Progressief

 

Progressief

 

 

Met een uitzonderlijke hardnekkigheid blijft het progressieve deel van Nederland er op hameren dat ‘Nederland klaar moet zijn voor de toekomst’. Het Nederlandse onderwijs is voor deze progressieven bij uitstek geschikt om de grote omwenteling naar de toekomst gestalte te geven.

Progressieven hebben al decennia lang iets met ‘vooruitgang’ en ‘toekomstbeleid’ ook al is hun vooruitgang meestal achteruitgang. Denk maar aan de herfstblaadjes van het openbaar vervoer, de afzichtelijke architectonische ingrepen in binnensteden, en de postman die al een tijdje geen tweede keer meer aanbelt laat staan één keer. Toch blijft ‘de toekomst voor ons, onze kinderen en kleinkinderen’ associaties oproepen met verbetering, veiliger, rijkdom en welzijn. Telkens weer trappen de simpele van geest in de progressieve val van onbekende dromerige toekomstbeelden en simpelen van geest hebben we te over in dit land.

Ook in het onderwijs staan we geen moment stil bij de enorme chaos die door de bedenksels van het progressieve en vooruitstrevende deel van de bureaucratische mallemolen voor onderwijs en onderwijsgevende is opgetuigd. Niet gespeend van enige vakkennis, onderwijservaring of simpel boerenverstand is de ene na de andere ‘vernieuwing’, ‘verandering’, ‘verbetering’ en ‘reorganisatie’ over de hoofden van leerlingen en docenten uitgestort. Wie zich niet vooruitstrevend noemde, stond op bevoegdheden, kennis en ‘les geven’ schaarde zich aan de kant van de conservatieven en tekenden niet meer of minder dan zijn eigen onderwijs-zelfmoord. De docent die dat er niet voor over had en halsstarrig vasthield aan ‘niet toekomstgericht’ onderwijsbeeld mocht zich verheugen in functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken die de voornaamste kenmerken van ‘karaktermoord’ met meer dan gemak kon doorstaan.

Evenveel euro’s als zeven maal de zandkorrels van het strand van Zandvoort zijn gespendeerd aan de toekomst van het onderwijs. Er is georganiseerd, geré-organiseerd en geré-ré-organiseerd en het resultaat van dit alles? Er zijn haast geen bevoegde docenten meer, geen degelijk onderwijsgebouw staat nog overeind, geen ontzag meer voor wijsheid en kennis, bij elkaar gelogen wetenschap, graaiende en zelf verrijkende parttime bestuurders en méér over-onderwijs-babbelaars dan onderwijsgevenden vóór de klas. Net wat de progressieveling wil. Want is het niet zijn overtuiging dat vernieuwing niet anders kan dan door eerst het ‘oude’ volledig af te breken. Geen steen, geen korreltje, geen stukje ‘oud’ mag overeind blijven. Een groter misverstand is er niet want eens het oude afgebroken komt het nooit meer terug, en wat er voor in de plaats komt is niet altijd beter, weten we nu.

De progressieven weten dat ook maar blijven hardnekkig geloven in hun progressieve nonsens en als er echt niets meer af te breken, te slopen of uit te roken valt blijven ze ‘progressief’ want het staat zo ‘toekomstgericht’. Zij beseffen niet dat het de conservatief is, diegene die in de ‘achteruitgang’ gelooft, die de deuren naar de toekomst opent. Behoedzaam bewaart en sorteert de conservatief de dingen uit het verleden die de hoekstenen moeten vormen voor vooruitgang en toekomst. Zijn nijvere monnikenwerk wordt overschreeuwd door gelukzalige ‘zieners’ die zelfs de herinnering aan gisteren wil uitvegen en verbieden.

Weinigen beseffen het nog, maar de conservatief is de progressief van de toekomst.

 

J. Jeronimoon

15 Reacties

  1. BON is in de begintijd op de

    BON is in de begintijd op de bekende manier aangevallen. Met 'framing' (massapropaganda) probeerde men van een integere organisatie met redelijk denkende mensen en een voor velen duidelijk herkenbare doelstelling een zwart schaap te maken. BON moest met retorische middelen zo snel mogelijk onschadelijk worden gemaakt. BON werd neergezet als de kleine en onwetende bourgeois die de wereldomwenteling naar vooruitgang niet begrijpt, verblindt als hij is door de geschiedenis. Conservatief tegen beter weten in, de domoor. Waar omgewenteld wordt, vallen spaanders. Dat is me de spreekwoordelijke kogel wel waard. De macht van gevestigde (en goed betaalde) belangen ('de modernisten') in de media is groot.

