Verantwoording. (Open brief aan Jasper van Dijk)

Verantwoording. (Open brief aan Jasper van Dijk)

 

Beste Jasper,

Door ziek en zeer was ik niet eerder in de gelegenheid om je te schrijven ook al jeukten mijn vingers en staarde mijn toetsenbord mij ietwat glazig en vragend aan maar een briefje typen met het snot voor ogen en hersenen die solliciteren naar een leven als wattenstaafje is ook geen pretje. Enfin, misschien beetje laat want jouw afgekeurde motie over verantwoording van de besteding van de middelen in het voortgezet onderwijs is al verdwenen in de annalen van de tweede kamer.

Beste Jasper, ik denk dat je zelf ook wel wist dat jouw motie weinig kans maakte. Hopman Paultje kwam er speciaal voor naar het symposium van Beter Onderwijs Nederland, kwestie van de staatsecretaris in een onderonsje te polsen over de stemming van jouw motie en toen hij er zeker van was dat de VVD vierkant tegen de motie was, verdween Hopman Paultje zo snel als hij gekomen was. Van Jet wist hij al dat PVDA mordicus tegen zou stemmen.

Natuurlijk willen de bestuurders en managers geen verantwoording afleggen over de besteding van de centen van de belastingbetaler want dat zou uiteindelijk het resultaat zijn als jouw motie aangenomen en uitgevoerd zou worden. Het gaat hier wel over de besteding van 12 miljard jaarlijks ( 12.000.000.000 cijfers zeggen méér) lumpsum bedrag.

Laat ik een voorbeeldje geven om een en ander duidelijk temaken. OMO ( Ons Middelbaar Onderwijs)  heeft een jaarlijkse begroting van net geen half miljard ( 500.000.000) eurietjes verstrekt vanwege de overheid. Personeelskosten bedragen in het onderwijs ongeveer 78% van de begroting maar daarin zitten ook de vergoedingen voor de bestuurders en managers en overhead. Ik schat dat ongeveer 50% van de begroting, in het gevalletje OMO dus een kwart miljard (250.000.000) voorzien wordt voor personeelskosten docenten en aanverwanten zoals daar zijn coaches, leerlingbegeleiders enz… Het is een schatting want dank zijn de afwijzing van jouw motie moeten we nog een tijdje een schatting maken maar ik vermoed dat ik er niet heel ver naast zit.

En nu gaan we eenvoudig rekenen. Als het bestuur van OMO het voor elkaar krijgt om op slinkse wijze 1 procent te besparen op de personeelskosten van de docent betekent dat in keiharde eurietjes een ‘overschot’ anders gezegd een ‘leuke dingen potje’ van 2.500.000 ( twee en een half miljoen) jaarlijks. En besparen kan door sjoemelen met het taakbeleid, zeuren dat de docenten 1 lesuur gratis ( is 4 % besparing) moet geven anders gaat de school failliet, bapo afschaffen, oude docenten ontslaan bij reorganisatie en meer van dat soort geintjes.

En wat kan je allemaal niet doen met 2, 5 miljoen. Oppotten, OMO heeft 95 miljoen reserves ( 95.000.000). Nieuwe scholen laten bouwen, waarde vastgoed van OMO bedraagt 52 miljoen ( 52.000.000) Dure cursussen volgen zoals ‘de docent is een dissident’ van het groepje rond CBE coryfee Pim Pollens. Dure interim managers inhuren voor de volgende reorganisatie of organisatieverandering, een bonusje voor de CEO van het schooltje wegens uitzonderlijke resultaten, en je kan zelf wel het lijstje verder aanvullen Jasper.

