De winkel van Europese Neelie

De winkel van Europese Neelie

Europese Neelie vond het nodig om in een Nederlandse krant haar hart te luchten over het Nederlandse Onderwijs. Dat Neelie de Nederlandse polder al lang ontstegen is staat als een paal boven water en dat ze al een paar jaartjes het Europese ICT winkeltje beheert is ook geen geheim. Daarom dat het mij een beetje overviel dat Neelie ook een mening had over het onderwijs in Nederland en vooral omdat Neelie vond dat ons onderwijs er niet best voor staat.
Wie nu had gedacht dat Neelie een pleidooi zou houden voor een beter opgeleide docent, kleiner klassen, betere lessen of andere zaken die wat te maken hebben met het onderwijs kwam dan ook bedrogen uit. Neelie wil namelijk alleen dat haar winkeltje draait. Volgens haar moet er méér ICT in het onderwijs want meer ICT betekent dat iedere leerling en student met de inzet van eigen mogelijkheden aangevuld met de onmetelijke mogelijkheden van het ICT gedoe, sneller doorheen het leerproces kan komen. Neelie hield dus een pleidooi om de docent zo snel mogelijk te lozen en te vervangen door ICT. Dat zou, alweer volgens haar visie en inzicht, een positief effect hebben op de economie, het bedrijfsleven en de onvermijdelijke kenniseconomie. Al dat ICT gedoe moet natuurlijk geleverd worden door het lobbyclubje die nu al een paar maanden Neelie bewerken en overtuigen van de goddelijke krachten van ICT voor Nederland en andere Europese landen.

Neelie weet ook wel dat Nederland in de top drie staat van geautomatiseerde landen, Bijna geen land in heel Europa waarvan de bevolking zoveel personal computers, i padjes, laptops, i phones en andere hebbedingetjes in bezit heeft. Bijna geen land in Europa dat zo fijn bekabeld is ten behoeve van het snelle internet dan Nederland, die met de G4 invoering zo snel aan de slag gaat en waarin het individu vele uren per dag achter of voor de computer zit. Ik vind het een beetje een raar pleidooi van winkeljuffrouw Neelie.

Zij zou toch als geen ander moeten weten, wegens zelf Nederlander maar zij rekent zich tot de Europeanen, dat haar ICT pleidooi zowat bij iedereen het ene oor in en het andere oor uit gaat als de toverwoorden er niet worden bij uitgesproken. Het is namelijk zo dat in Nederland het graaiende netwerk pas wat in plannen en plannetjes gaat zien als het woord ‘subsidie’ valt. Neelie had slimmer moeten zijn en bij haar ICT pleidooi moeten melden dat voor een goed ICT invoeringsplan er een enorme zak met Europese subsidies klaar stond. Je kunt er vergif op innemen dat Neelie dag erna reeds gebeld zou zijn door een CBE-group baas of aanverwanten om een afspraakje te maken, kwestie van het plannetje te bespreken.

Binnen de kortste keren maakt Neelie een uurtje vrij in haar agenda, vraagt om het plannetje op 1 A-viertje uit te tekenen en op een tweede A-viertje een onkostenraming te maken. Dan gaan groepjes, groepen, onderzoekers, regievoerders, veranderingmanagers en meer uitslovers van het netwerk aan de slag, Europa betaalt. Einde van het liedje is duidelijk, het hele plannetje dooft uit als een nachtkaars, het was immers maar een plannetje, maar het doel is gehaald, de ruif is leeg. Neelie blij en opgewekt want ze heeft toch maar bewezen dat ze een belangrijk Europees winkeltje beheert. De lobbygieren van de ICT sector blij want ze staan weer op de kaart en hebben hun netwerk een flinke boost gegeven, Sjoerd blij want hij denkt dat hij ook in de ICT sector serieus genomen wordt en Mark en Diederik ook blij want ze hebben toch weer eens laten zien dat Nederland het heel erg goed meent met de ‘kenniseconomie’.

Ondertussen zit onze competente jeugd werkloos en mistroostig thuis achter de pc hun facebook en LinkdIn pagina bij te werken, te solliciteren en te wachten op dat eerste-gesprek-uitnodiging-mailtje dat nooit komt.

Jesse Jeronimoon

51 Reacties

  1. Jeronimoon bedoelt dit:

    Jeronimoon bedoelt dit:

    .

    – De Volkskrant (bron ANP), ‘Kroes wil meer ICT in het onderwijs’, 23 februari 2013

    “Het onderwijssysteem in Nederland bereidt leerlingen niet goed voor op het leven in de digitale wereld. Het leert ze vooral 'vaardigheden die hun ouders nodig hadden'. Het onderwijs moet daarom flexibeler worden en meer ruimte bieden voor verscheidenheid van mensen, en ICT op school kan daarbij helpen. Dat betoogt eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) in haar zaterdagse column in Het Financieele Dagblad.”

    www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3398929/2013/02/23/Kroes-wil-meer-ICT-in-het-onderwijs.dhtml of www.bnr.nl/nieuws/tech/654306-1302/kroes-nederlands-onderwijs-blind-voor-ict-behoefte,

  2. – Speech in Delft, opening

    – Speech in Delft, opening academisch jaar, ‘Take your chances, Europe needs you’, 3 September 2012

    .

    “If people tell you the only good job is safe job in a big organisation with a nice pension: ignore them. That's one lifestyle – but not the only one.You could also be self-employed. A freelancer. A consultant. An entrepreneur. An innovator. Whatever you want. 

    But only YOU can decide what the right path is – and then don't let anything, or anyone, stand in your way.”

    europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-12-581_en.htm?locale=en, (via: ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/take-your-chances-%E2%80%93-europe-needs-youof ec.europa.eu/digital-agenda/en/business-funding/web-business), nl.wikipedia.org/wiki/Neelie_Kroes

  3. We hebben het over de zesde

    We hebben het over de zesde pilaar van de Digital Agenda for Europe: Pillar VI: Enhancing digital literacy, skills and inclusion. Opmerkelijk blijkt de hang naar diversiteit (zie 2 'comments' hiervoor: 'de verscheidenheid van mensen'), terwijl de hervormingen als een stoomwals over het onderwijs blijven gaan. Men heeft duidelijk haast, waardoor de democratie maar even moet wachten.

     

    Ik raad Neelie aan eens contact te zoeken met Doekle, die de gehele bibliotheek van Inholland laat digitaliseren (wie betaalt: lumpsum of subsidie?). Krijgen we een uitnodiging voor de boekverbranding? Eerst een vergunning aanvragen! Wat nu als men er pas in 2015 achter komt dat een ‘schaduwbibliotheek’ best wel handig was geweest? Gaat men de boeken op ‘tablets’ lezen? Het onderzoek naar 'tablets' was flut. Hoezo, 'verscheidenheid van mensen' als je niet eens meer een boek mag lezen bij een onderwijsinstelling?!

    www.decontrabas.com/de_contrabas/2013/02/bibliotheek-inholland-geruimd-doekle-terpstra-leidt-deze-bijzondere-actie.html (of: www.inholland.nl/Content/News/Nieuws2013/201302/Bibliotheek+Inholland+geheel+digitaal+in+2015.htm). Tabletonderzoek, m.faz.net/aktuell/feuilleton/buecher/buchmarkt-die-e-book-lobby-und-ihre-forschung-11500822.html. Leen eens de prachtige film Agora (2009).

     

  4. De centjes…

    De centjes…

     

    Action 57: Prioritize digital literacy and competences for the European Social Fund

    Er liggen tot € 5 miljoen per ‘pilot’ (dwz mag verprutst worden?) klaar om die arme kinders aan het ICT leren te krijgen (het liefst ‘lifelong learning’). Dat wordt een lange schooltijd….

