen. Zo'n 80 procent had daar nare ervaringen mee.
Dus werd om 8.15 de heer Slagter opgebeld door Radio 1. "Immers, U gaat over de leraren", gaf de verslaggever als argument. De heer Slagter barsste los in een tomeloze woordenvloed, waarin hij veel woorden gebruikte maar niets zei. Misschien was één ding interessant, de VO-Raad organiseert workshops voor schoolleidingen. En hij was daar zelfs bij geweest. Daarnaast had hij nog wel over dat jongeren een autoriteit nodig hebben, en dat die in de opvoeding vaak afwezig blijkt. Dus toch nog een ander feit interessant. 

Verslaggevers denken dus nog steeds dat de heer Slagter de meest aangewezen persoon is voor een korte bijkleuring van het nieuws. Ze weten de Onderwijscoöperatie met de heer Stenson dus nog steeds niet te vinden. Dat ligt niet alleen aan de journalisten.

Maar de opmerkingen van de voorzitter van de VO-Raad staan toch in schril contrast met andere woorden en activiteiten van Slagter. Voor me ligt de publicatie "Onderwijs maken, van onderwijs geven naar leren", een brochure uit 2004 uitgegeven door het KPC. Dat is een propagandageschrift voor het Nieuwe Leren. Het is nu nergens mee op internet te vinden, waarschijnlijk niet zo prettig als dat nog gelezen wordt. Ik koester daarom mijn exemplaar.
Ik zie daar een hoop interessante namen in. Het begint met een inleiding van de heer Lensen. Dan volgen allerlei namen zoals Rob Kraakman en scholen. Natuurlijk het Frieslandcollege dat toen blijmoedig begonnen was met de afbraak van haar onderwijs en daarvoor inmiddels is gestraft door protesten van leerlingen die de media gehaald hebben. "Gestalt-leren en Slash21" worden er juichend bejubeld door drs Laan, lid van het College van Bestuur van het Carmel en E. Uytendaal, adviseur VO bij de KPC Groep. En zo vinden we nog meer prachtige artikelen. Misschien moet BON een heruitgave verzorgen.

Maar ik kom terug op drs S. Slagter, toen nog voorzitter van de CVB van de Scholengroep Christelijk Onderwijs Zwolle/Kampen/Dronten. Enkele citaten uit zijn stuk "Leren creëren: hoe de Net-generatie betekenis geeft":
"(De leraren) voerden jou die wereld binnen, droegen hun kennis aan jou over. Inmiddels is dit beeld van het onderwijs radicaal veranderd."
"De komende generatie leert meer door te doen en te experimenteren dan door te lezen en te studeren" "Het klassieke onderwijs is broadcast learning: de leraar zendt uit, de leerling ontvangt. Het is gericht op instructie, is top-down, is leerstof- en docentgericht (…) Het Net biedt een heel andere manier van leren, een manier die past bij de leerling van nu. Deze visie is gebaseerd op het sociaal-constructivisme. (…) De Net-generatie bepaalt zelf wat feiten zijn, maakt haar eigen kennis en geeft daar zelf betekenis aan."
"Het gaat om durf en lef: de durf van de overheid om los te laten en ruimte te scheppen, en het lef van schoolleiders en docenten om de lerende werkelijk centraal te stellen".

Nou, meneer Slagter dat is gelukt. Vakkundige leraren zijn uit de scholen gewerkt. Hun vakkennis moest ondersneeuwen in competenties, ze werden in steeds grotere onderwijsfabrieken massaal vervangen door goedkope onderwijsassistenten, zonder enig gezag en status. De leerling voelde aan hoe centraal hij stond. "Bemoei je met je eige" kon hij nu met steun van de vernieuwers a la Slagter roepen. 

Misschien wilt U de volgende keer, als de radio U opbelt, eens uit uw vroegere werk citeren?

6 Reacties

  1. Google heeft m misschien niet, maar ons forum wel!

    Laat ik maar eens even ongegeneerd de loftrompet steken over onze eigen website: We've got it. Zie hier.

    Een opmerkelijke uitspraak van drs. A Hamoen, lid van het college van bestuur van ROC Eindhoven, zegt over het competentiegericht leren bij haar ROC: "We leren nu in één dag meer dan vroeger in een jaar".

    Fact Checking?

  2. Boekje

    Ik heb hier nog een boekje van onze Sjoerd. Nog van toen hij voor het KPC werkte en het nieuwe leren zoals Sjoerd dat toen zag klotst aan alle kanten over de plinten. Ik zoek het boekje even op het is het prille begin van de afbraak van de docent als kennisdrager. Heerlijk, aan het verleden ontkom je niet. LOL

     

    • Kan het forum niet remigreren

      Kan het forum niet remigreren? Het ziet er niet uit, het is nog steeds een rommeltje, de titels van de bijdragen worden niet verwerkt en de verwijzingen naar ongelezen kloppen voor geen meter.

Reacties zijn gesloten.