Arbeidsmarkt: onvoldoende hoger opgeleiden

Op de site van NOS Journaal staat het bericht dat het tekort aan hoger opgeleiden steeds verder oploopt. Volgens de Raad van Werk en Inkomen is de oorzaak “een slechte aansluiting van het onderwijs op de personeelsbehoefte van bedrijven en instellingen.”

————————————————————————

“De arbeidsmarkt kan niet voldoen aan de groeiende vraag naar hoger opgeleid personeel. Werkgevers die voor vervanging of uitbreiding hoger opgeleide werknemers nodig hebben, moeten lang zoeken.

Bedrijven kunnen daardoor in hun groei worden geremd. De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) spreekt van een “ontwrichting van de arbeidsmarkt”.

Oorzaak is volgens de RWI een slechte aansluiting van het onderwijs op de personeelsbehoefte van bedrijven en instellingen.

Pitje
Werkgevers wijzen er al geruime tijd op dat de arbeidsmarkt tekortschiet, maar de aantrekkende economie heeft het probleem in zijn volle omvang aan het licht gebracht.

Bedrijven kunnen zich door de personeelsschaarste gedwongen voelen om activiteiten op een lager pitje te zetten of te beëindigen.

Bedrijfstakken waar dat vooral speelt, zijn de informatie- en communicatietechniek, de financiële sector, de grafische industrie en leerkrachten wis- en natuurkunde.

Kloof
Naar de mening van de RWI moet het opleidingsniveau in zijn volle breedte omhoog. Maar het houdt niet op bij het onderwijs aan jongeren, ook werknemers moeten scholing krijgen om bij te blijven.

Vooral op middelbaar niveau is er een grote kloof tussen de kwaliteit van schoolverlaters en de eisen op de arbeidsmarkt.

Door het opleidingsniveau van middelbaar personeel te verhogen, ontstaat er meer doorstroming naar hogere functies. Dat levert weer werkgelegenheid en doorstromingsmogelijkheden op voor minder gekwalificeerd personeel.

Spiegelbeeld
De ontwrichting van de arbeidsmarkt strekt zich ook uit naar de onderkant van de arbeidsmarkt, maar dan in spiegelbeeld. Daar is het aanbod nog steeds groter dan de vraag.

Weinig of niet opgeleid personeel kan niet volledig profiteren van de economische groei en bloei, onder meer door het aanbod van Poolse arbeidskrachten.

Bovendien ondervinden ongeschoolden concurrentie van onder meer schoolverlaters. Door hun betrekkelijk lage kwalificatie komen in banen terecht waarin ze ongeschoolden verdringen.”

18 april 2007, bron

19 Reacties

  1. Dit blijft een vage uitspraak
    Wat zou men bedoelen met hoger opgeleid? Ik denk dat iedereen daar een eigen definitie van heeft. Zijn eerstegraders ‘hoog’ (ik zeg liever goed) opgeleid? Is een piloot hoger opgeleid? En een makelaar? Een leerkracht in het basisonderwijs? Ex-minister Annette Nijs, die de werkwoordspelling van groep 8 nog niet bleek te beheersen?
    En als er straks Poolse leraren in het Nederlandse onderwijs komen werken (schaal 8, uiteraard), zijn wij dan slecht opgeleid of zij juist goed?
    Razend moeilijke vragen allemaal.

      • Wat is HBO?
        Valt de sosjale academie daar onder? De PABO? De HEAO? De makelaarsschool?
        De HTS bestaat niet meer, dus dat probleem heb ik niet. Dit is serieus, forumcollega’s, ik weet werkelijk niet wanneer je iets HBO noemt. In dat blaadje TKMST voor eindexamenkandidaten zie ik opleidingen langskomen (vrijetijdskunde is er een van) die ik echt niet kan plaatsen.

  2. Is het echt waar?
    1 van de beroepen die genoemd worden waar een groot tekort aan is: leerkrachten wis- en natuurkunde. Hoor je dat jl?

    Wel goed dat de concurrentie van schoolverlaters wordt genoemd. Maar hier vergeten ze scholieren en studenten te noemen die de laaggeschoolden een heleboel werk afpakken.

    • Ook ict
      Ze kunnen nu niet meer om de 50-plussers heen.
      Niet alleen een groot tekort aan leerkrachten wis- en natuurkunde, maar ook aan ict-personeel;
      binnen een paar weken heb ik een baan :-).

      • Wel fijn voor je JL!
        (En als de aanstaande baan niet helemaal bevalt, heb je volgend jaar vermoedelijk een nog grotere keus!)

  3. Schande
    Dat de werkgevers ervan uitgaan dat het onderwijs mensen moet opleiden voor de arbeidsmarkt. Het gaat erom dat mensen zich kunnen ontplooien en daarvoor moet je uitgaan van het kind leert de pedagogiek. Het wordt tijd dat onderwijskunde de arbeidsmarkt eens stevig vernieuwt.