     

    “To ensure complementarity and synergies with on-going CIP projects the activities should cover at least the following subjects: digital literacy and computing, artistic and creative skills, mathematics.” [objective 2.3 ICT for learning]

    ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/cip_ict_psp_wp2013_publication.pdf, via ‘funding opportunities’, ec.europa.eu/digital-agenda/en/ict-policy-support-programme, en ‘check the box’ [onderaan], ec.europa.eu/digital-agenda/en/business-funding/funding-opportunities .

    In 2013 conceptprogramma – objective 2.3 'ICT for learning': www.elearningeuropa.info/en/news/information-day-call-7-cip-ict-policy-support-programme

     

    In 2014 verwacht men een nieuw programma bij actiepunt 57 [ren je rot voor de ‘digitale geletterdheid’], ec.europa.eu/digital-agenda/en/pillar-vi-enhancing-digital-literacy-skills-and-inclusion/action-57-prioritize-digital-literacy-and [www.youtube.com/watch?v=uGxbeQ9u8zk ]

     

     

  5. Nog meer centjes….

    Nog meer centjes….

     

    Er ligt 50 miljard Euro (na goedkeuring begroting door parlement) klaar voor de gehele Europese infrastructuur. – “One of the seven focuses will include the fast track roll out of digital services designed to back up the 'Connecting Europe Facility', a proposed €50 billion funding plan for cross-border infrastructure in the telecoms, transport and energy sector.”

     

    Griekenland ziet de investering al zitten: "We opted to move to a real network; to transform the patchwork of roads, railways, ports, airports and canals into a unified European transport network, said the co-rapporteur on behalf of the European People’s Party on the development of the Trans-European Network, Greek MEP Georgios Koumoutsakos.

    www.euractiv.com/infosociety/kroes-calls-digital-highway-jobs-news-516754, EPP (NL: CDA), en.wikipedia.org/wiki/European_People's_Party (of www.epp.eu)

     

    In onderstaande hyperlink staat dat aan het transeuropese netwerk ('connecting europe facility' – CEF) ook de eID (handig!) en eHealth (EPD) van nationale systemen kan worden gehangen. Dat wordt superrr! 🙂

    ec.europa.eu/digital-agenda/en/connecting-europe-facility

     

  6. Neelie Kroes in 2011

    Neelie Kroes in 2011

    Bron: wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2011/12/entrepreneurial-learning-heeft-de-toekomst-in-oeb11.html

    Neelie Kroes:

    "Waarom is het onderwijs in Europa nog zo weinig veranderd, ondanks de digitale revolutie? Zonder risico nemen bereik je niet dat elke Europeaan in 2013 'digitaal' is. We moeten digitale geletterdheid hard aanpakken. We moeten alle mogelijkheden voor fondsen en ondersteuning gebruiken. Tenslotte pleit ik voor een versnelling van innovatie."

  7. Oorspronkelijk artikel in

    Oorspronkelijk artikel in Financieel Dagblad:

    – Neelie Kroes, ‘Digitaal leven’, Het Financieele Dagblad, zaterdag 23 februari 2013

     

    “De grondlegger van mediatheorie, Marshall McLuhan, zei dat iedereen die onderwijs en entertainment van elkaar scheidt van beide niets begrijpt. Ruim 30 jaar na zijn dood en vele technologiegeneraties later is dit besef nog niet ingedaald. Veel scholen werken met ICT, maar het enorme potentieel van digitale technologieën wordt nog te weinig benut.”

     

    “De wereld verandert in razend tempo. In Europa dreigt een enorm tekort aan goed ICT-personeel. We hebben talentvolle jongeren en vrouwen nodig om dit tekort op te vullen. Om onze koppositie op het gebied van kennis en innovatie te behouden, moeten we onze kinderen niet langer de vaardigheden leren die hun ouders nodig hadden, maar inspelen op toekomstige behoeften. Dit vraagt om een flexibel onderwijssysteem met ruimte voor verscheidenheid.”

    fd.nl/economie-politiek/columns/neelie-kroes/749340-1302/digitaal-leven?s_cid=home:opinieteaser of fd.nl/economie-politiek/columns/neelie-kroes/749340-1302/digitaal-leven.

  8. Neelie Kroes wil een

    Neelie Kroes wil een ‘flexibel systeem met ruimte voor verscheidenheid’. Ja, dat probeert BON ook al lang, en dat zal zij niet bedoelen. Het is weer een gevalletje ‘top down’, in dit geval vanuit de dynamische IT-sector. Het onderwijs moet om vanwege de groeiende vraag naar IT’ers en aanverwante beroepen.

     

    Wat doen we met ‘offshoring’? Waarom zijn er niet meer bèta’s (‘core knowledge’)? Of bedoelt men kennis en vaardigheden omtrent applicaties? Creativiteit omtrent ontwikkeling smartphone applicaties, multimedia voor publiek gefinancierde onderwijs?

     

    Philips heeft vandaag aangekondigd in de toekomst zonder het ‘electronics’ van ‘Philips electronics’ verder te gaan. Een teken aan de wand, www.telegraaf.nl/digitaal/21323112/__Philips_schrapt_Electronics_uit_naam__.html.

     

    Wat doen we voor werkgevers die geen IT'ers nodig hebben? ‘Top down’-beleid komt niet altijd fijn aan is de ervaring, denk aan voorgaande onderwijshervormingen waardoor CITO-toets aan belang heeft gewonnen. Montessori-onderwijs was er overigens al. Massalisering en eenvormigheid van het onderwijs sinds de jaren zestig van de vorige eeuw verkeert in het tegendeel. De burgers hebben inderdaad ruimte en vrijheid nodig (zonder EU-beleid schijnt ook te kunnen). 'One size fits all'? No, thanks.

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/mondiale-kenniseconomie 

     

     

  9. Twitter, mobile

    Twitter, mobile.twitter.com/NeelieKroesEU?p=i, promotie van Operation Education, www.operationeducation.nl (bèta-versie, œ), opgezet door Claire Boonstra (Europese school gevolgd, internationale achtergrond, afkomstig uit IT, ‘young advisor’ van Kroes geweest), www.claireboonstra.com/blog/operation-education

     

    “Wij kunnen grote veranderingen in ons onderwijssysteem veroorzaken als we zelf verantwoordelijkheid nemen. Wij kunnen zelf kiezen voor een ander leertraject. Wij kunnen zelf een andere school voor onze kinderen kiezen. Wij kunnen zelf bepalen andere dingen belangrijk te vinden dan wat CITO toetst. Wij kunnen als school zelf zaken anders aanpakken, ook binnen de huidige regels. Wij kunnen zelf in onze eigen buurt iets nieuws starten, geïnspireerd door wat elders al werkt. Wij kunnen een beweging creëren van de oude naar de nieuwe wereld. Iedereen kan invloed hebben – of je nou leerling, ouder, leraar, schoolbestuurder of politicus bent.”

     

    “We zullen ook de verbinding zoeken met organisaties uit het onderwijs – VO/PO raad, inspectie, OCW, uitgevers van lesmethodes, onderwijsbonden, PABO’s etc om gezamenlijk te kijken en te bepalen hoe we echte verandering kunnen veroorzaken.”

    www.operationeducation.nl/site/hoe (individualiteit, talentontwikkeling, TED talk, tegen testcircus, vaardigheden voor toekomst, enzovoort), en ‘from tests to value’, mobile.twitter.com/claireboo, en www.facebook.com/operationeducationglobal, en TED talk, www.youtube.com/watch?v=AEDM3zzYN_I [zie bijdragen H. Philippens, BON], en verwant, hetkind.org, mede-oprichter bedrijf, ‘my dream: using interactive print for a better education’, nl.linkedin.com/in/claireboonstra

     

  10. Kortom: ‘het’ onderwijs ‘moet

    Kortom: ‘het’ onderwijs ‘moet’ gemoderniseerd worden. Waar hebben we dat eerder gehoord? Ken Robinson (TED talk)?

