APS rapport over jongens in het onderwijs. Is de ophef terecht?

Op Twitter ontstond dinsdagavond ophef over een rapport van APS over jongens in het onderwijs.APS krijgt de wind van voren. Iemand linkt naar een 7 jaar oud APS stuk; dat ziet er uit als kwakzalverij.

Maar ik kan niet beoordelen of de ophef over het besproken jongensrapport van APS terecht is; in ieder geval komt de kritiek me erg emotioneel en ideologisch gemotiveerd over. Zie ook de link naar de documentaire Brainwashing Norway, aan het eind van mijn weergave hieronder.

De tweets zijn enigszins verkort en geordend naar deeldraad.
Kind & Onderwijs: Kamerbrief over handreiking omgaan met verschillen jongens/meisjes.
Mieke van Stigt: Oh mijn hemel. De nieuwe handreiking voor het omgaan met #jongensgedrag in het onderwijs berust helemaal op biologie: PDF. Succesvolle docenten m/v blijken "jongensachtig" te zijn: to-the-point, eerlijk, kort van stof en houden van competitie. "Een docent die goed is voor jongens is ook goed voor meisjes". "De jongenshersenen functioneren gemiddeld gezien met minder bloed, terwijl er van hen dezelfde hersenactiviteit wordt gevraagd.". "Het testosterongehalte van de man stijgt als hij ‘wint’ en daalt als hij ‘verliest’. Jongens presteren over het algemeen beter als hun testosterongehalte hoog is."
Saskia Sauce: Twee van deze drie scholen voert juist geen apart beleid. En jongens én meisjes doen het er beter!
Mieke van Stigt: daarom zo zorgelijk dat er nu zo op jongensgedrag wordt gefocust. Slecht voor #jongens en vooral voor meisjes.  "De jongenshersenen functioneren gemiddeld gezien met minder bloed, terwijl er van hen dezelfde hersenactiviteit wordt gevraagd". Geen enkel kritisch onderzoek naar sociaal-cultureel bepaald gedrag en dat m/v voor de klas niet uitmaakt.
"Omdat de hersenen van jongens 20% minder doorbloed zijn dan die van meisjes, kunnen zij in de zogenaamde ‘stopmodus’ terecht komen, wanneer ze onvoldoende geactiveerd worden." 
Asha ten Broeke: nou, precies. Mijn oogbollen vallen bijna uit hun kassen. Ik ga hier werk van maken.
Wouter van Joolingen: alsjeblieft. Hier deugt op geen enkele manier wat van.
Mieke Roth: idd. ik ben geschokt dat ze dit met droge ogen durven schrijven.
Asha ten Broeke: Welke verschillen? *diepe zucht*
Anne Nicolai (‏@zusannezo): Kamerbrief uit 1912? #jongensmeisjes
Mieke van Stigt: *heel hard huilt nu* #emancipatie #mehoela
Asha ten Broeke: de handreiking citeert nota bene bekend psychokwakzalver Louanne Brizendine. #omg. Deze handreiking over j/m in het onderwijs staat zo vol lariekoek, dat krijg ik nooit in 140 tekens – Wordt vervolgd.
Casper H. (‏@Titchener): APS moet al bezuinigen, maar als ze dit soort flutstukken blijven produceren kunnen ze beter meteen failliet gaan.
Bruno van Wayenburg (‏@brunchik): hilarisch, in a way '[zo] wordt het hersencentrum voor slijmerig geactiveerd, als zij een slak zien.'
Arno van 't Hoog: APS is een *kuch* bijzondere club www.bionieuws.nl/artikel.php?id=2181
Mieke Roth: o gatverdamme dat apparaat heeft een "businesscoach" me 'n keer proberen aan te smeren, en ze was nog verbaasd dat ik haar er daarna uit heb gegooid
Arno van 't Hoog: Ze wilden alleen maar met je resoneren en factureren….
Asha ten Broeke: Waarom huurt ministerie die mafkezen in? Waarom pikt de Kamer dit?
Arno van 't Hoog: De ambtelijke top van ministerie heeft als ik t goed herinner warme band met deze club. Draaideurconsultancy
Martin Dogger: Geen aandelen APS hier, maar die post op bionieuws.nl is wel zo'n 7 jaar oud #timeshavechanged
Arno van 't Hoog: als ik de strekking van nieuwe advies lees is t nog altijd even verstoken van empirie.
Martin Dogger: De zeven pijlers die APS noemt, zijn wel goed toepasbaar Daar heb je die eerdere onderbouwing niet voor nodig "Succesvolle docent ziet jou als mens, niet alleen als leerling". Op de pagina van @omjsactueel is fijne info te vinden rond #jongensenmeisjes #onderwijs 
Mieke van Stigt:  die is net zo erg, namelijk geheel gebaseerd op biologische verklaringen voor gedrag #onzin #cultureelbepaald
Martin Dogger: gedrag zal voor een deel zeker cultureel bepaald zijn Maar ook een stuk biologie zal ook meespelen
Mieke van Stigt: lees Het idee M/V van @ashatenbroeke of Cordelia Fine: waarom wij allemaal van mars komen #biologie #kleinerol. Juist die enorme aandacht voor j/m verschillen en typisch jongensgedrag, zijn bevestigend en schadelijk.
Martin Dogger: eens, zolang je van de verschillen blijft uitgaan en alleen hier op focust Maar er mee aan de slag om verbinding te maken kan volgens mij geen kwaad Iets in de richting van 'schenk aandacht, maar wel met mate' #beetjekrommespreuk. Ik vind de onderzoeksmethode al een beetje raar Eerst succesvolle docenten eruit destilleren, en vervolgens hen interviewen. Heeft wel wat weg van #selfullfillingprophecy om onderzoeksresultaten boven water te krijgen.
 