En het klopt, met jouw motie had duidelijk kunnen worden waar het geld in het voortgezet onderwijs aan gespendeerd wordt en op welke manier het geld onttrokken wordt aan het primaire proces en over hoeveel eurietjes het jaarlijks gaat. Helaas, jouw motie vroeg om verantwoording, verantwoording door de schoolbesturen in dit land, verantwoording aan de belastingbetaler. Jammer genoeg is het vragen van verantwoording ongeveer hetzelfde als heel hard vloeken in een kathedraal, dus dat kan niet en mag niet want dan is het afgelopen met het potverteren en dat zou toch zonde zijn.

O ja, voor ik het vergeet,  in 2012 is er 12 miljard ( 12.000.000.000) lumpsum financiering verstrekt aan het voortgezet onderwijs in Nederland. De helft daarvan komt de docenten toe. Wie zich dus nog afvraagt hoe de scholen het voor elkaar krijgen om én een nieuw gebouw neer te zetten, én een dikke bankrekening te hebben, 1% is 60.000.000 per jaar om ‘leuke dingen’ van te doen.

Enfin, beste Jasper, ergens ga je toch een andere weg moeten zoeken om de bestuurder zich te laten verantwoorden, een parlementair onderzoek misschien? Of gewoon er voor zorgen dat een school net zoals elke andere serieuze ondernemer gedetailleerde jaarrekeningen moeten deponeren zodat ze door iedereen in te zien zijn want in hoeverre zijn die accountants zoals KPMG nog te vertrouwen.

Groetjes

 

Jesse Jeronimoon      

7 Reacties

  1. Proof of the pudding.

    Proof of the pudding.

    Managers moeten wel hoge salarissen ontvangen anders "lopen ze weg naar het bedrijfsleven"?

    Wiskundedocenten lopen ook weg naar het bedrijfsleven. Kijken of Paultje daar eenzelfde oplossing voor kan bedenken.

  2. Het is duidelijk dat in de

    Het is duidelijk dat in de top van onderwijsland veel geld te verdienen valt en dat veel mensen daarvan gebruik maken. Het is ook gemakkelijk om na te gaan dat er een nauwe banden bestaan tussen de machthebbers in onderwijsland en vele politieke partijen. Het is ook duidelijk dat dat slecht is voor de kwaliteit en de betaalbaarheid van ons onderwijs. Veel mensen die in het onderwijs werken zijn bang geworden om openlijk tegen de gang van zaken in het onderwijs te protesteren. Als er ook nog moorden gepleegd zouden worden zou je zonder overdrijving kunnen stellen dat er in Nederland een onderwijsmaffia bestaat. En dan is Jasper de eerste politicus is die de strijd met deze maffia aangaat.

    Ik denk dat het boven beschrevene voor BON aanleiding moet zijn om zijn politieke neutraliteit op te geven. In elk geval zal BON nu minstens het idee aan de kant moeten zetten dat je in het grensgebied tussen politiek en onderwijs door je gelijk te bewijzen het ook zult krijgen.

  3. Het ongecontroleerd

    Het ongecontroleerd wegsluizen van overheidsgeld met medeweten/hulp van politici (niet willen weten is het laten gebeuren), was daar geen woord voor? Corruptie?

  4. Zullen we Jasper een erenaam

    Zullen we Jasper een erenaam geven?:  Jasper Falcone

    Falcone is de familienaam van een roemruchte maffiabestrijder op Sicilië die door middel van een telebom, verstopt in een rioolbuis onder een autosnelweg, opgeblazen werd. Het woord betekent in het Italiaans valk en jacht met behulp van valken heet falconeria

  5. Deze hele kwestie toont

    Deze hele kwestie toont feilloos aan waarom overheidsgeld alleen naar overheidsbestuurde organisaties moet. Alleen zo kan het door de democratie gecontroleerd worden.

    Nationaliseren (en controleren) dus die

    – onderwijsinstellingen

    – nutsbedrijven elektrisch, gas en water

    – ziekenhuizen en ziektekostenverzekeringen

    – openbaar vervoer

    – woningbouwverenigingen

    En als we dan toch bezig zijn gaf ik ook Staatsbosbeheer graag de status terug die ze ooit hadden; zónder verplichting geld uit natuur te halen.