     

    Samenvatting opvatting Boonstra (gepromoot door Kroes): CITO-toets test rigide, want kinderen met creatieve geest kunnen ander antwoord beargumenteren (: ‘fout’). Oplossing: kinderen moeten van jongs af aan niet in een ‘status’ en ‘hiërarchie’ systeem worden gepast, maar dienen vroeg in onderwijs hun ‘waarden’ te leren kennen. Eigen ervaring uit bedrijfsleven is dat zij niet paste in het eenvormige systeem, terwijl zij later als zelfstandig ondernemer juist haar voorheen ‘te verbeteren zwakke punten’ als kracht heeft kunnen gebruiken. Idee: interactieve schoolboeken voor kinderen. ‘Technology can shape for the real human factor’, ‘value creation’, enz. (zie vorige 'comment', laatste link)

     

    Indien men wil dat kinderen van jongs af aan individueel begeleid worden – bedoelt men via een computer met multimedia? – zal de kennisbasis die een (complexe) samenleving van mensen verwacht versmallen. Hoe wil men door de eerste ‘zure appel’ heen van taal, rekenen, aardrijkskunde enzovoort? De nieuwste beleidstrend is ‘betere leraren’ welke haaks staat op de – inmiddels verouderde? – beleidstrend ‘geef een kind een computer’. Wat nu, beleidsmakers? Leg het eens uit aan de mensen in het veld die het beleid mogen uitvoeren met vele kikkers in de kar.

  11. Zowel Kroes (EU; ICT) als een

    Zowel Kroes (EU; ICT) als een protégé (NL; CITO-toets) heb ik een plekje gegeven.

    .

    Beleidsmakers zeggen dat ICT, innovatie en technologie de economische groei van de EU kunnen vergroten (kenniseconomie). Hiervoor heb je bèta’s nodig. ICT-vaardigheden zijn leidend. Succes ermee!

     

    – Microsoft conference, ‘Fuelling the economy through youth’, Brussel, 22 januari 2013

     

    “In the coming months, in collaboration with my colleague Neelie Kroes, I will work on a new EU initiative on Opening up Education by embedding ICT and Open Educational Resources into the learning and teaching in schools and universities.”

    ec.europa.eu/commission_2010-2014/vassiliou/headlines/speeches/2013/docs/20130122-microsoft-conference.pdf (of via: ec.europa.eu/commission_2010-2014/vassiliou/headlines/speeches/index_en.htm – onder ‘youth’ ipv ‘education’)

     

     

     

  12. Nederland doet het toch goed

    Nederland doet het toch goed (inclusief subsidie-aanvragen)? De eurocommissaris voor onderwijs, cultuur, meertaligheid , sport, media en jeugd volgt de Europa 2020 agenda. Mag niet, nationaal onderwijs, en we doen het lekker toch, want transnationale kenniseconomie, mobiliteit, economische groei, dienstensector, enzovoort, Europeanen! (met 23 officiële  talen). Iedereen dezelfde behandeling.

     

     

    – ‘Keynote speech Androulla Vassiliou – Youth, the key to Europe's future’, Microsoft Europe, 25 januari 2013

    .

    Inhoud: overgang onderwijs – arbeidsmarkt verkleinen. Noodzaak tot innovatie en technologie (‘hard core’ zoals ik hier begrijp: ingenieurs, onderzoekers, enzovoort). Benodigde vaardigheden betreffen ondernemen, flexibiliteit en creativiteit. Europa 2020 agenda: 40% hoger opgeleiden (ze zal wel geen communicatiewetenschappers, historici en psychologen bedoelen). ICT heeft prioriteit. Budget Europees instituut van innovatie en technologie (EIT) naar 3 miljard euro (2014-2020). Lovend over het nieuwe jeugdprogramma van Microsoft.

    www.youtube.com/watch?v=OvAtmoqS9bE, European Institute of Innovation and Technology (EIT), eit.europa.eu/education, en europa.eu/legislation_summaries/energy/european_energy_policy/i23022_nl.htm, en ec.europa.eu/commission_2010-2014/vassiliou/index_en.htm (NL: www.europa-nu.nl/id/vh9klcajzoxe/eurocommissaris_voor_onderwijs_cultuur ), Europa 2020, ec.europa.eu/europe2020/index_nl.htm

     

  13. – ‘Microsoft empowering youth

    – ‘Microsoft empowering youth’ [mooi gedaan!], Europe, 14 januari 2013

    www.youtube.com/playlist?list=PL15F1D7718E80A7B9

     

    ‘Skills and education’, www.youtube.com/playlist?list=PL226108409BD6A27F, en ‘Digital policy’, ‘Innovation in society’, ‘Entrepreneurship & SMEs’ (small medium-sized enterprises, NL: MKB).

     

    Lobby: “Currently around 15,000 Brussels-based lobbyists (consultants, lawyers, associations, corporations, NGOs etc.) seek to influence the EU’s legislative process. Some 2,600 special interest groups have a permanent office in Brussels.”

    en.wikipedia.org/wiki/Lobbying#European_Union

     

     

  14. @ 25. februari 2013 – 20:07 |

    @ 25. februari 2013 – 20:07 | Sympathisant

    (cit.) Beleidsmakers zeggen dat ICT, innovatie en technologie de economische groei van de EU kunnen vergroten (kenniseconomie). Hiervoor heb je bèta’s nodig. ICT-vaardigheden zijn leidend.

     

    Alleen ; ik snap even niet dat voor ICT-vaardigheden bèta's nodig zijn ? Gamma's of alfa's lijkt me zat voldoende.

    We importeren nu immers al dat bèta-achtige technische spul, sinds Philips zijn chip-bak fabrieken verkocht heeft en ontmanteld. Of ze in Eindhoven ooit spijt hebben gehad dat ze ASML (chip-bak machines, very profitable, very bèta) hebben verkocht ?

    Net zoiets als Shell die de hout plantages die ze hadden opgebouwd (in Brazilie) ook voortijdig hebben verkocht : nu de basis van zeer winstgevende (hi-tec) hout-producten, de grootste van de wereld zelfs ; straks met highly profitable, grensverleggende energie-techniek. Dat komt ervan als je technologie laat bedrijven door boekhouders.

  15. Twee ontwikkelingen lopen bij

    Twee ontwikkelingen lopen bij mevr. Kroes een beetje door elkaar. Enerzijds zegt ze dat we meer ICT-ers nodig hebben en anderzijds zegt ze dat 'we' moeten leren werken met ICT. Voor het opleiden van de makers van ICT is, dunkt, mij goed wiskunde vooronderwijs nodig. De spielerei die voor het basisonderwijs wordt gepropageerd gaat niet leiden tot hoog opgeleide theoretici voor het ontwikkelen van zulke hoogwaardige technische producten. Mevr. Kroes zou BON moeten aanbevelen.

    In het geval van de consumentenkant, de gebruikers van ICT, kan de leek meestal gemakkelijk met ITC overweg omdat de producten zo zijn gemaakt dat de leek ermee kan werken. Leerlingen doen dan hetzelfde als vroeger bij de geprogrammeerde instructie, alleen nu op de computer. Zo wereldschokkend is zo'n verandering niet. Of je nu een encyclopedie leest op de laptop of of op papier, het verandert geen bijzondere inzichten. Lezen vanaf papier is volgens mij wel veel prettiger. Bovendien heb je met een boek in handen een totaaloverzicht denk aan verschil tussen een topografische kaart en de richtlijnen van een navigatieapparaat); bij een beeldscherm is het moeilijk te overzien wat er volgt of wat er vooraf ging.

