Je hok in, en wel onmiddellijk!

 

Je hok in, en wel onmiddellijk!

Ongekend in de parlementaire geschiedenis, de snelheid waarmee de nieuwe minister van onderwijs wetsvoorstellen terugdraait, in de diepvrieskast stopt en het Nederlandse docentenkorps schoffeert. Als een olifant snelt ze door de porseleinenkast, scherven, puin en ruïnes achter zich latend. Het verwondert mij niet echt. Ik had al weinig vertrouwen in deze minister, vooral omdat ze heel luid had geroepen dat ze eigenlijk geen minister wou worden, maar ook omdat ze het grootste deel van haar werkzame leven op het bestuurderspluche heeft plaats genomen. Als laatste de bestuursvoorzittersstoel van de Hogeschool van Amsterdam waar ze op een professionele manier de diplomafraude de doofpot in stopte.

Een van haar eerste daden was de benoeming van de commissie Halsema die het onderzoek moest leiden naar het hoe, het wat en het waarom van de teloorgang van Amarantis. De minister was wel zo slim om die commissie geen enkele serieuze bevoegdheid te geven zodat de ‘graaiers van Amarantis’ netjes wegkwamen met al hun malversaties. Een regelrechte dikke middelvinger naar de drie-á vierhonderd ontslagen docenten en medewerkers van Amarantis.

We mogen ervan uitgaan dat de minister een zwak heeft voor het competentie gericht onderwijs. Het is anders niet uit te leggen dat het voorstel voor een centraal examen taal en wiskunde in het MBO door haar persoonlijk de diepvrieskast is in gestopt. De redenen hieromtrent, gezien in het licht van het CGO, is duidelijk. Zo een centraal examen zou er voor zorgen dat zowel Nederlandse taal als wiskunde weer op het curriculum van de mbo-leerling terecht zou komen. En dat kan niet natuurlijk binnen het CGO, daar gaat het om gewenst gedrag en niet om kennis en kunde.

Ook wil de minister dat de BAPO verdwijnt. Een prima werkende regeling voor de oudere docent, waar die oudere docent aan de nodige centjes bij legt. En dat is een doorn in het oog van de minister. Het moet volgens haar maar eens afgelopen zijn met die oudere docent die op kosten van de school een beetje thuis loopt rond te hangen in de baas zijn tijd. Niet meer of minder dan een gotspe en vooral een onnoemelijk dedain naar docenten die meestal de helft van hun leven alles hebben gegeven aan de opleiding van de jeugd. Schande, schande, schande, driewerf schande.

Niet uitvlakken is haar oproep naar de docent van vorige week. ‘De deuren open, de koppen bij elkaar, niet zeuren over lonen en goed luisteren naar de baas’. De minister wil een ‘cultuurverandering’ bij docerend Nederland. Van trotse kennisdrager naar bange grijze muis. Dictatoriale bestuurdersuitspraken die hun weerga niet kennen.

En als klap op de vuurpijl heeft de minister van onderwijs het wetsvoorstel dat ervoor zou zorgen dat de docent eindelijk na zoveel jaren weer meester kon worden in zijn eigen keuken, ingetrokken. Met deze nieuwe wet, tussen haakjes hier wordt al sinds 2009 over gepraat, die zou regelen dat de lesgevende meer en weer invloed en inspraak zou krijgen in ‘het hoe’ van het onderwijs, is door een bestuurdersvriendje, want zo mogen we de minister ondertussen wel noemen, om zeep geholpen. De docent wordt uit zijn keuken gegooid en moet tevreden zijn met een hoekje van het hokje helemaal op het einde van de tuin. De bestuurder die de ballen verstand heeft van onderwijs, maar zoveel te meer van de belastingcenten verplempen in een bodemloze put, staat straks al een chef in zijn keuken bevelen te roepen zonder zelf ooit een eitje te hebben gebakken.

Dit alles zal straks zijn weerslag krijgen omtrent de voorstellen van de onderwijscoöperatie over de ‘professionele ruimte van de docent’. Niemand hoeft een ziener te zijn om nu al te weten dat die ruimte een klein hokje zal zijn. Het hokje waarvan de minister nu al roept. In je hok jij! En wel onmiddellijk.

 

Jesse Jeronimoon

13 Reacties

  1. Je hok in !

    Je hok in !

     

    Zoals de porteños in Buenos Aires zeggen (waar tango vandaan komt)  :  it takes two to tango.

    Wie niet langer belieft wat de minister uitprobeert of wat de bestuurders verordonneren : zeg en doe er NEE tegen ; zeg er BOEH bij. Zo simpel kan revolutie zijn. Vertel ze dat het collectief leraren de school aanstaande maandag overneemt, dat ze vrijdag hun sleutels bij het collectief inleveren, samen met de tekenbevoegdheid bij de bank. Stuur een brief aan de minister waarin staat wat er gebeurd is. Leve de revolutie !