     

  6. Hinke, als je dit een paar

    Hinke, als je dit een paar decennia terug zei, werd je genoteerd als staatsgevaarlijke communist. Ik zou er nog graag één aan toevoegen: – banken

    CBE heeft weer een nieuwe cursus, naast de haastig herschreven cursus 'hoe zet ik vakkundige docenten weg als fundamentalist', hebben ze nu weer een nieuwe cursus vol holpraat

     

    De 5 C’s: We hebben het idee van “Mezelf zien zien”(“Seeing Myself See”) voor het onderwijs ingedeeld in 5 principes, die we de 5 C’s noemen: Compassion (compassie),  Community (gemeenschap), Choice (keuze), Creativity (creativiteit) en Courage (moed). Deze principes zijn als de verweven draden van een wandtapijt. De daadwerkelijke kleuren en texturen van het wandtapijt moeten geweven worden door de scholen zelf. Lotto bepleit dat deze principes alleen behaald kunnen worden als ze onderdeel worden van wat Lotto noemt  de “ecologie van het onderwijs”.  Ze gaan net zoveel over onderwijzen als leren, aangezien onderwijzen vol passie onderwijst in passie voor leren en creatief onderwijzen creativiteit aanleert. Door kinderen te begeleiden in plaats van te instrueren, leren ze met vrijheid en de verantwoordelijkheid voor hun eigen keuzes om te gaan. Het plaatsen van een leerling in de gemeenschap tot slot zorgt ervoor dat de leerling vanuit uniciteit deel uitmaakt van het geheel. nl.cbe-group.com/index.php/nieuws/255-beau-lotto-spreker-op-het-making-shift-happen-congres

    Goeroe taal en kwakzalverij van de bovenste plank met nog een slechte vertaling van het nieuwste buzzword (of eigenlijk zinnetje). Hier staat toch gewoon met andere woorden 'wij komen u gebakken lucht brengen, helpen u geen steek verder en daar betaalt u ons dan dik voor, wij sluizen al het extra geld voor onderwijs vakkundig weg naar onze zakken'

     

     

     

  7. @J. de Groot en CBE.

    @J. de Groot en CBE.

    Van 'leren leren' naar 'zien zien'. Ik word er draaierig van. Wat bedoelen die lui toch? Een soort van vierde dimensie? Een vicieuze cirkel van het leren? Of is het de magische spiraalbeweging naar een lager kwaliteitsniveau? Leve Beau Lotto! 😉 ('neuroscientist, artist' – 'he's illuminating the mysteries of the brain's visual system'; met andere woorden: hij ziet ze vliegen?) Kennen jullie het new age blad Happinez? Daar zou hij goed tot zijn recht kunnen komen. De 'ecologie van het onderwijs'. Geef me een bakje.

     

    "What do science and play have in common? Neuroscientist Beau Lotto thinks all people (kids included) should participate in science and, through the process of discovery, change perceptions. He's seconded by 12-year-old Amy O'Toole, who, along with 25 of her classmates, published the first peer-reviewed article by schoolchildren, about the Blackawton bees project. It starts: "Once upon a time … " "

     

    Ontroering over de spontaniteit van kinderen, dat kinderen eigenlijk enorm wijs zijn, en zo onbedorven, en dat in tegenstelling tot de ingeslapen volwassenen die hun verouderde kennis willen bijbrengen, waardoor we kinderen meer serieus moeten nemen en onszelf moeten elimineren voor de magische krachten van de spontaniteit. Nee, het wil er bij mij nog steeds niet in.  Ik zou het prettig vinden als de wetenschap weer eens serieus wordt genomen, en de exacte wetenschap (en taalvaardigheden) in ere hersteld. 'Keep on dreamin'…' 😉

Reacties zijn gesloten.