  16. Op Joop.nl vond ik de

    Op Joop.nl vond ik de volgende reactie, die veel spijkers op de  Kroes' kop slaat:

    "Ik ben jaren lang enthousiast HBO informatica docent geweest. Als vakdocent informatica zou ik graag zien dat mijn instroom goed geoefend is in: redeneersommen en stelopdrachten. 

    Zorg er voor dat ze goed zijn in het opstellen en doorrekenen van wiskundige modellen (natuurkunde of economie zijn mooie vakken om die basisvaardigheid er in te rammen). Zorg er verder voor dat ze goed zijn in tekstverklaring en zorgvuldig formuleren (laat ze maar lastige teksten lezen en opstellen schrijven). Aspirant informatici met deze “competenties” kan ik met gemak het prachtige informaticavak bijbrengen. 

    Dat mijn instroom kon sms’en voordat ze konden praten, verslaafd is aan Twitter en Facebook en 1000 uur doorgebracht heeft in the World of Warcraft is curieus of zelfs verontrustend. Voor een functie binnen de ICT is het totaal irrelevant. 

    Het grappige is dat de richtlijn: goed zijn in “redeneersommen en stelopdrachten”, handig is voor bijna alle vervolgopleidingen. Het conservatorium en de sportacademie zijn de enige uitzonderingen die ik zo gauw zie. Niet alleen is de richtlijn bijna universeel, ze is ook tijdloos. Om eerlijk te zijn heb ik de richtlijn gejat van C.W Rietdijk (1975, Amsterdam, De contra revolutie tegen de rede, Atheneum – Polak & van Gennip)."

  17. @ Sassoc.

    @ Sassoc.

    Het ging mij om het contrast: bèta ('hard core' kennis) tov vaardigheden ('ICT skills'). Het verschil tussen een informaticus en een 'webdesigner', zonder iemand te kort te doen. Als EU de eerste bedoelt, dan is er een bekend probleem: ze zijn er niet vanwege een reeks van factoren waaronder niet hip (tov management), verwatering bèta-vakken, gedeeltelijke 'offshoring' (kip of ei?), salarissen, enzovoort. ICT-vaardigheden is het aan en uit zetten van de computer, handig gebruik van applicaties, en bedenken hoe je de mogelijkheden van de computer voor je eigen doelen gebruikt, daarbij kennis nemend van evt webrisico's. Ja, daar is ook een grote markt voor. Het is alleen geen 'hard core' innovatie. Verschil kenniseconomie tov informatiesamenleving.

     

    In het bedrijfsleven is aandeelhouderswaarde ('finance') en marketing leidend. Het draait om omzetgroei tov lage kosten, vergroting afzetmarkten, enzovoort. Globalisering gaat pijlsnel van het ene land naar het andere land. De koper selecteert op prijs. China schijnt nu weer wat duurder te worden (nou ja, zoveel zal het niet zijn), dus nu wordt Indonesië weer hip. Er zijn ondernemers die hun bedrijf van de beurs halen om zo de jacht te verduurzamen. Het kan zijn dat die het ook niet redden. De werknemer die zich 'emancipeert' tot zelfstandig ondernemer zit ertussen. Ieder draagt zijn eigen risico's (lage kosten). Kleinschaligheid wordt hip (als je het kan betalen), terwijl de overheid en bedrijfsleven naar groot, groter en grootst gaan.

     

    Het valt mij op dat de EU karrevrachten geld richting R&D subsidies voor het bedrijfsleven wil sturen, want daar komt het ongeveer op neer. Vroeger hadden technologische bedrijven zelf grote R&D afdelingen. Er lijkt 'outsourcing' richting overheid (wetenschap) te gaan, waarbij het de bedoeling is je op toegepast onderzoek te richten (indien mogelijk snel resultaat; druk op wetenschap). Aandeelhouderswaarde is leidend: lage kosten, en nieuwe producten. Dit gaat ten koste van het fundamentele onderzoek (belangrijke taak wetenschap).

  18. Overigens: innovatie is

    Overigens: innovatie is prachtig natuurlijk, en kleine 'spin-offs' groot te zien worden ook. Hiervan moeten we het in de toekomst hebben om de concurrentie met de lagelonenlanden aan te kunnen gaan, zegt men. Daarom  is het nogal jammer dat er te weinig aandacht voor goed bèta-onderwijs is bij de beleidsmakers. De mentaliteit van de jaren vijftig van de vorige eeuw ontbreekt (ja, sorry ;). Waardevergroting dmv nieuwe technologie werkt beter dan het Keynsiaanse model van overheden en consumenten zoveel mogelijk geld uit te laten geven. Want: wie verdient dat (belasting)geld? Kijk maar naar de lagelonenlanden. Dit heet toch reële economische groei? In die landen wordt veel 'echt' geld met productie verdiend. Dat is het werkelijke probleem na het uiteenspatten van de schuldenbubbel. Ik ben overigens geen econoom… (verbeter mij).

  19. Een echte investering in de

    Een echte investering in de maatschappij zou zijn de lerarensalarissen te oormerken, waardoor de hoger opgeleide leraren terug naar het onderwijs komen. Zij kunnen de jeugd inspireren tot intelligente ambities ipv dat zij opleiden tot passieve internetconsument. Tja, de kost gaat voor de baat uit. Met politici die een horizon van vier jaar hebben gaat dat niet werken. Het OESO, PISA onderwijs van 'lifelong learning' gaat het in de toekomst niet doen. Misschien in de informatiesamenleving, maar niet in een kenniseconomie. Het gaat jaren duren voordat we het weer een beetje op orde hebben. In de tussentijd wordt de onderwijsgang door het milieu bepaald. Dat is de prijs die we voor de voorgaande ideologische onderwijshervormingen betalen.

  20. Niet duidelijk genoeg: En nu

    Niet duidelijk genoeg: En nu moet technologie in het klaslokaal alles oplossen? Succes ermee!

  21. nog duidelijker, en nu moet

    nog duidelijker, en nu moet technologie in het klaslokaal de kenniseconomie redden, en tegelijkertijd het bedrijfsleven uit het slop halen, SUcces er mee. Alhoewel 50 miljard subsidie is al een stapje in de goede richting LOL.

  22. Ja, ik heb eens ergens

    Ja, ik heb eens ergens gelezen dat de ICT industrie in deze barre tijden wel een 'boost' kon gebruiken. Nou, als je door heel Europa een ICT netwerk wil neerleggen, waaraan transnationaal overheidsdiensten voor te ontwikkelen eID en eHealth kunnen worden gehangen, dan ben je de komende jaren wel bezig! 🙂 (op kosten van de belastingbetaler; continuïteit; minder incassorisico's dan opdrachten bedrijfsleven, wel beleidsafhankelijker). Megalonome projecten die de EU een 'level playing field' moet verschaffen. Terwijl ik zie dat Griekenland het liefst EU-subsidie voor wegen heeft. Nederland zal wel voorop lopen (voor zover mogelijk). Het Europa van een aantal snelheden: 'high tech', landbouw, en lage lonen. 

     

     

    Het oude continent zucht onder de eurocrisis, en is niet echt bezig met investeren. Met de nationale belastingafdrachten kan de EU goede sier met de vormgeving van de toekomst maken. De Europese rekenkamer keurt iedere keer de begroting af, en toch blijft subsidies geven iets fantastisch! Het is zoiets als ontwikkelingshulp, het Marshall plan. En nu wachten op het resultaat nadat de centjes verbrast zijn. Die innovatie – bijvoorbeeld rondom Eindhoven, de slimste regio van de wereld 😉 – kan best wel eens gaan lopen. Wat is het percentage Nederlanders in de 'brainport'? (de ondernemers en boekhouders? ;). Spinoff wordt verkocht aan groot bekend bedrijf. Financieringsvraag bij groei (banken doen nauwelijks mee?, investeringsmaatschappijen?), overname is 'cashen'. Beursgang als financiering wordt aandeelhouderswaarde volgen.