  2. Daar was BON toch voor? En er

    Daar was BON toch voor? En er waren er toch 850 bij de eerst ALV in eindhoven? EN er is toch een onderwijscoöperatie? Er bestaat toch een vakbond? O ja die hebben ook al ruzie met elkaar. En o wat zijn we blij met 40.000 docenten die in de arena tegen de bezuiniging komen demonstreren, een bezuiniging van 300 miljoen. En niemand van die 40.000 die vandaag vraagt waar die 650 miljoen per jaar van 2007 tot 2011 voor de lerarensalarissen naar toe is. Blijkbaar is het belangrijker van welk politiek partijtje de minister is dan wat er met het onderwijs gebeurt. Bah!

  3. Ja, daar was BON voor ; en is

    Ja, daar was BON voor ; en is ; is dat echt nog zo ? Er is wel wat bereikt, dat wel ; maar spijt genoeg dat de revolutie niet is doorgegaan. Die vakbonden hebben niet geholpen, nee. En de bezuinigingen, waarheen is dat geld verdampt ?  Één keer raden moet genoeg zijn, drie keer raden mag ook.

    Er zijn ook nog (genoeg hoor je mij niet zeggen) scholen waar het wel goed gaat, ondanks het foute systeem. Het giga-denken, tegenwoordig schaalgrootte-voordeel, is een foute reden onder veel andere ; niet de enige.

    Fundamenteel gezien : het begint al bij de foute motivatie voor kleuteropvang, tegen de tijd dat de leerlingen 14, 15 of 17, 18 jaar zijn, is het onderwijsdoel mislukt. Genoeg reden voor revolutie. Bedenk   –   Revoluties beginnen altijd op lokaal nivo  –  ze zijn pas R als de R niet meer is tegen te houden.

  4. (voor als we geen revolutie
    (voor als we geen revolutie maken): Is het wel opportuun voor BON om nu nog politiek neutraal te blijven?

  5. @ malmaison

    @ malmaison

     

    Stel, dat : politiek neutraal. Achter wie gaat BON dan aanhollen ? Mogelijk kan Cito helpen bij die keuze  –  ik zeg het maar fortissimo provocante. Of is de keus voor PVV al gemaakt  –  repeat : provocante ? Dat wordt allemaal helemaal nix, nix dus. Dat blijft koek eten, die van Marie Antoinette. dat broodje-aapverhaal :

      "Qu'ils mangent de la brioche"

    Met de haagse brioche wordt het nooit wat, op wit meel groeit geen revolutie.

     

     

  6. Als. ilk mijn oren kan

    Als. ilk mijn oren kan vertrouwen. (maar die zijn niet meer zo betrouwbaar) tutoyeren de ministra en de bestuursleden van BON elkaar. In zo'n sfeer van vertrouwen. moet het besluit vain de ministra wel aankomen als. een donderslag bij heldere hemel.

  7. Moet,Jeronimo, een leerling

    Moet,Jeronimo, een leerling in het tertiair onderwijs niet wel de kennis en de kunde van het zelfstandig leren opbouwen? Daar is toch juist het CGO zo goed voor? Gelukkig voor de schoolbestuern is het moeilijk om objectief vast te stellen of een leerling leren heeft geleerd want dat valt waarschijnlijk behoorlijk tegen.

  8. Mevrouw Bussemaker bederft

    Mevrouw Bussemaker bederft het laatste restje optimisme dat men nog over de PvdA had kunnen hebben als het om onderwijs ging (ze leverden immers wel Dijsselbloem van die commissie; razendgoeie conclusies, geen milimeter verandering).

  9. Mevrouw Bussemaker bederft

    Mevrouw Bussemaker bederft het laatste restje optimisme dat men nog over de PvdA had kunnen hebben als het om onderwijs ging (ze leverden immers wel Dijsselbloem van die commissie; razendgoeie conclusies, geen milimeter verandering).

  10. Van de PvdA moeten we het nu

    Van de PvdA moeten we het nu niet hebben wat onderwijs betreft. Ik hoor ook de andere partijen niet over het onderwijs. Nou ja, je hoort ze wel, maar alleen plichtmatig zoals bij VVD, CDA, D66, CU, SGP, GroenLinks. De enige 2 die er inhoudelijk wat meer over zeggen zijn PVV en SP. Maar de PVV levert -behalve integratie- alles meteen in als het er op aankomt dus daar heb je ook niets aan en de SP is en blijft te klein om echte invloed uit te oefenen. Goed onderwijs is blijkbaar niet interessant voor de nederlandse kiezer.
    De opdracht voor BON is om het wel interessant te maken voor die kiezer. Dan heb je kans dat er ook partijen met invloed zich gaan inzetten voor goed onderwijs.
    Klaas Wilms

  11. Klaas,  ik ben het

    Klaas,  ik ben het grotendeels met je eens. Maar ik zou er nog een paar dingen aan willen toevoegen. Ik denk dat de PVV en de SP wel degelijk invloed uitoefenen. Beide partijen hebben ooit slechts 9 zetels in de Tweede Kamer gehad, hebben er nu 15, en maken kans op 25 of zelfs meer zetels. Er gaat een dreiging vanuit, al was het maar omdat ze vooral de grote middenpartijen kort kunnen houden. En de enige manier voor middenpartijen om daaraan te ontsnappen, is dat die middenpartijen ideeën van de SP en/of de PVV overnemen.

