Aantal kinderen dat in Engeland thuis onderwijs volgt, is in acht jaar verdrievoudigd

Dit schrijft The Guardian vandaag. De eerste reden die wordt genoemd: onvrede over de teruglopende kwaliteit van het onderwijs. Het is dus geen Nederlands probleem?

2 Reacties

  1. Situatie in UK is anders dan hier
    Uit een documentaire op de Belgische TV een aantal maanden geleden heb ik opgemaakt dat de achtergond van de onvrede daar ten dele afwijkt van de situatie hier.
    Daar schijnt de bureaucratie nog veel erger te zijn dan hier. Als docent ben je verplicht zo’n beetje letterlijk het boek te volgen. Elke afwijking moet aangevraagd en geaccordeerd worden.
    Lesmateriaal schijnt landelijk te zijn bepaald, tentamens kennelijk ook. Dus in tegenstelling tot bij ons een enorme overheidsbemoeienis (maar net las bij ons geen invloed van de docent).
    Volgens een BBC item dat ik daarna zag wil men ook daar de richting op van HNL. Vanuit het kind dus.
    Opmerkelijk: in de UK werkt de totale overheidscontrole kennelijk niet en men geeft de sturing over aan de leerlingen. Bij ons gaat het ook al een tijdje niet goed en opnieuw: geef de sturing aan de kinderen. Je zou toch ook zo maar op het idee kunnen komen om de docenten de macht te geven die nodig is. Zij (de goede tenminste) zijn er voor opgeleid. Maar in bureaucraten en kinderen wordt meer vertrouwen gesteld.

    Ik heb geen eigen ervaringen met de UK, dus wellicht ben ik onzorgvuldig of zelfs onjuist, maar bovenstaande is wat ik er van denk te weten.

    • Schotland
      Ja lente,
      In Schotland en Engeland (zo goed als zeker ook) bepaald de overheid de curriculi en die zijn zeg maar heilig. Aan het eind van het jaar, eind mei, krijgt elke leerling de zelfde toets (het doet denken aan cito) deze toetsen worden centraal nagekeken. Op 1 juni begint het nieuwe schooljaar in Schotland dan alweer. Op de school die ik heb bezocht werkt het allemaal goed. Het aantal vergaderingen is beperkt, ze proberen het daar te beperken tot 1 dinsdag na schooltijd. Les uitval wordt ook zeer beperkt doordat er elk uur invallers zijn. Docenten geen assistenten. Daarnaast heeft de door mij bezochte school zo’n 10 fulltime medewerkers die zich bezighouden met probleem kinderen. Ik heb meegemaakt dat een leerling door een medewerker de gehele dag werd gevolgd in alle lessen. Fulltime betekend dat je 10 dagdelen aanwezig bent en daarvan werk je er zo’n 8,5 van. Er zijn 6 lesuren per dag. De rest ben je dan standby. Mijn collega scheikunde heeft op een gegeven moment ook gewoon een les drama gegeven. Je weet van te voren dat je dus bij een ander vak moet kunnen inspringen. Of een docent Frans ook bij wiskunde moet invallen, dat weet ik niet, het kan zijn dat er eegn goede roostering is. Omdat dit mij toen nog niet bezig hield heb ik het niet nagevraagd.

      Aan de andere kant, omdat de stofomschrijving, gewoon vast ligt moet je inderdaad de boeken of het lesmateeriaal volgen, omdat alles gevraagd kan worden in de eindtoets. ’s Nachts worden deze termen middels bytesize bits uitgezonden op BBC2 in the learning zone.
      Deze overheidsbemoeienis zou als beperkend beschouwd kunnen worden, maar aan de andere kant is het wel nivo leggend voor iedereen.

Reacties zijn gesloten.