     

     

    Klaslokalen volproppen met computers zou wel eens wat minder kunnen lopen, verwacht ik. Goede docenten maken zoals altijd het verschil. McKinsey vindt dat ook (in het vervolgonderzoek staat: meer aandacht voor processen in scholen).

    Info: www.brainport.nl/gunstig-ondernemersklimaat/rob-van-gijzel-nieuwe-voorzitter-icff 

  23. In haast: Eindhoven ‘kan best

    In haast: Eindhoven 'kan best wel eens gaan lopen'. Doet het natuurlijk al.

     

    Topsectorenbeleid is ook de kenniseconomie-agenda. Weinig vraag naar communicatiewetenschappers, historici, psychologen en sociologen. Zij kunnen de (overheids)schil eromheen voeden.

    Bij de topsectoren is ICT slechts bedrijfsmiddel?:

    www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ondernemersklimaat-en-innovatie/investeren-in-topsectoren 

     

    Jeronimoon, wat bedoel je met SUcces? Iets met meerjarenplannen en zo? Of toch typefoutje?

  24. Programmeren op school, dat

    Programmeren op school, dat is weer een ander verhaal.

    .

    De Volkskrant, ‘Zuckerberg en Gates: programmeren als 'rocksterren' op Amerikaanse scholen’, 27 februari 2013

     

    “Mastodonten uit de technologiesector als Facebook-oprichter Mark Zuckerberg, Bill Gates en Jack Dorsey, de bedenker van Twitter scharen zich achter de nieuwe campagne 'What most schools don't teach'. Hierin wordt gepleit voor het integreren van computerprogrammeren in de lesprogramma's van middelbare scholen. Want, zo wordt duidelijk in het promofilmpje, 'programmeurs zijn de rocksterren van vandaag'.”

    www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Tech-Media/article/detail/3400847/2013/02/27/Programmeren-als-rocksterren-op-Amerikaanse-scholen.dhtml, en www.automatiseringgids.nl/nieuws/2013/09/gates-en-zuckerberg-laat-kinderen-code-kloppen

  25. – Europese Commissie,

    – Europese Commissie, ‘analytical highlights ICT sector’, november 2012: “Supply: the workforce is predominantly male and young, with little change in the characteristics of the workforce composition since 2000; future technical skills supply challenged by the fall in the number of computing graduates across the EU-27”

    euskillspanorama.ec.europa.eu/docs/AnalyticalHighlights/ICT_Sector_en.pdf, via: EU skills panorama, euskillspanorama.ec.europa.eu

     

    EU houdt ‘skills mismatch’ per lidstaat bij. Bij ‘skills’ ook de computer- en internetvaardigheid per lidstaat. De gedachte is, dat zo overzicht ontstaat over waar de menselijke productiemiddelen (‘human resources’) gevonden kunnen worden dan wel heen kunnen verhuizen. Econometrie is één van de meest gewilde beroepen in Brussel.

  26. Het loopt van IT-vaardigheden

    Het loopt van IT-vaardigheden als eindgebruiker naar creatief gebruik van applicaties naar programmeren naar technologie en innovatie. Wat wordt van de scholen gevraagd?

     

     

    Grote bedrijven stemmen met de voeten (BRIC); IT-technologie-innovatie:

    .

    Philips, www.research.philips.com/locations/bangalore.html,

    DSM, www.dsm-sinochem.com/en-us/aboutus/ourglobalnetwork.aspx,

    Unilever, www.unilever.com/innovation/centres/bangalore,

    Citibank, www.computable.nl/artikel/nieuws/outsourcing/4612403/1276946/citibank-wil-meer-ictwerk-offshoren.html,

    Shell, www.shell.com/ind/aboutshell/shell-businesses/india-business-structure/shell-technology-india.html

    Delft en India, www.nesoindia.org/home/news-events/news-archive/2013/february/tu-delft-visit-in-india  

     

     

    – De Groene Amsterdammer, ‘Indovate’, p. 34-37, 21 februari 2013, India, waarin ‘frugal innovation’ – innovatie opkomende economieën, wetenschappelijke – en letterlijk: – infrastructuur ontbreekt (nog)/ gebrekkig, www.groene.nl/2013/8/indovatie

     

  27. Verontschuldiging voor

    Verontschuldiging voor ratjetoe aan 'comments' van ICT naar technologie en innovatie terwijl aanleiding de computerles van de digitale agenda was. Wellicht beter uitwerken in blog. Sorry! OESO/EU-beleid intrigeert mij.

    .

    Teneur EU-beleid: trends volgen – 'halfwaardetijd van kennis', 'lifelong learning', 'skills', 'competences' – dan wel kenniseconomie – goede basiskennis, meer bèta, en ook meer culturele waarde? Waarvoor leiden scholen op? De korte termijn trends, of de doorgewinterde basiskennis waardoor je beter kunt schakelen naar nieuwe zaken? Met de juiste keuze is het zwart-wit denken niet meer nodig. EU (uitvoerenden in NL) intervenieert in nationale onderwijsstelssels, en haalt in Nederland meer overhoop dan ons lief is. Kijk naar MBO en competenties. We moeten EU-resistent worden en terug naar èchte kennisagenda.

  28. Onderwijs en de

    Onderwijs en de entertainmentindustrie

    .

    “De grondlegger van mediatheorie, Marshall McLuhan, zei dat iedereen die onderwijs en entertainment van elkaar scheidt van beide niets begrijpt. Ruim 30 jaar na zijn dood en vele technologiegeneraties later is dit besef nog niet ingedaald. Veel scholen werken met ICT, maar het enorme potentieel van digitale technologieën wordt nog te weinig benut.” (hiervoor 'comment' 7).

     

    Zou de 'gaming' industrie worden bedoeld?

    .

    – Interactive Software Federation of Europe (ISFE)

    “The Interactive Software Federation of Europe (ISFE –www.isfe.eu) was established in 1998 to represent the interests of the European video game sector towards countries of the European Economic Area, international institutions and the general public. It comprises 11 major publishers and 16 European trade associations.”

    www.isfe.eu, (bestuurs)leden: Sony, Microsoft, Disney interactive, Nintendo, NVPI, de branchevereniging voor de entertainmentindustrie, www.nvpi.nl(“namens haar leden informeert en benadert zij bewindslieden, politici en ambtenaren op nationaal en Europees niveau”); laatste jaren omzetdalingen, www.nvpi.nl/sites/default/files/nvpi-marktinformatie-interactief-2011.pdf (via: www.nvpi.nl/marktinformatie).

     

     

     

     

  29. ‘Gaming’ en kinderen – zie

    ‘Gaming’ en kinderen – zie ‘industry facts’ (hoe vaak, hoe oud, ‘skills’)

    www.isfe.eu/industry-facts, en onderwijs: www.isfe.eu/objects/education

     

     

    “It became therefore crucial to know more about how games are effectively and meaningfully used in school education.” – “Eight countries were particularly targeted: Austria, Denmark, France,Italy, Lithuania, the Netherlands, Spain (Catalonia) and the United Kingdom.”

    www.isfe.eu/objectives/education/games-schools

  30. – European Commission

    – European Commission consultation on Opening Up Education, 05 januari 2013

     

    “New technologies, in particular the internet, together with globalisation and the emergence of new education providers, are radically changing the way people learn and teach. Open access to education resources offers an unprecedented opportunity to enhance both excellence and equity in education. The EU aims to help both individual learners and education and training institutions in Member States to benefit from these opportunities and to increase theircontribution to society.”

