Verbeter het rekenonderwijs in het mbo.

Dat het niet goed gaat met het onderwijs in Nederland en zeker met het rekenonderwijs, is niet nieuw. Inmiddels is het ook al geen nieuws meer. De grootste problemen rondom het rekenonderwijs doen zich niet alleen voor in het VO, zie hiervoor de onlangs uitstekend geschreven column in het NRC van Karin den Heijer, maar in het middelbaar beroepsondewijs spant deze problematiek wel de kroon. Mede door toedoen van de bewindslieden op het ministerie. Zij namen in hun opperste wijsheid een van de meeste domme besluiten uit hun politieke onderwijscarrière. In zowel VMBO als MBO telde het examen in ene niet meer mee bij de diplomering en in het VO lieten en laten ze een uiterst dubieus rekenexamen het onderwijs verzieken. Dat even ter informatie. Als reactie hierop heb ik eind vorig jaar een notitie opgesteld over de als gevolg hiervan achtergestelde en slechte positie van het rekenonderwijs in het middelbaar beroepsonderwijs.  Even kort herhalen wat er anders moet in het mbo:

1. repareer de achterstand tot 2F in het eerste leerjaar (en wel door deskundig docenten).

2. stop de overtrokken digitalisering, omdat het verkeerd leergedrag uitlokt.

3. koppel het rekenonderwijs op mbo 4 niveau aan de beroepssector.

In de bijlage treft u een kort samenvatting aan van het artikel dat het Onderwijsblad hieraan gewijd heeft.  

4 Reacties

  1. Beste Toon,

    Beste Toon,

    De problemen zullen niet opgelost worden zolang de referentiekaders (Staatsblad 2010 265) van eduquackemeritus Van Streun leidend blijven. Inmiddels is een hele generatie MBO docenten verkeerd opgeleid die binnen de onderwijscooperatie zo hun invloed hebben. 

    Vriendelijke groet, Joost.

     

  2. Dag Joost,

    Dag Joost,

    Dat is cetaris paribus.

    Die onzin moet z.s.m, van tafel. Inmiddels lopen ze in deze vekeerd opgeleide generatie ook al tegen deze valkuilen op. Maar om een dergelijke muur van onwetendheid te slopen, moeten we beginnen waar we de muur om krijgen. Politieke druk maakt niet alles vloeibaar helaas en men wil nog niet aan de referentiekaders tornen. Groet Toon.

     

     

  3. Heel lang heb ik me

    Heel lang heb ik me afgevraagd hoe het kwam dat mijn kinderen wél goed hebben leren rekenen. Mijn conclusie is dat de aard van het 'nieuwe' realistische rekenonderwijs discriminerend is. Het is alleen geschikt voor kinderen die met inzicht kunnen leren. Een groot deel van de leerlingen is aangewezen op oefening en automatisering. 

Geef een reactie