  2. Typo: verblind

    Typo: verblind

     

    De 'framing' progressief vs conservatief is effectief. We kennen het spel inmiddels wel. De modernisten voeren de mensheid aan in de noodzakelijke gang van de geschiedenis. Scholen vertegenwoordigen de heersende klasse. Arbeiders en kleine burgers wordt de juiste weg gewezen. Ik maak het te ideologisch, vrees ik. Het gaat om gestolde belangen en een geoliede winstmachine van belastinggeld.

     

    In de Europese Unie is er een bureaucratische eenheid gesmeed van schijnbaar tegengestelde belangen. De vakbonden (in Nederland onvoldoende representatief) lopen op bepaalde punten gelijk op met het bedrijfsleven. De ambtenaren van de Europese Commissie schrijven op wat in de 'expertgroepen' naar voren komt. De politiek voert het uit. Europa 2020 enzovoort. Politici werken achtereenvolgens als lobbyist, als parlementariër en dan weer als lobbyist. Het politieke netwerk draait wel.

     

     Corporatisme? Een beroepsregister voor allen. Individuele rechten? Conservatief!

  3. Progressief onderzoek door

    Progressief onderzoek door Stichting Kennisnet.

    De € 20 miljoen die Kennisnet van de overheid krijgt wordt o.a. gebruikt om het mysterie van de 21st centruy skills beter im griff te krijgen. 

     

     

    Madelief Keyser (Programmamager Innovatie bij Kennisnet. Ze heeft opleidingen gevolgd op het gebied van 'bewustzijn coaching' en 'systemisch werken')

    Stichting Kennisnet en het ‘Creative Leaning Lab’ van ‘Waag society’ doen onderzoek naar de vraag in hoeverre ‘Embodied learning’ een rol speelt in het leren van 21st century skills. Ze werken hierbij samen met kunstenares Marloeke van der Vlugt,  maker van interactieve installaties. 

    • Vragen die in dit project worden onderzocht zijn: Zijn lichaam en beweging interfaces voor het leren van 21st Century Skills? Hoe wordt het onderwijs over 21st century skills verrijkt door embodied learning? Beklijft kennis beter wanneer je een motorische component koppelt aan het leerproces? Op welke wijze kan embodied learning een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van 21st Century Skills?
    • ‘Embodied learning’ is een vorm van leren waarbij gebruikers hun hele lichaam inzetten om tot resultaten te komen. De gedachte is dat door de fysieke interactie ervaringsgericht leren wordt gestimuleerd. Wearables, tastbare intelligente objecten, sensortechnologie, motion-tracking en interactieve video stimuleren leerlingen om op een nieuwe manier te leren, vanuit hun eigen lichamelijke handelingen.
    • Het lichaam zal opnieuw actief worden ingezet met als doel 21st century skills zoals ‘samenwerken’ en ‘creativiteit’ te stimuleren. Marloeke van der Vlugt heeft literatuuronderzoek gedaan en interviews gehouden met experts op het gebied van 21st century skills en embodied learning. Marloeke: ‘Mijn conclusie na alle gesprekken over 21st century skills is dat het in de basis gaat over leren met een open en betrokken houding waardoor je steeds openstaat voor het opnemen van kennis of het leren van een nieuwe taak.’

     

    Bronnen: hetkind.org/2013/05/10/embodied-learning-in-amsterdam-beklijft-kennis-beter-als-je-er-een-motorische-component-aan-koppelt/ .

    innovatie.kennisnet.nl/tag/embodied-learning/ .

     

  4. @jl

    @jl

    Ik had het niet moeten doen. Niet nog even voor het slapen kijken of er een nieuw bericht op ons forum in de moderatiewachtrij staat. En als ik al had gekeken, dan had ik dit zeker niet moeten lezen.

    Evenmin had ik de mail die me vanmiddag onder ogen kwam moeten lezen waaruit blijkt dat mensen die een realistische rekendidactiek voorstaan wel, en mensen die een andere rekendidactiek voorstaan niet geïnteresseerd zijn om de armoe deze complexe wereld uit te helpen. Men meende dat serieus. De wereld is compleet geschift danwel vol van sektarische idioten die zeer wel in staat zijn de subsidieruif leeg te eten.

    Ik vecht nu een kleine 10 jaar tegen onderwijsgekte en ben moe gestreden. Slapen lukt vast maar kort, is de ervaring de laatste tijd. 

     

  5. In mijn

    In mijn maatschappijleermethode schrijf ik: "progressief en conservatief zijn etiketten". En ik legde mijn leerlingen uit: ze betekenen betekenen eigenlijk niets, maar ze kunnen gebruikt worden om mensen met andere opvattingen te diskwalificeren. Progressief is vernieuwen en niet meer dan dat. Die innovators die ons voor de voeten lopen zijn dus echt progressief, en dat is niet bepaald positief. Meer wegen aanleggen is ook progressief en iedereen een eigen 3D-wapen geven is dat ook. Leuk wat we daar allemaal bij elkaar vinden.