Arno van 't Hoog: Bizar onderwijsadvies van APS / Past in treurige OC&W-traditie. Kamervragen anyone?
André van Delft: Draven @miekevanstigt, @ashatenbroeke en @arnovanthoog beetje door? Brainwashing Norway – Gender equality.
Mieke van Stigt: telkens weer wordt sociale ongelijkheid vanuit schimmige biologie gelegitimeerd
 

4 Reacties

  1. (Schar)nierfuncties

    (Schar)nierfuncties, komen we op terug in aparte draad, Andre, maar ga jij lekker hier door. Bedankt voor de tip.

  2. Het betreffende APS-rapport

    Het betreffende APS-rapport van maart 2012.

    Jannet Maréchal-van Dijken, Otto de Loor, Monique Sanders en Madeleine Vliegenthart (APS-medewerkers)

    [Jongens …… aan de slag]

    “Deze publicatie is ontwikkeld door APS voor ondersteuning van de onderbouw van het havo/vwo in opdracht van het Ministerie van OCW. APS vervult op het gebied van R&D een scharnierfunctie tussen wetenschap en onderwijsveld.”

    De in dit document veelvuldig aangehaalde Michael Gurian is opgeleid voor gezinstherapeut. Hij werd organisatie-consultant en is schrijver van bestsellers.

    “Louann Brizendine was given the tongue-in-cheek 2006 Becky Award, which is given to people or organizations who have made outstanding contributions to linguistic misinformation.“ Wikipedia

    “In 1997 richtte Martine Delfos het PICOWO op: Psychologisch Instituut voor Consultatie, Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek om haar researchwerk vorm te geven. Vanuit de combinatie van een researchopleiding en een therapeutische praktijkervaring begon Martine Delfos haar kennis om te zetten in biopsychologische modellen. Daarbij worden verschillende wetenschapsgebieden betrokken met name psychologie, biologie, chemie, en wiskunde. Martine Delfos hecht er belang aan dat er een verbintenis is tussen wetenschap en praktijk. De modellen die zij ontwikkelt, staan in directe relatie tot de maatschappelijke en wetenschappelijke werkelijkheid. Ze is verantwoordelijk voor verschillende wetenschappelijke onderzoeken in binnen- en buitenland. Omdat wetenschap dynamisch is, wordt in nieuwe drukken van haar boeken steeds de meest recente onderzoeken en inzichten verwerkt.” Website van Martine Delfos 

     

