Referendum en Onderwijs

Voor D66 is het mogelijk de zwaarste dag uit haar geschiedenis. Het recente referendum leverde op dat ongeveer 20% van de kiezers tegen het asociatieverdrag met de Oekraïne gestemd hebben met een grote onzekerheid of de nee-stemmers werkelijk vanwege het associatieverdrag NEE gestemd hebben.

<newline>Er is echter toch een goede reden om vóór referenda te zijn. De kiezer geeft de partij van zijn keuze een mandaat op een groot aantal gebieden maar wanneer op één van de gebieden een bepaalde keuze van die partij voor die kiezer extra belangrijk is kan hij dat vaak bij het uitbrengen van zijn stem niet tot uitdrukking brengen. Een levend voorbeeld van zo'n gebied is het onderwijs. Op welke partij zou je moeten stemmen als je voor BONonderwijs bent? En als er al een partij is die vóór BONonderwijs is maar op één of meer belangrijke gebieden iets anders wil dan jij, wat moet je dan doen? En politiek is koehandel, wie zegt dat een partij haar onderwijsopvattingen niet versjachert in een quid pro quo? BONonderwijs lijkt bij de PSP in goede handen te zijn maar wat doe je als je tegen het advies van de PSP in het referndum was? D66 wil de mogelijkheid om aan een regeringcoalitie mee te doen niet verkleinen door er een van de mainstream afwijkend onderwijsstandpunt op na te houden. Ze was tegen veranderingen in het onderwijs 'omdat de leraren al zo veel veranderingen op hun bordje gekregen hadden'. Een referendum over sommige onderwerpen kan de politici bovendien in herinnering brengen dat het niet altijd nodig is om alle burgers te dwingen tot iets dat de politici het beste achten. Is het onduldbaar dat ouders die niet in Onderwijs 2032 geloven kinderen naar gesubsidieerde BONscholen kunnen sturen?

1 Reactie

  1. Het referendumvan 6 april j.l

    Het referendumvan 6 april j.l. heeft aangetoond dat het door gebruik van internetgemakkelijk is om voldoende stemmen bij elkaar te krijgen om een volksraadpleging af te dwingen. Over een paar maanden zullen de politici het gat gerepareerd hebben. Nu kan BON nog deze kans grijpen!! Overigens preludeert BON met zijn internetactie op een mogelijke verandering in de referendumwetgeving, nl laat alleen tegenstanders hun stem uitbrengen!

    Over de "tussenfase"

    In de 'tussenfase' die het bestuur van BON wil inlassen zouden leraren, wetenschappers en andere belanghebbenden moeten overgaan overgaan tot een grondige discussie over het onderwijscurriculum. Ouders worden door het bestuur niet genoemd als belanghebbenden. Misschien komt dat omdat ouders een bijzondere categorie belanghebbenden is. Ze komen in de eerste plaats voor de scholing van hun eigen kinderen op want scholing maakt deel uit van de opvoeding en ouders zijn de eerstgerechtigden en eerstverantwoordelijken voor de opvoeding van hun kinderen. Zij willen geen discussie over of nu onderwijs 2032 of BON-onderwijs of een mengsel van beide het beste is maar dat zij zelf mogen kiezen. Als BON een 'tussenfase' in overweging zou willen nemen waarin BON-onderwijs en onderwijs 1032 naast elkaar gegeven worden zou BON er goed aan doen om ook ouders als belanghebbenden te erkennen. BON zal ook wel niet willen bestrijden dat ouders belanghebbenden zijn maar misschien vindt zij de ouders te dom om mee te doen.

Laat een reactie achter