    Die etiketten moeten los gezien worden van ideologieën. Het communisme was, toen het aan de macht kwam, vanaf dat moment conservatief. De conservatief von Stauffenberg was in zijn verzet tegen Hitler progressief. Het hangt er maar van af. Ook Thatcher was in veel opzichten progressief, en dat hebben we geweten.

    Maar hier dreigt een vermenging van het begrip progressief met een bepaald soort links, meer het groenlinks dan het socialistische partij-links. Het links van de zwevers. Dat verbindt zich met het rechts van de geldverdieners. En uit die naïeve omarming onstaat dan de beweging van de innovatie-coaches die nu wild om zich heen slaan, omdat ze anders hun luxe broodwinning verliezen.

     

  6. Ha die Philippens.  Uw

    Ha die Philippens.  Uw constatering heb ik ooit gezien in een zin die ik na enkele decennia al nooit  meer ben vergeten: "Het Engelse volk werd doodmoe van al die hervormingen die de conservatieve regering Thatcher wilde doorvoeren."

    Wat een schitterende ironie, nietwaar?

  7. @ Philippens

    @ Philippens

     

    ‘Progressief’ is geen neutrale term, omdat dit etiket overgenomen is door ‘linkse intellectuelen’. Bij ‘progressief’ denk ik aan een baard, pijp en ribfluwelen jasje (nee, ik heb het niet over leraren ;). ‘Progressief onderwijs’ (ingevolge definitie) kun je voornamelijk in het algemeen bijzonder onderwijs (Montessori, Jenaplan, Vrije School) vinden. De tendens bij instituties, onderwijskundigen en politici lijkt te zijn van dit soms ‘elitaire’ onderwijs het reguliere onderwijs te maken.

     

    Het reguliere onderwijs wordt door ‘progressieven’ veelal geportretteerd als ‘ouderwets’. Aan ‘ouderwets’ kleeft ‘traditioneel’, ‘autoritair’, ‘objectief’, en ‘19eeeuws’. Deze kwalificatie doet bij mij een aantal bellen rinkelen.

     

    De school als onderdrukkend instituut met één waarheid, de waarheid van de ‘heersende klasse’. Conservatief! Daar moeten we wat aan doen. De ‘linkse intellectuelen’ (onderwijssociologen, politici, journalisten, kunstenaars, e.a.) kunnen de ‘onderklasse’ met de kritische theorie (Frankfurter Schule) tegen het ‘establishment’ activeren, en de omwenteling tot stand brengen. De ‘culturele hegemonie’ (Gramsci) moet worden doorbroken. Het Verlichtingsdenken dat de wetenschappelijke methode voortbracht, bracht ook het fascisme (zeggen Horkheimer, Adorno). Objectieve wetenschap bestaat niet (postmodernisme; relativisme; ‘science wars’). De pseudowetenschap is heden ten dage tot grote bloei gekomen. Iedereen heeft een mening. Omdat je er recht op hebt. Het liefst in sociale kring geuit. Het onderwijs ligt in puin. De Middeleeuwen komen terug.

     

    Na deconstructie is een nieuwe werkelijkheid te maken. Het (sociaal) constructivisme (Vygotsky) is anti-intellectueel. Denk aan de ‘tabula rasa’ (Rousseau; Dewey), ‘nurture’ ipv ‘nature’. Het individu kan in groepsverband tot de juiste opvattingen komen. Terwijl hij zelf denkt oorspronkelijk te zijn, mist hij de basis om iets groots tot stand te brengen. Hiermee reproduceert de sociale beweging de positie van de ‘onderklasse’ tot die van ‘onderklasse’. Was dat de bedoeling? 😉 Een conservatieve negentiende-eeuwse gedachte. Wat heeft die man met die baard toch veel ellende voortgebracht.

  8. @ Philippens

    @ Philippens

     

    ‘Progressief’ is geen neutrale term, omdat dit etiket overgenomen is door ‘linkse intellectuelen’. Bij ‘progressief’ denk ik aan een baard, pijp en ribfluwelen jasje (nee, ik heb het niet over leraren ;). ‘Progressief onderwijs’ (ingevolge definitie) kun je voornamelijk in het algemeen bijzonder onderwijs (Montessori, Jenaplan, Vrije School) vinden. De tendens bij instituties, onderwijskundigen en politici lijkt te zijn van dit soms ‘elitaire’ onderwijs het reguliere onderwijs te maken.

     

    Het reguliere onderwijs wordt door ‘progressieven’ veelal geportretteerd als ‘ouderwets’. Aan ‘ouderwets’ kleeft ‘traditioneel’, ‘autoritair’, ‘objectief’, en ‘19eeeuws’. Deze kwalificatie doet bij mij een aantal bellen rinkelen.