     

    “ISFE participated in the discussion by offering some additional comments that can be found in this document.”

    www.isfe.eu/about-isfe/position-papers

     

    Eurocommissaris onderwijs (enz.), ' Opening Up Education', 20 december 2012

     

    "ICT and Open Educational Resources also facilitate a more interactive, creative, flexible and personalised participation in the learning process. They foster skills and competences in media production, and they are thus important building blocks in the development of media literacy."

    europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-12-933_en.htm, boek over dit onderwerp: www.amazon.com/Opening-Education-Collective-Advancement-Technology/dp/0262515016 

    .

    "Proposed actions would generally be supported by the future European programme for cooperation and mobility in education and training for the period 2014-2020 ('Erasmus for all'). "

    ec.europa.eu/dgs/education_culture/documents/consult/open_en.pdf, en ec.europa.eu/dgs/education_culture/consult/open_en.htm

     

     

     

  31. Leraren weten niets van gamen

    Leraren weten niets van gamen. Geen apparatuur. Ouders en collega's zijn gereserveerd. Onze onderzoeken wijzen uit dat gamen in het onderwijs positief uitpakt.

    .

    “It revealed that games are increasingly used as a teaching tool although some teachers still encounter difficulties in integrating them into the curriculum and also because of a lack of equipment, and the reservations of parents and their colleagues about the use of electronic  games.”, Games in schools (GiS), p. 3

    .

    “The study made it possible to bring to light four different conceptions of the use of games in the classroom: games can be useful to support for pupils in difficulty, games are capable of modernizing the teaching methods in educational system, games can contribute to the development of advanced skills, and, finally, games can be associated with media education and help acquire the key-competences for future citizens who will live in a society made up of virtual worlds.” Games in schools (GiS), p. 3

    .

    “Over the past 18 months reforming ICT and developing new qualifications in Computer Science has been the subject of much debate and research in the UK education system. UKIE, the national association that represents the UK’s interactive entertainment industry, has been leading the campaign across sectors to change the old ICT curriculum and re-introduce Computer Science in schools.”, Next Gen skills campaign, p. 4

    www.isfe.eu/sites/isfe.eu/files/attachments/additional_comments_on_opening_up_education.pdf, december 2012, (via: www.isfe.eu/about-isfe/position-papers)

     

    European Schoolnet; Engage Learning; GAMEit; Games in Education: Serious Games; Teaching with Games; Impact of Console Games in the Classroom; Computer Games, Schools and Young People; Imagine; Games for Life; IPerG; LUDUS Project

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

      

  32. NextGen Skills, VK: 

    NextGen Skills, VK: 

    Vitale rol wiskunde, natuurkunde, kunst en computerwetenschap voor toekomst digitale, creatieve en hi-tech industrie, VK. In Nederland (en omringende landen?) zijn er overigens te weinig wiskundeleraren te vinden. Hoe zou dat komen? 😉

     

    – NextGen Skills, UK

     

    Next Gen Skills is campaigning for:

    – The introduction of an industry relevant Computer Science course within the framework of the National Curriculum.

    – A review of ICT in its current form and to embed essential ICT skills across the wider curriculum.

    – The promotion of the vital role that teaching maths, physics, art and computer science will play in ensuring the growth of UK’s digital, creative and hi-tech industries.

    www.nextgenskills.com/about-us, ondersteund door o.m. Facebook, Skillset, Google, Sony, Nintendo, www.nextgenskills.com/partners

     

    – De Volkskrant, 'Fiks tekort docenten Nederlands en wiskunde', 28 februari 2013

    www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/3401603/2013/02/28/Fiks-tekort-docenten-Nederlands-en-wiskunde.dhtml 

  33. “Next Gen Skills, led by @Uk

    “Next Gen Skills, led by @Uk_ie, is a cross-industry campaign for Computer Science in schools so we can grow the UK’s digital, creative and hi-tech economy.”

     

    “Transforming the UK into the world's leading talent hub for high tech industries.”

    www.nextgenskills.com, en Twitter, mobile.twitter.com/NextGenSkills?p=s

    .

    The association for UK interactive entertainment (UKIE)

    .

    “We’re here to help ensure that our members from the videogames and wider interactive entertainment industry have the right economic, political and social environment needed for this expanding industry to thrive.” – “We build strong working relationships with parliamentarians and policymakers to ensure industry needs are met through appropriate Government support.” – “We work with our European partners, ISFE to ensure our members are aware of key EU developments and to promote the priorities and interests of the industry in Europe.”

    www.ukie.org.uk/membership, leden: o.m. Atari, Disney interactive studios, European Gaming League, Google UK, Hasbro, www.ukie.org.uk/member-list, en ‘education support’, www.ukie.org.uk/category/company-category/education-support, vanaf 4:00 hoe belangrijk en groot voor economie VK, ook minister van cultuur, media en sport: www.ukie.org.uk/content/our-vision, Twitter, mobile.twitter.com/uk_ie

    .

    UKIE and education: “We support the long term future of the industry through our work with educational bodies.” – opleidingen voor de gaming industrie.

    ukie.org.uk/membership

      

  34. Niet bij te houden dit, maar

    Niet bij te houden dit, maar wat gamen betreft, Jan van Maanen had het daarover bij de presentatie van het KNAW rekenrapport. Later zag ik ik de games van het FI:

    www.beteronderwijsnederland.nl/forum/geklieder-op-het-fi-en-rekenen-de-andere-vakken

    Van de Toekomst Telt experts. Kritiek daarop leidt tot

    "Geert Wilders en Berlusconi krijgen in ieder geval nog voldoende onderbuikers achter zich (helaas) maar jouw clubje lijkt nog steeds beperkt, hoewel gelet op de geadresseerden wel wisselend."

    Zie de update hier: 

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/verworven-rechten-en-duimzuigerij

     

     

     

     

     

     

     

     

  35. Als men in de tijd van ‘mens

    Als men in de tijd van 'mens-erger-je-niet' en 'monopolíe' de hersenen had onderzocht, had men ongetwijfeld 'nuttige' functies van deze spelletjes ontdekt. Maar wellicht was het een brug te ver om zulk spelletjes-onderwijs daarmee te propageren. Want misschien waren mensen toen wat wijzer dan nu. Immers, alle ervaringen hebben voor kinderen nuttige functies, en dan vooral die ervaringen die zich in het gezin en opstraat afspelen, in het werkelijke leven dus.

    Ik vind het toch echt van wereldvreemdheid getuigen als men vindt dat 'games' nuttig zijn en 'dus' een plaats in het onderwijs verdienen. Wereldvreemd, omdat het grootste kenmerk van 'games' toch is dat hier sprake is van een nep-werkelijkheid, een fantasie in een schijnwereld.

    Ik zou zoiets niet willen aanbevelen voor het onderwijs, zo'n schijnwerkelijkheid.

  36. Fijn dat er iemand reageert!

    Fijn dat er iemand reageert! : ) Ik ben even helemaal los gegaan op dit onderwerp. Een soort oerkracht, 'wake up and smell the coffee'!

     

    Ik zie verbanden tussen lobby van industrie en EU-voorstellen. Ook op Nederlands niveau. Geld kan maar één keer worden uitgegeven, en ik zou dan zeggen: niet aan de schil rondom het onderwijs, maar aan (een goede opleiding van) de leraren zelf. Het 'skills' gebeuren is nogal 'information society' gerelateerd. Grote (ICT-) ondernemingen hebben aan de tekentafel hiervan gezeten. Mag niet mogen in het onderwijs. Door de opkomst van ICT moet er wel 'publiek-privaat' worden 'samengewerkt'. Zoals de industrie zegt: "we can help". Vooral in Nederland waar de overheid een financiële en organisatorische 'outsourcing' van het onderwijs heeft laten weglopen. Lerarensalarissen oormerken is een goed  plan. De 'gadgets' industrie leeft goed van de 'outsourcing'. Schiet het niet te veel door? Educlouds, de nieuwste vernieuwing komt eraan (kan kostenbesparing opleveren).