  4. Tekort aan hoger én lager opgeleiden………….:-)
    Dat geloof je toch niet: een tekort aan hoger opgeleiden en (als je het journaal van heden mag geloven) ook een tekort aan laag geschoolden, gezien de behoefte aan Polen. Snap ik écht niet dat er toch nog zoveel mensen in Nederland zonder baan zitten.

    • Tekort aan opgeleide werknemers
      Ik snap dat wel, en u eigenlijk ook wel. Er is gewoon een algemeen tekort aan opgeleide werknemers, of het nu ‘hoog’ of ‘laag’ is.
      Als er iets is dat het failliet van ons onderwijs aantoont, dan is dat het wel.
      Onze overheid, de onderwijsbazen, de inspectie, de ouders en (een deel van) de leerlingen is tevreden met nep-onderwijs en een nep-diploma.
      De werkgevers echter hebben reële werknemers nodig en geen nep-werknemers; mensen die iets kunnen of weten dus. Waar halen ze die echte werknemers vandaan? Uit het buitenland dus.
      U merkt dat ik wat overdrijf (salaris zal ook wel een rol spelen), maar het tekort aan opgeleiden is deels uit het bovenstaande te verklaren.

  5. Te slecht opgeleid
    De Nederlandse luchtvaartindustrie heeft grote behoefte aan monteurs maar ze kunnen weinig meer doen met de afstudeerders van nu; er zijn er te weinig en hun opleiding heeft inmiddels een te laag niveau.
    De RWI adviseert het kabinet om het opleidingsniveau op alle fronten te verhogen.

    • Bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen
      Waarom neemt die luchtvaartindustrie zijn verantwoordelijkheid niet zelf en leidt mensen op? Ze willen wel personeel maar de kosten voor de specifieke opleiding moet de samenleving dragen. Als het dan weer slecht gaat in de luchtvaartindustrie deinzen ze er niet voor terug om het management met een lekkere bonus en het monteursvolk met een uitkerinkje van twee jaar naar huis te sturen.

      Daarenboven: Het bedrijfsleven krijgt vreselijk veel inspraak in de huidige MBO-opleidingen en is zelf gekomen met het geleuter over leren leren, flexibele medewerkers etc. . Ze worden in alle overlegvormen met alle égards behandeld, maar de consequenties van hun inbreng trekken ze niet. Ze blijven klagen en zoeken gewoon de goedkoopste medewerkers uit.

    • Lijst K&K
      “De Nederlandse luchtvaartindustrie heeft grote behoefte aan monteurs maar ze kunnen weinig meer doen met de afstudeerders van nu; er zijn er te weinig en hun opleiding heeft inmiddels een te laag niveau.
      De RWI adviseert het kabinet om het opleidingsniveau op alle fronten te verhogen.” (jl)

      Is er ook een recente link bij dit verhaal ?

      Is er al een lijst met klachten en komplimenten van bedrijven over her huidige onderwijs(peil) ?

      Zo niet dan kunnen wij er aan beginnen.

      • Link
        Er is een link bij dit verhaal, !Uitkijk.

        Ik heb deze link hierboven weggelaten omdat er zin in staat die als racistisch gezien kan worden (men spreekt van ‘domme allochtonen’, ik vind die opmerking niet correct; het probleem is de tweetaligheid).
        Ondanks dat klopt de inhoud verder wel, ik heb eerder gelezen dat de luchtvaartindustrie weinig kan doen met de afgestudeerde monteurs; er stonden voorbeelden bij wat er aan fundamentele kennis ontbrak.

        • Rechtstreek contact met luchtvaartopleiding?
          Er is in Nederland minstens één opleiding die zich uitsluitend richt op de luchtvaarttechniek: ROC Airport. Wat heeft die arme zoekende werkgever gedaan om invloed te krijgen op werkwijze en niveau op dat specifieke ROC.
          Het is toch een luxe als een school zich erop toelegt om alleen jouw sector van personeel te voorzien. Een rechtstreeksere link kan bijna niet. Ik vraag me echt af of deze luchtvaartindustrie (ik dacht trouwens dat die er nauwelijks meer was in Nederland) zijn best heeft gedaan om de eisen duidelijk neer te leggen.

          • Het zal je (hopelijk positief) verbazen …
            … hoeveel luchtvaartindustrie we in Nederland hebben. En dan bedoel ik niet alleen de nazaten van Fokker maar ware broeinesten van bedrijven die met zeer hoogwaardige technologie werken. Zo worden onderdelen van de Airbus en de JSF in Nederland gemaakt. Dat soort bedrijven heeft – samen met de KLM die voor veel luchtvaartmaatschappijen groot onderhoud aan vliegtuigen verricht – behoefte aan goed geschoolde technische medewerkers. En die zijn zeldzaam geworden om de bekende redenen.

Reacties zijn gesloten.