     

    De school als onderdrukkend instituut met één waarheid, de waarheid van de ‘heersende klasse’. Conservatief! Daar moeten we wat aan doen. De ‘linkse intellectuelen’ (onderwijssociologen, politici, journalisten, kunstenaars, e.a.) kunnen de ‘onderklasse’ met de kritische theorie (Frankfurter Schule) tegen het ‘establishment’ activeren, en de omwenteling tot stand brengen. De ‘culturele hegemonie’ (Gramsci) moet worden doorbroken. Het Verlichtingsdenken dat de wetenschappelijke methode voortbracht, bracht ook het fascisme (zeggen Horkheimer, Adorno). Objectieve wetenschap bestaat niet (postmodernisme; relativisme; ‘science wars’). De pseudowetenschap is heden ten dage tot grote bloei gekomen. Iedereen heeft een mening. Omdat je er recht op hebt. Het liefst in sociale kring geuit. Het onderwijs ligt in puin. De Middeleeuwen komen terug.

     

    Na deconstructie is een nieuwe werkelijkheid te maken. Het (sociaal) constructivisme (Vygotsky) is anti-intellectueel. Denk aan de ‘tabula rasa’ (Rousseau; Dewey), ‘nurture’ ipv ‘nature’. Het individu kan in groepsverband tot de juiste opvattingen komen. Terwijl hij zelf denkt oorspronkelijk te zijn, mist hij de basis om iets groots tot stand te brengen. Hiermee reproduceert de sociale beweging de positie van de ‘onderklasse’ tot die van ‘onderklasse’. Was dat de bedoeling? 😉 Een conservatieve negentiende-eeuwse gedachte. Wat heeft die man met die baard toch veel ellende voortgebracht.

  9. Uit ongeduld tweemaal op

    Uit ongeduld tweemaal op 'opslaan' gedrukt, et voilà. De computer vergist zich nooit.

     

    @ 1_1_2010

     

    Realistische rekendidactiek en armoede? Is de impliciete stelling dat (sociaal) constructivisme tot welvaart leidt? Bij wie? 😉 Belachelijk hoe het marxisme het onderwijs totaal heeft verziekt. Of moet ik mijn complimenten aan de Frankfurter Schule geven? Postmodernisten die de wetenschappelijke rekenmethode aanvallen. Oei, ik had het woord 'wetenschap' niet moeten gebruiken. 😉 Het is maar een mening. En daarom te manipuleren richting sociale heilsleer. Rekenen, hoe verzinnen ze het.

     

    Is dit geheim al bij FI binnengeslopen? Of APS? Zie, en.wikipedia.org/wiki/Anti-racism_in_mathematics_teaching . Er ligt een nieuwe subsidiestroom te wachten. Dit kunnen we niet over ons heen laten komen. Hier moet iets aan gebeuren. Dit is urgent. Maak de mensen hiervan bewust. Plak een sociale theorie op wiskunde, het meest abstracte vak op school. Zo logisch! 😉 

  10. Concreet de passage over

    Concreet de passage over armoede en wiskundedidactiek: "Wellicht krijg je dan eindelijk begrip voor de strijd tegen de armoede van alleen maar puur formeel reken/wiskundeonderwijs waar (bijna) niemand gelukkiger van wordt als het gaat om het inrichten van een fatsoenlijk leven in een complexe wereld"

  11. Ik voorvoel dat er rugzakjes

    Ik voorvoel dat er rugzakjes naar leerlingen die het vak rekenen/wiskunde volgen/hebben gekozen zullen gaan. Of hebben we die al met 'discalculie'? Staat er een team van externe experts paraat? Wat zielig voor die leerlingen dat ze zonder rugzakje geen fatsoenlijk leven in een complexe wereld zouden kunnen hebben. De geestelijke armoede die men bij formeel wiskunde-onderwijs (vergeet de rigide huiswerkbegeleiding 😉 aantreft materialiseert zich in welvaart aan de kant van de bedenkers van deze ellende.

     

    Hoe is het reken/wiskundeonerwijs in Bhutan? U weet wel, het achtste meest gelukkige land ter wereld. Tenminste de inwoners ervan denkt men. Is er al een studiereis voor experts geboekt? Ik zie dat het percentage analfabeten er 40,4% bedraagt.

    en.wikipedia.org/wiki/Bhutan#Demographics, met Nederland slechts op de vijftiende plaats, www.sciencedaily.com/releases/2006/11/061113093726.htm, en en.wikipedia.org/wiki/Satisfaction_with_Life_Index – de Scandinavische landen (dunbevolkt dus vaak middenscholen, en ook onderwijsvrijheid) staan weer bovenaan.

Reacties zijn gesloten.