    • Jongens leren nieuwe woorden meer dan meisjes via ‘embodied cognition’, zegt Louann Brizendine, het zogenaamde lichaamsleren. Bij dit proces worden spieren en lichaamsdelen waarmee zij een woord leren, gekoppeld aan de betekenis van het woord. Zo zullen hun beenspieren door hun hersenen aangespannen worden, als zij het woord ‘run’ moeten leren en wordt het hersencentrum voor slijmerig geactiveerd, als zij een slak zien. Ook wordt het hersendeel voor ‘langzaam’ en ‘glijden’ en zelfs het hersendeel betrokken bij de emotie voor walging, geprikkeld.
    • Michael Gurian schrijft in zijn boek Mind of Boys dat jongenshersenen door de bank genomen functioneren met 15% minder bloed dan meisjeshersenen. De mannelijke hersenen hebben de neiging om als ze niet een taak hoeven uit te voeren over te schakelen naar een rusttoestand: de stopmodus. Jongens hebben ook moeite meerdere taken tegelijk of kort na elkaar uit te voeren.
    • Door de verbale aanpak van wis- en natuurkunde zien jongens het belang van deze vakken niet.
    • Volgens sommige onderzoekers is de hersenbalk, die de twee hersenhelften verbindt, bij meisjes dichter en groter dan bij jongens, aldus Gurian. Jongens hebben meer verwerkingstijd nodig, voordat ze gevoelens kunnen uitleggen.
    • Jongens verwerken gesproken instructies minder goed en hebben meer behoefte aan sensorische-tactiele indrukken, aldus Michael Gurian. Het aanspreken van verschillende zintuigen is een manier van variëren die helpt om leerlingen te laten leren.
    • Beweging stimuleert gelijktijdig de linker en rechterhersenhelft. Jongens moeten meer bloed naar het cerebellum zenden. Onderzoek toonde tevens aan dat de kleine hersenen niet alleen betrokken zijn bij de coördinatie van spieren, maar ook bij het coördineren van het denkproces, de ‘mentale spieren’. Er wordt aangenomen dat fysieke activiteit de ontwikkeling van de kleine hersenen positief beïnvloedt.
    • Volgens Martine Delfos onderzoeken jongens voorwerpen eerst met hun ogen en later doen zij dit met hun lichaam. Ze onderzoeken diepte door erin te springen, klei door erin te prikken en een apparaat door het uit elkaar te halen. Meisjes leren eerder door informatie vergaren.
    • Je wilt natuurlijk in de

      Je wilt natuurlijk in de eerste plaats weten of bovengenoemde 6 uitspraken waar zijn.Dat een verbale aanpak bij de exacte vakken de jongens minder ligtdan meisjes is één ding. Maar dat niet ook voor meisjes geldt dat ze daardoor het belang van die vakken minder inzien is voor mij te kort door de bocht. In de tweede plaats wil je natuurlijk weten hoe het met de spreiding van een jongens- of meisjes eigenschap zit bij beide geslachten.  Als er veel overlap is kun je beter helemaal geen onderscheid maken. Als het verschil heel groot is kun je misschien het beste weer jongens- en meisjes-scholen maken. Maar die zullen altijd kinderen van het andere geslacht moeten toelaten. Iedereen heeft recht op het type onderwijs dat bij hem past en als bij een meisje een "jongenseigenschaft" heeft ontwikkelds of als het belangstlling heeft voor de exacte vakken mag je het niet omdat het meisje is naar een school met weinig aandacht voor bèta-vakken sturen. En omgekeerd natuurlijk als een jongen belangstelling heeft voor een "meisjesvak". Toen ik nog op school zat kwam een MMS (Middelbare Meisjes School, een soort HAVO met bijna geen exacte vakken) tot stand. Niet alleen was die school verboden voor jongens maar veel meisjes werden er naar toe gestuurd omdat het een "echte meisjesopleiding" was. Veel meisjes waren daardoor gedupeerd.en sommige jongens werden er door benadeeld. Zelf geloof ik dat de geringere belangstelling van meisjes voor de exacte vakken in de eerste plaats cultureel bepaald is. Geef dus vooral exacte vakken exact aan alle kinderen en let er op dat meisjes niet te vroeg, niet voordat zij de smaak van "exact" te pakken hebben kunnen krijgen, afhaken.

      Seger Weehuizen

      • Was het lange tijd bon-ton en

        Was het lange tijd bon-ton en vooruitstrevend om genderneutraal te leren denken en spreken (tot in het absurde) , wordt momenteel de nadruk op het 'andere' brein m.i. weer zwaar overdreven. Al die jongensbreinen die kennelijk niet goed worden bediend waarbij een valse romantiek een woordje meepraat. Tijdens mijn opleiding, toen het traditioneel onderwijs nog zeer gangbaar was, was het ook al algemeen bekend dat de speciale scholen opvallend meer jongens herbergden dan meisjes. Kennelijk zijn jongens iets meer geneigd tot rebels gedrag, maar qua leren zien we zowel bij jongens als bij meisjes de hele kaart die loopt vanaf zeer moeilijk lerend tot en met hoogbegaafd.

        Laten we gewoon ogen en oren open houden in de klas en ons niet door vooroordelen over milieu of jongensbreinen laten leiden.

Reacties zijn gesloten.