     

     

  37. Doekle Terpstra toetert ook

    Doekle Terpstra toetert ook weer volop mee (achter de muziek aan – 'innovatie' of juist het mes in het echte onderwijs?):

    .

    – Doekle Terpstra (vz Hogeschool Inholland, oud-vz HBO-raad), ‘ICT is een uitdaging op topniveau’, HO management, september 2012, Sdu uitgevers, p. 15

     

    “We kunnen ons eenvoudigweg niet voorstellen wat zich de komende jaren aan doorbraken zal afspelen. Dat geldt ook voor het onderwijs. Weblectures, open source en open content, digitalisering van bibliotheken, kennisbanken en noem zo maar op – dat alles heeft invloed op de manier waarop we onderwijs geven. En denk eens aan al die zalen vol computers: zullen die nog een langleven beschoren zijn? Geef iedere student maar een iPad, en de hele onderwijssituatie verandert. Maar ik ben geen ICT-deskundige, zeg ik er in alle eerlijkheid bij.”

    www.surf.nl/nl/publicaties/Documents/HO_management_special_25_jaar_SURF_spread.pdf, Twitter, mobile.twitter.com/doekle_terpstra/status/306758976740159489?p=v(via mobile.twitter.com/doekle_terpstra), en digitalisering bibliotheek als bezuiniging, rsnijders.info/vakblog/2013/02/12/inholland-streeft-naar-een-digitale-hogeschoolbibliotheek-voor-2015-maar-wie-zit-daar-op-te-wachten, mobile.twitter.com/doekle_terpstra/status/300909399168401408

     

  38. De opmerkingen van Neelie

    De opmerkingen van Neelie Kroes (digital agenda) en Claire Boonstra (operation education) kan ik inmiddels plaatsen. Interactieve programmatuur gemaakt door 'gaming industry' is het panacee voor het individualistische onderwijs. Wereldwijd toepasbaar, en bezuiniging op 'human resources'. Dream on…, denk ik dan. 

    .

    Nokia heeft UNESCO geholpen met onderzoek omtrent m-learning in rurale gebieden. (;) Nederland, Denemarken en VK zijn de enige landen in Europa waar iets met 'mobile learning' wordt gedaan (Kennisnet, Surf).

    www.unesco.org/new/en/unesco/themes/icts/m4ed/mobile-learning-resources/unescomobilelearningseries, en conversations.nokia.com/2013/02/18/nokia-helping-unescos-drive-for-mobile-learning, m-learning, mobile.twitter.com/UNESCO/status/303851658436308992

     

    Als je eenmaal gaat zoeken, verdrink je. In Brussel zit ICT-edulobby, dus dat komt wel goed. : ( Het onderwijs als afzetmarkt voor producten. Organisatieadviesbureaus die begeleiden. Als we niet meedoen, ja dan… OESO erbij met de 'skills'. HRM in school. Bedrijfje spelen. Ik heb veel negatieve reacties uit het onderwijsveld gevonden, Europabreed/wereldwijd. Conservatieven.. ;), 'Booming' markt, het onderwijs. EHealth en eIDs ook industrie-gedreven.

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/mondiale-kenniseconomie

  39. ‘Van games kan je leren’,

    ‘Van games kan je leren’, Klasse (België), 2010

     

    Vervangen games weldra de leraar? – “Een handboek of documentaire vervangt de leraar toch ook niet? Een game is een systeem, en daar komt maar uit wat je er op voorhand in programmeert. Leerlingen leren, maar iedere leerling voelt iets anders. Dus zijn terugkoppelmomenten erg belangrijk. Daarin praten leerlingen over hun ervaringen tijdens het gamen, ze kijken wat al of niet belangrijk was. Ze toetsen of bepaalde ideeën die ze door dat spel hebben gekregen wel kloppen. Elkaars mening horen is erg belangrijk. Die reflectie moet de leraar op gang brengen.”

    www.klasse.be/ouders/24082/van-games-kan-je-leren, en www.klasse.be/ouders/24087/poll-games-horen-niet-thuis-op-school, Klasse Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, www.klasse.be

     

  40. Onderwijs is ‘global’ gegaan

    Onderwijs is 'global' gegaan dankzij ICT. 'Talking heads' en 'gaming' maken het nieuwe onderwijs. Vanwege financiën (economie, onderwijsgelden, sponsors) is de jaarlijkse ‘learning without frontiers summit’ (VK) geannuleerd. Het is een plek waar Ken Robinson e.a. hun verlichte betogen over creativiteit enz. in het onderwijs houden.

     

    – Learning without frontiers (LWF), London, UK

    “(…) …a global platform where education meets the digital media and creative industries in a vital dialogue about the future of learning. Artists, designers, innovators, futurists, environmentalists, broadcasters, publishers technologists, entrepreneurs, social/political theorists and other disruptive thinkers share the platform with leading educators, academics and policy makers.”

    www.learningwithoutfrontiers.com

    .

    O.m. Ken Robinson, ‘leading a learning revolution’; Stephen Heppell, 'child led learning', www.learningwithoutfrontiers.com/talks

    .

    Annulering topconferentie (reden: 'in het algemeen de economie; in het bijzonder het onderwijs'):

     

    “It is with sincere regret that we must inform our community that the Learning Without Frontiers Summit in London will not now take place this June. You don’t need us to remind you of the current challenges facing the economy in general, and education in particular. But sadly, due to this unusually difficult economic environment we have been unable to secure sufficient commercial sponsorship support for LWF London early enough to be certain that we could run a superb event to the exacting standard we expect. We have spent eight years gaining the trust of this community and, in simple terms, we do it right, or not at all.”

    Teleurgestelde reactie uit ‘edu tech community’: “(..) a remarkable initiative that ‘culminated’, as we now know, with the likes of Noam Chomsky, Sir Ken Robinson, Ray Kurzweil, Sir David Putnam and other luminaries and thinkers sharing the same stage at the same event.”

    www.learningwithoutfrontiers.com/2013/02/lwf-statement, 7 februari 2013

  41. Gelukkig wordt er een nieuwe

    Gelukkig wordt er een nieuwe school gesticht: de ‘ONSchool’ – ‘free school’ – in Oxford City, UK. Overdreven gesteld: je kunt je kind ’s ochtends bij de computers brengen, en daarna daar weer ophalen. Tenminste… ministerie wil niet.

    www.ezekiels.co.uk/eylan/frontiers-without-learning, voorstel: personalised learning relationships, wellbeing; community involvement; digital technology, open in 2014: www.onschool.org.uk, he bah, het ministerie werkt niet mee!, 28 februari 2013, www.onschool.org.uk/not-what-we-expected

     

  42. Stel dat de (groene) energie

    Stel dat de (groene) energie uitvalt. Er waait geen wind voor windmolens, de gasbel is in het BNP gestopt, en Delft leidt slechts managers op. De laatste goed opgeleide ingenieur heeft net het licht uitgedaan. Wie kan ons dan helpen?

    .