    Zie hoe GroenLinks weer langzaam links wordt; zie hoe de PvdA langzaam weer wat sociaal-democratischer wordt en zie hoe de VVD in een spagaat wordt getrokken over de Europese Unie. En omdat het CDA met slechte peilingen veroordeeld is tot een kwijnend bestaan in de oppositie, terwijl zusterpartijen CDU/CSU in Duitsland laten zien dat dat toch echt anders kan, wordt ook deze partij gedwongen om over zichzelf na te denken. Het lijkt ook wel of dat de enige veranderingshefboom is: crises. Met goeie argumenten schiet je als kiezer, werknemer of consument vaak weinig op, maar crises kunnen wonderen doen.

    En dan is het handig dat er een politiek neutrale vereniging als BON is die op het deelgebied onderwijs heel goeie oplossingen heeft: voor het onderwijs en dús voor Nederland. Het gaat alleen allemaal zo ontzettend lángzaam. Dat komt ook omdat een vereniging als BON de kiezers nauwelijks bereikt. Want daarvoor heb je massacommunicatie nodig, en die is duur. Ik denk zelfs dat we ontevreden ouders, studenten en docenten slecht bereiken. Maar langzaam komen we vooruit. De website is verbeterd, het tijdschrift Vakwerk ziet er stukken beter uit dan vroeger (tot irritatie van enkele BON-vijandige collega's, mag ik wel zeggen), en de "Wat heeft BON bereikt" flyer vond ik ook een succes.

     

  12. In sommige landen hebben

    In sommige landen hebben grote oppositiepartijen een schaduwkabinet dat direct het vigerende kabinet kan vervangen. Moeten we onze BONdeskundigen op vergelijkbare wijze als schaduwdeskundigen beschouwen die de rol van de op dit moment geraadpleegde deskundigen kunnen overnemen zodra de politici vaststellen dat de trucendoos  en het medicijnenkistje van de door hen geraadpleegde logen en gogen leeggeraakt zijn? Dan verliezen we uit het oog dat het ook voor een politieke partij gunstig is te kunnen aantonen dat zij de krisis heeft zien aankomen en een kant en klaar plan in de kast heeft liggen om de krisis op te lossen. Dat is echter alleen maar geloofwaardig en effectief als zij de inhoud van dat plan dan al bekend gemaakt en de uitvoering ervan al gepropageerd heeft. BON moet m.i. proberen om partijen daartoe over te halen. Een warme band met een onderwijsminister van een grote gevestigde partij blijkt niet opgewassen tegen de belangen van bonzen in die partij en in haar netwerk.

    Voor partijen als de PVV, D66 en de SP geldt bovendien dat zij, in elk geval op het gebied van onderwijs, schone handen hebben.

  13. D66 schone handen? Met Jos

    D66 schone handen? Met Jos Elbers die leiding gaf aan InHolland? En Thom de Graaf die aan het roer staat van de hbo-raad? En dan het onderwijsbeleid van de partij zelf: meeregeren in Paars (jaren negentig) en met CDA/VVD (2003-2006), bepaald geen kabinetten die bekend stonden om het bevorderen van goed onderwijs. En nu in de oppositie: wél meer geld willen voor het onderwijs, maar kleinschaligheid bevorderen, de belangrijkste hervorming die in het onderwijs moet worden doorgevoerd, daar hoor je ze nooit over. En zichzelf ondertussen wel als "hervormend" en "onderwijspartij" profileren.

     

    Nee, het gaat nog veel te goed met D66; ik denk dat je wat dat betreft meer gehoor zult vinden bij GroenLinks: die willen ook graag onderwijspartij zijn, maar kleinschaligheid sluit veel beter aan bij hun focus op duurzaamheid. Bovendien zou je bij de wederopbouw en her-linksing van GroenLinks een snaar moeten kunnen raken als het gaat om het enorme belang van goed onderwijs voor laagopgeleiden (waaronder ook grote groepen scholieren met immigratieachtergrond). Laagopgeleiden, ook weer zo'n blinde vlek voor kosmopolitisch hoogopgeleid D66.

     

Reacties zijn gesloten.