De HBO kennisbasisfraude, maar wel 1040

Nederland is er mede dankzij BON nu wel van op de hoogte dat er een groot probleem is met de lerarenopleidingen en de PABO's. Kabinet, kamer en OC&W zijn er echter van overtuigd dat met de nieuwe (december 2009) kennisbases van de HBO-raad een forse stap vooruit is gezet. In draad www.beteronderwijsnederland.nl/node/7786 ben ik kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. Alle reden om nog maar eens onder de aandacht te brengen dat in 2009 met Marja van Bijsterveldt weer een generatie besodemieterd is. Ondertussen geven de kamers veel leraren die het verschil maken een doodschop met de 1040 uren wet, terwijl ze eerder verzuimden hun eigen huiswerk te doen. 

Je kunt je wel afvragen waar die behoefte tot ophokken van de leraar vandaan komt. Een verbetering van het onderwijs begint pas met de erkenning van wat er eerder misgegaan is: het fiasco rond realistisch rekenonderwijs, CGO, referentiekaders en HBO-kennisbases. En daar zijn wel enkele lerarenorganisaties op aan te spreken, niet waar Platform VVVO en NVvW? 

Ondertussen blijft het kabinet zaken doen met de VO-raad, en bedruipt de VO-raad de pedagogische centra door leraren op precies de verkeerde cursussen te sturen. Muurtjes bouwen, centjes verdienen. En vooral doorgaan met die reken(machine)examens waar Texas Instruments, FI en APS zo blij mee zijn:

www.wiskundebrief.nl/585.htm

Slim bezig: APS-Exact en FI

Nog niet in beeld tot nu was het College van Examens. Het is interessant om eens te bezien of de problemen bij wiskunde op zich staan: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/06/1_plus_1_is_meestal_2_maar_soms_ook_niet.html. Zie de reactie van Couzijn in www.beteronderwijsnederland.nl/forum/falende-toetsing-bij-nederlands

En Wilbrink merkt elders op dit forum op, mbt en nav weer een geval van fraude in de wetenschap:

"Veel belangrijker dan de enkele Stapel en Smeets zijn de pseudo-wetenschappers die in de onderwijskunde zijn aan te treffen. Zoals, precies, Treffers, Freudenthal, enzovoort: de gemeenschap van de idealisten van het realistisch rekenen, de constructivisten en ontwikkelingsonderzoekers, die het nog steeds mogelijk is om onder de paraplu van de universiteiten en hun rectores magnifici hun publicaties als ‘wetenschappelijk’ de wereld in te sturen. Uiteindelijk zal daar eens een parlementair onderzoekje op gezet moeten worden: hoe ons reken- en wiskundeonderwijs is verrommeld onder toeziend oog de academische gemeenschap."

Inderdaad, Stapel en Smeets zijn irrelevant. Spreek de pseudowetenschappers aan, bijvoorbeeld de hoogleraren van het TAL-project. Lees verder op www.beteronderwijsnederland.nl/forum/middelbare-scholieren-rekenen-slecht-fi-bedankt

 

3 Reacties

  1. Toen ik las ““In arren moede

    Toen ik las "“In arren moede zijn we op onze faculteit maar weer begonnen om in de eerste weken van het collegejaar het elementaire rekenen met breuken te behandelen" dacht ik "blijkbaar hebben de universiteiten geen zeggenschap over de inhoud van de toelatingsexamens". Is er nu niemand die dat gek vindt of daar een redelijke verklaring voor heeft? De rekentoets die in de toekomst bij het indexamen wordt afgenomen zou een concessie hebben kunnen zijn aan de universiteiten maar omdat die toets niet voldoet moet ik concluderen dat de gezamenlijke universiteiten zich voor hun toelatingseisen volledig moeten richten daar wat buitenstaanders goed dunkt. Wat maakt dat de universiteiten slikken dat de toelatingsexamens voor hun instellingen niet voldoen?

    Seger Weehuizen

    • Ook wij (Vriend van BON IVA

      Ook wij (Vriend van BON IVA Driebergen) gaan volgend jaar de HBO-ers maar weer leren rekenen met breuken en nog wat van die basale zaken. Het percentage studenten dat wegens gebrekkige rekenvaardigheid lage cijfers behaalt is helaas groot genoeg om deze stap te rechtvaardigen.

Reacties zijn gesloten.