    – Prof. dr. P.A. (Paul) Kirschner (hoogleraar onderwijspsychologie, OU), dr. E. (Ellen) van den Berg (UHD ICT en onderwijs, UT), ‘Pas op: hypes!’, in: Trendrapport 2012 – De bakens verzetten, WTR, p. 38- 48 (met literatuurlijst o.m. Wim Veen, ‘Homo Zappiens’, 2001)

     

    (,,,) Onderwijskundigen, onderwijstechnologen en onderwijspsychologen, vernieuwers van leren en leeromgevingen, ministers en politici, onderwijsbestuurders op alle niveaus, onderwijsadviseurs en -adviesdiensten, uitgevers en ICT-bedrijven staan allemaal in de rij om te laten zien hoe innoverend en vooruitstrevend ze zijn. Zij roepen van alles over wat er moet gebeuren met ICT in en voor het onderwijs, en (ver)kopen en implementeren naar hartenlust, niet op grond van wetenschappelijk onderzoek maar vooral op basis van geloof, filosofie, persoonlijke ervaringen en/of een aantal hardnekkige broodje-aapverhalen.

     

    Het gevolg hiervan is slecht onderwijs, geldverslindende aankopen, innovatiemoeheid en ontevredenheid: bij docenten, ouders en studenten. En zelfs bij de aanstichters, bestuurders en politici.”

    www.wtrtrendrapport2012.nl/WTRrapport2012web.pdf (via: www.wtrtrendrapport2012.nl), Surf en WTR, www.surfsites.nl/wtr, en CELSTEC, celstec.org

     

  43. Paul en Ellen.

    Paul en Ellen.

     

    Grappig.

     

    Paul ken ik van www.skepsis.nl/congres2012.html

     

    Genoten van zijn verhaal.

     

    Ellen ken ik van SBL. Ze was daar bestuurslid q.q.

     

    Bij de eerste kennismaking bleek ze Koeno G. te kennen. Inhoudelijke gesprekken kapte ze af.  Ellen moet zich niet meer met onderwijs bemoeien is mijn voorzichtige indruk.

     

  44. Is het een idee dat BON bij

    Is het een idee dat BON bij onderwijsbestuurders extra missiewerk omtrent de economische invulling van het begrip 'kennis' gaat doen? UNESCO, Wereldbank, OESO, EU en IT-bedrijven / 'gaming industry' vinden dat we naar (economische) 'skills' en 'competences' bij het 'lifelong learning' moeten kijken. Naar mijn weten heeft het weinig zin de jeugd vaardigheden bij te brengen als de basiskennis ontbreekt. De halfwaardetijd van kennis geldt misschien voor bepaalde beroepssectoren, en zeker niet voor het (verplichte) onderwijs zelf. Begripsverwarring!! Verschil tussen 'knowledge economy' en 'information society' (brengen allebei kennis en vaardigheden terug tot economische waardeerbaarheid; 'human resources' bij vergrijzing en globalisering).

     

    Freudenthalinstituut en CITO passen exact in het OESO, PISA-concept, sterker nog hebben aan de wieg van een 'new framework' (1999) gestaan. Verkeerde uitgangspositie voor het onderwijs aan kinderen/leerlingen. Men pakt slechts een deelaspect om een internationaal vergelijkend onderzoek mogelijk te maken. Men legt het accent op vaardigheden in maatschappelijke situaties (idee: aanwezige kennis manifesteert zich hierdoor) in plaats van het vak zelf te toetsen; cultuuroverstijgend zegt men terwijl rekenen en wiskunde in wezen juist abstract zijn. Vervolgens wordt hun aanpak internationaal heilig verklaard (ministeries van onderwijs). De grote gemene deler om de internationale mobiliteit mogelijk te maken (denkt men). Iedereen begrijpt dat dit niet gaat werken. In veel (Europese) landen is ernstige kritiek hierover ontstaan (Duitsland, Frankrijk, België , VK, enzovoort). Ook vanwege de 'teaching to the test'. Moeten we de VS achterna? Liever niet.

     

    Zie ook Bas Braams: www.math.nyu.edu/mfdd/braams/links/fi-duvisit.html. Denk aan John Dewey met 'problem-based learning' (PBL), en.wikipedia.org/wiki/John_Dewey#On_education, en en.wikipedia.org/wiki/Teaching_to_the_test, en www.oecd.org/pisa/participatingcountrieseconomies

     

  45. Kirschner noemt als broodje

    Kirschner noemt als broodje-aap de misvatting dat de wijze waarop onderzoekers werken ook bij kinderen/leerlingen van toepassing zou zijn (constructivisme).

    Zie: www.beteronderwijsnederland.nl/content/het-nieuwe-leren-kritisch-en-positief (A. internationaal; 5. research; Kirschner et al., 'Why minimal guidance during instruction does not work: an analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching', 2006)

    .

    Vervolg op de broodje-aapverhalen van Kirschner en Van den Berg: lees (3): "het verwerven van kennis is niet meer nodig, .. (..)"  

    "Deze bijdrage aan het Trendrapport benoemt een drietal ICT-gerelateerde trends – die wij zien als broodje-aapverhalen – en neemt deze onder de loep vanuit een wetenschappelijk gezichtspunt. Deze drie ICT-trends zijn: (1) kinderen en adolescenten zijn digital natives ofwel homines zappiëntes (geworden) die intelligent met ICT kunnen omgaan, (2) mensen, en in het bijzonder adolescenten en kinderen, kunnen multitasken, en (3) het verwerven van kennis is niet meer nodig, aangezien deze kennis enerzijds ‘even houdbaar is als verse vis’ en anderzijds ‘allemaal op internet staat’. Deze verhalen verspreiden zich als een lopend vuur door de maatschappij – ze zijn dus trending – en hebben helaas ook hun weg gevonden naar het (hoger) onderwijs.", p. 39

    Titel rapport enz., zie derde 'comment' terug –  www.wtrtrendrapport2012.nl/WTRrapport2012web.pdf (via: www.wtrtrendrapport2012.nl), Surf en WTR, www.surfsites.nl/wtr, en CELSTEC, celstec.org

     

    Kijk naar de video en diavoorstelling op kloptdatwel.nl/2013/01/05/skepsis-congres-2012-paul-kirschner-broodjes-aap-in-het-onderwijs, en andere (BON-)presentaties bij het Skepsis congres 2012, kloptdatwel.nl/category/bezochte-activiteiten/skepsis-congres-2

  46. Als je eenmaal begint

    Als je eenmaal begint verdrink je. De spijker op de kop. The bad guys zijn in de meerderheid en hebben aanstellingen om hun werktijd te besteden aan destructieve actviteiten. Name and shame them.

  47. Economisering onderwijs en

    Economisering onderwijs en wetenschap: Hans Clevers (nieuwe vz KNAW) neemt verwacht 4-jarig rendement onderwijs en wetenschap – CPB – op de hak. (Beter dat ik een blog begin…)

    .

    BNR, 'Voorzitter KNAW: politiek moet tegen regime CPB in', 2 maart 2013 [navolgende tekst versie Nu.nl]

     

    “De wetenschap wordt benadeeld door de manier waarop het Centraal Planbureau (CPB) economische doorrekeningen maakt. Dat stelt Hans Clevers, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) tegen BNR." (..) "In mijn ronde door Den Haag merkte ik dat bijna alle partijen bereid zijn om te investeren in onderwijs en wetenschap. Maar als ze dit in hun plannen zetten en laten doorrekenen door het CPB, blijken deze investeringen gewoon weggegooid geld te zijn."

    www.bnr.nl/nieuws/beurs/527335-1303/voorzitter-knaw-politiek-moet-tegen-regime-cpb-in, en www.nu.nl/economie/3357140/politici-moeten-regime-cpb-ingaan.html, en Hans Clevers, www.knaw.nl/Pages/DEF/33/351.bGFuZz1FTkc.html, en CPB, www.cpb.nl/publicatie/keuzes-in-kaart-2013-2017, en CBS, www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/onderwijs/cijfers/default.htm

Reacties zijn gesloten.